Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

johnny

Johnny's golden garden

Recommended Posts

Goeiedag,

Al ruime tijd geleden won ik wat sweet kiss zaadjes in het raad-het-foto-spel van Weetje. Nogmaals bedankt he!

Heb ze laten ontkiemen met nog wat ierdbei zaadjes en binnen voor laten groeien. Een maand gelede gingen de eerste plantjes de tuin in. Ze doen het nu zo goed dat ik jullie graag mee wil laten genieten.

Er staan 3 Sweet kiss vrouwen in de volle grond. Hier zit wat gebruikte plagron mix in, cocopeat van ecostyle om het wat luchtig te maken. Ook wat compost erin gegooid, kalk korrels en NPK korrels om wat op te waarderen. Alle mannen zijn verwijderd.. die heb ik er uit kunnen plukken met de sex-methode van Dame Blanche.

Voor brandnetelgier moest ik die klotebrandnetels gaan plukken dus het leek me veel slimmer om van de weggeknipte ventjes wat gier te maken. Goh wat stinkt die zooi zeg! Heb vanmiddag de boel staan de filteren en mn handen stinken nog steeds naar de stront.

 

gallery_20089_6849_259035.jpg

 

gallery_20089_6849_679052.jpg

 

Erg onder de indruk van de grootte van het blad..

 

gallery_20089_6849_1077252.jpg

 

Sproeibeurtje met hennepgier

gallery_20089_6849_636924.jpg

 

En dan heb ik nog een sweet kiss en ierdbei in een bakje met plagon royalty staan.

 

Sweet kiss

gallery_20089_6849_98636.jpg

 

Ierdbei

gallery_20089_6849_191274.jpg

 

Er is hier en daar wat bladschade te vinden maar dat komt door de ouderwetse tuinier-tips. Spuit alsjeblieft geen verdunde spiritus met zeep op je planten tegen luis want ze gaan er van kapot! Heb meteen wat spruzit en PVP aangeschaft om de beestjes wat in toom te houden.

Ik zal zo af en toe eens wat nieuwe foto's erop gooien. Het gaat echt waanzinnig hard met dit weer! Hopen dat de weergoden met ons blijven..

 

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ouderwetse tuinier-tips zijn vaak wel goed hoor... alleen denk ik dat in deze de spiritus je planten verbranden! Een druppel dreft in je sproeimiddel was goed genoeg geweest!

 

Verder kan je het ook op een vredelievendere manier doen... zonder chemische troep!

Men neme een bol look en een chilipeper, in stukjes snijden... half uurtje laten pruttelen in 2L water en nog een ganse nacht laten trekken... zeven, overgieten... en je plantjes besproeien!

 

Maar wat zien je planten er mooi uit hoor!! Dat worden bomen zeggen mijn cojones!!! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn die stammen nou zo dik?

heb je erg mooi gegroeid zeg!!

hoop dat het wat moois brengt,

ZemOP greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lion

Die ouderwetse tuiniertips werken natuurlijk wel; ik heb alleen voor het verkeerde middeltje gekozen. Op rozenstruiken werkt dat spriritus zeep mengsel prima. Die planten hebben wat dikker blad en kunnen wat meer hebben dan ons geliefde plantje. Dat brouwseltje van jou zal ik ook wel eens proberen, voorlopig zijn de beestjes iig uit de buurt.

 

@Weetje

De stammetjes dikken inderdaad al aardig aan. Maar ze mogen nog wel aardig aandikken hoor want een paar weken groeien dat doen ze nog wel! Ben benieuwd of de sweet kiss ook inderdaad vroeg de bloei in schiet; hou zou eerder klaar moeten zijn dan de ierdbei toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens ik heb een probleempje, en weet even niet zo waar het aan ligt.

gallery_20089_6849_19276.jpg

 

gallery_20089_6849_889272.jpg

 

Ik heb twee dagen geleden gesproeid met wat gier van hennep en brandnetel. En ook wat oplossing verdund rond de stammetjes gegoten.

Alles leuk en aardig maar ze verkleuren als de neten nu. Gele vlekken midden in het blad zoals op de foto's te zien. Ik dacht zelf aan verbranding maar het aparte is dat ze dus niet vanaf de bladpunten verkleuren. Misschien dan toch een tekort? Alle tips zijn welkom, dankjewel!

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem wordt alleen maar erger en is alleen te zien bij de ierdbei en een sweet kiss op volle grond.

Volgens mij is het toch echt een tekort, vergeling is alleen in de topjes van nieuwe scheuten te zien. Weet dan niemand hier een goeie oplossing voor? Zou het helpen om wat sporenmix bij te geven?

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jongens ik heb een probleempje, en weet even niet zo waar het aan ligt.

gallery_20089_6849_19276.jpg

 

gallery_20089_6849_889272.jpg

 

Ik heb twee dagen geleden gesproeid met wat gier van hennep en brandnetel. En ook wat oplossing verdund rond de stammetjes gegoten.

Alles leuk en aardig maar ze verkleuren als de neten nu. Gele vlekken midden in het blad zoals op de foto's te zien. Ik dacht zelf aan verbranding maar het aparte is dat ze dus niet vanaf de bladpunten verkleuren. Misschien dan toch een tekort? Alle tips zijn welkom, dankjewel!

 

Groeten

 

Misschien dat wat extra stikstof en magnesium uitkomstbieden.

Je kan het bijmesten dan met wat bloedmeel en kieseriet of alles in 1 met bladgroen plus van ecostyle.

 

Aan de andere kant verwacht ik niet dat het een stikstof tekort is omdat je al heb bijgemest met brandnetelgier.

Edited by Ko de Boswachter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko bedankt voor je tips!

Ik heb vandaag meteen bladgroen-plus door de grond geharkt. Als de zon onder is zal ik ook even spuiten met wat bitterzout, misschien dat het helpt. Ik hou jullie op de hoogte..

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko geeft leuke tips, als je je planten dood wilt hebben. :rolleyes:

 

Heb je die brandnetelgier uberhaupt wel verdund gegeven? 1 op tien in het voedingswater, nog een keer 1 op 10 (of zelfs 1 op 20) als je dat als bladvoeding wilt meegeven. Ze zagen er al gezond uit voor je de gier gaf, ze hadden het imo niet nodig. Lijkt op een ijzertekort wat je daar hebt, waarschijnlijk doordat je die brandnetel/hennepgier erbij hebt gegooid, ph kan aardig hoog liggen bij dat spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blowmonkey bedankt voor je antwoord!

Ik heb de brandnetelgier wel verdund gegeven; maar bij het spuiten ook 1 op 10. Denk dat ik de planten gewoon even teveel van het goeie gegeven heb wan mijn gier was ook wel wat geconcentreeder dan de meeste recepten hier.

Moet zeggen dat ik zelf inderdaad ook aan ijzertekort of een tekort aan sulfaten dacht. Enige probleem is dat ijzertekort tot ontwikkeling komt bij een te hoog pH en zwaveltekort bij juist een laag pH.

Die bladgroen-plus van ecostyle bied ook extra ijzer, dus kijken hoe dat uitpakt. Zou jij het vanaf nu gewoon rustig aankijken of zou je toch nog de pH van het medium verlagen?

 

Hieronder nog een foto van het probleem wat na 3 dagen toch veel duidelijker is geworden. Alle nieuwe scheuten zien er zo uit.. lijkt een kermisplant met al die kleuren.

gallery_20089_6849_1318295.jpg

 

gallery_20089_6849_976620.jpg

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ko geeft leuke tips, als je je planten dood wilt hebben. :rolleyes:

 

Meen je dat nou serieus? Gaan planten dood als je er wat magnesium of ecostyle bladgroen plus bij doet?

Want dat was niet mijn bedoeling. Ik had ook gele blaadjes van onder en lichtgroene verkleuring in bij de nieuwe blaadjes, deed er 20 gram kieseriet bij (op een pot van 35 liter) en hij is nu weer dik groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neeee, valt wel mee, natuurlijk een beetje overdreven. :rolleyes:

 

Maar je moet niet overhaast extra dingen toe gaan voegen als je er niet zeker van bent wat er precies mis is. Daarnaast is er geen enkele overeenkomst tussen de symptomen die jouw plant vertoont vergeleken met deze, dus extra magnesium zou hier dan ook niks uitmaken. Extra stikstof is ook niet aan te raden, aangezien er inderdaad net brandnetelgier is toegevoegd, wat een hoog stikstof gehalte heeft (hoog in N, Ca & Si).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dood zullen ze zeker niet gaan van een sproeibeurtje met bitterzout. Het is voor mij de eerste serieuze buitenkweek maar vind het toch alweer lastiger dan binnen, mede dankzij de lange groei. Maar binnen heb ik ook nog nooit met gier gewerkt, wat hier toch waarschijnlijk de boosdoener is. Jammer dat de groei nu gestageerd is maar hoop dat ze er met een weekje toch wel weer bovenop komen. Heb maar even wat afgezuurd water gegeven aan de twee kermisplanten, hopen op flink zure regen het weekend haha.

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiedag!

Het is wel weer eens tijd voor een update want die planten zijn aardig de lucht in geschoten met dit weer. Het probleem met ijzertekort is volledig opgelost. Zeer mooi om te zien hoe die vergeelde bladeren binnen 3 dagen weer helemaal groen trekken na het geven van wat afgezuurd water.

Met het weer van de afgelopen dagen heb ik de planten maar wat verstevigd met bamboestokken want zie het al gebeuren dat de takken eraf vliegen.

Na de uitschieter van de pH na de brandnetelgier heb ik de planten helemaal geen voeding meer gegeven en lijken prima te gedijen prima onder deze omstandigheden.

 

De opgedroogde ierdbei.

gallery_20089_6849_373306.jpg

 

Sweet kiss in de pot.

gallery_20089_6849_1373339.jpg

 

En de zoete kusjes op de volle grond passeren de 2 meter..

gallery_20089_6849_530576.jpg

gallery_20089_6849_591561.jpg

 

Ik kan m'n startpost niet meer editten maar de gevraagde hulp heb ik gehad en is dus niet meer nodig.

De ierdbei zal begin augustus wel in bloei schieten toch?

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar neem aan dat je ons wel blijft verwennen met deze mooie foto's van de nog mooiere plantjes (naja plantjes ) bomen :icecream:

 

zien er goed uit man succes verder en wil die toppen weleens zien straks grt smokiebear

Share this post


Link to post
Share on other sites

En twee weken later is het wel weer eens tijd voor een update.

Planten zijn weer aardig omhoog geschoten, hopen dat ze mooi groen blijven. Ik geef geen groeivoeding meer, spuit zo nu en dan alleen met wat zeewierextracten als bladvoeding. De enige ierdbei die er stond is omvergehaald omdat deze stiekemerd tóch een ventje was. Ierdbei laat overigens wel veel later zijn geslacht zien als sweet kiss.

Stammetjes zijn ook weer aangedikt..

gallery_20089_6849_286148.jpg

 

Hier de sweet kiss in de pot.

gallery_20089_6849_610822.jpg

 

En de drie sweet kisses op de volle grond. De plant in de pot is even oud als de planten op de volle grond, en duidelijk is dus dat wortelruimte erg belangrijk is voor je planten.

gallery_20089_6849_815326.jpg

 

en vanuit het raam.

gallery_20089_6849_742682.jpg

 

Volgens basicseeds hoort sweet kiss ongeveer rond deze tijd in de bloei te schieten. Ik kan tot nu toe nog weinig van echte bloei herkennen maar wil toch met ingang van deze week starten met wat stimulatoren en bloeivoeding; onder andere bud blood en big bud van AN. Deze ga ik alleen meegeven aan de sweet kiss in de pot. Zullen we eens zien of ze toch niet een beetje richting de bloei gepusht kan worden.

 

Groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn zeer mooie planten B)

 

deze ga ik volgen voor volgend jaar :lol:

greetzz juicyweedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

prachtige boom heb je daar B)

 

Met die bloeistimulator etc zou ik gewoon wachten, zodra ze in de bloei schieten ga je het rustig aan gebruiken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn flinke struiken, mag ik zeggen bomen.

 

Daar komen vast mooie cola's aan straks. Succes met je kweek B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiedag!

Als eerst bedankt voor de positieve reacties allemaal.

Dan kom ik nu direct met het minder positieve nieuws.. Ik heb een grote blunder gemaakt door bladvoeding te spuiten met een spuit die is gebruikt om ook roundup mee te spuiten. Bij een plant had dit enstig gele verdorde groeischeuten als gevolg.

gallery_20089_6849_880599.jpg

 

gallery_20089_6849_424823.jpg

 

Dit alles is ongeveer een week geleden gebeurd. Heb de grootste dode stukken uit de plant geknipt en het is nu langzaam aan het bijtrekken.

 

gallery_20089_6849_1054097.jpg

 

Erg zonde van deze tegenslag. Maar het totaaloverzicht uit het raam ziet er nog steeds goed uit.

 

gallery_20089_6849_1062849.jpg

 

Verder staat de sweet kiss in de pot al goed te bloeien, die op de volle grond beginnen nu ook langzaam in de bloei te komen. Misschien dat de bloei daar iets vertraagd is vanwege het tikkie dat ze hebben gehad van de roundup?

 

gallery_20089_6849_999378.jpg

 

gallery_20089_6849_806534.jpg

 

Die hulp die ik vroeg is al lang niet meer nodig maar ik kan helaas niet meer editen!

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiedag,

Ik heb weer een update voor u allen!

De sweet kisses gaan lekker, er staan er nu twee van de vier vol in bloei. De andere twee komen denk ik deze week al met de eerste topjes. Het gaat ineens wel heel hard..

De sweet kiss in de pot bloeit lekker door en geef ik zo nu en dan een klein beetje pk13/14 mee. Toch heb ik een gevoel dat deze plant eerder in de bloei is geschoten dan de rest vanwege de bud blood.

gallery_20089_6849_774954.jpg

 

Ook een een sweet kiss in de volle aarde staat te bloeien.

gallery_20089_6849_1280074.jpg

 

Helaas heeft deze zelfde plant ook wat last gehad van de wind. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Hoge bomen vangen veeeeeul wind :lol:

gallery_20089_6849_15768.jpg

 

Op zich is het niet zo heel erg als er wat takken afwaaien, maar als ik er dan ineens achter kom dat de boel een klein beetje aan het rotten is dan word ik toch wat huiveriger. Heb hem eergisteren al behandeld met groene zeep, alleen de boel leek er alleen maar zachter en bruiner van te worden. Heb dus een en ander weggesneden en hem even ingespoten met pleisterspray hehe.. morgen even wat wondbalsem voor planten halen.

gallery_20089_6849_817040.jpg

 

En dan nog een fotootje omdat ik in de stemming ben! De planten op volle grond meten nu onderhand wel een 3 meter. Alles gaat nog gestaag, en met die paar kleine tegenslagen mag ik voorlopig nog tevreden zijn.

gallery_20089_6849_978923.jpg

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er ondanks het ongelukje prima uit, mooie grote groene bomen!

Hopelijk wordt september beter dan de afgelopen maand...

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt paddohead! Ik hoop dat september ook een stuk beter wordt..

Het is hier nog nu nog steeds windkracht 5 :D Dacht dat ze zeiden dat de wind af zou nemen naarmate de middag inviel. Ik ben er nu onderhand wel klaar mee, er staan nu ongeveer 40 bamboestokken om die 3 planten in bedwang te houden :) Vanaf morgen schijnt het rustiger weer te worden toch?

 

Heb maar weer even wat foto's voor jullie gemaakt.

De sweet kiss in de pot is erg goed bezig, deze is als enige écht begin augustus begonnen met bloeien.

gallery_20089_6849_751091.jpg

 

gallery_20089_6849_872622.jpg

 

Dan hebben we nog drie sweet kisses op de volle grond, bomen van meer dan 3 meter geworden. Één van deze drie zit goed in de bloei, de andere twee hadden wel wat eerder mogen beginnen voor buitenplanten.

gallery_20089_6849_1112645.jpg

 

gallery_20089_6849_727675.jpg

 

gallery_20089_6849_179220.jpg

 

Tyfusweer :D

gallery_20089_6849_744454.jpg

 

gallery_20089_6849_138521.jpg

 

Al met al mag ik niet klagen als ik lees dat bij medekwekers hele planten uit elkaar getrokken zijn.. Water hebben ze genoeg gehad, tot paarse stelen aan toe. :verrygood Het is allemaal maar afwachten wat september ons brengt, ik ga een zonnedans doen! Ben helemaal klaar met het weer van deze week en strontchagrijnig.

Van de week toch maar even een bewegingsmelder ophangen want ik heb het eerste glurende koppie alweer over het schut zien hangen. Had er eigelijk al meteen een paar beuken op moete geven..

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...