Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
phoenix

Meten is weten

Recommended Posts

Meten is weten

 

Omdat we proberen de natuur zo goed mogelijk te imiteren, zijn we in een Hydro tuin in feite bezig de plant te "neppen", daarom is het van wezenlijk belang dat je een aantal waardes continue in de gaten houdt.

Om alle waardes in de gaten te kunnen houden maken we gebruik van allerhande meetinstrumenten, een aantal van deze apparaatjes zijn zeker in de kweek op steenwol onontbeerlijk.

 

We beginnen met de pH- en de EC-meters.

Algemeen geldt dat de pH van het voedingswater tussen de 5,5 en 6,2 dient te liggen. Voor de EC is het veel moeilijker een richtwaarde te geven, omdat dit van veel verschillende dingen kan afhangen, zoals van de plant, de levensfase van de plant, de kweker, de voeding etc.

Het hoe en waarom kun je teruglezen in de boeken die je overal kunt kopen. Ook een goede growshop kan je adviseren of begeleiden.

 

We zullen proberen de zuurtegraad, dat is dus de pH; officieel Potentia Hydrogenii, van zowel het voedingswater als van de matten zo stabiel mogelijk proberen te houden. Dus als 5,6 de basiswaarde is die je hanteert, zorg er dan voor dat het de ene dag niet 5,5 en de andere dag 5,8 is. Hiermee voorkomen we dat de planten vanwege schommelingen in de zuurtegraad slecht aanslaan of dood gaan.

 

Om te bepalen of de pH juist is, maak je gebruik van een pH meter. Een pH meter is een precisie instrument dat in principe is ontwikkeld voor gebruik in laboratoria, en dient dus ook als zodanig behandeld te worden.

Een pH meter is zo goed als hoe er mee wordt omgesprongen. In mijn praktijk, ik verkoop pH- en EC-meters, zie ik dagelijks, hoe sommige mensen hun meters mishandelen, om dan vervolgens bij hun shop te komen klagen "dattie het niet doet".

 

Hoe ga je verstandig met deze meters om?

 

 

Laat de meters niet in vochtige ruimtes liggen, dus ook niet in de kweek- ruimte zelf.

Spoel de meters na gebruik schoon.

Bewaar de pH elektrode in navul- en bewaarvloeistof (KCL), die je bij elke growshop kan kopen.

Laat de meter niet vallen.

Vervang regelmatig de batterijen.

Maak tussen elke oogst de elektrodes schoon, los een beetje afwasmiddel op in water, gebruik een wattenstaafje om de elektrode voorzichtig schoon te maken.

Goede pH-meters kunnen worden bijgevuld, de meeste growshops hebben bijvul sets waarmee ze je snel kunnen helpen.

Als je op deze manier omgaat met je meters zullen ze je niet teleurstellen.

Een goede pH- en EC-meter zal voordat we hem gaan gebruiken eerst geijkt moeten worden (ook wel kalibreren genoemd).

 

Wat je dus doet wanneer je eerst 7,01 ijkt en daarna 4,01, is in feite eerst het midden bepalen, en daarna de nauwkeurigheid van dat midden.

 

ED'S tip:

Je moet oppassen dat de twee ijkvloeistoffen niet met elkaar vervuild raken. De waardes die op de flesjes vermeld staan, zijn exacte waardes; als je per ongeluk een druppel ijkvloeistof 7,01 in de ijkvloeistof 4,01 laat vallen, of andersom, dan zijn deze waardes niet meer exact, en kunnen bij latere ijkingen negatief van invloed zijn. Dus; spoel de elektrode schoon met water, droog hem daarna voorzichtig af, en ijk de meter dan pas op de andere ijk waarde. Herhaal dit zonodig.

 

Een EC-meter is een eenvoudiger apparaat om te ijken, over het algemeen moet je een EC-meter met een klein schroevendraaiertje ijken, op een standaard EC ijkwaarde van 1,413.

 

TEMPERATUUR

De temperatuur is van grote invloed op ijkingen en metingen, daarom hebben de betere pH- en EC-meters een zogenoemde Automatische Temperatuur Compensatie. Dit is een ingebouwde thermometer, die de temperatuur bepaald en terugrekent naar 25° C.

 

Deze ATC heeft echter wel de tijd nodig om het corrigerende rekenwerk uit te kunnen voeren, daarom is het belangrijk te onthouden dat geen enkele meting, dus ook geen ijking, korter mag duren dan 20 seconden.

 

 

Laat je gerust in de growshop voorlichten over de werking van deze meters.

 

Bron: Grassberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat kost een matige ec en ph meter als ik die ergens ga kopen. kost dat geen stukken van mensen. kan je dat ook niet doen met vandie strookjes die verkleuren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Budgettip?

 

Stel ik koop 2 flesjes ijkvloeistof in de growshop (9 euro/100 ml) en ik ijk mijn PH-meter. Dan loop ik naar de drogist/bouwmarkt en koop daar 2 flessen gedemineraliseerd water (1 euro/l). Als het goed is, is de PH hiervan 7 (even controleren met de meter), vervolgens zuur ik 1 fles aan tot PH4. En zie daar 2 liter ijkvloeistof, besparing: 89 euro/l ! :lol:

 

 

Koko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Een matige ec + ph meter kosten samen ongeveer 100 euro.

Een de prijs van een goede ph + ec meter beginnen ongeveer bij 200 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

200 samen of 't stuk, ga waarschijnlijk volgend weekend shoppen in de alien :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Als je het treft dan heb je ze samen voor 200 euro en bij pech dan ben je dat voor allebei de meters apart kwijt[maar dan heb je aardige proffesionele].

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een ph metertje voor 40euro gekocht dat is niet echt duur toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

:lol: :lol: :P Ik heb een setje van 4.65 gekocht !! CHEAP ASS armetierig sloeber beleid hiero hehehe

 

Bij het Aquariumhuis....!! Lijkt me perefect te werken, mooi Ph- toegevoegd tot ik van 8 naar mooi geel ging (dwz geel= ph 6)/

 

Iemand nog meer ervaring met deze druppeltjesmethode die wel 100 X meegaat volgends de verpakking?

 

Goedkoop isset wel :twisted: :twisted: :twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...