Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

What's Abi

Help dit is niet normaal meer

Recommended Posts

Ik heb hier overal al gelezen over het bestrijden van bladluizen en over het mozaïek virus dat ze kunnen verspreiden en dergelijke. Normaal zou ik dan ook geen nieuw topic openen maar ik heb het hier zo grellig zitten dat ik toch nog wat extra advies nodig heb.

 

Heb net iets ontdekt in onze tuin. Onze 2 Bomen vanachter zitten vol maar echt vol met vliegende bladluizen. Heb er nog geen gevonden op de plantjes zelf maar dat zal wsl wel snel genoeg komen. Even een schetsing van het probleem. Op elk maar echt elk blad van de boom zitten er minstens 20 bladluizen. Kan dit nog goedkomen?

Hier is mijn kweekverslag dan kan je zien hoe mijn plantjes er uit zien.

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...mp;#entry728457

Bladprobleemtopic--> http://www.wietforum.nl/Wat-voor-tekort-is-dit-t70055.html

 

Zo dat zijn de 2 bomen.

gallery_18830_10212_1157171.jpg

Zoals de volgende bladeren ziet elk blad er uit. Echt elk blad.

gallery_18830_10212_1258051.jpg

gallery_18830_10212_150658.jpg

gallery_18830_10212_1021330.jpg

gallery_18830_10212_1167634.jpg

 

Wat kan ik hier in godsnaam aan doen? Plantjes sowieso binnenzetten wsl en tijdelijk naar een vriend brengen. Ze vannacht donker in de kast zetten tegen stress? en morgen opstaan voor het licht wordt ze dan voor het raam zetten (heb geen plek voor het raam waar geen straatlicht is tenzij daar waar de huisgenoten licht gaan willen gebruiken.)

 

Ze dan tijdelijk wsl bij een vriend onderbrengen? Die heeft ook wel plantjes kan ik ze best ook al zie ik op de plantjes geen bladluis ze eerst behandelen.

En dan het grootste probleem. Hoe pak ik dit aan? Die bomen zitten vol van onder tot boven. Had dat nog niet gezien, raar want dit moet al langer zijn. Geen enkele huisgenoot had het gezien? Ik keek ook steeds enkel naar men plantjes daar vind ik niet op van beesten. Toevallig daarnet ontdekt eigenlijk? Zie mijn kweekverslag plus mijn blad probleemtopic. KAn het geel van de bladluizen komen? Moet ik schrik hebben voor mijn plantjes en vooral hoeveel? (ivm mozaïekvirus, enz.)

 

 

... Help a.u.b., Hoe zou jij dit aanpakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Abi,

 

Denk dat je eerst moet uitvinden welke beestjes er op jouw bomen zitten. Vliegende bladluizen bestaan alleen in horror films.

Een bladluis vliegt niet. Kun je een foto maken van het beestje .. geloof me dat zijn geen bladluizen! Die zitten niet in bomen.

Dus ik denk dat er geen probleem is voor jouw planten.

Is dit een foto van een Nederlandse tuin en boom ... of is het een tuintje in Turkije?

Groetjes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Peperfreak ik hoop echt dat je gelijk hebt. Overal op het internet lees ik echter over vliegende bladluis en ook dat ze het mozaïek virus verspreiden. Ook bij bijvoorbeeld tulpenvelden hadden ze er onderzoek naar gedaan.Ook op dit forum las ik over vliegende bladluizen. Ik dacht eerst ook dat het geen bladluizen waren. Nu is er dan mss terug een beetje hoop. Op bomen geen bladluizen? Ik had vroeger een treurwilg bij mijn ouders. Die hebben we toch eens moeten behandelen omdat we last hadden van bladluizen wel gewone.

 

De beesten zien er dus als volgt uit.

 

vlieg_IMG_1305.JPG

 

Deze kwam ik in kleine getalen tegen of toch iets wat er op trekt moet ik morgen nog eens voor kijken maar van die beesten hierboven ben ik zekerder.Zaten ook kleine spinnetjes en van die zwarte beestjes op. Denk dat dit de zwarte beestjes zijn maar om dat me zekerheid te zeggen moet ik echt nog eens in het licht gaan kijken.

zwartevarenluis%20nephrolepis.jpg

 

Het is een tuin in België

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog eens gaan kijken die zwarte hebben ook vleugels verder trekken ze er wel een beetje op.

 

Vliegende bladluizen bestaan wel degelijk.

 

http://www.tuinadvies.be/bladluizen.htm

JAMMER!

 

Ok hoe pak ik deze overpopulatie nu best aan? Enige tips om da luizen vanboven in de boom te bestrijden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de duidelijkheid ik moet niet weten met welke producten ik ze moet gaan bestrijden dat weet ik wel. Eerder tips over hoe ik nu mijn planten kan gaan beschermen. Kan ik het mozaïek virus voorkomen? Hoe graak ik vanboven aan de boom en dergelijke. Laat jullie maar eens goed gaan. En help me bij het redden van mijn oogst:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Is dit een foto van een Nederlandse tuin en boom ... of is het een tuintje in Turkije?"

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit geweten dat er ook vliegende bladluizen bestaan. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren.

Hoop dat iemand je kan helpen.

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

ey What's Abi:

 

er bestaan op de markt systemische producten, dat zijn producten die opgenomen worden en zo door de gehele plant verspreid worden. vandaar dat je met deze producten niet de gehele plant moet bespuiten maar tot waar je aankan is voldoende.

bespuit je planten ook meer dan 1 x, dit diend om de eitjes die er nog zijn als ze uit komen ook te vernietigen.

 

hoop dat je erwat aan hebt

 

grtz wietjeuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

lieveheersbeestjes zijn roofdieren die bladluizen eten.

Als je er genoeg kan uitzetten in je tuin wordt dat een vijfsterren restaurant voor ze ;)

 

Verder schijnt heermoesgier als sproeimiddel goed te werken. Dat is ook een rijke bron van mineralen voor je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is heel normaal. Periphyllus ssp. oftewel de esdoornbladluis vormt vaak een plaag maar komt alleen voor op esdoorns, ze willen alleen maple syrup. Lindebladluis is een soortgelijk verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...