Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

guesswho?

Kweken met een CO2 generator

Recommended Posts

Dan verplaats je toch alleen maar lucht ???

 

De lucht die uit je afzuiger komt is toch niet ineens "magisch" afgekoeld ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee kees dan verplaats je toch ook de co2 die in je hok zit steeds ? want die hou je door midde;l van een co2 meter constant op de juiste waarde ?

je zuigt de co2 dan weg maar blaast m meteen weer terug je hok in. koelen hoeft niet want detemperatuur is immers goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij een hok kunt bouwen waarbij de temperatuur inderdaad op 28 blijft, dan heb je helemaal gelijk ...

 

maar je hebt eigenlijk altijd een koeler nodig om dat te bereiken. Die lampen geven simpelweg te veel warmte af.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een standaard wandje van gisplaat met steenwol heeft een waarde van 0.5W/m2/K ofzo...

 

Dus als jij buiten je ruimte (ff positief zijn) 15 graden hebt...

 

Je doet 600W in een DR100 (wat nog te weinig is met CO2)

 

Het oppervlak van de DR100 is 10m2, dus verlies je per m2 oppervlak 0.5W aan warmte per graad temp verschil, 13C tempverschil dus 6.5W per m2 wat je kwijt raakt... Dus raak je in je DR100 size hokje met gipsplaat ±85W ofzo...

 

Enne je stookte 600 toch ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar je hebt eigenlijk altijd een koeler nodig om dat te bereiken. Die lampen geven simpelweg te veel warmte af.

dat klopt niet. ik heb in de winter 9 van de 10 keer moeite om m,n hok juist op temperatuur te houden. ik heb er nou ook een 600 watt lamp bij gehangen om de temperatuur juist omhoog te krijgen. ik zit nu zonder afzuiging op 27 graden en ik wil daar nog een 600 watt lamp bij hangen. dan kom ik ik denk op 30 graden uit. ideaal om co2 toe te voegen lijkt mij

 

kees ik heb geen gipsplatenwanden en er komen 2 x 600 wat hps en 230 watt tl in met kachel. en met 1 600 w hps en 230 tl met kachel is het precies 27 graden zonder afzuiger aan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus als jij buiten je ruimte (ff positief zijn) 15 graden hebt...

het is min 5 hier lieve schat ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nou, wat voor wanden je dan ook hebt...

 

Als je zoveel warmte kwijt raakt, dan heb je een luchtlek ergens. (lees: tocht).

 

Je GAAT dan ook CO2 kwijtraken.

 

Neem nou eens een keer iets aan snorremans, het is simpele natuurkunde.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent nou een beetje dom kees. jij weet nog geen eens hoe groot de ruimte is waarin ik nu kweek.

 

..

 

Als je zoveel warmte kwijt raakt, dan heb je een luchtlek ergens. (lees: tocht).

wie zegt dat ik warmte kwijt raak ??????

 

ik kan 10 lampen ophangen in een ruimte van 100 m2 waar geen enkel luchtlek zit en dan krijg ik de boel toch ook nooit op temperatuur ??????

 

bij mij zit ook 0,0 lucht lek. en nog een keer het is met 1 x 600 w hps en 1 x 230 w tl met kachel er bij zonder afzuiger aan CONSTANT 27 GRADEN

 

ik had vorige winter in hok in de schuur waar het met lampen aan en afzuiger uit en zonder luchtlek 8 graden was ????????????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bedoelt waarschijnlijk dat je met weinig lampen in een heel grote ruimte het 12uur kan volhouden zonder af te zuigen. Dat kan zeker. In een grote ruimte duurt het gewoon veel langer voordat alles op temperatuur is met de lampen alleen.

 

Alleen de vraag is dan, waarom zou je dan afzuigen? Voor de stank alleen? Dan ben je met een filter en box in het hok klaar. Misschien nog een heel kleintje voor de onderdruk. Natuurlijk kost het je wel in verhouding veel meer co2 om die grote ruimte te vullen. Dat duurt wel ff.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P jij begrijpt het racker. behalven dat: met lampen alleen. ik zei al 3 keer met kachel erbij ;)

 

maar de ruimte bij mij is niet zo groot. die is 10 m2. en veel co2 kwijt raken valt ook wel mee. het is 1 keer de ruimte op de juiste co2 waarde brengen. en die daar dan op houden. en dat betekend dan al;leen de co2 bij vullen die de planten verbruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neem nou eens een keer iets aan snorremans, het is simpele natuurkunde.

dat doe jij toch ook nooit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder slijmbedoelingen ... er is een verschil tussen eigenwijs/koppig zijn en gelijk hebben ;)

 

Hehehe

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt zeiksnor, in principe kun je dan geheel gesloten kweken. De zuurstof die de plant aanmaakt gedurende de dagperiode, is ruim voldoende om de nacht door te komen.

Toch komt er iets meer bij kijken, je loopt toch wel tegen wat probleempjes aan, als je helemaal niks afzuigt. Het is niet alleen de temperatuur die belangrijk is, de RV is ook van belang. Zeker bij co2.

Als dat ook op orde is, zou ik zeggen, Beginnen!

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat gaat hard...

 

Kachel erbij?

In de nacht zeker anders vind ik het jammer van je elektriciteit

Maar zeiksnor ik snap je wel

Volgens mij mogelijk met de aantekeningen van racker is het wel mogelijk

 

Nu graag weer terug naar lucht, CO2 gehaltes, licht, voeding, water, relatieve vochtigheid en temperatuur aub

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
de RV is ook van belang. Zeker bij co2.

mag ik nog 1 vraagje stellen aub ? wat is de beste rv dan ? en waarom ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar verschillen de meningen over zieksnor

Ik ben van mening dat de planten zich prima voelen bij 55-65%

Maar of ze in dat gebied ook het best presteren...

Dat kan ik helaas niet theoretisch onderbouwen

 

Dacht ook altijd dat planten zich prima voelden bij een temp van 28 graden...nu ik op 30-33 graden kweek gaat het (icm een perfect klimaatsysteem) nog beter

Even een aantekening: ik kweek slechts een jaartje met CO2 en kom ook maar net kijken

 

Keeeesss....

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap het. maar ik dacht dat je een andere luchtvochtigheid aan moet houden als je met co2 zou kweken.

 

al doet luchtvochtigheid er weinig toe als je zaadplanten hebt vind ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
al doet luchtvochtigheid er weinig toe als je zaadplanten hebt vind ik.

 

Nou ook daar een kleine aantekening met uw goedvinden

Om Co2 in de maximale hoeveelheden op te kunnen nemen moeten de huidmondjes (stomata) wel voldoende open staan

En dat is oa afhankelijk van de hoogte van de RV

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan komt de vpd berekening weer om de hoek kijken. Ik vind het een mooie richtlijn om je klimaat met co2 onder controle te houden.

 

je weet dan tenminste of je te warm/te koud kweekt of dat het te vochtig of juist te droog is.

iemand die goed oplet ziet zelfs of je je lampen hoger moet hangen ofniet.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben toch ookmaar op zoek gegaan naar zo'n co2 generator, Gevonden voor een rooitje (incl. regelaar)

dus maar een keer proberen dat co2... ;)

 

Maar dus als ik het goed begrijp:

-afzuigen en inblazen in dezelfde ruimte.

-hogere waardes gebruiken

-hogere temparatuur (max 35.)

-max 3000ppm

 

heb ik dit juist?

met alle teksten die hierboven staan? een beetje samengevat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor de 1e keer toch maar ff rustig aan doen, anders sterft je co2 project een stille dood. Probeer eerst maar eens 60/65% luchtvochtigheid te halen bij 30+gr. Dan co2 erbij tot850ppm, daarboven neemt de toegevoegde waarde af.

 

GrR

 

gallery_10428_11146_11452.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie grafiek...

c4 en c3 planten? indica en sativa ofzo? wat is wat.?

Moet je de gehele bloeifase 60-65% proberen te houden...?

als dat zo is moet de ventilatie dus ook perfect zijn.

 

er komen volop factoren bij dus..

je moet eigelijk alles wijzigen

 

thnx voor de info, ik hou jullie op de hoogte en zal nog wel met een paar vragen komen met de tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me afvraag is als je met 2 hokken naast elkaar kweekt. Dan zou je dus de nacht periode het andere hok verwarmen met de warmte van het andere hok (12/12). Sommige leveranciers van koelsystemen geven aan dat dit kan in combinatie met Co2 . Maar nou lees ik op dit forum altijd dat als je lampen uit staan je geen Co2 mag/kan toevoegen. Hoe zit dit nou precies als je met Co2 kweekt? Aangezien dit in de winter aanzienlijk in de stook kosten zou schelen.

 

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat wel, maar is een heel geklooi. Co2 verdringt zuurstof en dat heeft een plant nodig in de nacht. Niet heel veel ,maar toch..

Als je een watergekoelde koeling gebruikt, kan je wel het andere hok verwarmen met het afvalwater van de koeler (40gr) met een soort vloerverwarming ofzo. Dat heeft verder niks met co2 te maken.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...