Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

maniski

meikever?

Recommended Posts

beste medegrowers,

 

ik was vanmiddag in de tuin bezig om wat zaad te zaaien ..

tot mn verbazing zag ik een redelijk groot beest,die zich aan het stammetje van mn wietplant had vastgeklemd ..

ik heb hem inmiddels verwijderd..dat ging niet zonder slag of stoot,aangezien het beest niet makkelijk wou loslaten :s

 

heb het beest nader bekeken,en het bleek dus een meikever te zijn ... is daar iets aan te doen?

volgens mij zijn meikevers ook nog eens een beschermd diersoort?

 

zijn er misschien nog meer forumleden die last hebben/gehad van meikevers?

op forum is er in iedergeval niks over te vinden

 

ben helaas vergeten om er een foto van te schieten :) ik wou het beest zo snel mogelijk van mn plantje af hebben

 

Schadelijk of niet?

 

groet

maniski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikevers (en naaste verwanten) zijn zelf niet zo geweldig schadelijk, ook niet echt te bestrijden, het knaagt her en der wat aan nieuwe scheuten/jonge plantjes. Wat wel erg schadelijk is zijn hun larven, engerlingen. Kzou ze gewoon weghalen wanneer je ze ziet, valt verder niet zo veel aan te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor informatie blowmonkey :)

 

ik zal het goed in de gaten houden

 

het zag er in ieder geval wel apart uit ... het rook ook opeens naar wiet in mn tuin toen dat kevertje aan mn stammetje vast zat.. misschien dat ie sap aan het drinken was? weet ik veel? hehe lol

 

maniski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was laatst op mijn guerilla spot en ik wist niet wat het voor beesten waren ik schrok me kapot toen er een langs mijn kop af vloog het leker wel huismussen zo groot ;)

 

Ik wist niet wat het was dus ik zag mijn kans schoon om er een kapot te maken en heb dit beestje onderzocht op een angel of stekel en mijn autopsie wees erop uit dat er geen delen waren waarmee het insect kon steken, bijten of prikken. Een nader onschuldig beest voor mijzelf.

 

Ik had ze nog nooit gezien ook en als ze tussen de bomen door vliegen hoor je de vleugels echt tegen de bladeren slaan dan lijkt het net of er een vogel vastzit die los probeerd te komen :)

 

het zijn wel mooie beesten, ze waren volgens mij rond de 5cm groot als ik me niet vergis, en dit is niet overdreven!!

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Gelukkig zien we de laatste jaren de meikever terug. Vroeger waren ze er meestal midden tot eind mei. En geloof me dat waren kanjers. Nu zie je ze haast niet meer in de maand mei ... meestal pas juni ... en dan zijn ze echt kleiner.

De larf waar ze uitkomen ( engerling) die zit in de grond en is een worteleter, maar de meikever is volkomen onschuldig.

Toen PF nog jong was ..helaas een jaar of 50 terug .. ging ik ze altijd vangen met mijn vader. In de avond een lantaarnpaal zoeken .. ze kwamen op het licht af .. en een zakdoek was meestal genoeg om ze uit de lucht te laten vallen.

Ze bijten niet , en hebben geen angel .. please behandel ze voorzichtig en wie weet gaan een aantal van jullie straks meikevers vangen voor jullie kids.

Zijn mooie kevers, geloof me!

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikevers ;)

 

Doet mij denken aan mijn tijd op het internaat. Bosrijke omgeving, heerlijk weer en lekker temperatuurtje. Ligt

eindelijk iedereen te slapen op de groep, hoor je me daar een gegil dat je zou denken dat de wereld vergaat.

Was het een maat van me die in slaap was gevallen met het raam open en zijn bedlamp aan. Zaten er een stuk

of wat meikevers op hem, op zijn bed en op zijn kussen. Wat heb ik gelachen zeg. Hij durfde niet meer terug

naar zijn kamer. Hoe oud we waren? 16/17 jaar. Ja, die goede oude tijd was erg leuk.

 

Melolontha%20melolontha02_800_crp1024_050521_9342.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roosvicee,

 

Bedankt voor het plaatsen van deze foto. Nostalgie.

Zijn geweldig mooie kevers .. helaas zien we ze steeds minder!

Bedankt.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet mijn vinger hoor :P Ik dacht ik zal een foto bijvoegen voor een ieder die niet

weet hoe het beest(je) eruit ziet. En volgens mij PP, ben jij best wel een natuurmens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roosvicee,

 

Niet jouw vinger :P

Maakt niet uit, is een mooie foto van een mooi insect.

Ja, ben echt een buitenmens. Vissen is o.a. mijn passie .. dus vaak buiten in weer en wind.

Groet.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen vismens, maar een uiltje knappen aan de waterkant vind ik niet erg. Ik ben

meer van het mountainbiken, hiken, dat soort dingen. Maar een rondje lopen vind ik ook

prima. gewoon even je neus verfrissen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...