Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

TEST docpito, gold-label hydrovoeding, luchtbevochtiger, dimlux co2 controller

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Zoals sommige van jullie al weten hebben Whazzup en Doc mij gevraagt om de mapito die ik de laatste keer geprobeerd heb in de herkansing te gooien. Ik moest het zelf maar een naam geven, "Docpito"dus. (zal die leuk vinden) ;) Een helft van het hok krijgt docpito de andere helft quantigo van de vorige keer.

 

Ook heb ik van Doc Gold label Hydro-voeding A&B, magnesium en PK meegekregen om te testen. Dat gooien we dus over die docpito heen zodat de boel een beetje groen blijft.

 

In mijn vorige test is de opticlimate al grondig getest, deze zal dus stilletjes op de achtergrond meedraaien, wel heb ik een nieuwe luchtbevochtiger bij die jongens gehaald om te testen. Ik heb hier zelf een reverse osmosefilter voorgehangen om aanslag en slijtage een beetje in te perken.

 

Dan de dimlux co2 controller, dat is een slimme co2 controller die niet alleen de ppm's een beetje in de gaten houdt maar ook rekening houdt met de verdampingsdruk. Hij meet de temperatuur, de RH% en de planttemperatuur. Het is een testmodel en ook nog niet te koop zover ik weet. Ik krijg hem in bruikleen en ruil hem telkens om als er verbeteringen/veranderingen nodig zouden zijn.

 

We beginnen met de docpito,

Op de gezellige bbq bij doc begin juli, de makers van de seats en sofa's mapito ontmoet die ik de vorige keer wilde proberen. Ze hadden er vanalles aan veranderd en versleuteld en nu moest hij goed zijn. Na een paar korte testjes tussen de bbq worstjes en kippevleugeltjes met bordjes water om de cappilaire werking vast te stellen heb ik de auto maar weer volgstauwd met weer 2 van die worsten.

 

Wat meteen opviel was dat de zakken iets zwaarder waren en de docpito al een beetje vochtig was.

 

gallery_10428_10584_235687.jpg

De structuur is wederom goed.

 

gallery_10428_10584_409601.jpg

Met 1 zak kan ik ongeveer 2 kratjes vullen.

 

gallery_10428_10584_676322.jpg

Dit zijn de wortels in de oude quantigo.

 

gallery_10428_10584_235663.jpg

De helft van de oude quantigo wordt even opgeslagen.

 

 

gallery_10428_10584_58515.jpg

Het inwateren met wat gold-label roots en A&B tot een ec van 1,5

 

gallery_10428_10584_503730.jpg

De linkerhelft van het hok staat dus vol met Docpito...........

 

gallery_10428_10584_78897.jpg

de rechterhelft met quantigo.

 

gallery_10428_10584_36794.jpg

En dit is het midden, het verschil in structuur kun je hier goed zien.

 

Ja en dan die nieuwe voeding, kees heeft de voeding al een beetje getest op aarde en het ziet er erg groen uit. Eens kijken of dat op hydro ook een beetje wil vlotten.

 

gallery_10428_10584_589988.jpg

Zo ziet het eruit, de doorzichtige kannen zijn voor mij wel erg handig aangezien ik met een tps voedingscomputer werk. Zie ik wanneer ze bijna leeg zijn. (zou niet de eerste keer zijn dat ik het vergeet) Wel jammer dat de dopsleutel van canna er niet op past maar doc kennende zal er wel een passende komen binnenkort ;)

De rest zien we wel in de loop van de test.

 

De luchtbevochtiger,

 

Zo ziet hij eruit in het wild, Hij zit nu ingebouwd ergens halverwege het hokje. Ik kon hem niet op de grond zetten en ergens op planthoogte was ook geen optie. Hij zit dus hoog en het was wel even puzzelen voordat ik alles aan het werken had.

 

gallery_10428_10584_187729.jpg

Ik ben dus met een bocht omlaag moeten komen en toen met een t-stuk verder. Dit brengt natuurlijk verlies met zich mee want veel vochtige lucht condenseert in de bochten en hoeken. Ik had wat overcappaciteit dus het zal wel goed komen.

 

gallery_10428_10584_357167.jpg

Ik heb dus een ringleiding gemaakt onder de lvs. In mijn eerste pogingen hing het hele hok vol mist. Dit is niet echt wenselijk onder de lampen en heeft waarschijnlijk ook natslaan van de planten tot gevolg. Ook moest ik er rekening mee houden dat RH hoger werdt tussen de planten en dat niet meteen alles werd opgegeten door de opticlimate. Na veel bouwen,afbreken, bouwen heb ik de juiste hoek en plaats gevonden. De mist is weg en de waterdruppeltjes lossen nu op in de lucht voordat ze weer weggevoerd worden.

 

gallery_10428_10584_15480.jpg

Misschien een beetje moeilijk te zien, maar er komt vocht uit.

 

gallery_10428_10584_393441.jpg

Hier hangt alles nog aan touwtjes

 

gallery_10428_10584_195072.jpg

Aan de braampjes van het boren blijven druppeltjes hangen.

 

gallery_10428_10584_366598.jpg

Dit is het filter, nu nog een eenvoudig model. Later een iets betere.

 

We gaan nu ook met co2 werken. We beginnen ergens in week 4 of 5 met toevoegen. Het idee is dat planten met veel co2 weinig bladmondjes aanmaken. In de groeiperiode voegen we dus geen co2 toe zodat er lekker veel bladmondjes gemaakt worden. Als de planten echt gaan bloeien profiteren we hier dus van (hopelijk) De generator is verhuist naar buiten het hok en staat onder de aanvoer van lucht. Dit in verband met de veiligheid.

De nieuwe controller die dat gaat regelen komt volgende week binnen, daarover dan dus meer.

 

Verder nog een paar kleine dingetjes,

 

gallery_10428_10584_403093.jpg

Een gepimpte douchestang. alle sensors op een plaats nu.

 

gallery_10428_10584_759532.jpg

Er zit nu een overloop op de bakken waardoor ik langer kan vloeden, ook zit er nu een........

 

gallery_10428_10584_57495.jpg

drainopvangsyphon onder die.......

 

gallery_10428_10584_574593.jpg

ik via het witte slangetje kan leegpompen. Altijd het laatste waterrestje dus om de drain te meten.

 

langer vloeden dus.....

 

gallery_10428_10584_354109.jpg

Speciaal voor Ire, 2 plantjes per bak B)

 

gallery_10428_10584_729683.jpg

Onder de buis ligt de logger nog ff.

 

We zijn weer bezig....yihaaaa

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey racker deze setup ziet er toppie uit ;)

 

Ga dit topic zeker volgen, met deze voorbereiding moet het helemaal goedkomen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er strak uit, succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te zien dat de verslagen (na een tijdje saai te zijn geweest omdat iedereen zo een beetje hetzelfde deed) steeds professioneler worden.

En met al die nieuwe gadgets ;)

 

Succes en ik ga je volgen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

 

weer een mooie mapito kweek! ;)

vorige kweek was ook erg leerzaam om te volgen.

ben benieuwd of er veel verschil zit tussen de beide mapito soorten.

veel succes met deze ronde.

 

grtzzzz demiep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel weer veel pm contact opkomen... :)

 

Gezellig hoor zo'n nieuw topic...

 

Ik zal meteen even aanschuiven

 

Weer eens effe wat popcorn vreten ;) en een biertje drinken ;) .

 

En omdat jij niet rookt, zal ik voor jou wel effe een jointje roken :) .

 

Het beste er mee B) .

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Past er nog meer in dat hokkie van je om testen? :)

 

De vorige keer was al gekkenhuis.

Deze keer helemaal los! :)

 

Wij zijn aangeschoven. ;)

 

B) Mrs Poldergrower

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, ik zie dat je de startblokjes net als ik bovenop de mapito plaats.

 

Speciale reden?

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik later groter ben wil ik ook zo'n setup........ ;)

 

Zou ik mogen vragen wat voor osmosefilter je nu gebruikt en welke je zou willen hebben?

ik zie nu 3 filters, wil je er later een met bv. 5 filters.

 

ga je de lv pijp straks gebruiken om co2 te verdelen aangezien je nu buiten je hokje de co2 aanmaakt of doe je dit via de lvs samen met verse lucht?

 

heb ook iets gelezen ergens over een nieuwe soort mapito, rfx-1 of rf-mix deze zou ph en ec neutraal zijn (gemak dient de mens) is dat toevallig een van deze 2 soortjes?

 

ben heel erg benieuwd en ga het op de voet volgen.

 

succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees ook weer lekker mee racker

Succes deze run

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff zal wel een heel saai verslag worden waar alles tot het einde groen blijft en een kg per m2 afkomt ;)

 

mooi om te zien hoe je alles optimaliseert en constant open blijft staan voor veranderingen, en daar ook de tijd voor neemt, en de investering wilt doen.

 

super!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guys,

 

@Demiep, de Docpito is heel anders van structuur en inhoud dan de quantigo. Qua opbrengst denk ik niet dat er veel verschil in zal zitten. Misschien wel met watergeven. De quantigo lijkt het water iets langer hoog te houden. Dat kan een voordeel of nadeel zijn natuurlijk. We zullen zien.

 

@Kees, De pm's vliegen al heen en weer haha. Steek er maar lekker eentje op voor mij.

 

@Mr&Mrs Poldergrower, Ja het wordt steeds voller. Met acrobatische toeren door het hok klimmen als er ergens wat scheelt. Gelukkig heb ik veel hulp van Mrs Racker.

 

@Knakie blind, De blokjes staan erop zodat ik de pot/bak optimaal gebruik. Hoe dieper je hem ingraaft, hoe eerder de worteltjes de bodem raken. Daar is het namelijk het natste.

 

@Polletje. Hoe groot ben je dan? ;) Het osmose filter is zo een klik De linker en rechter patronen kun je verwisselen, in de middelste grote buis zit een patroon dat je ook kan wisselen. (het membraan) Wat blijft er dan over? niet veel eigenlijk. Ik ga hem vervangen door een model dat langer meegaat en waarvan ik de patronen makkelijker kan wisselen. Omdat dit een proef is, heb ik een goedkope genomen.

 

De co2 gaat via een kanaal naar de ingang van de opticlimate en komt zodoende via de lvs weer verdeeld naar buiten.

De docpito is een ander soort denk ik. Er zit geen ec in maar laat de ph wel stijgen.

 

@Guesswho, welkom weer bij de club, wacht vol verwachting op jouw co2 verslag, misschien kunnen we ervaringen delen.

 

@Amnees, tuuuuuurlijk, waarom geen 2 kilo/m2 hahaha Ik zal je wel wakkerschudden als het spannend wordt. Ja, ik leer elke dag, dus waarom niet met anderen delen. Werkt naar 2 kanten he. Al aan het inwateren? ;)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

de mapito ligt al een week in de bus, morgen een dagje stekjes zetten in de mammoth, en daarna dat ma.. hoe heet het ook alweer gebeuren.. maar ik ben het forum trouw en zal overal foto's van maken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben heeeel benieuwd wat hier uit gaat komen ! Vette setup en een heel interessant projectje !

 

Pff... weer één die ik moet gaan volgen.. krijg het nog druk zo.. ;)

 

Dat je rijkelijk mag oogsten !

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jezus dat hok van jouw is wel erg tof vooral die sturing van het climaat ;) ;)

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te lang laten liggen he Amnees, anders gaat die om. ;)

 

Bots&sjondoo, welkom!

 

GrR

 

ps, nog vergeten te vermelden, Er hangen nu 2 lampen minder. ipv 8x600watt nu 6x 600watt. Nu branden alleen de tl lampen bij 24gr en een RH% van 70%. 24/24uur

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met acrobatische toeren door het hok klimmen als er ergens wat scheelt. Gelukkig heb ik veel hulp van Mrs Racker.

Scheelt weer een rondje sportschool! B)

Super dat je veel hulp krijgt van Mrs Racker. :)

Alles goed met de kleine?

 

;) Mrs Poldergrower

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mrs Poldergrower; kleintje groeit als kool en supportert mee vanuit haar wipstoeltje ;) ,hopelijk doen onze andere meisjes het ook zo goed,haha!

En ik wens jullie van t zelfde... ;)

Gr van Mrs Racker herself

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt,

 

ben benieuwd hoe het gaat met het filter, geef je ook anders voeding omdat de ec lager is van het water zelf?

 

ik hoop dat dit de ultieme kweek word, zo dat je min. 1g per w haalt en geen probs krijgt of tekorten etc. dan weten wij hoe het moet en kunnen we je copieren, hoeven we ook niet meer zoveel te lezen.....

 

bedankt dat je dit met ons wil delen, ik leer hier enorm van.

 

grtz.

 

oh ja ben nu 188 cm lang, toevallig bijna net no lang als mijn langste dame in mijn hok, gelukkig kan ik mijn hoofd wel omhoog houden en zij moet op het moment een beetje ondersteund worden.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan heb je niet goe gelezen polletje, de filter hangt voor de bevochtiger. Dus niet voor de voedingsbak. Met osmosewater kun je idd ook je voeding maken maar dan moet je er iets bijgooien om je waardes stabiel te houden. (bi carbonaat geloof ik) Je kan ook half kraanwater half osmosewater gebruiken. Als je 1 druppel ph- in een emmer osmosewater zou gooien, dan zakt je ph enorm. Je ec kan je wel lager houden.

Kees? Zeg ik dat een beetje goed?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

twice

as nice

as ice is.

;)

 

note:

ben je niet bang dat de lv invoer,

die op de planten valt,

condens op de planten kan geven,

of zie ik dat verkeerd?

 

ZemOP,

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje, Dat gevaar was wel degelijk aanwezig. In het begin had ik veel grotere buizen met grote gaten gemaakt, ik zag geen hand voor ogen meer. Heel het hok vol mist terwijl de hygrostaat eigenlijk niet zo heel veel meer aangaf. Rondvliegende waterdruppels is niet hetzelfde als een hoge luchtvochtigheid.

Na veel proberen (2 weken gekloot) heb ik het hopelijk zover dat de meeste waterdruppeltjes in de lucht oplossen/verdampen voordat het op de planten neerslaat. Je moet de wervelingen door de 2 tegenover elkaar hangende lvs-en niet onderschatten.

Natuurlijk is het testen zonder planten heel anders dan met planten, de wervelingen zullen ook anders worden als de planten een meter hoog zijn ofzo.

 

Wel heb ik een paar dingetjes in de aansturing veranderd, De bevochtiger gaat bv een kwartier voor het licht uit gaat, ook uit om te voorkomen dat we vochtig de nacht ingaan. Ook loopt de opticlimate als het licht aangaat, een half uur door op de ontvochtigingstand en is de bevochtiger dan ook uit. Dit om te voorkomen dat er veel vocht condenseert in de hopelijk grote toppen die als het licht net aan gaat, nog steeds koud zijn. De omgeving en de blaadjes worden nl snel opgewarmt door de lampen maar de compacte toppen hebben langer nodig.

 

Snap je het nog? (ik moet altijd even teruglezen voor ik mezelf snap)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik volg je helemaal,

in 1 keer lezen!! ;)

 

Het zou in theorie uit moeten maken, hoe warm de lucht is die door de lv buis wordt gevoerd.

hoe warmer de lucht, hoe beter het vocht zich over de lucht verspreid, toch?

Dan komt er vervolgens de confrontatie met de (koelere) lucht uit de lvs,

waaruit het gevaar van condenseren.

Mooi dat je 'm er ff tussenuit kan timen, op de belangrijke momenten.

 

we blijven volgen,

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey racker. ik volg hem ook weer. hopen op een mooi verslag en een mooi eind resultaat.

voor mij nog 8 dagen dan heb ik mijn oc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje, Ik heb de luchttemperatuur uit de bevochtiger niet gemeten (goed plan) maar hij zuigt de lucht aan ergens niet ver van een lamp. De lucht koelt door de verdamping natuurlijk weer een paar graden af. Ik zal eens een metertje in die buis steken.

 

@Nlx, nog 8 dagen pffff, ik hoor wel hoe het vorderd als je gaat bouwen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...