Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groen.e.vinger

Temperatuurbeheersing door lamp aan/uit VS zon op/onder

Recommended Posts

Ik stel mijn lampen zo in dat ze s'nachts aan staan wanneer het koud is om hitte tegen te gaan, en overdag uit staan als het toch warm is. Nu ben ik op zoek naar de beste tijden. Momenteel branden mijn lampen van 24:00 tot 12:00. Ik overweeg om te verschuiven naar lampen aan v. 20:00 tot 08:00. Maar het zou het beste te zijn om per oogst de cyclus af te stemmen op het jaargetijde denk ik.

 

Wat is de beste cyclus volgens jullie?

 

Hoe bepaal je wat een goede tijd is?

 

Waar vind ik statistieken over gemiddelde temperatuur en wanneer de zon op en onder gaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat veel makkelijker is, is gewoon ff een verwarmings element kopen, zijn er genoeg en is een hoop minder gedoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat schiet je op met een verwarmingsmat? heeft niets te maken met de ideale tijd van lamp aan/uit. komende tijd heb je toch geen problemen met warm houden van je hok.

 

ikzelf doe het een beetje op gevoel, nu 18.00 alles aan, om 6.00 weer uit, eigenlijk mag dat best 2 of 3 uurtjes verlaat worden, maar om 18.00 komt nou eenmaal beter uit als 21.00 of iets dergelijks om water te geven etc.

 

in de zomer zou 22.00 lamp aan ongeveer wel lekker zijn, dan is de meeste warmte weg als je lampen aan gaan. tja je kunt dit tot de minuut nauwkeuring uitrekenen, maar dat verschil is in de praktijk waarschijnlijk minimaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat veel makkelijker is, is gewoon ff een verwarmings element kopen, zijn er genoeg en is een hoop minder gedoe

Dit heeft idd niets te maken met mijn vraag hazemarc. Het idee is om je cyclus zo te kiezen dat je hok niet te warm wordt als de lampen branden en niet te koud als ze uit zijn. Door dit af te stemmen met de zon op/af tijden kun je het makkelijker maken.

 

Eerlijk gezegd heb ik nu problemen met de dag temp die onder de 20 graden zakt, waardoor mijn minimum temp wel erg laag is wanneer de lampen uit zijn. Inmiddels heb ik mijn afzuiger op een tijdschakelaar gezet die wanneer de lampen uit zijn om het kwartier aan en uit schakelt. Zo wil ik de aanvoer v. koude buitenlucht verminderen en toch airflow behouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je installatie goed berekend is, maakt het niet uit wanneer de lampen aanstaan.

het voordeel van de nacht is dat je eventueel wat nachtstroom meepakt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wintertijd 18:00-06:00 Overdag is het minst koud dus minder bij verwarmen.

Zomertijd 21:00-09:00 Snachts is het minst warm dus minder warme lucht ingeblazen dus lagere cyclus temperatuur.

 

Gr schenkie

ps en voor de nachtstroom natuurlijk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

`Ben het met schenkie eens kwa tijden.

 

Toch ben ik er volledig van overtuigd dat als plantjes het vanaf dag 1 wat warmer hebben gehad ze daar later veel en veel minder last van hebben.

 

Dan praten we niet over het gram per watt ideaal natuurlijk. Maar gewoon standaard draaien.

Zomer draai ik gewoon door met warmte waarden van40gr, en de planten hebben er gewoon geen last van. Kost je alleen wat meer water

Share this post


Link to post
Share on other sites

ert; als ik er zo over nadenk, mijn methode is de eerste week afzuiger maar 1 keer per dag aan, resulteerd uiteraard in hogere temperaturen met lamp aan, maar hier kunnen ze prima tegen en het geeft ze een groeispurt tov bijv maar 25 graden. temp loopt wel eens op tot 37 in voorgroei, toch slaat bijna alles altijd goed aan binnen 3 dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

khad het een beetje te snel gelezen, sorry voor mijn ondoordacht antwoord. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...