Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

savedown

nog te koud buiten?

Recommended Posts

hey

 

heb me afgaan en low rhyder net ontkiemd. De jonge sprietjes zijn ong. 3/4 cm groot.

heb ze overgepoot en in de kas gezet. maar met dit bewolkte weer word het er niet warmer dan 10 graden.

is dit onverstandig maar het kan wel. of moeten ze het toch echt warmer hebben?!

 

mvg,

save

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles ken

die van m j staan al n maand of wat buiten :P

maar houd ze nog effe binnen onder n lamp tot ze wat groter zijn :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ze ook naar buiten sturen (of eentje toch), ik ga er voorlopig wel een colafles over zetten als bescherming tegen de elementen totdat ze aangeslagen zijn en hun plan kunnen trekken :P

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze kunnen allang naar buiten vrienden, knallen maar!!

 

tegen de tijd dat het ijsheiligen is heb je al kostbare tijd en dagen verloren.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak gebruik van een 5l waterfles, snij deze door :P en plaats die over de zaailing. Minder schade door neerslag. Houd goed de warmte. Tevens heb ik een tabakplant gezaaid binnen om dan naast mijn plantjes te planten, deze zou uitstekend werk leveren tegen allerlei insecten, waaronder bladluis. :D

 

groeten,

 

Stauffenberg :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou wel rekening met evt nachtvorst, dat zou zomaar tot half mei kunnen. 2 jaar geleden hadden we begin juni nog -7 in de nacht. gisteren had Spanje nog sneeuwbuien. fanatiek is goed maar leg de hark niet te hoog...

Share this post


Link to post
Share on other sites

buitenplanten moeten sowiso tegen een stootje kunnen anders kun je beter binnen gaan kweken.

en als je jezelf moet terughouden omdat er in juni nachtvorst kan komen dan kan je wachten tot je een ons weegt

want je weet het toch nooit hier.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, dat het in juni kan vriezen is een feit (zeer uitzonderlijk), maar daarop wachten is echt niet nodig volgens mij want de kans is zooooo klein dat je plantjes dan nog sterven aan nachtvorst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

voordeel van potten is ook dat je ze binnen kan zetten..

maar met de zon moet ik de raampjes van de kas nog openzetten wil ik onder de 30 graden blijven..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis nu zeker niet meer te vroeg!!!! Alles naar buiten en idd tegen de tijd dat het ijsheillige is geweest ben je al wat dagen kwijt.

Ik ben nu met autoflowers bezig voor het eerst en ben dit jaar eerder begonnen dan normaal..10 april, ik wil de drie volle rondes halen met lowryder#2 en easy bud.

 

Ben met 6x lowryder2 begonnen nu en alles gaat goed. Ik ga me niet zo druk maken om die nachten vorst die MISSCHIEN nog kunnen komen.

Word het in juni onverwachts -7 :P dan word het improviseren he!

 

hier recente foto's van lowryder2

 

Foto-FBZECUTC.jpg

 

Foto-6GKBESHM.jpg

 

 

 

groetjes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens het weerbericht word het vannacht al op diverse plaatsen vorstig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer de planten nog een week binnen te houden, vanaf de 13e lijkt de temperatuur te gaan stijgen. Deze kwam ik tegen op teletekst:

 

Lentevariaties

 

Nader Verklaard

Vooral in het voorjaar wordt het weer gekenmerkt door grote tegenstellingen. Na enkele dagen met zon en warmte kan het opeens veel kouder worden. Soms is het temperatuurverschil van de ene op de andere dag meer dan 10 graden, komt het 's nachts weer tot vorst en vallen er sneeuwbuien. Wind en wolken maken het overdag extra onaangenaam en als er ook buien vallen is het ronduit guur weer.

De oorzaak van die grote contrasten ligt in het gegeven dat het vasteland in de krachtige zon snel warmer wordt, maar de lucht in de poolstreken en in besneeuwde delen van het vasteland nog lang koud blijft. De koude poollucht stroomt soms naar het zuiden en dan lijkt de winter hier weer even helemaal terug. In ons land maakt de nabijheid van de zee het nog onaangenaam door bewolking die in die vochtige omgeving ontstaat. Met een wind uit west tot noord drijven de wolkenvelden landinwaarts. De draaiing van de wind brengt meteen aan de kust afkoeling omdat het zeewater veel kouder is dan het opgewarmde land.

 

De ergste kou volgt echter meestal dieper landinwaarts, in het midden en oosten van Europa. In het grensgebied met de verdreven warme lucht zijn sneeuwjachten na zomerse warmte geen uitzondering. Maar ook in West-Europa kunnen hagel- en sneeuwbuien nog tot in mei voor overlast zorgen, vooral in heuvelachtige gebieden. In de koude lucht kan het tijdens de heldere nacht bovendien flink afkoelen en dan is vorst aan de grond geen uitzondering.

 

De weersomslagen zijn zo abrupt en opmerkelijk dat er in de volksmond allerlei benamingen voor bestaan: "april doet wat hij wil", "IJsheiligen" (11-14 mei), "Schaapscheerderskoude" (5-20 juni) en "Kälterückfälle in Duitsland. De "IJsheiligen" worden gevreesd voor de schade die "vorst aan de grond" in die tijd van het jaar kan aanrichten; de "Schaapscheerderskoude lijkt op een herhaling van de IJsheiligen, maar dan met minder lage temperaturen. De markante weersomslagen zijn echter niet aan data gebonden, maar komen willekeurig verspreid in het hele voorjaar voor. Pas wanneer het in juni ook in de poolstreken niet meer vriest komt er een einde aan de invasies van koude lucht.

 

KNMI met dank aan Jan van der Horst

Share this post


Link to post
Share on other sites

iki vind het T%ringtakkekoud buiten

zou netjes wachten tot na ijsheiligen

en meteen een kaarsje opsteken.

 

ZmOP Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...