Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

InsideOut

InsideOut Buitenkweek 2010

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Vanaf vandaag zal ik een verslag bij gaan houden van mijn buitenkweek.

Ik heb zojuist de zaden in de spongepots gedaan dus het is nu even afwachten.

 

De uiteindelijke kuipen waar de planten in komen te staan (Zal er nog gaten in maken)

bakken.jpg

 

Plagron special-mix

grondg.jpg

 

Plagron roots

plagron.jpg

 

Het formaat van de voor groei potjes

voorgroei.jpg

 

 

 

De zaadjes in de spongepots (beetje geïmproviseerd wat betreft de ondergrond en verlichting ;))

improvisatie.jpg

 

 

Ik ben zelf erg benieuwd hoe mijn planten het zullen gaan doen en ik hoop dat ik er een leuk verslag van kan maken!

:lol:

Edited by InsideOut

Share this post


Link to post
Share on other sites

InsideOut,

 

Welke zaden gebruik je?

Dat zullen mooie grote bomen worden in die grote kuipen.

Ik ga je verslag volgen.

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej insideout,

 

zullen leuke bomen worden.

Had er vorig jaar ook een in 65liter kuip met plagron aarde... groeien als kool.

Pas wel op dat zo min mogelijk mensen ze zien.

Die van mij zijn op 1 hoog van me balkon getrokken.

 

 

Hoop voor je dat het een leuke opbrengst word..

 

ik ga je volgen

 

 

rustiggg

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Insideout,

Mooie plannen, weet je al of je binnen (zo ja onder welke lampen) gaat voorgroeien?

Of hou je het allemaal buiten?

Greetz,

Yes-sir

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Peperfreak. Ik had nog 4 gefeminiseerde Euforia zaden liggen en had er nog 5 gefeminiseerde Frisian Dew zaden bij gehaald (Dutch-Passion beide)

@ Kingsmoker34. Mijn planten zullen veilig staan, maarja we zullen het wel zien :P. Ik zal proberen ze wat lager te houden door ze te toppen. Ook zal ik misschien een netje spannen op een bepaalde hoogte.

@ Yessir. Ik zit er over na te denken iets in elkaar te knutselen met tl verlichting voor het voorgroeien van de plantjes. Mocht het weer zo blijven zal ik ze voor het raam zetten met een plastic zakje(met gaatjes)er over heen DENK ik. En s'avonds een gloeilamp er boven zodat ze toch nog wat licht hebben. Alle suggesties zijn natuurlijk welkom!

 

Verder allemaal bedankt voor de reacties! :lol:

 

:D

sunrz.jpg

 

Heb de bak even verplaats naar buiten in het zonnetje (zodra het donker word zal ik de bak weer onder de lamp plaatsen.

seedsb.jpg

 

seeds2.jpg

 

 

Ik heb ook nog 500ml B.A.C Vitality Plus aangeschaft.

 

Morgen weer een nieuwe update (Denk ik ;)).

Edited by InsideOut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik denk niet dat het direct een probleem gaat veroorzaken maar ik raad je toch aan om niet "regelmatig" je planten met PVP te bespuiten. Behalve dat het gif is en voor insecten in je tuin erg slecht is (dus ook voor de natuurlijke afweer tegen spint e.d.) is het ook nog eens zo dat spint en andere insecten een levenscyclus hebben van enkele dagen, dat betekend dat een generatie mensen ongeveer 25 jaar duurt, een generatie spintjes 20 dagen... En wat is het grappige, de spintjes die beter tegen het gif kunnen gaan later dood of niet dood en hebben dus een grotere kans op voortplanting, en ook dat duur niet lang.

 

Het probleem met eigenlijk alle spuitmiddelen en snel vermenigvuldigende organismen is dat deze organismen sneller kunnen evolueren dan we eigenlijk zouden willen. Hierdoor moet de dosis worden opgevoerd, van sommige middelen is bekened dat een 100 voudige dosis nog niet voldoende is om de doelorganismen te doden, zo'n middel is dan volledig ineffectief, omdat je dan ver over de veilige drempel heen bent gegaan.

 

Buiten heb je doorgaans minder last met ongedierte, het hangt wel een beetje van je omgeving af. Heb je veel leven in je tuin dan zul je wel wat vraat hebben aan je plant, hier en daar. Maar je plant zal veel harder groeien dan deze beestjes. Als je preventief wilt spuiten dan zou ik dat ergens in juli en augustus 1 of 2 keer doen. Dit is vlak voor en in het begin van de bloei. Aan het einde van de bloei spuit je natuurlijk liever niet, aan het begin van de bloei zal de preventieve werking nog wel even doorgaan.

 

Ik kan je wel aanraden om regelmatig je plantje te besproeien met visemulsie; "Fish-Mix". Dat is vis uit de blender, ik kan het ook niet romantischer maken, maar de planten vinden dat echt geweldig... Het geurtje moet je éffe aan wennen maar dat valt écht mee... Je hebt alleen nog nooit zulke mooie groene planten gezien achteraf. Één maal weeks in de groei is een goed middel om ook de groei nog een beetje bij te zetten.

 

Veel plezier,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ keesthemad. Wat een super reactie! hier heb ik echt iets aan :lol:

 

Iemand nog tips/bouw tips wat betreft het voorgroeien van de plantjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kleine update:

zaden.jpg

 

Het ontkiemen gaat goed :lol:

 

Waar blijven de tips betreft het voorgroeien? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat moet je weten?

 

Laat ze gewoon groeien tot je ziet dat ze een beetje lichter groen worden, dan zou je eventueel groeivoeding bij kunnen geven.

Als je geen groeivoeding hebt kan het ook met bloeivoeding, zorg voor de rest dat alle benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn.

Wil jij die tls gaan hangen met het idee dat je daar nog een andere keer gebruik van kunt maken?

Nu kan je ze toch ook gewoon buiten laten staan?

Ik neem aan dat je van die potjes meteen in de grote kuip zet?

Dat zou wel een goed idee zijn want dan kunnen ze meteen een stuk groeien, want zoals je misschien wel weet, de plant vormt zich naar de contouren van de pot.

Heel veel succes, ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

 

Groeten BoboJonko :lol:

 

edit:

Vraag voor ktm, hoe moet ik die visemulsie doseren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BoboJonko. Ik heb groei en bloei voeding liggen dus dat is geen probleem. Alleen wat bedoel jij met alle benodigde voedingsstoffen (welke bedoel je precies)

Ik denk dat ik ze gewoon in de voorgroei potjes op de vensterbank zet met eventueel een plastic zakje er over heen met gaatjes er in ofzo. Denk niet dat ik speciaal voor een paar buiten plantjes een tl kastje ga maken. En idd zodra de plantjes goed geworteld zijn in de voorgroei potjes zet ik ze over in de kuipen. Ik zal zo vaak mogelijk m'n verslag updaten dus dat komt wel goed.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde, indien groeivoeding niet te krijgen is, je de nutrienten die je in de bloeivoeding mist, eventueel in vaste vorm bij kunt voegen aan de pot.(ik hoop dat het duidelijk is)

Je hebt gewoon zaadjes en die kunnen opzich wel zonder zo´n hoge lv, bij stekjes is dat anders.

Dus die zakjes kan je achterwege laten, tenzij jij zelf al hebt geconstateerd dat het bij jou voor het raam veel te droog is.

In ieder geval succes, ik zal je blijven volgen en als ik het kan zal ik je helpen met de problemen die je tegen komt of de vragen die je hebt.

Heb je trouwens mooi gedaan je naam bij je foto´s, ga ik ook proberen. :lol: :D

 

Groeten BoboJonko ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

 

Nu zeven dagen verder zijn er nog geen groenesteeltjes uit de spongepots gekomen ;) moet ik voor het ergste vrezen?

 

seedsdag7.jpg

 

Lijkt net alsof er niets meer gebeurt of ben ik te ongeduldig?

 

 

Gr. InsideOut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er rot uit, haal er is eentje naar boven en ruik eraan. Als je een beetje snotachtige shit aantreft bij het omhoog trekken van zo'n steeltje dan kan je beter nieuwe zaadjes bestellen. Het kan allemaal nog makkelijk het is nog niet eens juni! Ze staan volgens mij ook veel te nat, denk dat ze daardoor zijn gaan rotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles was idd kapot gerot ;) eigenschuld. Ga nu direct 10 nieuwe FrisianDew's halen en een zak perliet enz. word vervolgt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer gewoon beetje zaai en stekgrond bij het tuincentrum kopen. Van die kleine vierkante potjes nemen, met een potlood een klein gaatje prikken in de grond en het zaadje erin gooien. Beetje aarde er weer overheen en eff met de plantenspuit erover heen. Alle potjes in een teiltje of iets dergelijks zetten en een laagje keukenfolie erover heen. Zorgen dat het bovenste laagje grond niet uitdroogt en zonodig om de dag een beetje bijspuiten met een plantenspuit. Na vier dagen zie je een eerste stengeltje en na 5 tot 6 dagen staat alles overeind ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgende keer gewoon beetje zaai en stekgrond bij het tuincentrum kopen. Van die kleine vierkante potjes nemen, met een potlood een klein gaatje prikken in de grond en het zaadje erin gooien. Beetje aarde er weer overheen en eff met de plantenspuit erover heen. Alle potjes in een teiltje of iets dergelijks zetten en een laagje keukenfolie erover heen. Zorgen dat het bovenste laagje grond niet uitdroogt en zonodig om de dag een beetje bijspuiten met een plantenspuit. Na vier dagen zie je een eerste stengeltje en na 5 tot 6 dagen staat alles overeind ;)

 

img1344c.jpg

 

 

Wat heb ik:

 

60L Pot

40L Pot

10 Voorgroei potjes

1L Plagron roots

250ml B.A.C Vitality plus

20 Spongepots

1 Zakje sannies bacto

3x50L Plagron royalty-mix

 

Wat moet ik nog aanschaffen:

 

?L Perliet

10 Frisian Dew gefeminiseerde zaden

TL verlichting

Iets om de tl verlichting aan of in te monteren waar de propegator bak onder in/onder komt te staan (tips zijn welkom)

 

Dus morgen ga ik 10 nieuwe Frisian Dew zaden halen en wat perliet en de TL verlichting en wat hout om iets in elkaar te zetten. Update volgt!

 

voorgroei.jpg

Even m'n paintskills getest ;)

 

 

Gr InsideOut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die propegator zou ik maar niet weer gebruiken,in iedergeval niet het deksel er op.die dingen zijn geschikt voor stekken maken ,voor zaden ontkiemen is zo'n ding niet nodig.

gewoon in halve liter potjes tl er boven.

 

grt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die propegator zou ik maar niet weer gebruiken,in iedergeval niet het deksel er op.die dingen zijn geschikt voor stekken maken ,voor zaden ontkiemen is zo'n ding niet nodig.

gewoon in halve liter potjes tl er boven.

 

grt

 

Hmmm.... Nu begin ik weer te twijfelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook dat je dat beter niet kunt doen, ik zelf heb bijvoorbeeld in dit seizoen de zaden gewoon meteen in de volle grond gedaan.

Net iets onder het grondoppervlakte, ze zijn allemaal ontkiemt.

 

Veel succes nog!

 

Groeten BoboJonko ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadjes ontkiemen tussen een paar laagjes vochtig keuken papier in een kommetje plastic folie over het kommetje elastiekje erom heen paar gaatjes er in prikken, na een dag of 3 heb je wortel, klaar voor in de halve liter potjes. TL een paar centimeter boven de plantjes zodra ze boven de grond komen.

 

DAN KOMT HET ALTIJD GOED.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

 

Vandaag heb ik dus 10 nieuwe Frisian Dew (Dutch-Passion) zaden gekocht en TL verlichting.

Ik heb er toch maar voor gekozen om de zaden direct in de volle grond te doen (1cm diep) met 24hr TL verlichting er boven.

Van te voren heb ik de grond wel bewatert ('t water bevatte sannies bacto & plagron roots)

 

Hier de foto's

 

img00048201005291818.jpg

 

img00050201005291818.jpg

 

img1345ea.jpg

 

img1347o.jpg

 

img1348s.jpg

 

img1350lj.jpg

 

 

Ik ben erg benieuwd of het nu goed zal komen ;)

 

Wat denken en vinden jullie er van? en is het misschien verstandig om de deksel erop te zetten of moet het zo wel goed komen? en waar moet ik nu op letten ?

 

Edit:"

 

inmiddels heb ik de bak op 4 glazen gezet zodat de potjes dichter op de tl verlichting staan.

82627564.jpg

 

 

Gr. InsideOut ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben erg benieuwd of het nu goed zal komen :lol:

 

Wat denken en vinden jullie er van? en is het misschien verstandig om de deksel erop te zetten of moet het zo wel goed komen? en waar moet ik nu op letten ?

 

Gr. InsideOut ;)

 

Hey Insideout,

 

Deksel erop of eraf maakt allemaal niet uit om te ontkiemen. Die lamp mag ook nog wel ff uit zolang er niets boven de grond uitkomt. ;)

Kamertemperatuur en niet te nat/droog en het komt goed :huh:

 

succes met de 2de ronde ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...