Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

IreZumi1

TEST: Evsa Lumatek pro 400v VS Hamerslagkap en Philips vsa

Recommended Posts

@IreZumi1,

 

Ik meet onder vergelijkbare omstandigheden.

Dus zelfde hoogte...zelf afstand ...verschillende meetpunten(m²) en ook op dezelfde plaats.

Je hebt al een flinke afwijking wanneer je meet dicht bij de wand(zw/wi folie) of wanneer je op een andere paats meet.

Dus ik zal proberen een zo goed mogelijke meting te doen...en onder dezelfde opstandigheden...anders heeft het weinig nut.

 

Maar ik las dat ik eerst een paar weken moet wachten voordat een lamp pas op zijn best is ahahahaahahhahahha

Jammer dat de ronde dan al afgelopen is hahahaha.

Dus je moet eigenlijk je planten er pas na 1.5 a 2 weken eronder zetten anders haal je het rendement niet :rofl

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat zou mooi zijn als jij dan volgende week meet en over een paar weken nog eens.

Maar denk dat een weekje wel genoeg is om hem maximaal te krijgen, hoop ik.

Doc zegt een tijdje dus zal geen weken zijn :rofl

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus je moet eigenlijk je planten er pas na 1.5 a 2 weken eronder zetten anders haal je het rendement niet :rofl

Gr schenkie

 

Je stekkies moeten toch ook even wennen aan de temperatuur, daar houd deze lamp gewoon rekening mee, lol :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar dat ze zo makkelijk aanslaan :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

NOu als hobby kwekertje ben ik ook heel heel benieuwd.

 

Laat jij nou maar eens zien wat het verschil is als iemand start met ons oude Phillips vsa,tje of de crem de lacreme van de PRO

Had hem al bij Doc gezien en zag er wel heel heel degelijk uit

 

Ik ga er in elk geval lekker voor zitten

 

Succes gaasten

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo dan

heb deze even over t hoofd gelezen maat :rofl

succes met je test en met je meiden

 

ik zit er ook weer voor :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ire veel succes met je test en leuk dat we kunnen meekijken

ik ga het met veel intresse volgen, en natuurlijk veel succes met

de dames.

 

groetjes rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites
en natuurlijk kritiek is weer welkom :rofl

 

Gr Irezumi

 

Dat is wel een open goal hoor :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel een opmerking... als je enkel de evsa wilt testen.... moet je dan niet met dezelfde kap werken?

 

Zoals ik het zie, is er nu al een verschil omdat de ene hamerslagkap van 10 euro is en de andere een lumatek van 120 euro.

 

 

en nog een dingske: doe je de test tegenover een magnetische vsa? Zo ja, is het dan niet beter om de test te doen tegen een lumatek 600W 230V.

 

Want uit de cijfers kunnen we al opmaken dat een evsa efficienter werkt.... dus zal er nu zowieso al een "immens" verschil zijn....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste testen doen wij in een specifieke testruimte bij Gavita (testlab).

Daar testen wij het product voordat het op de markt komt.

Natuurlijk hebben we in dit geval ook alle data van Philips.

Het heeft met de manier van kweken die Irizumi (Philips vsa/hamerslag)en Schenkie (Cecla vsa/hamerslag) gebruiken.

Deze manier van kweken zit er bij de Nederlandse kweker erg ingebakken.

Door juist dit soort kwekers te nemen hoop ik te laten zien dat het prijs kwaliteits verhouding van de Lumatek/Gavita de investering makkelijk terugverdient.

Dit wordt gezien als een "dure" set en daar ben ik het niet mee eens.

Ik denk dat het prijsverschil zich in de eerste ronde terugbetaalt.

Schenkie gaat een wat meer technische test doen.(metingen licht en stroomverbruik)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc Weet je al wat de normale markt prijs zal worden voor de Lumatek pro met lamp?

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ert

Nou ik hoop het ook kerel dat ik mooie verschillen mag gaan zien.

Pak maar een lekker oliesjeiker ervoor bij ;)

 

@Clowntje

Thanks man!!! :rofl

 

@Rodney

Graag gedaan en bedankt kerel :no

 

@Doc

Kritiek heb ik echt geen problemen mee, ik geef mensen zelf ook veel kritiek dus nou kennen ze ff terug ouwehoeren ;)

Ik ben tenslotte ook niet perfect ;)

 

@Sexcombi

Ik begrijp je wel, maar het gaat om het totaalplaatje wat Doc ook heeft gezegd, je kan natuurlijk vele combinatie gebruiken, maar ik heb bewust voor deze gekozen, omdat vele mensen een hamer of spiegelkap met een VSA gebruiken en ALS je een lumatek evsa koop dan kan je net zo goed voor die paar tientje extra die pro nemen, tenminste zo ben ik :rofl

 

@Rara

Ik weet het ook niet ik geloof 30% meer als de lumatek evsa, maar Doc kan je hier zekerheid voor geven :wOOt

 

Vanavond even een update van de plantjes B)

 

Gr Irezumi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat belangrijk is bij alle metingen is dat je ten eerste wél PAR licht meet (dus geen lumens), dus je hebt een lichtmeter nodig met PAR gevoeligheid, en dat je op meerdere vaste plekken werkt voor je meting: een 4x4 vlakverdeling is een minimum om een goede indicatie te krijgen van de uniformiteit. Verder dienen de meetpunten echt stabiel en vast te zijn, een paar cm diepte kan verschil maken en ook de stand van de sensor heeft invloed. Hou er rekening mee dat onder de lamp je een directe instraling hebt, en aan de zijkant onder een grote hoek (van de overliggende reflector). Niet alle sensoren zijn in staat om schuin invallend licht goed te quantificeren. De lichtbaan bij de gewone spiegelkap is heel anders, daar wordt het licht naar buiten gebogen en zal onder een kleinere hoek invallen. Er is dus ook een verschil in de wijze waarop de reflectoren hun licht naar beneden brengen. De Lumatek brengt het licht met zijn zijreflectoren naar de "overkant" en zal daardoor, zeker met meerdere lampen, ook anders (van meer kanten) verlichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup

Op welke stand staat de reflector standaard?

En zal ik hem zo laten staan?

 

Schenkie gaat een mooie lichtmeting doen en hebt de goede spullen ervoor, ben beneiuwd.

 

Gr irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ff een update.............plantjes zijn lekker aangeslagen :rofl

 

 

De hamerslagkant!

 

med_gallery_12285_9955_247158.jpg

 

De Lumatek kant!

 

med_gallery_12285_9955_2560648.jpg

 

Uitlopende laatste beetje water is ph 6.3 en ec 1.2......kratje opgetild en water opgevangen en gemeten.

 

Volgende waterbeurt is over 4 dagen ofzo, voorlopig kennen ze vooruit.

 

Nieuw soort van circulatie fannetje, zodat de lampen lekker dich erop kunnen.

 

med_gallery_12285_9955_426605.jpg

 

We zijn nou dus echt begonnen :no

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@IreZumi1

 

FF een klein aandachtspuntje :rofl

 

Een zwenkventilator is niet gemaakt voor op zijn kop te hangen.(op zwenkstand)

Het wormwiel mechanisme wat in de ventilator zit kan daar niet tegen...bovendien zal het vet wat in de overbrenging zit eruit lopen en dan loopt het niet meer gesmeerd :no

 

Ik heb het idee dat de Lumatek kant al groter zijn ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Schenkie

 

Oke dan ja hij hangt er ook net, maar ik laat hem niet zwenken, dus dan is het geen probleem toch?

De inblaas blaast aan de ene kant in en de ventilator blaast het weer langs de andere kant zeg maar.

Anders moet ik ff een andere gaan regelen van de week.

Ja Lumatek kant groter :rofl :no gaat hard dan he

 

Ps hebbie al gestofferd en blikt ;)

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Whazzup

Op welke stand staat de reflector standaard?

En zal ik hem zo laten staan?

Er is geen standaard instelling, dat ligt aan de afstand van je lamp tot je plant en de oppervlakte. Als je ze laag hebt hangen zet je hem op breed, als je hem hoog hebt hangen op diep, als je overlap wilt dan hang je hem daar tussen in en zet je hem op breed bijvoorbeeld.

 

Ik zou hem in het begin veraf hangen, diep, da's beter voor je klimaat, en later dichterbij en breed. Blaas niet in je reflector of direct eronder, daarmee verspreid je alle warmte door je tent. Die warmte hoort er uit te "lekken" langs de kanten en naar boven te verdwijnen.

 

Je blaast straks toch niet direct op je plantjes he? Wel een handig idee trouwens! Ga daar ook eens mee aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup

Nee hij blaast er net langs de luchtstroom :rofl

Temp is 26,8 graden lv 58% onder het kartonnetje.

Als ik rook erin blaast zie je het helemaal rond gaan in de tent, naar mij idee ideaal.

Nee ik blaas nooit direct op de plantjes, meestal er net overheen, dat ze heel licht in beweging zijn.

De ventilator hangt meer in de hoek nu, kan hem heen en weer verschuiven dmv de trips.

 

Gr Irezumi

 

Ik zal is kijken op welke stand de reflector nu staat..vanavond en desnoods even aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Doc Weet je al wat de normale markt prijs zal worden voor de Lumatek pro met lamp?

 

Gr Rara

 

De advies verkoop prijs voor de Pro-set zal ergens in de buurt zijn van €260 a €270.

Let op dit is inclusief de lamp (Philips Greenpower 600w 400v EL)die los ongeveer €40 a €45 zal zijn.(set heeft geen reflector)

Natuurlijk zijn dit advies verkoop prijzen dus ik verwacht dat je met een beetje zoeken wel wat goedkoper uit kan komen.

Laat ik zeggen dat deze set ongeveer €250 hoger uitkomt dan de standaard set waar Irizumi nu mee kweekt.(met Lumatek reflector meegerekend).

Dat betekent dat je ongeveer een half onsje meer moet kweken om dat er in 1 keer uit te trekken.

De reden dat ik wil kijken of het in 1 keer kan is omdat dat de berekening is die in de markt gebruikt wordt.(1e keer afschrijven)

Natuurlijk heb je dan in alle volgende rondes ook dat extra gewicht weer op de planten.

Ik ben heel benieuwd naar deze test. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dan wil ik er ook wel 1 :rofl

 

 

DE lumatek pro zal echt wel meer op gaag brengen als het hamer kappie. Daar ben ik al voor 100% van overtuigd.

Lijkt mij de ideale uitkomst in een DR150, en dan 1 natuurlijk.

 

Het word toch allemaal wat beter de laatste tijd :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig, ik ben nog niet helemaal te laat. Ik ga d'r voor zitten en kijk wat er komen gaat. Wordt vast wel een hete strijd dus een :rofl erbij.Ik ben ook heel erg benieuwd naar de prctijk (gewicht) versus de metingen (to PAR or not to PAR) Zelf denk ik dat het best wel eens kan zijn dat een plant al het licht gebruikt wat van de zon komt, behalve wat ie zelf reflecteerd (groen dus). Nature rules, zeg maar :no ..

 

Laat ze maar groeien,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt DOC,

Ik ga er voor zitten deze test :rofl

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt DOC,

Ik ga er voor zitten deze test :rofl

 

Gr Rara

 

 

Ik zou IRI en SCHENKIE maar bedanken.

 

Voor Doc is dit Reclame, want hij weet net als ik dat dit goed voor het PROduct is :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt het nog steeds erg spannend hoe een nieuw product vanaf de tekentafel eindelijk bij een eindgebruiker komt.

Het is een soort geboorte van een nieuw kindje. :no

De metingen zeggen dat hij het best is en nu zie ik graag nog wat praktijkresultaten :rofl .

Het is dus terdege een test. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...