Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
snotaap

toppen van een bepaalde soort

Recommended Posts

ik heb ergens gelezen (één of ander kweekhandboek)

dat het goed is om te toppen...

maar dat dit niet bij alle soorten positieve effecten heeft.

mijn soort is een highway delight van highqualityseeds en het is een kruising tussen een northern light en een skunk

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nu wil je weten of dat bij die van jou geen kwaad kan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kan het wel met elke soort maarja ben ook geen expert in toppen....

want hij groeit gewoon verder in de breedte ! :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij sommige soorten zal het minder opbrengen en bij andere meer

maar ik weet nu niet of het bij mij meer of minder zal opbrengen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dan zal je het denk ik tog gewoon uit moeten proberen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is met die plantjes gewoon eenkeuze naar wat je later wil oogsten

1 vette hoofdtop

of twee mindere toppen

opbrengst maakt geen ene moer uit.

het grote nadeel van toppen is dat je langer moet voorgroeien

de snelheid gaat eruit

ikzelf kweek liever kort met moddervette hoofdtoppen en weinig kleingrut

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is men eerste kweekje dus ik denk dat ik ze (hopelijk ze)

niet ga toppen.

lijkt me het veiligst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent veiliger door ze wel te toppen, hoe minder planten je hebt staan hoe meer opbrengst

 

Toppen geeft meer opbrengst aan je planten

 

Waarom toppen groter kwekers niet omdat ze er geen tijd willen aan besteden als je 100+ planten staan hebt

 

Maar heb je er maar enkele tot 30 planten staan dan haal je meer opbrengst door te toppen

Je kunt zo ook de takken vastbinden en mooie spreiden zodat je plant op elke tak zoveel mogelijk licht ontvangt

 

Toppen zorgt ook voor een reactie in de plant die zorgt voor een kick waardoor de plant supersterk wordt, dit verschijnsel zie je goed bij sommige planten die niet goed groeien, wanneer je ze topt beginnen ze terug sterk en goed te groeien. Dit komt omdat de plant zichzelf geneest en dus ferm begint nuttige dingen aan te maken.

 

Over het trager groeien? Dit duurt maar één dag, dus als je topt verlies je één dag groeie of moet je één dag meer voorgroeien en dat is dus bijna niets.

 

Het zijn vooral de sterke takken die zorgen voor opbrengst, getopte planten hebben sterke brede vette takken waarop dus grote toppen kunnen groeien,

 

als je nog niet goed kweker bent en je toppen niet topt en gewoon laat groeien dan krijg je dunnen steeltjes als je geen goeie ventilatie hebt en een ventilator op je planten hebt staan

Zelfs al doe je dit dan heb je nog veel kans op dunne steeltjes

en dunne steeltjes brengen eenmaal niet veel op

 

Je hebt dus 100% kans op grote opbrengst met toppen

 

Je kan je lamp nu éénmaal dicht tegen alle toppen aanbrengen, terwijl bij niet getopte planten beschijnt je lamp de hoofdtop goed maar de ondergelegen toppen krijgen veel minder licht omdat je hoofdtop 20cm lang is. Terwijl bij getopte planten liggen alle toppen ongeveer opdezelfde hoogte en krijgen hetzelfde aantal licht dus. Dit zorgt dus voor allemaal ferme ferme toppen die ikzelf indrukwekkender vindt dan één redelijk grote top

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dit is buitenkweek dus en dan ben je beter af met vele kleinere vette toppen dan enkele enorme toppen

 

reden ervoor is simpel, schimmel. Heb je problemen dan verlies misschien één a twee toppen van 10 gram bij getopte plante, bij niet getopte planten kun je een hoofdtop van 50gram of meer verliezen. Eenmaal schimmel in zo'n top en das niet meer te redden

 

Je bent dus veel veiliger om te toppen zodat je veilig zit met de schimmel

 

Hoe groter en dikker je toppen later hoe meer kans dat er schimmel inkomt

 

Kies dus voor vele vele kleinere vette toppen , als je er enkele verliest dan vindt je het zelf ook niet zo erg, ik kan je garanderen dat je het wel erg vindt als je plots mss maar twee toppen verliest maar wel de helft van je oogst kwijt bent

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan, als je meerdere planten hebt staan, er ook voor kiezen om één plant te toppen, en de andere(n) niet.. kan je mooi zien wat het verschil is, en of dat een eventuele volgende keer interessant is om weer te doen.. Ik zou het gewoon met een plantje proberen. Als het dan teegnvalt, heb je altijd je andere planten nog.. De voordelen zijn er zeker... Belangrijkste nadeel, in mijn ogen, je hebt niet een enorme indrukwekkende hoodftop.. maar ja, die rook je dan toch op, dus dat boeit niet.

 

Ook een voordeel: als je ze topt, blijven ze lager. Als je belsuit om ze tegen het eind van de bloei af te dekken (12 uur licht / 12 donker om de productie van supertoppen te bevorderen :-) ), gaat dat makkelijk met lagere planten dan met hoge. Hier een stukje van tutle power over afdekken:

 

eigenlijk wie goed wil oogsten moet er moeite voordoen, dus het kan allemaal om ze vroeger d ebloei in te steken als jij daar moeite voor wilt doen?

 

Het is heel simpel want sommigen maken het zichzelf moeilijker dan het is en staan tweemaal op eenmaal om de planten te bedekken en andermaal om te ontdekken

 

Je kijkt naar het nieuwsbericht om te zien wanneer de zon opkomt en wanneer die ondergaat en dan bedek je je planten zodat ze 12 uur duisternis hebben. Dus om bv 19.00 dek je je planten af tot 7.00 smorgens. Nu hoef je niet om 7.00 smorgens op te staan maar ga je gewoon uit of doe wat je wilt en als je savonds thuiskomt als het donker is dan neem je je bedekking van je planten en doe je de volgende dag hetzelfde. Heel simpel gezegd, dek ze af en wacht tot het donker is en dan kun je ze gerust in het donker zonder bedekking laten staan en moet je smorgens niet vroeg opstaan. Als je dit doet doe het dan zonder licht, ik denk wel dat je weet waar alles staat zodat je nergens tegenloopt als een blinde het kan dan moet jij dat ook kunnen zeker.

 

De dagen worden natuurlijk telkens korter of langer dus moet je rekening meehouden dat je dan bv om 19.15 of 18.45 zult moeten afdekken om toch die 12 uren te behouden, snappie.

 

Als je prachtige vette toppen wilt en de moeite wilt doen om eenmaal elke dag om 17.00 of 18.00 of 19.00 je planten af te dekken en enkele uren later als het nacht is ze terug ontdekken zou ik zeggen zeker doen.

 

Ten tweede hoef je dit maar één maandje of twee weken vol te houden, want begin augustus tot eerste week augustus begint de natuurlijk bloeie zodat jij niets meer hoeft te doen en de plant zal het vanaf dan overnemen. Hangt natuurlijk van de soort af ook he?

Zo erg is het dus niet, een maandje afzien in juli, een maandje relaxen in augustus en de andere 6 maanden in de winter topkwaliteit wiet en lekkere opbrengst

 

be smart

 

nu maar hopen op een goeie zomer natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...