Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mr.pink

Hoeveel Lumateks 600W per 16A groep?

Recommended Posts

@Mr Pink,

3, het liefst 2 i.v.m. de inschakelpiek,

dat was tenminste met de oude VSA´s zo!

Hoe het nu met de nieuwe generatie EVSA´s zit,

kunnen het beste Whazzup of Doc beantwoorden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het wel lukt om 4 stuks te gebruiken ivm de softstart.

Maar ik ben wel voorzichtig met mijn uitspraak anders krijg ik Whazzup in mijn nek. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien handig om de berekening erbij te zetten, van verbruik, met de piek, of softstart.... Ben wel benieuwd hiernaar en heb zo klein vermoeden dat k niet de enige ben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai er een met 4.

 

Maar das een nieuwe aansluiting,

 

Vind het wel heel veel maar was me verzekert dat het goed zou gaan.

 

Weet wel dat dat de laatste x is dat ik dat doe,

 

Hou er niet van op het ranfje te zweven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JAWISS,

Sorry, was ik effe vergeten :verrygood

Ampère

Algemeen De eenheid Ampère staat voor de stroomsterkte, de aantrekkingskracht die een elektriciteitvoerende kabel uitoefent op een andere elektriciteitvoerende kabel. Ampère vermenigvuldigd met spanning (Volt) levert het vermogen op, uitgedrukt in Watt.

 

X Watt = 16 A x 230

X = 3680 Watt

 

Nog hebben wij in Europa 230 +X Volt!

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Lumatek gebruikt met Super Lumens schakelaar áán (dus 630 watt output) bijna 3 ampere, dus 4 Lumateks gebruiken nominaal 12 ampere. Gezien de hoge powerfactor kun je de blindstroom verwaarlozen, maar niet de opstartpiek die er toch ook bij electronische VSA's is, en bovendien heb je continu je groep voor 75% belast, wat ik in een woonhuisomgeving niet acceptabel vindt. Daar heb je een directe verbinding rechtstreeks op de zekering voor nodig in mijn ogen, en aangepast stekkermateriaal.

 

Ik zou voor maximaal 3 gaan, hoewel ik in een woonomgeving twee eigenlijk wel wat meer veiligheidsmarge vind hebben en zou aanbevelen. 9 ampere is namelijk nog steeds een heleboel stroom om continu door je systeem te laten lopen, zeker als er verbindingen en stekkers in de kring zijn opgenomen. Da's ongeveer hetzelfde als continu een flinke stofzuiger aangesloten hebben staan. Stofzuiger snoer wel eens gevoeld na een flinke partij stofzuigen?

 

Je kunt vanaf een afstand ook niet beoordelen hoe de technische staat van de installatie is en de overige belasting van die groep, dus aanbevelen zonder het gezien te hebben doe ik niets, maar bij twijfel is 2 een redelijke marge, als je weet dat het goed en veilig zit aangesloten in een nieuwe woning dan zou ik (als dat de enige belasting is) tot 3 durven gaan. 4 raad ik absoluut af.

 

Bedenk altijd: wat kan en wat veilig is, dat zijn twee verschillende dingen. Wat kant en klare schakelkastjes pretenderen te mogen schakelen op een 16A groep kan in praktijk wellicht wel, maar is in mijn ogen niet veilig. Persoonlijk ben ik erg voor veiligheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effe een beetj offtopic

 

Ik vroeg me af he ik draai al jaren met 6x400 wat op een groet van 16A en dan hiernaast nog een zelfde op een andere groep.

Eigenlijk pas sinds ik op het forum zit ben ik een beetje gewaar geworden van wat kan en wat veilig is. Wel start ik de 2e groep

een halfuur na de eerste op en het zijn allemaal gewone vsa's. Ik eigenlijk niet echt last van problemen hier mee, maar is dit nou

totaal onveilig of valt dit wel een beejte mee...? En hoe zou ik dit dan moeten aanpassen om het veiliger te kunnen maken?

 

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

hebben jullie tijdens de ontwikkeling van de Lumatek-EVSA maar de inschakelpiek gemeten?

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik altijd vertragers ertussen, dus niet allemaal tegelijk aan. 16amp groep rechtstreeks vanaf de aardlek in de meterkast. nooit problemen gehad met 4.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb niet deelgenomen aan de ontwikkeling van de Lumatek maar laat ik het wat meer algemeen uitleggen: De inschakelpiek van een EVSA is veel lager dan die van een magnetische VSA: Daar loopt, afhankelijk waar je op de fase inschakelt, een heel veel grotere stroom. Het probleem is namelijk vrijwel nooit het nominaal vermogen (wat een apparaat gebruikt als het eenmaal is opgestart) maar het gebruikt gedurende het opstarten. Dat kan kortstondig tot wel twee keer zoveel zijn. Bij magnetische VSA's loopt er zelfs zeer kortstondig een stroom van enkele honderden ampères, afhankelijk van het moment van inschakeling. Omdat het zo kortstondig is vliegen je (trage) zekeringen er meestal niet uit, maar ik heb ooit een magnetische 400W VSA achter een 4A automaat gehad, maar die vloog er dus regelmatig uit.

 

Een elektronische ballast gebruikt bij opstarten ongeveer 1,3-1,5x het nominaal vermogen. Dus, 3 lampen 9A x 1,5 = 13,5A. maar 4 lampen = 12A x 1.5 = 18A! Bij 1.3 x nominaal zullen ze er dus net niet uitknallen, maar bij 1,5x wel. Ze zit dan dus eigenlijk bij een kritische waarde, zeker bij B-karakteristiek zekeringen. C-karakteristiek kunnen een overbelasting langer aan. Ik ben hier uitgegaan van een Lumatek met de Super Lumens stand áán, dat scheelt 30 watt opgenomen vermogen (en is het maximum wat je met een elektronische VSA zult trekken).

 

Bij een magnetische VSA gaat het stroomverbruik en de pieken alleen nog maar omhoog naarmate de VSA veroudert. Tevens gaat daar de blindstroom omhoog doordat de condensator veroudert en heb je meer harmonische vervorming (met name de derde harmonische).

 

Hier zie je wat VSA's gebruiken.

post-5211-1272307832_thumb.jpg

Kijk in de tabel bij System bij I (stroom)

 

Je ziet achtereenvolgens de metingen van de lumatek op super lumens (+5%), 100%, 400 watt en 300W, daarna de BAL en de Leuchtek en als referentie een goede tridonics magnetische VSA. Dit voor twéé lampen. Je ziet dat de BAL relatief wat meer stroom lat zien, maar dat komt met name door de blindstroom (de pf van de BAL is wat lager) want de output is laag. Verder zie je duidelijk dat de (nieuwe) magnetische VSA bij een optimale voedingsspanning ook veel licht produceert, maar wel bij 0,3-0,4 A meer stroomverbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel informative thread...bedankt!

 

Wat denken jullie: Zijn deze stopcontacten veilig in combinatie met 600W´s?

 

7418-KGV-C19-C20.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de primare kant (230V) wel maar niet voor de secundaire, daar staat enkele kilovolts op bij ontsteking.

 

Edit: liever gewoon vaste aansluitingen natuurlijk ipv stekkers en één snoer per VSA he, niet voor meerdere VSA's. Dit is een apparaatsnoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou net eenzelfde topic plaatsen..

 

Ik draai al jaren 4 x 600 watt wil op een 16a groep, met magnetische vsa's. Gaat op zich goed, maar ik heb er ook geen lekker gevoel bij, is al bijna een keer een contact in de fik gevlogen.

 

Is het dan veiliger om ze te vervangen voor EVSA's? en met vertragers ertussen kan ik dan wel gewoon 'veilig' 4x 600 watt op een groep draaien? Moet ik ook nog apart zekeringen aanbrengen? Ik heb al een aantal keer die elektra topics geprobeerd te lezen, maar ik kan er geen kaas van maken. Ik koop liever alles kant en klaar.

 

Alvast dank

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

met 4 600W vsa's op één 16A groep trek je voor de veiligheid teveel continu stroom op een huisinstallatie. Dat heeft niets met inschakelen te maken. Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan zeggen, lees de editorials eens over electro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik al vaker gelezen dat je dat zegt. No offence, ik ben verder dus echt echt een leek wat betreft elektra, maar is iedereen het daar mee eens? Ik blijf het vreemd vinden dat ze dan die kant en klare relaisschakelklokken maken die daar toch voor bedoeld zijn (4 x 600 watt op 1 groep). Ik ben vandaag bij meerdere GS's geweest, en ze zeggen allemaal dat het wel kan. De lampen staan ook niet 24 per dag aan toch dus het wordt toch niet continu belast? en een kachel van 2500 watt moet toch soms ook in koude periodes 12 uur achterelkaar aanstaan? Die kan sowieso maar op 1 groep.

 

Maar is het anders een idee om van en 16A stop in de meterkast een 20 Ampère te maken, en zou daarmee dan wel genoeg marge zijn volgens jou, met 4 EVSA's?

Edited by HoneyBee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi HoneyBee,

het gaat niet alleen om de stop/ zekering!

Het gaat ook om de leiding welke hier achter zit!

Als het alleen maar om de zekeringen ging, zaten wij met ze allen veilig (gewoon een andere stop pakken, klaar!),

hoeveel ampère kunnen de draden in de muur aan, dat is de grote kwestie.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kachel heeft geen inschakelpiek, en elke vsa wel, dus gaan ze alle 4 tegelijk aan, dan heb je de inschakelpiek keer 4!

Met evsa's kun je inderdaad wel met 4 op 1 16A groep draaien. In een huisinstallatie; als je daar een groep vrij hebt apart voor je lampen, dan zit je altijd goed! Er kan meer op een groep dan je 4 evsa's maar voor de veiligheid omdat je een elektro-noob bent...... hou er dan 4 op 1 vrije 16A groep. :rofl

 

edit: Ook wat Torsti zegt: Als je nu een kabel direct uit je meterkast trekt van een vrije groep, dan kan er niks misgaan! Ga niet via stopcontacten of centraaldozen ergens midden in huis aftappen!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

mm, de hele groep is gereserveerd voor het hok, dus ik denk dat ik gewoon 4 ga doen. Ik zal voor de rest wel proberen zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals blussers, rookmelders en brandwerend materiaal. Er werd mij ook verteld dat de meeste problemen ontstaan bij het niet goed vastdraaien van de contacten (dat moet na elke oogst weer)

 

Ik las ook al dat jullie et hadden over zon't thermostaat van Conrad die afslaat bij een te hoge temperatuur, kan ik die ook voor mijn kant en klare relaisklok plaatsen voor extra veiligheid?

 

Nou had ik nog even een vraag over de ESVA's. Ik wil dus 4 magnetische vervangen door Evsa's. Maar ik weet niet welke ik moet kopen. Ik dacht eerst B.A.L..

 

Ik heb de test gelezen, maar het was me nog niet helemaal duidelijk; ik hoorde dat er toch nog een hele korte (maar extreem heftige opstart piek zit (nog voor de softstart begint.) Waardoor het opeens nog moeilijk wordt om alle 4 op een groep te plaatsen. (Maar bij die Leuchtek zeggen ze dat er helemaal geen opstart piek is zijn die dan beter dan B.A.L. in dat opzicht?) Sorry als het al wel ergens stond, dan heb ik er vast overheen gelezen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met evsa's kun je inderdaad wel met 4 op 1 16A groep draaien. In een huisinstallatie; als je daar een groep vrij hebt apart voor je lampen, dan zit je altijd goed! Er kan meer op een groep dan je 4 evsa's maar voor de veiligheid omdat je een elektro-noob bent...... hou er dan 4 op 1 vrije 16A groep. :rofl

 

edit: Ook wat Torsti zegt: Als je nu een kabel direct uit je meterkast trekt van een vrije groep, dan kan er niks misgaan! Ga niet via stopcontacten of centraaldozen ergens midden in huis aftappen!

 

green-lady

Dus NIET op een stopcontact in je huis, er moet apart een directe kabel voor getrokken worden áls je al 4 lampen in je huis wilt... en bovendien moet die installatie dan gekeurd zijn (installatie-eis en verzekering!) en afgesloten met een CEE stopcontact.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mm, de hele groep is gereserveerd voor het hok, dus ik denk dat ik gewoon 4 ga doen.

Zie mijn vorige opmerking en al mijn vorige posts hierover

 

Ik las ook al dat jullie et hadden over zon't thermostaat van Conrad die afslaat bij een te hoge temperatuur, kan ik die ook voor mijn kant en klare relaisklok plaatsen voor extra veiligheid?

nee, daar heb je een extra relais en bedieningsknop voor nodig. Bij Sannie zit ie op een plc.

 

Voorbeeld:

post-5211-1272482050_thumb.jpg

 

ik hoorde dat er toch nog een hele korte (maar extreem heftige opstart piek zit (nog voor de softstart begint.) Waardoor het opeens nog moeilijk wordt om alle 4 op een groep te plaatsen. (Maar bij die Leuchtek zeggen ze dat er helemaal geen opstart piek is zijn die dan beter dan B.A.L. in dat opzicht?) Sorry als het al wel ergens stond, dan heb ik er vast overheen gelezen..

De powerfactor van de BAL is wel wat lager dan de andere VSA's wat wijst op een andere circuit waardoor hij wel iets meer stroom trekt door je leidingen (blindstroom). Die korte inschakelpiek is inderdaad hoog maar zeer kort, met gewone apparatuur niet te meten, maar met name bij magnetische VSA's is deze erg hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, wordt allemaal wat duidelijker nu... Zal in elk geval een directe leiding aan gaan leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...