Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

fast

4x Jack Diesel op aerophonic hydro (vortex motor)

Recommended Posts

Dit is mijn eerste aerophonic hydro setup dus het is ook een beetje een test :huh:

 

Voor het wortelen van de stekken gebruik ik een bak met een zelf gemaakte bovenplaat.

De netpotjes zijn 5cm en in het midden zit de vortex motor.

 

Vortex motor?

Een vortex motor is een sprayer welke de voedingsoplossing optilt en deze vervolgens mixt met zuurstof en dit over het uit einde van de stekken of over over de wortels heen sproeit.

Hierdoor zou je een perfecte verhouding tussen zuurstof water en voeding moeten hebben.

Dit zou een snellere groei tot gevolg hebben welke voor mij ideaal is voor een scrog aangezien ik maar 4 planten heb + moederplant.

 

 

De stekken zijn 4x Jack Diesel (Jack Herer x NYC Diesel) Heb voor de eerste keer stekken gesneden :smoke op hoop van zegen

Vandaag heb ik de stekken van de moederplant gesneden en in de hydrobak geplaatst.

Als voeding gebruik ik canna aqua en wortelstimulator.

Op dit moment zijn de waardes van het voedingswater PH 5.6 / EC 0.9

De verlichting is een DUo Fluor 2x55W 4000K

 

Nu maar hopen dat ze een beetje vlot wortelen zodat ze overgeplaatst kunnen worden naar het bloei hok.

 

Bloei hok:

120 diep / 100 breed / 120 hoog

GHE rainforest2

Lumatek 400W

400W flips SON-T

Cooltube

Adjust a wing medium (voorkeur als de hoogte van de planten het toelaat, anders gebruik/switch ik naar de cooltube)

500Mm3 softbox

3x125mm passive inlaat

carbonactive 500m3 filter

DV11 min/max controller voor de softbox

Tijdrelais met een capacitief schakelvermogen van 1200W (normaal schakelvermogen 2400W)

12cm PC fan high flow

 

 

Eventuele op of aanmerkingen hoor ik graag want er zal ongetwijfeld nog wel iets fout gaan <_<

 

PICS:

 

gallery_20391_10052_35417.jpg

 

gallery_20391_10052_110.jpg

 

gallery_20391_10052_6938.jpg

 

gallery_20391_10052_21435.jpg

 

gallery_20391_10052_47179.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man! Mijn aandacht heb je <_< Waarom zo een lage ph?

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey thanks!

 

Lage PH?

 

PH is prima voor hydro, het is geen grond <_<

 

18648d1026331961-ph-magnesium-deficiency-nutrient-chart_hydro.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

high,

 

mooi man! dit zie je dus niet vaak <_<

 

ik ga je zeker volgen :smoke

 

ik zet de ph voor men mapito ook altijd op 5.6

 

waar heb je je stekies in staan in die netpotjes?

meestal zie je dat hier hydrokorrel voor gebruikt word.

ook die Vortex motor is totaal nieuw voor mij, waar heb je deze vandaan?

 

@ racker

met welke ph waarde grow jij dan op je mapito? zo groot zal het verschil niet zijn toch?

 

grtzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben al n tijdje geinteresserd in aero,en denk eraan binnenkort over te stappen.Zeer mooi systeem spijtig dat je er weinig van ziet op t forum.Volgens mij n veel beter systeem dan hydro,maar naar mijn gevoel komt t pas tot zijn recht in een SOG en leent t zich niet echt om bomen te kweken.Maar we zullen zien hoe je t er vanaf brengt.

 

Mijns inziens moet je goed oppassen welke voedingslijn je gebruikt omdat naar mijn weten niet elk product geschikt is voor te vermisten( of vortexen? <_< ).Vooral de wortelstimulators en enzymen etc door de dikkere samenstelling.Ik dacht aan advanced hydroponics de dutch formula.

 

Trouwens al s gedacht die potjes te vullen met kleikorrels in plaats van dat geel sponsachtige?

 

Anyway ben benieuwd hoe je vortex het gaat volhouden en je vermisters.

 

Heb je r trouwens al aan gedacht te stoppen met HPS te gebruiken als je last hebt van warmte?Gebruik misschien een goede metaalhallide lamp.CMH is een goed alternatief met n breder spectrum en je kan deze lamp tot 20 cm van je toppen hangen,ideaal dus als je met 4 plantjes werkt.Ik ga deze zelfs gebruiken in een SOG als mn HPS bulbs op zijn.

 

K ga je zeker goed volgen kerel veel succes!

 

 

grtz tomato

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannend !!! Ik heb dit nog nooit gezien ... Ik ga dit zeker volgen (klik op abo) . Kun je meer vertellen over je PH keuze want in je schema komt de P en de Mg er bekaaid af of luistert het niet zo nauw als op het diagrammetje staat? Of verandert dat als je later in de bloei gaat ? ( ik heb pas begrepen dat een plant Mg nodig heeft om K te gebruiken en dan zou ik op 5,8 komen en dan heeft de Mn weer weinig kans als ik in het diagram kijk). Kortom vertel zoveel mogelijk want dit is heel interresant ....

Geen grond of steenwol of mapito meer aan en afvoeren is wel erg prettig !

 

Heel veel succes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chassie

Heb nu moeten afzuren omdat het voedingsgehalte aardig laag is, als ik de normale bloeivoeding ga gebruiken zit de PH op 5.7 tot 5.8 afhankelijk van de dosereing (getest in een 10L emmer) en deze blijft dan ook stabiel.

Denk dat het kraanwater nog wel .2 tot .3 zal bufferen, PH zal dan op 5.8 tot 5.9 zitten, zal vanavond eens meten hoeveel het water dan gebuffert heeft.

 

@ green tomato

Als het goed is zou deze voeding moeten kunnen, maar het is een leerschool mocht dit niet goed gaan dan zou ik i.d.d altijd kunnen switchen.

 

Deze spons is puur voor het wortelen, als de stekken geworteld zijn gaan ze in de andere vortex met 6" potten hierbij doe ik wel korrels.

Was bang als ik nu al korrels zou gebruiken dat ik de wortels zou beschadigen bij het overpotten.

 

Ik heb op ICMAg een beetje het CMH topic gevolgt echter zijn de resultaten daarmee niet zo goed als HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je daar een linkje bij want hier ben k zeer benieuwd naar....

 

 

Thnx!

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet of ik de url mag plaatsen, google anders even naar "icmag cmh" zou de eerste link moeten zijn.

Neem wel een paar uurtjes de tijd want het is een mega topic <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx kerel!!! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb aan het begin van de avond en net de PH gemeten met het zelfde resultaat, PH was gestegen naar 5.85

 

Weet iemand hoelang het duurt voordat stekken wortelen op hydro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan ik je spijtig genoeg niet direct een juist antwoord op geven aangezien ik tot nu toe een aardekweker ben,maar normaal gezien kan je rekenen op n week tot 10 dagen vooraleer n stek geworteld is,soms 2 weken hangt wat af van de genetica.Verse stek wortelen doe je dan ook normaal in n jiffy of n stekblokje,je weet wel die gele dingetjes die zo snel uitdrogen?Je hebt er toch stekhormoon op gedaan?Aiaiai ik zie t al.... Je stekjes hangen al slap?

 

Heb trouwens nog wat meer gezocht naar die CMH link die je doorgaf,en ik moet zeggen dat ik blijf bij mn oorspronkelijk idee en binnenkort HPS ga laten voor wat t is,of alleszins een ronde draaien met zowel HPS en CMH ter vergelijking.Meningen zijn alom verdeeld over CMH daar het nog een relatief nieuw concept is om volledige rondes te draaien onder n blauwig licht.Nu lees ik dat CMH eigenlijk een HPS met n toegevoegde waarde is,en dat de CMH evenveel roodachtig licht afgeeft als HPS maar met extra schakeringen uit t lichtspectrum erbij.Check de grafieken maar es!Deze ronde ga k alvast 1x 400W HPS in de laatste 3 weken bloei vervangen door CMH en kijken wat t geeft.

Binnen een dikke 6 weken de resultaten

 

 

grtz tomato

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens je PH zit toch knal goed tussen de 5.5 en 6.0?Misschien na n tijdje wat lager gaan als je meer voeding gaat geven,maar van Mn en K moet je je volgens mij nog niet te veel aantrekken dit zijn stoffen die je meer naar t einde van je bloei toe nodig hebt,vooral de laatste 3 weken van je bloei dus,of ben ik verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken staan er gelukkig nog goed bij en ze hangen niet slap :smoke

Volgend weekend zou ik dus wortels moeten hebben.... wachten duurt lang <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er wel stek poeder of gel op?

anders kan je lang wachten..

Ziet er verder wel leuk uit tis weer is wat anders

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stekken de volgende keer 1st laten wortelen in een bubblecloner voordat je ze overzet naar die Vortex?

 

Stekpoeder of gel is helemaal niet nodig bij bubble clonen, alleen de bubble cloner en een goede stek.

Inzetten van dergelijke middelen vertraagd zelfs de boel (en grootste deel wordt ook nog eens afgespoeld).

Beetje wortelstimulator kan maar hoeft ook niet eens (voorkom je ph gedoe).

 

Ik moet zelf id loop van komende 2wk ook stekken maken en zal eens een topic aanmaken hoe je dat nu allemaal doet, stekken voor hydro setups ZONDER stekblokjes/poedertjes etc.

 

Zoek op icmag eens op bubble cloner, hier op WF is de info daarover erg karig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben k ook benieuwd naar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een hoop leuke spullen gekocht/binnengekregen!

 

Aerophonic systeem voor de bloei

 

GH Rainforest2 6"

rainforest.jpg

 

 

 

GH cuttingboard 27 (Kon deze ook goedkoop krijgen)

ghe-cutting-board-with-kit-and-pump.jpg

 

En aangezien mijn huidige carbonactive filter (500m3) niet goed alle stank kon weghouden (Jack Diesel) heb ik maar een CAN366 700m3 filter gekocht

 

 

Had echter alleen een probleem gisteren :verrygood

Lamp was naarbeneden op de stekken gedonderd, liep wat te lomp tegen de kast aan.

1PLL was stuk gegaan maar gelukkig heeft de VORTEX pomp grootendeels de klap opgevangen.

Een paar stekken hebben nu echter wel een paar brandsporen hopelijk komt dat nog goed...

 

Ben er helemaal klaar voor, kom op stekken wortelen!

 

Zal morgen wel foto's plaatsen van het geheel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
weet niet of ik de url mag plaatsen, google anders even naar "icmag cmh" zou de eerste link moeten zijn.

Neem wel een paar uurtjes de tijd want het is een mega topic :verrygood

 

De mods van wietforum zijn geen azijnpissers.

Je mag dus zeker voor de goede info een link plaatsen.

Dat wordt zelfs gewaardeerd. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey thanks!

 

Lage PH?

 

PH is prima voor hydro, het is geen grond :verrygood

 

18648d1026331961-ph-magnesium-deficiency-nutrient-chart_hydro.jpg

 

Sorry voor de late reactie, misschien snap ik het niet helemaal goed.

Het is idd geen grond....maar het is ook geen steenwol. Je wortels staan toch niet in een medium als ik het goed begrijp? Die hangen gewoon in de lucht/nevel. De ideale ph rond de wortels is toch tussen de 6 en de 6,2. Wij zuren meer af omdat de steenwol een hogere ph heeft (rond de 7 dacht ik) om aan de wortels uit te komen op ph6. Dus mijn gedachte was als je meteen op de wortels nevelt, waarom dan geen ph van 6?

 

In dat sponsje wat ik daar zie zitten toch geen wortels? Dat is toch voor steun en om het licht te blokkeren?

Dat ph schema is de ph wat je moet geven bij hydro, het ph schema van wat er opgenomen wordt bij de wortels ziet er een beetje anders uit. klik

 

Correct me if i am wrong....GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je continue rond de 6 zit op hydro en helemaal in recirculerend zoals de Vortex dan loop je al snel tegen calcium tekort aan en moet je gaan bijvoedden hierop wat weer tot Mg problemen kan leidden etc etc.

 

kweken op aarde en ph range rond de wortels gaat heel anders bij een "mediumloze" opzet tov medium kweken en je hebt er het meest aan om na afstellen de range te laten verlopen zodat de plant kans krijgt om alles op te nemen en enigzins eea te sturen om alles binnen te krijgen.

 

dit soort systemen staat of valt met de voeding (goede verhouding en chelatering), kwaliteit vh gebruikte water en de mechanica vh systeem (pomp/membramen ed).

 

Mocht die GH voeding nu niet goed genoeg blijken (teveel op usa water gericht tov jouw water) dan is er nog Canna Aqua, waarom de Aqua --> die is speciaal voor recirculerende systemen zoals deze Vortex.

 

Zou die vortex niet volproppen overigens, met 3 planten heb je die onderbak zo vol met wortels en je net erboven in no time gevuld :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zeer interessant topic dit !!

deze ga ik zeker in de gaten houden.

 

Even over de cmh lampen, vond dit wel interessant ook,

Heb een topic gevonden welke erg nuttig kan zijn voor de geïnteresseerden.

 

http://www.rollitup.org/advanced-marijuana...s-spectrum.html

 

Hier heeft ook iemand een test gedaan qua lumen waardes enzo. Dit is voor mij nog best ingewikkeld dus word nog even uitpluizen maar volgens mij komen de cmh lampen niet in de buurt van hps als ik de test mag geloven.

 

gallery_7108_9734_11681.jpg

Als de afbeelding verwijderd moet worden of iemand de file wil hebben hoor ik het wel.

 

Greets en ik volg je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild, ben niet echt op de hoogte van aero allereerst, wat bedoel je juist met "na afstellen de range te laten verlopen zodat de plant kans krijgt om alles op te nemen en enigzins eea te sturen om alles binnen te krijgen."?

 

En worden die systemen doorgaans niet verkocht met ruimte voor 22 plantjes?Dus dan kan ik toch aannemen dat het eigenlijk bedoeld is om in een SOG te werken?

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voor SOGGEN en dan opbinden vd knuppels voor ondersteuning anders flikkeren ze om.

 

maar topic starter heeft plannen:

Dit zou een snellere groei tot gevolg hebben welke voor mij ideaal is voor een scrog aangezien ik maar 4 planten heb

 

met 4 planten scorggen (dus week of 2 voorgroeien om net te vullen) gaat die onderbak nooit houden, dan betrek je een grote beperkende factor in de setup die je met een SOG niet zult hebben want daar ga je voor knuppeltjes op stokjes en heb je niet zoveel wortelruimte nodig als bij langere vegatatieve groei op hydro setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...