Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 lees dit eens als je zin hebt staat ook ergens in wat het precies inhoud betreffende dauw Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 8, 2010 zal die tekst deze week even doornemen, tnx. ojah wat me nog opviel tijdens het knippen, de tak (niet zijtakken) was hol van binnen, jammer dat ik er geen foto van heb maar bij een tak van 8mm dik zat een gat van 3/4mm waar je gewoon doorheen kan blazen. heb dit nog niet eerder gezien moet ik zeggen. net bamboe. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SjonDoo 0 Posted November 8, 2010 Ik snap dat ook nooit met die rot.. de vorige ronde had ik een hoge luchtvochtigheid.. Maar ik heb deze ronde een constante vochtigheid gehad die extreem laag lag 25-55% waarvan meestal onder de 40.. En ook de temperatuur schommeling was minimaal.. tussen de 19 en 25 graden.. Dauwpunt.. nooit nog maar bij in de buurt gekomen.. En toch was er wederom (welliswaar minder) toprot.. ? Ik zou er ook wel wat meer info over willen met andere woorden.. Verder ziet het er trouwens toppie uit hier ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 nee ik heb me vergist het staat niet in die tekst t is evengoed nog wel interessant om ff te lezen maar wat ik bedoelde was zoiets als dit: Soms is de worteldruk van de plant zo hoog en de mogelijkheid van verdamping door het blad onvoldoende dat er door de nerven vocht naar buiten wordt geperst wat vochtdruppels aan de randen van het blad tot gevolg heeft. Dit wordt guttatie genoemd en kan vooral net na zonsopkomst optreden als de activiteit van de plant toeneemt en de luchtvochtigheid nog hoog is. Vooral het onderstreepte stukje is erg interessant! Quote Share this post Link to post Share on other sites
P H donner 841 Posted November 8, 2010 Ontopik denk dat een hoge lv constant wel heel bevordelijk is voor de gehele ontwikkeling van de toppen Oneens en je geeft zelf via die link het goede andwoord! Wateruitstoot door het blad, of preciezer gezegd door de stomata wordt transpiratie genoemd. Omdat de openingen van stomata reguleerbaar zijn, kan de plant invloed uitoefenen op de intensiteit van transpiratie. Slechts een gering deel van het water wordt door de cuticula of buitenwand van de plant afgevoerd. Zijn water en voedingsstoffen geen beperkende factoren dan is de groei van de plant evenredig met de mate van verdamping. Omgevingsfactoren die de transpiratie beïnvloeden: 1) Licht / straling Transpiratie wordt overwegend door de stomata geregeld. ’s Nachts bij een zeer lage energie-instraling zijn de stomata zo veel mogelijk gesloten, zodat de transpiratie een zeer lage waarde bereikt. Overdag met een verhoogde energie instraling stijgt de transpiratie om een te hoge opwarming van het blad te vorkomen. 1*)Dus als het snacht warmer is zijn ze toch iets open. 2) Temperatuur Een verhoging van de temperatuur veroorzaakt een stijging van de transpiratie om het blad te koelen. Daarnaast lopen chemische reacties, die benodigd zijn om de bladmondjes te openen terug (thermonastie). 2*)Daarom het liefst 29graden dan 27 met makkelijk opneembare voeding 3) Luchtvochtigheid De transpiratie van een blad stijgt onder invloed van een dalende luchtvochtigheid. 3*)Dus met een hoge LV verdampt de plant minder!~ En minder verdamping is minder voeding door de plant. Ook is in de jeugd een lage LV beter voor dr,ze maakt meer wortels omdat ze geen vocht uit de lucht kan plukken. 4) Wind Wanneer het in de omgeving van de plant niet waait neemt de transpiratie af, omdat de lucht vochtigheid rondom de plant hoger zal zijn. Door wind wordt de relatief vochtige lucht vervangen door drogere lucht. 4*)Geen storm maar ook geen tje,en constand. Weer die droge lucht he'..... 5) Bodemwater Planten kunnen niet optimaal transpireren wanneer er niet voldoende water in de bodem aanwezig is die het getranspireerdewater vervangen. In het geval van een gereduceerde wateropname neemt de transpiratie af. Een vermindering van de turgor (osmotisch druk in de plantencel) leidt tot het sluiten van de stomata. De plant begint te verwelken. En zal afsterven als niet spoedig wordt geïrrige 5*)Dus er moet meer/goed gepist worden voor een beter vocht gehalte En bij een Amnees komt het meeste gewicht niet uit de lengte maar uit de breedte. PH Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 puntje 3 is interessant dus lage lv zorgt voor betere osmotische druk..... maar kan de lv te laag zijn om water te verdampen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 Het gaat niet om een te hoge of te lage RH%. Het gaat om de juiste ballans temp/RH%. Zoals gezegt door ph, hoge temp>veel verdamping(koeling). Lage RH% ook veel verdamping. lage temp> minder verdamping. Hoge RH% weinig verdamping. Daarom is er zoiets uitgevonden dat vpd heet. Een sommetje om uit te vogelen wat de juiste ballans nu eigenlijk is. Rekening houdende met of zonder bladtemperatuur. @Amnees, als je je daar wat meer in weet te verdiepen, zul je zien dat de waardes die je aangeeft eigenlijk helemaal niet zo raar of fout zxijn als jij wel denkt. 33gr en 60+RH%....daar ben ik jaloers op. (wel ff zorgen voor een droge zonsopgang natuurlijk) GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 (wel ff zorgen voor een droge zonsopgang natuurlijk) GrR goede uitspraak dus ff een lage lv rond het ontwaken en dat zou de oplossing moeten zijn tegen die rot Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 Worteldruk speelt ook een klein rolletje Door water te geven, verhoog je de worteldruk. Geef best water als het zonnetje (+topje) lekker warm is en zorg voor een lage worteldruk bij zonsopgang. (medium droog) Over een langzame zonsopgang heb ik nog mijn twijfels..... GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 ging jij dat niet testen ofzo? kzag laatst toch een foto van jou van vsa's die dempingsgestuurd waren in het andere topic van Amnees? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 8, 2010 Dat klopt chriet, maar als de langzame zonsopgang een hogere RH% en binnenkanttoptemperatuur met zich meebrengt, dan gaat hij gauw weer op 100% licht in de morgen. De controller heeft ook nog een hot-startupfunctie. Dan gaan de lichten 100% aan om de boel (ook de lampen) op te warmen en dan pas dimt hij naar bv 35% en begint de zonsopgang om na een uur weer op 100% te eindigen. (wel erg offtopic....ofniet?) GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 8, 2010 dit topic is bijna afgelopen joh....... Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 9, 2010 interessant allemaal. topic zal over een paar dagen afgelopen zijn als het drooggewicht bekend is. iemand nog een gokje wagen ? ps: zijn er mensen die merken dat je bij om en om draaien betere resultaten behaalt? ps: dit hele rv/lv/temp verhaal zorgt er waarschijnlijk ook voor dat bij mij de stekken vrijwel altijd snel aanslaan. omdat ik alles dicht zet en toch lamp aan heb stijgt de temperatuur naar 35 graden ofzo, maar het is wel zwaar vochtig. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SKUKUZA 0 Posted November 9, 2010 Hey Amnees, gokje 3575gr Succes nog met het drogen en stoppen als de weegsschaal 3575 aangeeft. Groeten SKUKUZA Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 9, 2010 Dat kan goed kloppen met die stekken Amnees, maar wat bedoel je met om en om? 2 hokken naast elkaar om en om? GrR ps Ik heb al gegokt ergens in het begin geloof ik Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 9, 2010 jep 2 hokken naast elkaar waarbij je de lucht van de een in de ander gooit. als bij het ene hok licht aan is, bij de ander uit en andersommes.. @ Skukzukeka, als 't droog is ga ik echt niet nog langer drogen om aan die 3575 te komen heb overigens vandaag de mapito gespoeld met de volle dosis enzym+ en heb regelmatig gemeten wat de ec was, over het algemeen zat deze rond de 1,5 of 2 maar het gedeelte wat helemaal onderin de pot zat waar ook flink wat wortels zaten daar was de ec 4. misschien dat dit nu pas loskomt omdat ik nu de volle dosis geef en voorheen maar een beetje.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted November 9, 2010 ps: zijn er mensen die merken dat je bij om en om draaien betere resultaten behaalt? Ja.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 9, 2010 Als je ervoor kan zorgen dat je waardes hetzelfde zijn dan aan het begin van deze ronde, gaat het helemaal goed komen. Ik test nu ipv spoelen afgezuurt water met enzymen in de bak laten staan (hoog) om te kijken of dat wat makkelijker gaat. 2 hokken hmmm heb t wel eens gedaan, maar niet met de inlaten in verbinding met elkaar. De co2 die de nachtkant afgeeft wordt dan opgenomen door de dagkant lijkt me. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Chriet Tittulaer 3 Posted November 10, 2010 jij bedoelt het andersom denk ik? de co2 van de dagkant gaat naar de nachtkant volgens mij is dat minimaal voordeel van om en om is dat je het snachts altijd op temp. kan houden maar ik heb t nooit zo geprobeerd dus............... ik denk 3,1 kg Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 10, 2010 heb alle potten ontworteld en in de bakken gegooid, dus 1 grote bak tot de rand gevuld met mapito, daarna 1000 Liter afgezuurd water met 1 Liter enzymen er in gepompt zodat alle mapito onder water ligt, paar uur laten staan, water weggepompt(wat een ellende met die teringcocos constant in m'n pomp) en toen alles terug in de potten, vandaag komen de nieuwe stekken dus tis nog een berg werk want wil alles nog op de juiste waarde zien te krijgen. dat co2 verhaal heb ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan. maken planten co2 of breken planten co2 af? temp hoog houden is zoiezo een voordeel is gebleken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 10, 2010 wat een chaos kwa gokken zeg Chriet: 3 kg (aantal weken later gunt ie me 3,2)( vandaag denkt ie 3,1) Sjondoo: 10 pagina's tekst racker: 10 pagina's tekst, maar geen 3Kg.(iets later bijna 3) Doc, meer dan 10 pagina's tekst als ik niet oppas Mustang: gunt me 3Kg PH Donner: 2100 gram Pierre Paf: 2750 gram SKUKUZA: 3575 gram Quote Share this post Link to post Share on other sites
ouwe ketser 19 Posted November 10, 2010 amnees.. ik denk 3150gr. dat is toch wel een lekkere opbrengst.... Maar ik vraag me af hé... kan er nou niet een paar mijer vanaf voor een nieuw medium... anders loop je zo te kloten met dat spul... en als die waardes blijven schommelen heb je het vanaf dag 1 al dat je problemen op kan gaan ziten lossen... scheelt natuurlijk wel in de knaken.. maar tijd is ook geld toch? scheelt je een hoop hoofdpijn water en enzymen wens je dikke toppen en veel succes gr. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted November 10, 2010 @amnees....is dat een verwijt? Een plant ademt co2 in en zuurstof uit met het licht aan. en met het licht uit andersom. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Boefje030 996 Posted November 10, 2010 Inderdaad racker... en er zijn nog meer voordelen.. Minder kachel nodig (want warmte van dag naar nachthok) Minder afzuig (door recirculeren en de nachthok koelt mee) Als je om de 4 weken start kan je oogst spreiden en tevens kan je van het hok die al verder is de hogere lv gebruiken voor de start van de ander door met de recirculeer fans te spelen. En je kan vaak per ruimte netto meer lampen kwijt merk ik.. minder pieken in verbruik.. En volgens vele is het vloeken, maar ik gebruik de helft van de vsa's door te schakelen tussen de lampen (vsa draait 24/7) etc Nadeel, meer kosten, meer werk met bewateren Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted November 10, 2010 @ ouwe ketser, ik snap niet helemaal wat je bedoeld, de nieuwe mapito moet ik eerst op juiste waardes brengen, nu ik 'm voor de 2e keer gebruik moet ik ook eerst alles op de juiste waarde brengen. waar zou het fout moeten gaan? de voeding is nu voor een groot gedeelte uit de mapito. heb als laatste een vat met pH 3,0 er doorheen gejaagd en uitgeknepen mapito zit nu op 5,4 en ec is 0,5. is prima toch?! @ racker, wat is een verwijt? stekken komen helaas wat later.. ach 't kan maar klaar staan allemaal. Quote Share this post Link to post Share on other sites