Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smurf

schakelkast/bord

Recommended Posts

Kan je kweken zonder schakelbord?(setup: dr80 darkroom set)

Ik heb nu tegen de 700 geinvesteerd en mijn budget is redelijk op.

 

Is het mogelijk?(dan kweek ik mijn eerste kweek zonder)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles kan, maar is t slim en handig?? Zou gewoon even zelf een schakelbordje maken met een relais en tijdklok.... Kost je maar een paar tientjes B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals smokey al zegt je kan het doen, heb het zelf ook geprobeerd, alleen vind het nu met relais toch wat fijner slapen B)

als je nu de eerste ronde een brandje krijgt + inval ben je zeker je inleg kwijt ;)

gr cannabiz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besparen op een relais is echt niet aan te raden. Het hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Zoals al gezegd is kan je voor 2 tientjes al een degelijk relais bestellen. Die schroef je op een houten plank, maak hier een snoer met een stekker aan, prik deze in een tijdklok en "woala" u bent eigenaar van een gloednieuw, zelf gemaakt, relais B)

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

700 geinvesteerd in een dr80 en nog niet start klaar, waar is dat geld in gaan zitten dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wil je een beetje degelijke kweek je eerste kweek; dan is 700 eigenlijk een telaag budget joh; ik d8 het zelfde; met 400-500 klaar te zijn : inmiddels al tegen de 900 aan: en bloei matriaal is er nog niet:(B)@@

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh B) kom ik aan met m'n homebox met afzuiging en filter 2ehands 100 euro, wist niet dat het zo duur was allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een goeie wel B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook homebox , 1x1x2 met rvk afzuiging bloei/groei lamp beetje groei voeding , en dan alsnog ontbreekt mn 600 watt bloei installatie die ik liever wil, me bloei voedingen en meet appratuur voor ph/ec ( kheb wel ph indicator strips maar dat werkt dus niet goed:p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals eerder aangegeven het kan wel, maar zou het zeker niet doen!

Op electra zou ik niks besparen als ik jou was..

 

Succes iig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zoals eerder aangegeven het kan wel, maar zou het zeker niet doen!

Op electra zou ik niks besparen als ik jou was..

 

Succes iig..

besparen is, het geld hebben maar er niet aan besteden. omdat het verspreid moet worden.. ik wou dat ik in een andere positie zat , but i aint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey!

 

 

ja is wel inderdaad veel geld voor een dr80

 

ik heb na veel lezen toch mijjn bestelling bij eugrowshop gedaan voor 375 euro

 

1x Silverbox Mylar 120 x 120 x 200 cm

1x 600 E.T.I kit + G.E. Bulp + spiegelkap

1x Aansluitsnoer 2 meter

5x Aansluitkabel 3 x 1,5mm2

1x Buisafzuiger 125mm 300m3

1x Phat Filter 300m3 flens 125mm

1x Doos 5 meter Sonoconnect 127mm

1x Set easy rollers

3x Slangeklem 60-135mm

1x Themo/hygro Mini/Maxi meter

1x Tent ventilator met clip

1x Klimaat regelaar Fan-control+ thermostaat

 

Hierbij heb ik me nog wat stekken plugs en stekken gel gekocht mocht ik wat stekjes gaan maken in mijn volgendce maanden en 2 hesi starterboxen (40euro) en een dain schakelkaste voor 2 keer 600w

 

totaal 520 euro ......

 

voor een beginner sets heb wel gelzen dat de afzuiging wss niet voldoende zal zijn maar dat kan e nog aan passen als je bezig bent en voor deze prijs vond ik het echt wel de moeite waard om te bestellen .

 

 

hopelijk heb ik mijn tentje tegen einde van de week en kan ik mijn verlof week beginnen met de setup bdw dat schakelkastje koste me zo een 50euro ...

 

 

grtz succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga straks om een dr120 set bij growdiscounter.

 

* Secret Jardin DR 120

* Lampen set ELT 600 watt+kap+osram lamp

* Filter Carboriganal 500m³ (ø 125mm)

* Buisafzuiger RUCK 150 - 450³ (ø 150mm)

* 5 mtr Sonodeck (ø 150mm)

* Verloopflens ø 150/125mm

* 3 x slangenklem

* Thermo/hygro meter

* Clipfan

* Smscom fancontroller met thermostaat

* Davin DV 12 schakelkast

* GRATIS BASIS VOEDINGS PAKKET! (hesi)

 

3x Plagron Light mix 50 Ltr (zonder perlite) 6,98 € 20,94 €

9x Ronde pot 17 ltr ø32x25h 1,85 € 16,65 €

1x KL 035 PH meter 55,00 € 55,00 €

1x pH - groei 1 Ltr 7,00 € 7,00 €

1x HQS Northern Light (10 zaadjes) 23,00 €

 

 

720€ all in, maar dan heb je ook echt alles. Afzuiger en filter lijiken me hier ook voldoende.

 

Of mis ik hier nog iets?:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou . . . als je toch met een buisafzuiger gaat werken waarom haal je dan niet gelijk ene prima klima buisafzuiger? werkt ideaal en is volgens mij goedkoper dan een aparte afzuiger+ fancontroller

 

edit: zoiets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja, ik wou oorspronkelijk een softbox als afzuiger, maar dat is voorlopig net iets boven m'n budget, daarmee dat ik voor een pakket ga. Mss vraag ik wel om het pakket beetje aan te passen.

 

Is die prima klima stil?

 

edit: Alhoewel, denk dat die prima klima toch duurder uitkomt dan de ruck met fancontroller!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee niet echt maar dat is een buisventilator ook niet.

en of je duurder uit bent? ik denk het niet, ligt eraan of die fancontroller van jouw traploos is? deze namelijk wel

 

ik heb bij de mijne zelf een softbox eromheen gebouwd, dat scheelt een hoop gecombineerd met geisoleerde slangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Traploos? Dat is wel een serieus voordeel. Het risico op een bromtoon is waarschijnlijk ook afwezig.

Het plan is hier dus ook om er een box rond te bouwen.

 

De trip naar de shop is uitgesteld tot morgen. Ik weet je morgen te vertellen wat het is geworden. Alvast bedankt voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit wel een lichte brom in, maar dat is onvermijdelijk bij buisventilators geloof ik :huh: heeft iets met de motor te maken ofzo ( 2 polig versus 6 polig ofzo )

en een softbox heb je zo gemaakt als je een beejte handig bent ( ik ben het niet dus het duurde ff :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook een variac aanschaffen om de ventilator te dimmen, ik heb er ook een en deze bromt helemaal niet.

Ik gebruik wel een slakhuis maar dat maakt geen verschil geloof ik, erg duur zijn ze ook niet..

 

Enne goed gereedschap is het halve werk hé, goed bezig man.. Wanneer komen de foto´s?

 

Grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd hoe jij je geld heb geinvesteerd :lol: 700 euro voor een dr80 setup, is wel gruwelijk veel............

 

voor dat geld heb je een domplete dr120 of een krappe 240...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat reageren geen zin meer heeft want smurf reageert niet op zijn antwoorden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er verstand van hebt is alles makkelijk zelf te maken.

 

Wat ik hier zo lees, wordt er van alles geadviseerd (via het forum) en ik krijg er geen veilig gevoel bij.

 

Zonder relais-kastje of schakelbord zou ik er niet aan beginnen. Je neemt risico en de opbrengst is dubueus (lampen gaan niet aan, gaan niet uit, geen aarde, geen zekeringen, geen kachel schakeling eyc, etc.).

 

Één lamp moet tussen de €600 en €1000 kunnen omzetten. Waarom dan die bezuimigingen voor een paar tientjes. koop gewoon bij een shop een nieuw bordje of bestel er een via internet. Dan slaap je veilig en rustig en elke 2 maanden kun je glimlachen.

 

Koop gewoon een schakelbordje en sluit de lampen, kachel, afzuiger, pomp en ventilatoren er op aan. Alles veilig en geaard. Je bouwt ook geen huis op zacht-beton. Je basis moet goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit zelf ook aan (stroom)veiligheid te denken, heb ik de volgende vragen:

 

Weet iemand welke relais het beste geschikt is?

 

Een tijdsrelais (waarvan je vertraging per uitvoer kan bepalen 0.05 sec. t/m 10 sec.) of een vermogensrelais?

 

Kan ik een computervoeding gebruiken (weliswaar eentje die voldoende wattage doorstuurt)? Of zit hier té veel variatie in (kwa voltages en wattages uitvoer) dat het haast onmogelijk is?

 

Waarom kan/mag ik niet gewoon een stekkerblok gebruiken met 'beveiliging' ipv. relais dat de stekkerblok uit slaat zodra er piekspanning wordt geconstateerd? Ik weet dat ze ieder een ander functie hebben: De ene (relais) voorkomt piekspanning terwijl een beveiligde stekkerblok domweg de boel gewoon uitzet.

 

Ikzelf zat te denken aan een UPS (uninterruptable power supply) die zowel té grote spanningschommelingen opvangt als dat hij een waarschuwing kan afgeven (bijv. middels sms-je) als de stroom uitvalt (en wel een paar minuten nog stroom levert, maar daar heb ik niks aan) icm. een beveiligde stekkerblok. UPS doet eigenlijk wat hij moet doen in dit geval netspanning (oftewel wisselspanning) omzetten in gelijkspanning in de accu vd UPS ... en daarna pas (als wisselspanning) doorstuurt naar hetgeen wat er op aangesloten zit (zoals lampen) dat werkt als een soort 'buffer' om problemen te onderdrukken zoals pieken, netvervuiling, etc.

 

Of maak ik het mezelf alleen maar moeilijker dan het is?

 

Ps. ik ben ICT-er ... vandaar dit 'bruggetje' gemaakt ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen verstand hebt van relais vraag dan de verkoper om een zwaar relais voor motoren welke een hoge piekspanning aan kan een en hoge inductieve belasting aankan (zeker voor een magneet schakelaar)

 

koop een gewone tijdsklok van een goed merk en een paar waterbestendige opbouw stopkontakten een blauwe en bruine draad van 2.5 carré

en je zit zeker goed

alles kan je in de gewone eleckticiteit zaak vinden behalve het relais

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...