Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weer een nieuwe

waterairco

Recommended Posts

:lol:

 

Ik dacht iets anders te zien in je testverslagen met de opti...

 

Een bevochtiger moet je wel hebben toch. Ontvochtiger valt over de discusseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja pop, maar het onvochtigingsprincipe werkt op basis van koelen. En aangezien het nacht is wil ik niet koelen. Als ik in de nacht ga ontvochtigen met de opticlimate betekend dit dat het apparaat water verbruik omdat hij moet koelen(tbv ontvochtiging) ÉN hij moet verwarmen om het niet te koud te laten worden....

 

Da's alles behalve efficient, vind ik. Of praat ik nou poep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe t ook met opti en co2, ik geef gewoon altijd co2 mee nu, dus ook vanaf begin.........

 

er kan nog steeds niet aangetoond worden of onze planten nou meer of minder huidmondjes aanmaken op blad met extra co2 en wat ze er mee doen tijdens de bloei, er zijn teveel factoren die hier mee gaan spelen en is dus echt niets zinnigs over te zeggen.

denk bv aan rv, %co2, temp, stralingswarmte, worteldruk, nachtopbouw co2, nachtopbouw rv etc etc etc......

 

extra voeding hoeft niet perse, dat van die extra elementen heb ik ook niet ondervonden.

 

dat je co2 over kunt doseren is echt onzin (of je moet echt heel veel gaan gebruiken) maar met waardes tot 5000 ppm is er echt nix aan de hand met plant en dier, ze nemen gewoon niet meer op.....

 

ontvochtiger en bevochtiger hoeft niet, alles kun je aansturen met de oc en met je lampen, lampen dimmen als je plantjes klein zijn blijft de rv ook voldoende.

als t te vochtig is zet je je lampen max of er extra bij en doe je ze wat hoger, werkt dus ook prima.

 

ga niet lopen kutten met 1 of 2 oc op verschillende ruimtes, geeft alleen maar problemen, en waarom zou je een risico nemen met de volledig oogst terwijl je dit ook kunt splitsen met verschillende oc's?

 

als je t geld niet hebt moet je niet kweken, of je begint klein en spaart voor verbeteringen.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus wat ik tot nu toe over een dergelijk semigesloten systeem heb gelezen is bullshit?

 

Onder andere:

- met co2 aangepaste voedingsschema (alles gaat sneller dus hebben ze meer/andere behoefte).

- RH liefst rond 60-70% bij licht aan

 

Vraag me vooral af hoe je de RH op peil gaat houden zonder bevochtiger... (al gebruik je in je verslag zelf ook een bevochtiger, right?)

 

Vooral als de planten groot zijn en de optie lampen uit of dimmen niet echt handig meer is. Kan er anders net zo goed TL boven hangen.

Planten verdampen wel, maar zoveel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ervaring leert dat als je niet meer dan 600watt/m2 hangt, je bij een volwassen gewas niet hoeft te bevochtigen met een opti. Testverslag was iets van 950watt/m2.

Dus opti constant aan, licht vol aan en een gewas dat iets kan verdampen. (geen iele bonzaiboompjes met gele blaadjes,die verdampen niet veel) Je komt dan in de dagperiode uit op 55/60%RH.

 

Is het gewas niet volwassen, dan kun je event bevochtigen maar nodig is het niet. Een beetje afharden bij een RH% van 40% ofzo doet de plantjes geen kwaad hoor. Bij heel jong gewas kun je de temp event regelen met dimmen ipv de opti. Opti uit en afzuiging uit geeft je een RH% van 70% of hoger. Dit zou je een paar dagen kunnen doen, maar dan moet je ook langzaam gaan knallen.

 

In de nacht klopt je verhaal als een bus. Het kost enorm veel energie om te verwarmen en koelen tegelijk. Daar wordt aan gewerkt heb ik in de wandelgangen gehoort. Tot die tijd kun je (als je een beetje creabea bent) het warme water wat gedumpt wordt bij het koelen door een koelbatterij laten lopen en daar doorheen blazen. Spaart je een hoop stroom.....

 

 

Veel van wat je leest is idd bullshit. Je kan iets meer voeding geven (+0,1EC bij elke 100pmm co2 verhoging) maar je plant geeft de grens aan, niet een boekje. Dat je 60/70% aan luchtvochtigheid moet hebben klopt wel ongeveer maar ik vind dat je dat niet zomaar kan stellen. Als het kouder is kan die lager en als het warmer is moet die hoger...dus...tsja. Vpd of VD lijkt dan een betere maat.

 

Ontvochtiger is ook niet nodig, als het licht aan is ontvochtig je eigenlijk altijd door het koude koelblok in de unit. In de nacht is het idd een samenspel warmte en kou. De opti geeft bij ontvochtigen altijd voorrang aan een goede temp. Wordt het te koud, dan stopt hij met ontvochtigen, anders zou het wel 10gr kunnen worden in je ruimte. Bij gebruik van pre heat en slow cool down hoef je je iig weinig zorgen te maken over rot, zelfs al is het meer dan 70 RH%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

 

Thnx, erg bruikbare info :lol: Het blijft idd naar de meiden kijken en ze proberen te lezen.

 

Hoor ik dat er een nieuw model is van de opti, type K oid? zo ja...weet je wat daar weer aan veranderd/verbeterd is? Aangezien jij toch een beetje de opticlimate GURU bent hier :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf k is het koelblok 1,5x zo groot en de unit een cm of 10 groter. Dat betekend niet dat je meer lampen kan koelen, maar dat het ding weer wat efficienter is. Volgens mij is K uitverkocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...