Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Goedendag beste mensen,

 

Allereerst de info, hoewel er niet veel te zeggen is:

 

Ik ben aan een zogenaamde "vensterbank" kweek begonnen, oftewel zeer simpele setup, zoveel mogelijk natuurlijk etc.

 

Type zaad: Big Bang feminized

Momenteel in 9 L pot met daarin universele potgrond

Tijdschema is 18 licht 6 donker

Water op gevoel (zoals hier gelezen, voel ik met mn vinger in de grond of deze droog/nat aanvoelt en geef daarop gericht water)

geen voeding of andere toevoegingen.

Licht is dus het zonlicht en bij bewolkte dagen aangevuld met een TL buis en een spaarlamp (oftewel mijn keukenlicht en mijn schemerlamp)

 

Thats it.

 

Tot nu toe gaat het goed, op de dunne steel na, maar zover ik kan zien ondervindt het plantje er niet veel last van.

 

... eerst de foto's dan mijn vraag:

 

1e foto - na 4 dagen

gallery_26904_10358_56464.jpg

 

2e foto - na 8 dagen

gallery_26904_10358_4698.jpg

 

3e foto - na 12 dagen

gallery_26904_10358_54124.jpg

 

4e foto - na 13,5 dagen, 13 cm hoog

gallery_26904_10358_11340.jpg

 

Zoals jullie kunnen zien heb ik het plantje moeten ondersteunen want hij ging steeds meer een kant op hangen. Ik meende dat dit door het licht kwam, maar na het draaien van de plant bleef hij toch die ene kant uit hangen en niet naar licht toe. Volgens mij komt dit hangen dus puur doordat de steel te dun is en hij een beetje topzwaar is. Nu las ik dat dit door verschillende dingen kan komen, zoals te weinig licht, te weinig (of veel?) water, te weinig wind (iemand zei dat veel wind op de plant de steel verstevigde).

 

Nu wil ik niet meteen vreemde fratsen gaan uithalen terwijl ik dus niet echt weet waaraan dit ligt, en of het uberhaupt kwaad kan, dus daarom wil ik jullie hier om raad vragen.

 

{edit} meteen nog een vraag, ik las over toppen (wil de plant niet te hoog laten worden) dat dit kon vanaf een plantje van 15 cm, maar dat is mijne bijna, mogelijk door de lange steel, wanneer kan ik deze plant toppen, moeten er nog internodes bij?

 

Met vriendelijke groet,

 

De Vrolijke Klopzak

Edited by vrolijkeklopzak

Share this post


Link to post
Share on other sites

zover ik kan zien lijkt het mij dat deze is gaan strekken ivm weinig licht.

Niet druk om maken. evt. ondersteunen (hoeft niet, plant zorgt wel dat die uiteindelijk naar het licht komt)

Ik zou ondersteunen zefls helemaal niet doen, laat hem maar vechten, wordt die sterk van.

Als je bijv. bij een vlinder helpt om uit zijn cocoon te komen dan kan deze niet vliegen omdat zijn vleugels niet sterk genoeg ontwikkeld zijn omdat deze zich niet zo hoefde in te spannen bij het ontsnappen. Dus ik laat natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan.

Had laatst eentje die ook gestrekt was en deze hing helemaal naast de pot. Is zich uiteindelijk recht gaan trekken en bij het overpotten stond deze dus weer scheef.. daarna heeft die zich weer recht getrokken.

 

Zowiezo raak je die steel wel kwijt bij het overpotten.

 

mvg, kills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die plantjes krijgen te weinig licht achter het raam.

Gewoon naar buiten gooien die hap!

 

Persoonlijk zou ik er wel een stokkie naast zetten, en dan, als ze groter zijn tot de kiemblaadjes in de grond zetten.

De wind zorgt er idd voor dat de stam dikker wordt. En de zon zorgt er voor dat het plantje normaal groeit.

 

 

Ciao,

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tips, maar nu heb ik nog vragen:

 

- zou ik nu wel of niet blijven ondersteunen?

- wanneer is deze plant geschikt om over te potten

- bedoelen jullie dat ik de plant kan "ingraven" tot net aan de kiemblaadjes? kan geen kwaad voor de steel?

- hoe weet je wanneer je plant klaar/sterk genoeg is om te toppen

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

jawel

als de kluit deze pot heeft gevuld

ja en dat kan geen kwaad

als je plant een internode of 5 of 6 heeft

 

en verder gewoon naar buiten met die krengen. Zal ze goed doen!

 

Groene groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
jawel

als de kluit deze pot heeft gevuld

ja en dat kan geen kwaad

als je plant een internode of 5 of 6 heeft

 

en verder gewoon naar buiten met die krengen. Zal ze goed doen!

 

Groene groetsels

 

EmTee

 

dankjewel voor deze snelle reactie,

 

Het kreng (ja heb maar 1 plantje) kan niet naar buiten want ik woon op een appartement en heb ook geen balkon. Zou een raam helemaal open helpen of maakt dat niet uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet genoeg ben ik bang. Als ik het zo in moet schatten is dat raam niet op het zuiden?

 

Je licht wel bij met een tl en een spaarlamp, maar als ik het goed lees staan die er neit direct op. Die verlichtingsbronnen hebben zo goed als geen dieptestraling en moeten dus dicht op de plant geplaatst worden.

 

1 tip voor als je wilt kweken en er ook nog een klein beetje aan over wilt houden: bouw een klein kastje/hokje.

 

het zal je in ieder geval veel kweekplezier opleveren.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet genoeg ben ik bang. Als ik het zo in moet schatten is dat raam niet op het zuiden?

 

Je licht wel bij met een tl en een spaarlamp, maar als ik het goed lees staan die er neit direct op. Die verlichtingsbronnen hebben zo goed als geen dieptestraling en moeten dus dicht op de plant geplaatst worden.

 

1 tip voor als je wilt kweken en er ook nog een klein beetje aan over wilt houden: bouw een klein kastje/hokje.

 

het zal je in ieder geval veel kweekplezier opleveren.

 

EmTee

 

de schemerlamp (gloei) staat er wel kort op, momenteel zo'n 6 cm erboven, de TL staat er ongeveer 30 cm boven. (die zit vast aan de muur en kan ik dus niet verplaatsen).

 

Ik heb wel het geluk met een dakraam dat schuin is, en ramen rondom, dus als er zon is, staat hij in de zon, bijna de hele dag. Helaas is het hier nu bewolkt dus weer onder de tl+gloei

 

Een hok heb ik echt geen plaats voor hier, ik woon klein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gloei moet direct weg. Komt alleen maar hitte vanaf en daar verbrand je dame (hopelijk) van. Goed licht voor je plant komt er niet vanaf.

 

En klein wonen is geen excuus. Er zijn mensen die kweken in een PC kast.

 

Nou dan een echt goede tip: pak een stoel en wat te drinken, neem 3 dagen vrij en spit het micro/fluo topic van voor tot achter door. Al je vragen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Beloofd!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
gloei moet direct weg. Komt alleen maar hitte vanaf en daar verbrand je dame (hopelijk) van. Goed licht voor je plant komt er niet vanaf.

 

En klein wonen is geen excuus. Er zijn mensen die kweken in een PC kast.

 

Nou dan een echt goede tip: pak een stoel en wat te drinken, neem 3 dagen vrij en spit het micro/fluo topic van voor tot achter door. Al je vragen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Beloofd!

 

EmTee

 

dan ga ik zeker het micro forum doorlezen, trouwens ik maakte een foutje, het is geen gloeilamp maar een spaarlamp, volgens mij zou dat wel moeten werken toch al is het miniem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

correct

 

nog 1 puntje, gebruik aub de 'reply' knop verder onderaan en niet de 'add reply' knop bij de laatste post. Nu qoute je telkens onnodig het vorige bericht.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vkz,

 

Je stelt hier een vraag.. in je topic. Het steeltje van je plant is te dun. Je stuurt me een pb met dezelfde vraag omdat ik toevallig Big Bang heb staan. Niet doen dus!

Er wordt hier gewoon gereageerd op jouw vraag. Wil je iets persoonlijks vragen .. of denk je die kan me op weg helpen .. dan is een persoonlijk bericht op zijn plaats.

Dus niet meer doen!!

Groetjes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

om het simpel en snel op te lossen.. pak een oude doos, aquarium, kistje, wat je ook maar kan vinden..

 

die bouw je even om tot een fatsoenlijk hokje:p hang er een spaarlamp van minimaal 10 watt in. hang die op 2 tot 4 cm hoogte vanaf je plantje.. ff weekje op die manier volhouden, dan moet t goed komen..

 

gr richard

Share this post


Link to post
Share on other sites
gloei moet direct weg. Komt alleen maar hitte vanaf en daar verbrand je dame (hopelijk) van. Goed licht voor je plant komt er niet vanaf.

 

En klein wonen is geen excuus. Er zijn mensen die kweken in een PC kast.

 

Nou dan een echt goede tip: pak een stoel en wat te drinken, neem 3 dagen vrij en spit het micro/fluo topic van voor tot achter door. Al je vragen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Beloofd!

 

EmTee

 

kleerkast en tl lamp met cool white werkt wel :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jojooj

Mijn steeltje is per ongelijk helemaal geplooit door mijn stok die er tegen zat maar ze is niet gekraakt heb hem verstevigd maar wat kan ik nog meer doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Guest Jojooj said:

Mijn steeltje is per ongelijk helemaal geplooit door mijn stok die er tegen zat maar ze is niet gekraakt heb hem verstevigd maar wat kan ik nog meer doen ?

Je begrijpt dat dit een topic is van bijna 10 jaar terug? Foto's spreken boekdelen dus handig als je dat er ook even upload in het vervolg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...