Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green blower

slang afzuiging geluidloos maken

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb een probleem met het geluid van de afzuiging.

 

In mijn kastje hangt een Ruck afzuigventilator van 250 kuub met een koolstoffilter van 320 kuub. De bedoeling is om de warme lucht weg te blazen via een slang, die +- 2 m door de verluchtingsschacht loopt, naar buiten toe (het dak).

Het probleem is dat, als de afzuiging opstaat, ik de lucht hoor blazen door de ventilatieroosters van de de verluchtingsschacht.

 

Ik woon op de bovenste verdieping van een appartement en wil niet dat de onderburen het geluid horen door hun ventilatorroosters.

 

Ik had eerst gedacht om de slang te isoleren om het geluid wat te dempen maar dat gaat niet omdat de slang juist door de verluchtingsschacht gaat, er is geen plaats meer om er isolatie rond te doen.

 

Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen?

 

Heeft er iemand ervaring met een geluidsdemper?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi green blower,

 

hoewel ik zeker als beginneling-grower niet over de ervaring beschik die je waarschijnlijk nodig hebt, kan ik misschien toch iets zinvols antwoorden.

 

Ik denk te kunnen opmaken uit je post, dat het de "airflow" is, die je hoort en niet zozeer het geratel van de fan(s).

Als dat inderdaad zo is, lijkt het me, dat je enerzijds kan proberen het debiet naar beneden te halen. Minder m³/s levert minder lawaai op.

 

Is je afzuiger met bvb rubber ringen bevestigd zoals hier wordt voorgesteld?

http://www.wietforum.nl/wat-heb-je-nodig-o...oen--t4407.html

 

Het lijkt me zowieso best om het debiet zo laag mogelijk te houden en toch effectief, maar aangezien ik hier maar een noob ben, kan je misschien best een meer gefundeerd antwoord van een ervaren lid afwachten.

 

Misschien kan je in afwachting daarvan ook wat méér vertellen over de bekleding van je kast, de verschillende materialen die gebruikt zijn en de buisdikte.

 

Succes! en greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GEbruik zelf standaard een demper, en geïsoleerde slange, daarbij heb k om mijn ruckfans zelf een softbox gebouwd! Gewoon de maat opmeten en naar de houthandel op maat laten zage en in een Albertheyn tas en de buren weten nog steeds niet hoe je aan al t matriaal komt waar je constant in boort en zaagt!

Ook heb k geen passieve inlaat in mijn bloeihokje dit is toch geluid voor mijn gevoel!

Hoop dat je er wat mee kan!Succes

 

Gr junk

Share this post


Link to post
Share on other sites

toegegeven, jouw antwoord klinkt stukken beter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wimbo

 

Je bedoelt mijn antw, thnx, jah ! Beste jonge moet nog veel leren, hij zegt zelf ben een beginneling-grower, k vind m al redelijk diep denken voor een beginneling-grower! By the way k leer ook elke dag en dat blijf k doen tot me dood, ervaringen maken de mensen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lucht verplaatsing ga je altijd blijven horen

 

je kan de slangen isoleren maar uiteindelijk moet het er tog uit

 

kan je de afblaas niet gewoon in een andere kamer met raam doen ???

 

of in de zelfde ruimte maar dan bij een raam

 

het gaat meer om de lucht die de kast in gaat dat die op temperatuur is dus zolang je die koel kan houden maakt het niet zo veel uit waar je uitblaas is als je maar genoeg frisse lucht de ruimte in krijgt

 

ik heb zelf mijn uitblaas gewoon binnen zitten maar dan in een andere kamer

in deze kamer staat een raam op een kiertje

 

en in de ruimte waar mijn kassie staat staat ook een raam op een kiertje

 

niets mis mee

 

dan kan je gewoon een sonodek slang gebruiken en die dempen zeer goed

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Het geluid dat ik hoor is zoals Wimbo zei "de airflow" en niet zozeer de ventilator zelf.

 

De debiet verminderen is ook geen optie omdat het dan te warm wordt in de kast.

 

Het is een slang van diameter 100.

 

@1eklaswietjunk: kan je me wat meer uitleg geven over die demper? Welke maat moet ik nemen voor een 250 kuub afzuiger, en gaat dit het geluid van de "airflow" verminderen?

 

Isolerende buizen gebruiken gaat niet omdat deze niet door de verluchtingsschacht past.

 

@skunkie: mijn kastje staat in een kamer waar geen ramen zijn maar waar enkel een ventilatierooster van +- 10 x 10 cm aanwezig is. Het is dus niet mogelijk om de warme lucht ergens anders weg te blazen.

Ik heb ook al aan het denken geweest om ipv de ventilatieschacht te gebruiken om lucht weg te blazen deze te gebruiken om verse lucht in de kast te brengen maar dan zit ik weer met het probleem om de warme lucht weg te krijgen...

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

op dit forum lees ik constant dat je zo min mogelijk bochten in je slangen moet maken, nou ik heb net nog eens geluisterd waar m'n slang naar buiten gaan, hangt een 5000 kuub-er, met 10 meter sonodeck slang er achter, ongeveer 5 bochten erin en al het geluid is weg, gewoon 0. m'n andere hokkie heeft 2 meter slang na de afzuiger, eveneens sonodeck, en het maakt me toch een herrie, dus ik kies toch voor een lange slang met een aantal bochten erin om van je geluid af te komen.

 

edit: lees dat je geen geluidsisolerende slang kan gebruiken, toch wel erg jammer, want de lucht die aangezogen word maakt amper geluid, maar de lucht die van de afzuiger weg gaat maakt veel meer geluid. wellicht toch proberen om in de slang die je hebt wat slingers te maken, kijken of dat scheelt! of maakt ie gewoon herrie omdat de lucht tegen dat rooster aan botst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, het geluid komt van de lucht die door de slang heen blaast.

Ik heb dus de slang doorheen de verluchtingsschacht gestoken en bovenaan het dak komt de slang er uit. De lucht die uit de slang komt hoor je maar een klein beetje, maar vooral de lucht die doorheen de slang gaat is wel duidelijk hoorbaar.

 

Wat ik wel kan proberen is om een kleinere diameter slang te gebruiken en daar rond geluidsisolatie wikkelen zodat de slang nog door de verluchtingsschacht past en er minder lawaai hoorbaar is.

Maar dan zit ik weer met de vraag of het kwaad kan voor mijn Ruck-afzuiger om op de uitgang een kleinere diameter aan te sluiten... De ventilator gaat meer weerstand ondervinden waardoor deze mss warm gaat worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

250M3 door een 100mm slang blijft herrie geven, je perst de lucht er teveel doorheen dan.

 

Vanaf ongeveer 150m3 een 125mm slang pakken anders krijg je grotere verplaatsing dan 7/ms en dat geeft veel (airflow) herrie.

Misschien mogelijk vanaf uitblaaskant vd afzuiger 125mm slang monteren en dan pas bij afvoer via een verloopje naar 100mm?

gaat je zeker een aantal db's schelen, helemaal als je sonodeck 125m gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, je zal naar een 150 mm buis moeten.

 

Dit zal je hok ook alleen maar koeler maken hoor en niet warmer.

 

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat veel scheelt is door je filter blazen, werkt behoorlijk dempend. Als je de ruimte hebt kun je hem er direct opzetten zonder slang ertussen. Of geluidsarme slang ertussen.

Probeer maar voor de gein.

 

gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan moet je voor de eerlijkheid ook de nadelen van blazen door je filter erbij vertellen...anders is het geen proberen voor de gein... ;)

 

heb een demper van growshop amsterdam noord...zie hun site...daar staan er genoeg op de site...ben zeer tevreden ook met de isoslangen.. :lol:

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertel jij de nadelen toch, ik heb ze niet gehad.

IK gebruik een filter een jaar.

 

gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vertel jij de nadelen toch, ik heb ze niet gehad.

IK gebruik een filter een jaar.

 

gr

Wv

 

Hallo ,

ik zag je berichtje over blazen door een filter .

Dit wilde ik dus ook gaan doen , mede omdat je je filter dan in een andere ruimte kunt plaatsen en altijd kunt wisselen wanneer deze door begint te slaan, en niet eens zozeer voor de geluidsdemping.

Ik begreep dat jij geen problemen hiermee hebt , hoe groot filter gebruik jij ? ik altijd die van 1 meter

grtz

 

op dit forum lees ik constant dat je zo min mogelijk bochten in je slangen moet maken, nou ik heb net nog eens geluisterd waar m'n slang naar buiten gaan, hangt een 5000 kuub-er, met 10 meter sonodeck slang er achter, ongeveer 5 bochten erin en al het geluid is weg, gewoon 0. m'n andere hokkie heeft 2 meter slang na de afzuiger, eveneens sonodeck, en het maakt me toch een herrie, dus ik kies toch voor een lange slang met een aantal bochten erin om van je geluid af te komen.

 

edit: lees dat je geen geluidsisolerende slang kan gebruiken, toch wel erg jammer, want de lucht die aangezogen word maakt amper geluid, maar de lucht die van de afzuiger weg gaat maakt veel meer geluid. wellicht toch proberen om in de slang die je hebt wat slingers te maken, kijken of dat scheelt! of maakt ie gewoon herrie omdat de lucht tegen dat rooster aan botst?

 

je hebt helemaal gelijk , zo werkt de dempervan een uitlaat ook , een heleboel bochten dmv van schotten en het geluid wordt een stuk minder, de airflow blijft nagenoeg hetzelfde

 

wat de diameter betreft , nooit van groot naar klein gaan , mits het echt niet anders kan natuurlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...