Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
phoenix

LICHT EN LUCHT

Recommended Posts

LICHT EN LUCHT

 

Om binnen te kweken heb je net als op grond, speciale verlichting en extra beluchting nodig. Voor veel lezers is dit bekende materie. Het hoort erbij maar omdat daarover al veel bekend is bij startende hydrokwekers, gaan we daar dit keer heel snel doorheen.

De verlichting

Een aantal jaren was er enkel 1000 Watt groeiverlichting voorhanden, die zijn nogal inefficiënt.

Gelukkig kun je tegenwoordig een betere keuze maken uit lampen met een vermogen van 400 of 600 Watt. Bij het kweken hanteren we de stelregel: licht = gewicht. Houdt er terdege rekening mee dat bij hydro alle groeifaktoren op een hoger nivo funktioneren en de stofwisseling sneller verloopt. Om die reden zul je dus alle faktoren en dus ook het licht op een hoger nivo moeten brengen.

 

Voor een vierkante meter planten, die je wilt laten beschijnen, heb je voldoende aan een 400 of 600 watt lamp. Het is echter te simpel om dan maar meteen te kiezen voor een 600 watt-armatuur.

Het kan wel, maar wat de temperatuur en de luchtvochtigheid aangaat is het klimaat in een ruimte beter te beheersen met bijvoorbeeld twee lichtsystemen van 400 Watt.

In een ruimte met een 600 Watt systeem zul je dus meer geld moeten investeren in afzuigers en eventueel luchtbevochtigers om het klimaat toch ideaal te houden.

 

Naast het feit dat armaturen in verschillende vermogens te koop zijn, kun je bovendien verschillende reflektors kopen.

Vanuit de stelling: licht = gewicht, zorg je ervoor dat het licht een zo kort mogelijke afstand naar de plant aflegt. Naarmate de afstand groter wordt, neemt de intensiteit van het licht snel af. De reflektor die daarbij het beste helpt, is de z.g. diepstraler. Het alternatief zijn de z.g. wide-reflektoren, die een grotere oppervlakte kunnen bestrijken.

Op het oog heb je daardoor minder armaturen nodig, maar doordat het licht een langere weg moet afleggen, is de intensiteit van dat licht minder en dat merk je aan de groei en bloei van de planten.

 

De hoogte van de lichtbron is in het licht van dezelfde stelling, ontzettend belangrijk. Te laag hangende lampen zorgt voor verbrandde planten en te hoog hangende lampen zorgen voor iele, lange planten en uiteindelijk gewichtverlies bij de oogst.

Wie hierover meer wil lezen, moet de Grassberry van november 96 (nummer 3) nog maar eens open-slaan. Daarin staat een heel duidelijk stuk over wat de juiste lamphoogte moet zijn.

Zorg er voor dat je de mogelijkheid blijft behouden om de hoogte van de lampen te kunnen aanpassen. Hang de reflektor dus op aan kettinkjes. Op die manier kun je er zelf voor zorgen dat de afstand tot de planten konstant blijft.

 

De armaturen zijn over het algemeen nogal zwaar, tenzij je werkt met z.g. remote ballastboxen.

Zorg er in alle gevallen voor, dat de balken waaraan de lampen hangen, goed verankerd zijn in de muren of het plafond. Je moet er niet aan denken, dat je armaturen op een dag plotseling tussen de plantjes liggen.

 

De ventilatie

Je weet al dat alle groeifaktoren in een hydrotuin op een hoger nivo moeten komen. Dat geldt ook voor de ventilatie. De plant heeft namelijk een grotere behoefte aan een kontinue stroom CO2-rijke lucht.

Geef je dit de plant niet, dan heeft het geen zin om de andere groeifaktoren op een hoger plan te brengen.

Ventilatie is de bottleneck in de meeste niet goed draaiende kweek-ruimten. Zorg er voor dat de inlaatopening niet te klein is, zodat er altijd voldoende CO2 rijke lucht naar binnen kan vloeien.

Wie hier problemen verwacht kan op de inlaatopening een extra inlaatventilator zetten.

 

Deze moet dan wel een iets kleiner vermogen hebben dan de afzuigventilator. Als je dat niet doet, kreëer je een hogedruk klimaat, wat op zich geen ramp is. Ware het niet dat geurtjes dan door de muren, vloeren en plafond heen kunnen dringen, waardoor je problemen met de gebruikers van aanpalende ruimten kunt krijgen. De uitlaatventilator moet berekend gekocht worden, d.w.z. alle faktoren die betrekking hebben op de afzuiging moeten mee berekend worden. Het vermogen, dat op de meeste ventilatoren staat is het vrij uitblazend vermogen, dus zonder enige obstruktie. Elke bocht in het afvoerkanaal, elke ribbel in een flexibele afzuigslang, een koolstoffilter etc zorgt voor een verhoogde weerstand en die beïnvloedt het vermogen van de ventilator negatief.

Vertel in de shop, waar je een ventilator wil aanschaffen, precies met welke bezwarende omstandigheden op de plek waar je kweekt, rekening gehouden moet worden.

Anders kan het gebeuren, dat het vermogen tekort schiet in periodes waar de afzuiger extra zijn best moet doen ('s zomers).

Dubbelkoop is altijd duurder, dan een keer een goede koop!

 

Terwijl je je het hoofd breekt om alle elektriek en lucht goed geregeld te krijgen, heb je alle tijd om de speciale hydro-onderdelen aan te schaffen. De volgende keer gaan wij die namelijk aansluiten.

 

 

Bron: Grassberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...