Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

guesswho?

Kweken met een CO2 generator

Recommended Posts

Oké duidelijk antwoord. Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch wil graag van de ervarende weten waarom de temp. omhoog moet!

de lv wil je omhoog hebben omdat de temp. omhoog gaat maar waarom?

 

ik heb een seminar gehad over kweken met co2 en hierin werd gezegd dat de temp. het beste op 28 gehouden kan worden alsook de lv op een normale waarde

en dat het opvoeren van deze waarden eigenlijk door producenten van co2generatoren is verzonnen om het warmteprobleem van de generatoren te verdoezelen....

 

voeg co2 toe aan de warme lucht voordat deze gekoeld wordt maar buiten de kweekruimte en deze warmte zal gekoeld het hok in gaan zo heb je geen extra warmte van de generator in je hok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doordat het warmer wordt, verdampt de plant meer, door de hogere verdamping neemt hij meer water op en dus meer voeding als hij dat nodig heeft. Das de theorie.....

 

In de praktijk zeg ik dat je een plant ook meer kan laten verdampen door het rond de plant droger te maken, maar dat is mijn persoonlijke mening.

 

Een co2 generator produceert echt niet veel warmte als je (semi) gesloten kweekt. De planttemperatuur wordt daarintegen wel hoger (de plant koelt minder) omdat hij minder verdampt. Hij verdampt minder doordat met co2 de huidmondjes meer sluiten.

Een kleine generator maakt net zoveel warmte als een handvol kaarsen bij wijze van spreken.

 

Boze plannen Chriet?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken met een CO2 generator

 

gallery_19024_9226_577720.jpg

 

Na me een dik jaar goed te hebben ingelezen heb ik de knoop doorgehakt

Ik ga een ruimte bouwen waarin ik met CO2 kan werken

Gelukkig kwam doc met de mammoth test en a&t trading met een geweldig systeem op de markt

De ruimte was snel gebouwd en de eerste twee maanden draaide de ruimte geweldig

Toen ben ik begonnen met CO2 toe te voegen dmv een hotbox generator en een shiva controller

Al mijn ervaringen en andere belangrijke zaken die ik tegenkwam heb ik in dit verhaal gegoten

ThE WhiZ heeft elders op het forum al een heel mooi stuk geschreven , hulde daarvoor!

Dit gaat echter over het gebruik van CO2 middels flessen en in deze “how-to” ga ik uitleggen hoe je met een generator en een (semi-) gesloten systeem kunt werken

 

Eerst wat is ppm :

De engelse afkorting ppm staat voor parts per million oftewel delen per miljoen , dat wil dus zeggen dat 1 ppm één deel in 1.000.000 is , 1 ppm is 10-6

 

Belangrijk:

Ik ga ervan uit dat alle schakels in orde zijn , denk daarbij aan licht , lucht , voeding ,water , temperatuur en luchtvochtigheid (eigenlijk ook genetica in onze branche)

Mijn ervaring is dat een omgevingtemperatuur van rond de 30 graden , een luchtvochtigheid van 50-60%,en een CO2 waarde van 1500 ppm de ideale waarden zijn

Dit kan natuurlijk per ruimte en per soort plant verschillen

 

CO2 werkt nu eenmaal het beste in een ruimte waar weinig wordt afgezogen , anders ben je natuurlijk zo je toegevoegde CO2 kwijt

Je kunt werken met een koelsysteem zoals a&t trading levert of met een airconditioning in je ruimte

Beiden hebben zo hun voor en nadelen

Heb je het klimaat helemaal in orde , dan ben je klaar om de stap naar co2 te maken

 

Fles of generator?

Ik heb dus voor een generator op aardgas gekozen boven het gebruik van flessen , gist en suiker , droogijs of andere methoden die hier op het forum worden besproken

Aardgas kost mij iets van € 0,50 per m3 , dit is op langere termijn het goedkoopste om te gebruiken

Dus een flessensysteem is goedkoper in eerste aanschaf maar de navulling van de CO2 flessen is 2-4 keer zo duur als het gebruik van aardgas of propaan

Echter is een fles soms makkelijker te gebruiken omdat deze geen warmte en vocht produceert , let echter wel op je geld , prijsverschillen van meer als 30% bij verschillende shops zijn geen uitzondering!

 

Eerst maar eens wat plantkunde

 

mercurialis.jpg

 

Als je het maximale uit je vierkante meter wilt halen moet je de 6 elementen in orde hebben

Te weten : lucht, licht, voeding, water, relatieve vochtigheid en temperatuur

Als je een van deze elementen veranderd of zelfs verwijderd zal de plant minder opbrengst genereren en zelfs kunnen sterven

 

Wat is fotosynthese eigenlijk?

Fotosynthese betekent letterlijk “licht aanmaken” (foto = licht en synthese = aanmaak)

Fotosynthese is een biochemisch proces waarbij de grote planten, de meeste algen en bacteriën een deel van het licht als energiebron gebruiken om koolstofdioxide en water om te zetten in glucose , alle leven op aarde is afhankelijk van fotosynthese

 

Fotosynthese is op te delen in 2 soorten:

1. Oxygene fotosynthese; Deze vorm produceert voornamelijk zuurstof die een groot deel uitmaakt van de atmosfeer

2. Anoxygene fotosynthese; Deze vorm van fotosynthese vindt vooral plaats op diepe

plaatsen in de oceaan , hierbij wordt geen zuurstof geproduceerd

 

Hoe werkt fotosynthese?

De benodigde grondstoffen voor fotosynthese zijn: koolstofdioxide, water en zonlicht of kunstmatig licht

Met deze grondstoffen maakt de plant in de bladgroenkorrels glucose, met deze glucose (suiker) groeit de plant of maakt het vruchten aan

Het belangrijkste bij dit proces zijn de bladgroenkorrels ( = chloroplasten )

Deze bladgroenkorrels zijn groen , dit zorgt ook voor de groene kleur van een blad

Het sponsparenchym is rijk aan chloroplasten ( = bladgroenkorrels )

 

fesem_chloroplast_small_label.jpg

 

Bovenstaande afbeelding:

Deze opname laat de celwand zien die de celinhoud omgeeft (1; geel)

De plasmamembraan (2 en pijlen; blauw) wordt tegn de celwand aangedrukt

De tonoplast (3; roze) omsluit de vacuole (4; paars

Het cytoplasma (5) neemt de ruimte in tussen de plasma membraan en de tonoplast

In het cytoplasma wordt onderscheid gemaakt tussen het cytosol (vloeibaar) en organellen van verscheidene typen , waaronder bladgroenkorrels (= chloroplasten; 6, groen), mitochondria, endoplasmatisch reticulum en Golgi (niet getoond)

De celkern is niet zichtbaar in dit breukvlak : Elk chloroplast (6) heeft een eigen envelop (oranje gekleurd hier) die bestaat uit twee membranen

Het binnencompartiment van de chloroplast (groen) herbergt een ingewikkeld systeem van thylakoid membranen die gedifferentieerd zijn in lamellen en stapels schijven genoemd grana De ruimte om de thylakoiden heet stroma

De thylakoiden zijn de plek waar lichtafhankelijke fotosynthese reacties plaats vinden

De biochemische koolstof reductie gebeurt in het stroma

 

Bron : Radboud Universiteit

 

Planten hebben het vermogen om zonne-energie te benutten voor het maken van suikers

Dit proces wordt fotosynthese, assimilatie of CO2-fixatie (vastlegging) genoemd

Het vindt plaats in de groene delen van de plant

De groene stof in de plant wordt veroorzaakt door bladgroenkorrels, die ook wel chlorofyl wordt genoemd

In het chlorofyl wordt met een chemische reactie water en CO2 omgezet in suikers, waarbij zuurstof als restproduct ontstaat

Voor deze reactie is energie nodig, die de plant uit het zonlicht haalt

In formule ziet het er zo uit:

 

6CO2 + 6H2O ==> C6H12O6 + 6O2

Er worden meer suikers aangemaakt naarmate er meer CO2 en/of licht in de groene plantencellen beschikbaar is

Water (H2O) is onder normale omstandigheden altijd in voldoende hoeveelheid aanwezig

 

Fotosynthese begint wanneer huidmondjes, porieachtige openingen aan de onderzijde van de bladeren, worden geactiveerd door het licht en beginnen met het inademen van kooldioxide (CO2) uit de lucht

 

fesem_huidmondje-animatie.gif

 

Bovenstaande animatie:

Elk paar sluitcellen regelt het open- en dichtgaan van een huidmondje door middel van turgordruk

Dit mechanisme hangt af van verschillende factoren zoals de lichttoestand, de luchtvochtigheid, de temperatuur en het CO2-gehalte

 

Hier een filmpje van het openen en sluiten van de huidmontjes

 

<div style='text-align:center; margin:auto;'><object width="640" height="505"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object></div>

 

Bron film : Radboud Universiteit

 

Deze CO2 is vastgesteld in koolstof gebroken ( C ) en zuurstof ( O )

Sommige van de O wordt gebruikt voor andere planten processen, maar de meeste is terug gezet in de lucht

De C wordt gecombineerd met water tot suiker moleculen, die vervolgens worden omgezet in koolhydraten vormen

Deze koolhydraten (zetmeel) te combineren met voedingsstoffen, zoals stikstof, de nieuwe fabriek weefsels te produceren

CO2 is van vitaal belang voor groei en ontwikkeling van planten, en toch is vaak de meest vergeten element in het binnen kweken!

 

De buitenlucht die wij inademen bevat 0,03 tot 0,045% (300 - 450 ppm) CO2

Onderzoek heeft aangetoond dat een optimale groei voor de meeste planten zich voordoet bij een CO2 waarde van 1200 tot 1500 ppm

Deze optimale CO2-niveaus kunnen plant metabolisme stimuleren , groei en opbrengst met 25 tot 60% verhogen

 

Planten in een ruimte met CO2 geven dikkere stammen , groenere bladeren en een overvloed aan toppen , ook ontwikkelen ze een krachtiger wortelgestel

Met de commercieel beschikbaar gekomen CO2 generatoren kun je op een economische en praktische manier je binnentuin voorzien van extra CO2

Dit icm een goede controller zorgt voor een efficiënte productie en gebruik van CO2

 

Tot zover het plantkundige gedeelte , voor meer info verwijs ik jullie graag naar deze pdf:

 

TIP!

http://www.vcbio.science.ru.nl/public/pdf/leaves_ned.pdf

 

 

Als controller gebruik ik de shiva CO2000 controller

 

gallery_19024_9226_156604.jpg

 

Laten we eens zo’n ding open schroeven

 

gallery_19024_9226_1022001.jpg

 

Deze controller is vrij instelbaar van 600-3000ppm ,het 220 volt relais schakelt direct de CO2 generator , een lichtcel bepaald of het dag of nacht is en hij doet elke 6 seconden een meeting

Door het gebruik van een goede controller wordt het CO2 gehalte in de ruimte omhoog gebracht en op pijl gehouden

Dit gebeurt alleen tijdens de licht periode , in het donker ademen de planten zelf CO2 uit en mag er geen extra CO2 toegevoegd worden

Wanneer we extra CO2 gaan toedienen is het gebruikte licht spectrum en de lichtintensiteit ook van belang ,en deze twee moet worden afgestemd op de plantensoorten in uw ruimte

Als richtlijn gebruikt canna max 900-1000 watt per m3 bij het kweken met CO2

 

Vergeet niet dat kweken met CO2 onder intensieve belichting een hogere waarde van voedingsstoffen, water, ruimte en kweek temperatuur eist

 

CO2 is zwaarder dan zuurstof en zal O2 verdringen voor zowel planten en het menselijk functioneren en leven (max. toegestane blootstelling van de mens is 5000 ppm)

Dus, luchtcirculatie en ventilatie zijn van essentieel belang om winstgevend met CO2 te kunnen kweken

Planten gebruiken de CO2 in de directe omgeving van hun bladeren binnen een paar minuten

Zo ontstaat er al snel een CO2 tekort rond de bladeren

Zonder goede luchtcirculatie en ventilatie wordt de plantengroei dus belemmerd

 

Als je nog nooit met CO2 hebt gewerkt raad ik aan te beginnen met 700 tot 900 ppm (het dubbele van de normale atmosferische niveaus)

Is de opbrengst verbetert ? verhoog dan naar 1200 tot 1500 ppm

Mocht dit niet het geval zijn (dubbel) check dan de 6 "essentiële elementen" om te zorgen dat hier geen beperkende factoren zijn

 

Wat een lap tekst is het geworden zeg

Maar we zijn er nog niet…

Binnenkort zal ik met een aanvullende update komen

Al mijn ervaringen en belevenissen tijdens de kweek met CO2 komen hier dan in

Hopelijk kan een van de mods deze dan samenvoegen tot 1 mooie uitleg

 

Grtz Guesswho?

heey guesswho ik heb vandaag een Shiva co2000 gekocht maar ik heb geen gebruiksaanwijzing weet jij mischien waar ik die kan downloaden of heb jij mischien wel 1liggen ik wou weten hoe dat ding werkt hoe ik de CO2 setup instel enzo normaal heb ik die van dimlux dan zie je co van de kamer en ingestelde waarde onder elkaar dit is wat anders kan je mij helpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ok jammer ik heb het al gevonden.heey boefje dus er zijn nog alleen maar amateurs over op dez forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...