Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Test: Opticlimate

Recommended Posts

Hey Racker,...

 

Ziet er allemaal gelikt uit... :rofl

Lijkt bijna een intensive care... :no

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks doc, wel een beetje raar in die rol maar ik vond het wel iets hebben. beter dan met zakken sleuren :rofl :no ;) Ik zag de bui al hangen!

Ik heb ze echt flink ingewaterd maar de bovenkant is meteen weer droog. Zal het moeten herhalen met voeding en ph-.

 

 

@maddwarf

 

Ja, we gaan op einde van de bouw aan. Dan kan het binnen groeien en kan ik aan de buitenkant verder.

 

gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc

Dat is die mapito ;)

Ik kijk deze ronde ff mee met Racker, kijken hoe die mapito het doet, voordat ik hem test :no

 

@Racker

Mij benieuwen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeey,

 

Dat met die mapito gaat idd niet van een leien dakje, inwateren met de slang had weinig effect. Uurtje later was de mapito weer zo goed als droog. Ik had hem tamelijk hard aangeduwd tijdens het inwateren maar geen effect. Nu iets drastischere maatregelen anders kliko.

 

gallery_10428_9781_391822.jpg

Verzuipen die handel in afgezuurt water met een beetje voeding.

 

gallery_10428_9781_1096742.jpg

 

het ligt er nu een dg of 2 in. We wachten met spanning af..

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nadeel is ook het voordeel. :P

Je hebt te maken met nieuw materiaal.

Het is goed dat je opgelet hebt met inwateren. :P

Misschien is het gebruik van een Rockwool soak product hier wel van toepassing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Mooi klote die mapoto dat het niks opneemt....was het geen oude slaapzak die ze je mee gegeven hebben? :P

Ik zou er niet te lang mee kloten.

 

Wat zijn de waardes van je drain..als je al iets kunt meten?

 

@Doc,

 

Ik zie er weinig voordelen in...ja het zakje zal misschien een paar euro goedkoper zijn...maar als je hem eerst 6 weken moet laten liggen in water of een "soak" product aan te moet voegen...heeft het niks opgeleverd...eerder gekost.

Nu weet ik wel dat het te compenseren is met een Lumatek :P

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is de reden waarom nieuwe producten getest moeten worden.

Zoals ik al zij is het nieuwe ongebruikte steenwol.

Die heeft nog geen capilaire werking en moet dus goed worden ingewaterd.

Het voordeel van nieuw materiaal is dat je geen problemen van een ander je hok inhaald.

Ik verwacht dat je daardoor ook minder last zal hebben van algen.

Ik ben benieuwd of het gaat werken. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

De mapito van Cultilene word normaal gestoomd en dus vrij van ziektes...zelfde als ze met aarde doen.

Maar we zullen de test afwachten.

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net nog eens in een kistje gedaan, de capilaire werking is nog steeds minimaal. Weer zeiknat gemaakt en het loopt er gewoon weer uit. Het kistje weegt ook niks meer dan. Ik ben gewend dat 't toch vrij zwaar wordt na het inwateren.

 

@doc:Misschien is het gebruik van een Rockwool soak product hier wel van toepassing.

Wat is een soakproduct? kan er bij rockwool(grodan) niets over vinden.

 

@schenkie: De ph stijgt en de ec is nagenoeg gelijk.

 

Ik wil alles een kans geven, maar ik kan natuurlijk niet blijven kloten. We gaan ook erg offtopic lijkt me

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een soak is een product wat de opervlaktespanning van het water weghaald.

Ik denk dat je met 1 of 2 druppeltjes dreft hetzelfde effect hebt.(is niet giftig voor je plant) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 400 liter water? :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan doe je een beetje meer.

Je hebt echt maar genoeg nodig om de spanning van het water tegen te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Doc, gaan we proberen.......laatste kans voor mijnheer de mapitoineenrolmakerdiegeenwateropneemt!!

 

(morgen pics, met of zonder schuim :P )

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker

Ja ik gebruik ook die Cultilene is echt zeer goede mapito en ik zet preventief nematoden uit tegen de varenrouwmug die je wel eens tegen kan komen, wat ik indd ook ergens las in een reactie van jouw, maar dit is te verwaarlozen :P .

Ik was ook sceptisch over de nieuwe mapito, maar als ik het zo ziet zal ik deze ook nooit gaan gebruiken.

 

Mijn cultilene was na 1 waterbeurtje perfect kwa capilaire werking, nat het in wateren weegt hij denk ik bijna 4 a 5 keer zo zwaar en blijft lang zo, maar dat zal je ongetwijfeld weten.

Maar gebruik deze ook al maanden is top.

Een goed begin is het halve werk, je zit er niet op te wachtte tot het je oogst en verloop van de kweek zal verzieken.

Ben benieuwd wat je gaat doen, ik zou nieuwe zakken halen inwateren en klaar.

 

Dreft zou ik niet gebruiken, dit zijn naar mij idee wanhoops maatregelen.

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@IreZumi1

 

Die cultilene, is dat die met die coco ofiets erin? Is idd zeer goede mapito wat betreft de capilaire werking. Maar die varenrouw ben ik beu.

Als je het preventief behandelt zal het wel wegblijven, maar ik had het goed zitten met die beesten (alle kleefkaarten zwart..je kent t wel)

Nadat ik er voor een paar hondert euro nematoden had ingedaan kwamen ze toch weer terug. En ik had verpakkingen van 50 miljoen ipv 5 miljoen.

 

Om aan het mapito verhaal een eind te breien het volgende,

 

gallery_10428_9781_1674143.jpg

Na het inweken met dreft alles weer in de bakken gedaan en nog eens gespoelt, er is een beetje verschil maar niet naar mijn zin.

Dus.....alles er weer uit en ff naar igrow in best gekachelt. Daar een verse lading quantigo gehaalt. Ze zeggen dat dat ook nieuw materiaal is en ik heb er al eens naar tevredenheid mee gedraait.

 

gallery_10428_9781_1093199.jpg

Links een blokje steenwol uit de quantigo en rechts uit de dubie worst.

 

gallery_10428_9781_1176906.jpg

Nadat ik het schoteltje had afgedroogt en een tijdje wachten........Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar da klopt toch niet?

 

iig heb ik alles vervangen en de oude mapito ff aan de kant gezet, nu kunnen we beginnen.....

 

gallery_10428_9781_1389918.jpg

Ze staan erin,

 

Licht-4x400w hpi 18/6uur

PH- 5,5

Ec- 1,3

Temp. 25gr

Rv hok 45%

Rv onder propagator- 70%

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er strak uit

 

Wens je alle goeds toe deze ronde!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_10428_9781_1176906.jpg

Nadat ik het schoteltje had afgedroogt en een tijdje wachten........Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar da klopt toch niet?

 

Ik zal ze vragen om hier een reactie op te geven :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks G?

 

Ja doc, goed plan. ik gooi m toch nog maar eens niet te ver weg. De structuur is heel mooi en er zit weinig kleine frutsel in die je achteraf uit je pomp moet keuteren.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar dagen verder, ff gemeten in de ruimte dus niet onder de propagators.

 

gallery_10428_9781_175833.jpg

De rv met een korreltje zout nemen, is een beetje hoog tov de andere sensors. De sensor is (nog) niet afgeschermt. De temp. onder de lamp schommelt tussen 26 en 28 gr met het licht aan. Onder de propagator is het 26gr en de rv is 70%

 

De drain heeft een EC van 1,3 en een ph van 6,1. De drain meet ik met een afzuigsysteempje tussen de mapitovlokken waar ik jullie niet verder over lastig zal vallen.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
De rv met een korreltje zout nemen, is een beetje hoog tov de andere sensors.

 

dus als ik het goed begrijp is die nog lager als de 40%?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja adje, De meter is nog niet afgeschermt dus de sensor wordt warm van binnen waardoor de rv erg laag wordt. De meting is dus gewoon onder de lamp. Nu ligt hij onder de propagator te loggen en straks scherm ik hem af. Dit om het verschil duidelijk te maken tussen: onder de lamp, onder de propagator en onder een afdakje. In de ruimte is het in de schaduw 25gr en de rv ergens tussen 50 en 60%. Ik heb maar een logger dus 1 voor 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de duidelijkheid,

 

 

gallery_10428_9781_565083.jpg

De opticlimate staat ingesteld op 25gr (sensor in de schaduw) In de ruimte is het ook ongeveer 25gr

De rv in de schaduw schommelt tussen 50 en 60% soms zelfs 70%. Als de opticlimate koelt, dan zakt de rv en als hij even niet koelt stijgt deze weer. Dit komt door de ontvochtigende werking van de koude koeler.

 

gallery_10428_9781_510459.jpg

Zoals hier.....

 

gallery_10428_9781_248221.jpg

Onder de propagator is het veel stabieler, altijd rond de 70%

 

gallery_10428_9781_747131.jpg

Voor de liefhebbers

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een mooie kweek.

Ik denk dat dit toch wel het meest mooie hokje is op het forum.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan in de hete zomerdagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@IreZumi1

 

Die cultilene, is dat die met die coco ofiets erin? Is idd zeer goede mapito wat betreft de capilaire werking. Maar die varenrouw ben ik beu.

 

 

Hey Racker,

Ja die Cultilene is met die cocosbast stukjes erin of boomschors ben er niet zeker van :smoke

Goede keus om er goede mapito in te gooien!!

Mooie stekken heb je ook, ik heb bij mij stekken boer altijd een paar kneusjes erin <_<

 

gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...