Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
salinas

PE slang lekt!

Recommended Posts

Heb vandaag een test gedaan met mijn PE irrigatiesysteem en kwam erachter dat op enkele plekken waar de cappilaire slangen in de tyleenslang gaan lekkage ontstaat. laatst toen ik de gaten had geponst en de capillaire slangen had geplaatst merkte ik ook al dat sommige meteen stroef erin gingen en andere veels te gemakkelijk.. maar dacht dat dit wel opgelost zou zijn doordat het tyleen zijn oude vorm weer aanneemt.. (niet genoeg dus)

ga morgen naar de growshop om nieuwe PE slang te halen en een nieuwe ponstang..

heb net nog even gezocht en vond een internetsite waar stond dat je PE40 en PE100 slang hebt.. volgens mij had ik de PE100. op de website stond ook dat de PE40 slang dikker maar flexibeler was.. zou dit misschien het probleem zijn?? dat ik de verkeerde soort PE slang heb?? voor de duidelijkheid ik gebruik een 25 mm PE slang waar 160 capillaire slangen ingaan zonder drukventiel.

gallery_17670_9942_196005.jpg

gallery_17670_9942_131553.jpg

hoop dat iemand mij hierbij kan helpen zodat ik niet weer de verkeerde spullen aanschaf..

 

alvast bedankt,

 

groet salinas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mij nog nooit gelukt om zo'n slangetje meteen in het geponste gat te duwen. :smoke

(en ik heb er al aardig wat geponst <_< )

 

Ik heb de gaten altijd eerst moeten oprekken met een kruiskop schroevendraaier.

 

Heb je niet perongeluk meerdere soorten slangetjes meegekregen ??? (ze zijn er in verschillende diktes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt 2 kwaliteiten PE. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb het vandaag opgelost! bleek dat de ponstang versleten was.. heb nu een nieuw stuk PE slang gemonteerd met een ander type ponsprikker.. dus niet zo een blauwe.

en ja BBB ik weet zelf ook niet hoe ik ze erin heb gekregen maar het is toch gelukt. nu me handen even een paar dagen tot rust laten komen me vingertoppen zijn helemaal kapot! Heb trouwens gehoord dat die ZPE (40) voor hoge druk is (geschikt).

bedankt voor de reacties!

 

salinas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar je hebt ook 2 maten ponstangen, volgens mij 2 en 4 mm, dat verklaard wellicht waarom je er daarna nog met een schroevendraaier in moet roeren, ik heb honderden gaten geprikt met eenzelfde blauwe ponstang, ik draai en druk 2 sec en beweeg een keer lichtjes van links naar rechts, en het slangetje past er precies in. dit is even een handigheid, het beste kun je ook de slang ergens tegenaan duwen, op een tafel, tegen de muur aan, noem het maar op, als je namelijk met je andere hand moet tegenhouden word het een erg vervelend duw en trek werk. soms is het gat iets te uitgelubberd en dan valt het slangetje er bijna weer uit, maar dan klemt ie na een paar minuten wel weer.

 

(beetje info voor de leken, niet direct een reaktie op de eerste post)

 

ik vraag me wel af hoeveel gaten je al geprikt hebt met die tang dan, ik wil niet opscheppen maar heb er zo'n 1000 met 1 tang gedaan en geen 1 die lekt??

 

er bestaat ook zo'n tang die je er omheen doet ofzo, iemand ervaring ermee? ach je krijgt er wel dikke armen van, dat is tenminste 1 voordeel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu zo een tang die eromheen gaat.. heel relaxt :smoke ik gebruik de dunne capillaire slangen en dus de 2.5 ponstang. had hem in 2 andere hokken gebruikt in totaal ongeveer 260 keer geprikt maar is denk ik beschadigd doordat hij tussen mijn andere gereedschap zat.. hiervoor gebruikte ik altijd drukventielen daarbij deed ie het perfect. kon ook voor 2,50 euro een nieuw bovenstukje halen maar wou toch voor zeker gaan want zo een watersysteem aanleggen vind ik geen pretje <_< hieronder een foto van de nieuw aangeschafte ponstang:

 

gallery_17670_9942_6900.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die tang bedoel ik, dus dat is stukken beter dan die blauwe ponstang?! dan moet ik die maar eens aanschaffen, bij de plaatselijke shop hadden ze die enkel in 2,5 mm maar ik moest 4 hebben, ze konden 'm bestellen maar ik moest ze die dag prikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
en het slangetje past er precies in.

 

soms is het gat iets te uitgelubberd en dan valt het slangetje er bijna weer uit

 

Daarom steek ik na het ponsen een schroevendraaier van een bepaalde dikte (mag ook wat anders zijn) in het geponste gat, en heb dus steeds exact dezelfde maat gaten in de pe slang.

 

We rekken er dus niet een een gat van 2.5mm naar 4mm mee op. <_<

 

 

@Salinas, je bouw ziet er overigens prima uit !! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ BBB, de zin daarna is, maar dan klemt ie na een paar minuten wel weer, dus gewoon laten zitten en hij zit vast. mij maakt het niet uit hoor schroevendraaier of niet, maar dan is je tang waarschijnlijk niet in orde want zonder schroevendraaier scheelt het natuurlijk weer werk, vooral als je er een stuk of wat moet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ BBB: dankje wel, altijk leuk om te horen dat je moeite om een goed hok te maken gewaardeerd wordt.

 

@ amnees: bij mij was het dus ook zo dat sommige nogal los erin zaten, maar na enkele minuten toch wel weer vastzaten. maar blijkbaar niet goed genoeg, want toen ik het systeem ging doorspoelen (dus zonder eindstop erop) begon het zelfs al te lekken bij de geponste gaten. met me nieuwe ponstang had ik bij geen 1 capillair dat hij er soepel inging.. op het moment zelf was ik daar niet zo blij mee <_< maar naderhand natuurlijk wel :smoke

 

groet salinas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daar gaat het nog steeds goed mee! niet met de cheese maar met het tentje.. had wegens tijdgebrek het topic niet afgemaakt en aangezien ik dat ook al eerder heb gedaan met me igrow heb ik nu maar besloten om geen verslag te plaatsen, want wil het forum niet vervuilen met halve kweekverslagen. <_<

 

groet salinas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...