Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sex' n Combi

TEST:Gesloten systeem met CO2 toevoeging, ice box,chiller en ontvochtiger

Recommended Posts

Daarom is een vat/bak makkelijker ...de Chiller zal waarschijnlijk dat wel rond kunnen pompen.

Wat is de cappaciteit van de chiller (opvoerhoogte?)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga deze week kijken voor een grote plastic bak.

 

Dan sluit ik de chiller op het watervat aan en met een pomp naar de ice box.

 

Hoe zwaar zou die pomp zo moeten zijn?

------

@Schekie: de opvoerhoogte weet ik niet, er zat geen manual bij. Het merk is JAD en het type is L350.

Ik heb al even gegoogeld maar nog niets gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je zal dus voor de IceBox een eigen pomp moeten regelen.

De pomp van de chiller is niet sterk genoeg.

De Chiller staat in principe aan tot het water de minimum temperatuur heeft bereikt en dan slaat hij uit.

Als de lamp aan is staat de Chiller dus te werken.

In de nacht heeft hij de tijd om verder terug te koelen zodat je een koudebuffer krijgt.(een soort koude batterij)

De pomp van de IceBox zou je op een omgedraaide fancontroller zetten.

Dan gaat de pomp werken als de maximum temperatuur wordt bereikt en slaat uit als de minimaal ingestelde temperatuur wordt bereikt.

 

@S&C

Ga ook eens kijken op de site van de fabrikant. :verrygood

 

Het moet een aardig sterke pomp zijn maar misschien dat je een mailtje naar de fabrikant kan doen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat sex en combi geen domme gast is. Maar snap nog steeds niet wat zo een testje als dit de kleine kweker kan helpen.

 

Hier kan je gewoon zien dat alsje meer koopt,je 1gram meer kan draaien en dat kost je alleen een vermogen

 

Gun je alles alleen , zou het je meer kosten als het oplevert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nou net de reden om dit te testen. ;)

Hebben dit soort producten zin???

Als we het niet proberen komen we er niet achter.

Dat is de opzet van de testsectie.

Het is toch wel leuk om een beetje extreem te gaan. :verrygood

Als het niet werkt heeft de tester niet te veel geld gekost omdat het grootste deel van de setup wordt gesponsord.

Als dit wel werkt hebben we toch een heel grappig product voor iemand die het maximum uit 1 of 2 lampen wil halen.

Zeker in de zomer zou het toch wel uit moeten maken.

De IceBox kan 1000w terugkoelen dus ik denk dat het bij S&C makkelijk gaat lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ert: ik volg je wel. Maar mijn zoektocht naar een actieve koeling was begonnen omdat ik met CO2 wil beginnen werken. In een gesloten ruimte, die ik om de zoveel tijd ververs en opnieuw vol CO2 spuit.

 

Daarom heb ik een koeler en ontvochtiger nodig, als ik ooit in dat opzet wil slagen.

 

Maar ik denk ook dat mijn energieverbruik iets hoger zal liggen dan enkel een luchtkoeling, in plaats daarvan kan ik wel een zwaardere lamp in een kleinere ruimte zetten, zonder een orkaan.

 

Kort gezegd zou mijn beweegreden klimaatcontrole zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaadjes zijn reeds geplant, 5 Super Skunk en 4 Shiva Skunk van Sensi seeds. links: http://sensiseeds.com/shivaskunkgefeminiseerd/3p1560007.html en http://sensiseeds.com/superskunkgefeminiseerd/3p1520007.html

 

Deze zaterdag ga ik achter het voedingsvat gaan, heb deze week veel werk gehad en had nog geen tijd om dat in orde te brengen.

 

Zoals het er nu uitziet zal ik alle spullen tegen het weekend hebben, dus kunnen we in de loop van volgende week beginnen.

 

Foto's volgen bij de volgende update.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Als iemand kan helpen om in te schatten hoe zwaar de pomp nou moet zijn om de ice box werkende te krijgen zou dat een grote hulp zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Sex n Combi,

 

De pomp die je nodig hebt moet ongeveer een halve horsepower aan vermogen leveren.

 

Op de sites van de producenten kun je een begin vinden van waar je naar moet zoeken.

Die stukken zijn apart te voorschijn gekomen en per post nagezonden.

 

:lol:

 

Groeten uit BrabLab, Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

PS: Volgens de beschrijving van de chiller is het juist wel de bedoeling dat die rechtstreeks op de icebox wordt aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als ik van de chiller rechtstreeks naar de ice box moet gaan, ga ik voor de boiler gaan. Dat lijkt me zeker doenbaar. Met een extra pomp net voor de koeler in het circuit.

 

Dan staan de chiller/ pomp/ ice box enkel in de dag periode aan.

 

Ik zal dan eerst voor deze opstelling gaan in circuit:

 

Boiler (watervat) - chiller - pomp - ice box - boiler

------------------------------------------------------------------------------

De schatjes gaan bijna om en dan kan ik eindelijk alles installeren. Hier nog wat foto's

 

gallery_20996_10066_270614.jpg

 

gallery_20996_10066_253959.jpg

 

gallery_20996_10066_388499.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
We recommend leaving your chiller on 24 hours a

day so that when the light cycle starts your

reservoir will already be at the desired temperature.

Chillers function like air conditioners in the sense

that they only run when they are needed, so if your

reservoir is the desired temperature when the lights

turn off then it will consume very little energy

during the lights off cycle. If you are using an

undersized or borderline chiller, running it 24 hours

a day on a larger reservoir will usually work fine. If

using an undersized or borderline chiller during the

lights off cycle you want to bring your water

temperature down as low as you can so that as the

water temperature rises, lets say 20 degrees total

during the 12 hour cycle, you will be starting from

let say 50 degrees ending up at 70 degrees instead of

starting at 70 and ending at 90.

 

Handleiding

 

In dit systeem loopt het water continu (anders bevriest de chiller!!)

 

Plaatje:

post-5211-1274624050_thumb.jpg

 

Dit is dus echt een toepassing voor een cooltube, die moet ook zo koel mogelijk gekoeld worden, de lucht circuleert ten slotte terug de ruimte in. De maximale koeling verkrijg je uiteraard direct achter de chiller. Wil je echter je klimaat ermee gaan regelen dan moet je twee pompen hebben: eentje die de chiller continu van water voorziet en zo de buffer koelt, en ten tweede een pomp die je thermostatisch schakelt om de koeler in werking te zetten. Hierbij put je dus uit een koude buffer. Blazen of zuigen maakt niet meer uit als de lucht gekoeld is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt om de manual op te sturen! Nu heb ik inneens alle tecnische details.

 

Ben vandaag naar de winkel geweest maar heb niet de geschikte pomp gevonden, ze waren allemaal te zwaar.

 

Ik zal ze dan maar bestellen over het internet....

 

Ik ben wel nog aan het twijfelen tussen een dompel pomp en circulatiepomp. Ik was meer geneigd om een circulatie pomp te nemen aangezien ik het water continue zal laten stromen. Toch raden ze in de handleiding een dompelpomp aan.

 

Weet iemand wat het verschil is tussen een dompelpomp en een circulatiepomp (ik weet dat een dompelpomp met zo een drijvend plastic ding is, die de pomp activeert wanneer die begint te drijven), maar ik vraag me af of er een verschil in kracht en geluidsontwikkeling is?

 

Aangezien de hele constructie op de kamer waar ik slaap staat, ben ik aan het zoeken naar de stilste pomp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey S 'n C,

 

Ik denk dat een dompelpomp over het algemeen meer vermogen heeft en dus ook wat meer lawaai maakt.

 

Het ligt een beetje aan je leiding constructie, hoe zwaar je pomp moet zijn. Eigenlijk is het net als bij je afzuiger, hoe meer bochten en knelpunten, hoe meer capaciteit je verliest.

 

Ik zou persoonlijk voor de dompelpomp gaan, dan zit je altijd goed.

 

Ik zou dan de dompelpomp gebruiken om het water uit je reservoir door de ice box te pompen. Hier naast dan nog een andere (evt. een lichtere circulatie) pomp om het water uit het vat, door de chiller en terug in het vat te pompen. Misschien dat het pompje in de chiller zelf hier al sterk genoeg voor is.

 

Je hebt dan eigenlijk twee onafhankelijke systemen. Ééntje om je vat koud te houden en ééntje om het koude water uit het vat door je ice box te pompen. Deze laatste zou je dan thermostatisch moeten schakelen. Die andere kan je continue laten lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SexnCombi,

 

Een circulatie pomp heeft weing opvoerhoogte en bouwt weinig druk op...ik weet niet hoeveel meter die moet afleggen.

Ik zou wel..als je een dompelpomp neemt...een kogelkraan ertussen zetten..dan heb je altijd de mogelijkheid om het zaakje wat te "knijpen" als hij te hard pompt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Achterhoeker: klinkt goed. Ik denk dat ik voor deze opstelling zal gaan.

De chiller heeft een pomp van 1/2hp zou deze al niet zwaar genoeg zijn om enkel het watervat te laten circuleren?

 

@Schenkie: aan die kraantjes heb ik ook liggen denken, zeker als ik achteraf de icebox wil afschakelen....of veranderen.... zouen die van pas komen

-------------------------------------------------

Ik denk dat ik zoveel mogelijk harde pvc buizen ga gebruiken die ik langs de buitenkant zal isoleren.

 

Vandaag kan ik weer naar de winkel gaan, dus nog een poging voor een passende pomp ;)

 

( de ontkiemende kroost is bijna klaar om erin te vliegen )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier naast dan nog een andere (evt. een lichtere circulatie) pomp om het water uit het vat, door de chiller en terug in het vat te pompen. Misschien dat het pompje in de chiller zelf hier al sterk genoeg voor is.

.

 

De Chiller heeft een interne pomp. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat zo? Volgens mij niet.. de chiller heeft volgens mij een compressor met een vermogen van 1/2 HP, dat wat anders dan een waterpomp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch grappig om te zien dat je hem vaak moet corrigeren Whazzup ;)

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
is dat zo? Volgens mij niet.. de chiller heeft volgens mij een compressor met een vermogen van 1/2 HP, dat wat anders dan een waterpomp.

 

hmmm ;) Heb deze chiller zien weken op de Barcelona show en toen had ie geen pomp nodig.

Maaaaar ik zal het wel fout hebben. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik lees ook alleen maar de handleiding en de faq...

 

23. What about the water pump supplying the chiller – can I cycle this on and off?

No. You should not have the water turn on and off to the chiller, it must have constant water flow in order to work properly and to

not be damaged. If the chiller runs without water flowing through the coils, they can freeze over and crack – ruining the chiller. If

the water is disrupted to the chiller by pump failure the ChillKing chiller has a freeze protection sensor that will turn the chiller off

before freezing if the water is not set below 55º degrees, temperatures can be run lower if using food safe propylene glycol.

 

24. Can I put the chiller on a timer to go off during the “lights off ” cycle to save energy?

We recommend to leave the chiller and pump running 24hrs a day. When the lighting turns off the chiller will stop running and will

only periodically turn on and off for a moment during the lights off cycle because there will not be any heat being added to the water.

If using the chiller to air condition your garden the chiller and pump will have to run. The chiller and pumps will last longer and will

be more dependable if left running and there is less likely a chance of problem if the pump doesn't start or gets an air lock. This

suggestion is especially true if you have a large reservoir. If you MUST do this, the chiller can be turned on and off with the light cycle

successfully if the pump and chiller are both set to the same timer, if doing so you should also have the chiller run 30 mins after and

before the light cycle.

 

Ik zou het inderdaad gewoon zo aanleggen als ze aangeven. Als het reservoir eenmaal koud is dan doet de chiller ook niet veel meer en gebruikt veel minder vermogen. Doordat je cooltubes fan met licht uit uit staat koel je je ruimte dan dus ook niet. Je hebt maar een hele kleine luchtverversing en filter nodig. De totale koeling regel je met de temperatuur van je water het meest efectief volgens mij.

 

Simpel en hufter proof ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nu klaar en duidelijk. Ik was wat in de war met die halve hp ;)

 

Heb intussen 2 pompen gevonden voor de installatie. De eerste heeft een opvoerhoogte van 7.5m en produceert 60db lawaai.

De tweede is een opvoerpomp van 3 m en verplaatst 2800L/uur.

 

gallery_20996_9780_241950.jpg

 

gallery_20996_9780_330275.jpg

 

Nu moet ik enkel nog de juiste maat pvc buizen halen en dan kan alles aangesloten worden. Heeft iemand een idee wat de diameter ongeveer zou moeten zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) ik heb nu al een link naar de manual gepubliceerd, ik heb de relevante dingen er zelfs uit gequote, wordt het niet eens tijd dat je hem zelf ook gaat doorlezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan idd geen kwaad om het even door te nemen.

Als het nodig is kan je zelfs een mail sturen naar de fabrikant. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup: inderdaad, ga ik nu doen. Ik had enkel de stukken gelezen ivm met de pomp. ;)

 

Had het vorig week erg druk, maar nu is het kalm en heb ik alle tijd.

 

ps: is eigenlijk de eerste keer dat ik een manual lees. Morgen voormiddag ga ik achter het laatste nodige... in de namiddag ga ik alles in elkaar knutselen voor een eerste trial en s'avonds zal ik de foto's en gegevens posten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals op het schema moet je hem dus niet aansluiten.

De chiller heeft een eigen pom en die laat je gewoon circuleren in het koelvat.

De IceBox heeft wel een extra pomp nodig en die laat het water ook circuleren.

Het functioneert als 2 aparte systemen.

De chiller kan worden ingesteld op de minimum temperatuur.

Deze zal automatisch afslaan als deze temperatuur gehaald wordt.

Daardoor gebruik je niet onnodig veel energie.

De temperatuur in je hokje moet je regelen met de pomp op de IceBox.

Die pomp moet afslaan als het te koud dreigt te worden.

 

Veel succes

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...