Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weer een nieuwe

waterairco

Recommended Posts

Zijn er mensen die recentelijk ervaring hebben met een water airco en co2.

 

Zijn er nog tips en eventueel adviezen hiervoor

 

Denk aan voeding en afstelling

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

is volgens mij al een berg over te vinden, moet je even bij "zoeken" wat trefwoorden in typen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, leef je maar in!

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt dat er wel veel schema's staan over met co2 kweken, maar de "nieuwe" combinatie met waterairco, daar zijn nog niet zoveel topic's over....

 

of ik zoek verkeerd natuurlijk. Tevens is het meeste ook al erg oud. en volgens de shop zijn er nog niet veel in omloop....

 

Ik ben beginnend, dus ga op pot maar de airco aangeschaft voor de vliegtuigjes.... De CO2 maar direct erbij gedaan.. Baat het niet dan schaadt het niet. En uitzetten kan altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is iig niet onverstandig om eerst een kweekje te draaien zonder co2. Je temperatuur zul je wel onder controlle krijgen maar de bijhorende RH% is nog wel iets anders. Zolang er nog geen bloei in je planten zit zou ik het ook niet doen. Je wil immers geen bomen kweken maar toppen (neem ik aan)

Inmijn handtekening vindt je wel het een en ander over een waterairco, dit in commbinatie met co2 vind je in mijn volgende topic.

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_19_1399_951902.jpg

 

Wat is er mis met bomen kweken ?

 

Ik zou de CO2 kraan in de groei vol open zetten... Misschien voorgroeien onder HPI of 10.000K TL om ze wat compacter te houden, groei gaat ook veel sneller hé. (voornamelijk door de warmte)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel ervaring met het kweken met watergekoelde airco's

Als de capaciteit van je airco groot genoeg is, kun je je ventilatiecapaciteit flink terug schroeven.

 

Onnodig te zeggen dat dat mogelijkheden biedt om co2 te doseren. Je ventileert haast niets, dus je kunt de CO2 concentratie redelijk gemakkelijk hoog houden.

 

Je hebt wel een bron nodig, want die watergekoelde airco's gebruiken asociaal veel water.

Edited by samhowdee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees

Is het niet zo dat als je in de groei co2 toevoegt, er minder bladmondjes gemaakt worden per blad. Ik zou juist in de groei geen co2 toevoegen zodat er meer bladmondjes gemaakt worden die je achteraf in de bloei van pas komen als er dan wel met co2 gewerkt wordt.

 

@samhowdee

Ik denk dat je een waterkoeling verwisselt met een waterairco. Door de combinatie van water&airco wordt er nl efficienter met water omgegaan. Kost je dan wel weer wat stroom uiteraart.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je deze setup?

 

http://www.extratuin.nl/index.php?action=e...rco&lang=NL

 

1__48_ms1.rvf_2.jpg

 

Quote van de site

 

3. Is het erg als de plant CO2 krijgt als de lampen uit zijn?

 

Nee, de plant doet niks met CO2 op dat moment. Hij stoot het af. Het is dus niet erg. Het wordt dus niet opgenomen.

 

Volgens mij is dat helemaal niet goed en heb je zelfs kans op vergiftiging of heb ik dit mis?

 

Ps. ik heb een klein beetje ervaring met watergekoelde kweekruimtes en CO2 toedienen ;)

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je plant idd vergiftigen, daarom zit er op de meeste co2 regelaars een lichtcel die meet of het licht aan of uit is. Een beetje kan geen kwaad maar als je overdag 1250ppm geeft en dat 's nachts ook doet.......lijkt me een slecht plan. Het is ook zonde van je co2 lijkt me.

 

Leuke set-up trouwens ;) Je hebt toch niet alweer bouwplannen G?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

sssssttt... ;)

 

Hahaha ik heb m'n handen al vol aan 1 mammoth

Je zult er maar 2 of meer hebben ;)

 

Op mijn co2 controller zit ook een lichtcel idd , deze zorgt dat er in de nacht geen CO2 gedoseerd wordt

Nee kwam deze site laatst tegen in mijn oneindige zoektocht op het wereld wijde web

Stelde zo m'n vraagtekens bij dit verhaal vandaar deze reactie

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil toch nog wel eens een kijkje in je mammoth nemen hoe hij er nu bij staat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je nog even wachten...

Binnenkort start ik weer een mammoth CO2 growlog B)

 

Wacht ik heb eens een foto geplaatst op het forum...

ff zoeken ;)

 

Hier moet je het mee doen: ;)

gallery_19024_7390_2289039.jpg

 

EDIT: ach... week 3 bloei , zit nu iets verder in de bloei

 

gallery_19024_7390_931177.jpg

 

Maar kan je uit betrouwbare bron vertellen dat het heel lekker gaat

Wat amnees eruit heeft gehaald , dat haal ik ook wel...(of iets meer) maar dan met ongeveer de helft van de oppervlakte :)

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wrijf het er maar lekker in ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

LOL Dus dezelfde oppervlakte als eerst met nog steeds 5 lampen maar meer planten en cocoslabs?

Die growlog met co2 is dat deze ronde of de volgende? Ziet er lekker uit.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat idd om de setting zoals de foto boven...

 

Graag zou ik wat weten over wanneer je met co2 moet gaan beginnen. En hoeveel.

 

Ook welke voeding er gebruikt wordt en of er ook al iemand met deze setting werkt....

 

Ik zal als het zover is ook foto's plaatsen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin met co2 als de groei er uit is. De voeding maakt niet zoveel uit, wel de ec verhogen naargelang wat de plant nodig heeft. De luchtvochtigheid is wel erg belangrijk. Als je een beetje een veilige marge wil aanhouden, zou ik niet boven 850ppm gaan. Daarboven is er niet zoveel meerwaarde meer.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn veel verschillende manieren om CO2 toe te voegen, mogelijk in de groeifase maar expertise is daarbij een must. Gebruikelijk is het opbouwen vanaf week 2 bloei en af bouwen vanaf de 6e week. Bouw je niet af onploffen je toppen als het ware en worden extreem fluffy. Let op dat als je de CO2 dosis opvoert dat de behoefte aan voedingstoffen in verhouding veranderd. Afhankelijk van de lichtintensiteit, maar zeker vanaf 600W per M2 kan je ervan uit gaan dat bij een PPM van ongeveer 1200 de verhoudingen aardig verschuiven. Phosfor blijft redelijk stabiel, maar stikstof, kalium, magnesium en in mindere mate calcium veranderen compleet. Waar reguliere basisvoeding is afgesteld op ongeveer een N-K 2/1 moet je nu gaan denken aan een 2/1 verhouding en daar de magnesium gift op aanpassen. Hoe hoger de lichtintensiteit des te meer deze verhouding verschuift naar een grotere kalium behoefte ten opzichte van stikstof. Als preventief een kleine dosis sporenmix meegeeft moet je het wel aardig verprutsen wil je flinke tekorten in de kroos tegenkomen. Minimale tekorten zijn niet te voorkomen, des te hoger de PPM en de daarbij benodigde temperatuur des te sneller het gaat. Ik zou heel erg oppassen met een PPM boven de 1200 a 1300 honderd, je moet er dan wel heel erg kort op zitten en direct inspelen op de behoeftes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien dit topic lekker gebumped is gooi ik m'n vraag er ook maar in.

 

Als ik met 1 opti, 2 kamers wil koelen geeft airsupplies de oplossing om de inblaas te voorzien van een 3 weg elektro afsluiter welke nagelang welke kamer dag/nacht heeft de uitblaas die kant op stuurt. Er komt een 2e tempsensor bij zodat beide hokken een sensor hebben.

 

Aanzuig wordt niet op deze wijze geregeld, maar er wordt altijd uit 2 kamers aangezogen.

 

Ik vraag me toch af hoe dit in de praktijk gaat werken. Het daghok heeft inblaas en een gedeelte afzuiging met het nachthok. Creer ik in het daghok geen overdruk? Of kan je dit opvangen dmv een lichtdichte verbinding tussen beide kamers?

 

En wat betreft de Co2. In daghok bijvoorbeeld 1000ppm, maar mijn nachthok hoeft geen 1000ppm. Dat is zelfs schadelijk hoor ik(?). En waar hang ik de Co2 sensor? En waar de generator?

 

En wat gebeurd er met de RH in het nachthok als daar minimaal wordt afgezogen? Ok...een luchtontvochtiger doet wonderen.

 

Hoe zou dit eruit moeten gaan zien in de praktijk?

 

Hoop dat jullie je gedachten willen delen.

 

GrtZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op dat als je de CO2 dosis opvoert dat de behoefte aan voedingstoffen in verhouding veranderd. Afhankelijk van de lichtintensiteit, maar zeker vanaf 600W per M2 kan je ervan uit gaan dat bij een PPM van ongeveer 1200 de verhoudingen aardig verschuiven. Phosfor blijft redelijk stabiel, maar stikstof, kalium, magnesium en in mindere mate calcium veranderen compleet. Waar reguliere basisvoeding is afgesteld op ongeveer een N-K 2/1 moet je nu gaan denken aan een 2/1 verhouding en daar de magnesium gift op aanpassen. Hoe hoger de lichtintensiteit des te meer deze verhouding verschuift naar een grotere kalium behoefte ten opzichte van stikstof. Als preventief een kleine dosis sporenmix meegeeft moet je het wel aardig verprutsen wil je flinke tekorten in de kroos tegenkomen. Minimale tekorten zijn niet te voorkomen, des te hoger de PPM en de daarbij benodigde temperatuur des te sneller het gaat. Ik zou heel erg oppassen met een PPM boven de 1200 a 1300 honderd, je moet er dan wel heel erg kort op zitten en direct inspelen op de behoeftes.

 

Kun je ook uitleggen waarom de behoefte van N, P, K en Ca veranderen bij een hogere Co2 dosering?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik met 1 opti, 2 kamers wil koelen geeft airsupplies de oplossing om de inblaas te voorzien van een 3 weg elektro afsluiter welke nagelang welke kamer dag/nacht heeft de uitblaas die kant op stuurt. Er komt een 2e tempsensor bij zodat beide hokken een sensor hebben.

 

Aanzuig wordt niet op deze wijze geregeld, maar er wordt altijd uit 2 kamers aangezogen.

 

Ik vraag me toch af hoe dit in de praktijk gaat werken. Het daghok heeft inblaas en een gedeelte afzuiging met het nachthok. Creer ik in het daghok geen overdruk? Of kan je dit opvangen dmv een lichtdichte verbinding tussen beide kamers?

 

En wat betreft de Co2. In daghok bijvoorbeeld 1000ppm, maar mijn nachthok hoeft geen 1000ppm. Dat is zelfs schadelijk hoor ik(?). En waar hang ik de Co2 sensor? En waar de generator?

 

En wat gebeurd er met de RH in het nachthok als daar minimaal wordt afgezogen? Ok...een luchtontvochtiger doet wonderen.

 

Hoe zou dit eruit moeten gaan zien in de praktijk?

 

Hoop dat jullie je gedachten willen delen.

 

GrtZ

 

2 ruimtes aansturen met 1 opticlimate en een 3-wegklep is zeker mogelijk maar niet de enigste oplossing hoor.

 

Als de klep richting ruimte 1 staat, zuigt de opticlimate idd uit alle 2 de ruimtes aan. In de praktijk wordt er dus alleen in ruimte 1 lucht geblazen die dan ook weer warm terug naar de oc gaat. Ruimte 2 heeft geen luchtaanvoer en wordt dus ook haast niets uit afgezogen. Van overdruk kan geen sprake zijn want de kamers staan via de aanzuiging (plenumbox) met elkaar in verbinding. De som is dan 0.

 

Co2 kan het beste apart geregeld worden in beide ruimtes (eigen sensor en generator of fles) Dat co2 in de nacht schadelijk is, is bullshit. De plant maakt het immers zelf.

 

Als de oc 2 ruimtes moet koelen, 12uur ruimte 1 en 12 uur ruimte 2, dan koelt de unit dus 24uur. Het nachtklimaat moet dus zelf geregeld worden. Ontvochtiger>verwarming>regeling. Een betere en efficientere oplossing is dan toch het 1+1=3 systeem, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, helder. Tot zover volg ik je, maar wat bedoel je met 1+1=3 systeem?

 

Wel duur geintje, 2x co2 installatie, 2x bevochtiger, 2x ontvochtiger, 2x verwarming.... Ook leuk kwa stroomverbruik...

 

Ben benieuwd naar jouw voorkeursysteem.

 

 

Edit: Laat maar :lol:

1+1= 3+ systeem

Door te werken met 2 OptiClimates en 2 kamers kunt u nog

meer rendement halen. Door het plaatsen van 2 ventilatoren

tussen de kamers verwarmt de dagkamer de nachtkamer en

koelt de nachtkamer de dagkamer. De verwarming van de

OptiClimate zal in deze opstelling niet nodig zijn en uitgeschakeld

blijven. In deze opstelling kan de OptiClimate voor 16

lampen

minimaal 24 lampen koelen. Met deze zeer eenvoudige

opstelling realiseert

u een hogere koelcapaciteit met een

minimaal

stroomverbruik.

 

Maar met de setup van 1 opti kan ik toch ook ventilatoren tussen de 2 ruimtes zetten? Met 2 kamers en 1 co2 systeem moet de generator altijd draaien right? Ik bedoel er moet geen lichtsensor aanwezig zijn. Als ik "max" ventileer tussen de 2 ruimtes zou 1 co2 systeem voldoende kunnen zijn om beide kamers te voorzien van gelijke waarden aan c02 right? Nadeel zie ik nog in de RH. In het daghok zo rond de 60-70%, dus ook in het nachthok volgens dit systeem. Zou dat niet te veel zijn voor de nacht? Pff....1 hok is zoveel easier :lol: Luxe prob...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel eigenlijk dat de meerkosten van een 2e oc niet opwegen tegen de kosten van 2 ontvochtigers,2 verwarmingen, 2 regelingen en het dimensioneren, maar dat is persoonlijk. Ook neem je 2 kleinere oc´s ipv 1 grote.

 

Je kan idd ook over en weer blazen met 1 oc, vocht gaat dan aan de koude kant wel hoog worden.

 

2 ruimtes met 2 co2 regelingen duur?..........je kan ook bakker worden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou kunnen idd :lol:

 

Maar je gebruikt toch sowieso een bevochtiger en xtra ontvochtiger in een ruimte met opti?

Vooral als doel om snachts niet de verwarming en ontvochtiging tegen elkaar op te laten werken. Niet echt efficient in mijn optiek. Beter dan ontvochtiger erbij. Maarja...tis net wat je wil natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar je gebruikt toch sowieso een bevochtiger en xtra ontvochtiger in een ruimte met opti?

 

Uuuuhm.......nee. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...