Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Test: Opticlimate

Recommended Posts

Haha, ja je hebt toch die test met die beroemde aansteker van je en dat je in de hygrostaatsensor blaast :spliff: :jump:

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
he racker ik dacht onder je toetsen bord 1x een manometer tezien en 1x een magneetklep en aan het eind daar van een soeple slang die je op de fles draaid vandaar mijn iets te snellen conclusie

succes verder

greets bots

 

Aha, Nee bots, ik zal een korte uitleg geven.

 

Wat je ziet is een waterleiding, de machine voert zijn warmte af doormiddel van water. Dit is de toevoerleiding. Om een zo hoog mogelijk rendement uit de machine te halen heeft het geen zin om maar zoveel mogelijk water erdoor te jassen. (kost immers ook geld) Met de rode kraan wordt de watertoevoer zover geknepen totdat het afvoerwater (wat aan de andere kant uit de machine komt) een temperatuur heeft van rond de 35/40gr. De elektrische afsluiter zorgt ervoor dat er alleen water door de machine stroomt als er ook gekoeld moet worden. Er loopt dus alleen water door als de vooraf ingestelde temperatuur overschreden wordt. De manometer die je ziet zit bovenop een reduceerventiel. Dit ventiel reduceert de druk maar niet de liters/min. Dit ertussen gezet om ongewenste leidiggeluiden een beetje te smoren. Als je de rode kraan namelijk gaat knijpen (en dat moet tamelijk ver) krijg je zo een sissend geluid.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vsa´s, magnetische.

Lumatjes worden weer aanbevolen...

Veel succes met deze test!

 

Groeten BoboJonko :spliff:

 

 

Ja sorry Racker, Doc.

Beetje snelle reply.

Ik bedoelde meer uit mezelf dat lumatjes wel goed zijn...

En je topic ziet er goed uit Racker, veel succes!

Goede oogst gewenst!

 

Groeten BoboJonko :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haha, ja je hebt toch die test met die beroemde aansteker van je en dat je in de hygrostaatsensor blaast :spliff: :jump:

 

ik voel me vereerd, is toch een teken dat we het goed doen :jump:

ik hoop dat je veel van me geleerd hebt en dat je deze test tot een goed einde mag brengen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beetje snelle reply.

 

 

En daarna een beetje heetgebakerde opmerking van mij. :jump:

Af en toe geef ik een reply die wordt gezien als reclame terwijl dit echt zo niet bedoeld wordt.

Dat is wel eens lastig.

 

Cheers BoboJonko :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Af en toe geef ik een reply die wordt gezien als reclame terwijl dit echt zo niet bedoeld wordt.

 

Misschien moeten we daar nog aan wennen :spliff:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik voel me vereerd, is toch een teken dat we het goed doen

ik hoop dat je veel van me geleerd hebt en dat je deze test tot een goed einde mag brengen

 

Ik leer van iedereen en elke dag. En vereerd mag je zeker zijn! Wij als kwekers zitten altijd met problemen, de mensen die de oplossingen daarvoor bedenken en uitwerken zijn zeker goed bezig. Zonder pioniers op dit vlak zouden wij toch nergens zijn.

 

En iedereen mag daar ook een dikke boterham mee verdienen, of het nu pioniers op het gebied van verlichting of koeling of wat dan ook zijn. :spliff:

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik weer,

 

een paar duidelijkere foto's

 

 

 

gallery_10428_9781_1375126.jpg

 

 

 

gallery_10428_9781_178705.jpg

 

 

 

gallery_10428_9781_1937915.jpg

 

Nog even terzijde, In de opticlimate zit een fan met 3 standen, deze kan met de controller op stand 1,2,3 of automatisch ingesteld worden.

Als ik nu mijn oor tegen de gaatjes van de lvs houd, hoor ik geen verschil in wind-gesuis terwijl de fan wel harder en zachter gaat draaien als ik deze schakel tussen stand 1,2 en 3.

 

Ik weet dat dit geen meting is, maar mijn gevoel zegt dus dat er evenveel lucht uit komt in stand 1 of 3. Dus capaciteit van de slang is te klein.

Er is dus minder drukval dan aangenomen werdt door mij, Adje & whazzup.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

Nice racker!

 

Zal me eens goed in je foto's gaan verdiepen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet dat dit geen meting is, maar mijn gevoel zegt dus dat er evenveel lucht uit komt in stand 1 of 3. Dus capaciteit van de slang is te klein.

Er is dus minder drukval dan aangenomen werdt door mij, Adje & whazzup.

hmm.. dat lijkt me een vreemde conclusie. stand 1, 2 en 3 van je fan? Geen windruis betekent een lage luchtsnelheid, vanaf 7 m/s wordt het rumoerig. Weinig geluid betekent dus weinig luchtverplaatsing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Er is wel windgeruis, maar geen verschil in geruis als de fan harder draait. Volgens de geleerde (opticlimate) gaat de fan in de hogere stand freewheelen,

dit wil zeggen dat de fan wel harder draait maar niet meer lucht verplaatst. De druk wordt wel iets hoger. Aangedragen oplossing...meer gaatjes in de slang maken of een lvs nemen met een grotere capaciteit.

 

Ik probeer eerst de de 1e optie.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er luxe uit allemaal ;)

 

Nou nog een afstandsbediening kan je het zo vanaf het bankie regelen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, korte update!!

 

Vandaag lampjes opgehangen en aangesloten, de watertemperatuur afgesteld en nog wat kleine dingetjes.

Hier de pics....

 

 

 

gallery_10428_9781_757101.jpg

kappen.......

 

 

 

gallery_10428_9781_1194550.jpg

De aansluiting.....

 

gallery_10428_9781_1332363.jpg

En toen was er.......koffie.

 

 

gallery_10428_9781_489989.jpg

De luchtverdeelslang....

 

 

 

gallery_10428_9781_498177.jpg

Om een idee te krijgen over de afstand van de lampen onderling....

 

 

gallery_10428_9781_868939.jpg

Met de controller kan ik de afvoerwatertemperatuur uitlezen, deze moet tussen de 35 en 40gr zijn en.......

 

 

 

gallery_10428_9781_1289873.jpg

deze kan ik afstellen met behulp van de rode kraan. Kraan dichter draaien is temperatuur omhoog en andersom.

 

 

 

 

gallery_10428_9781_768055.jpg

Dit is de temperatuur onder de lampen (met een hoedje over de sensor) Hij schommelt tussen de 27,5gr en de 28,5gr

 

 

 

gallery_10428_9781_21053.jpg

Nu dit is afgesteld gaat het licht uit en ga ik de nachttemperatuur instellen.

De ruimte koelt nu af en bij 23gr gaat de verwarming(en) aan. Bij 24,5 weer uit.

 

Het hok is nog niet helemaal dicht en geisoleerd maar voorlopig ziet het er goed uit.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi allemaal!

 

Maar zou je de LVS niet wat lager hangen?

 

Ben ook benieuwd hoe die kapjes gaan bevallen

Dit soort topic spoort me enorm aan om nog netter (af) te gaan werken ;)

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho?

 

Goede vraag, In het verleden heb ik de slang inderdaad lager gehangen, zo'n 50cm onder de lamp. Toen de planten toppen gingen maken en uitgegroeid waren, blies de lucht uit de slang tegen de bovenkant van de planten. Deze wind in combinatie met de warmte van de lamp zorgde voor een plaatselijk zeer lage rv waardoor op die plaatsen de blaadjes geel werden.

 

Bij jouw mammoth zal dat niet zo'n rol spelen omdat je meer ruimte hebt in de hoogte. De koude lucht uit de slang zakt toch wel. Atmosphere heeft daar in het verre verleden een mooi stukje over geschreven (kan het zo gauw niet vinden)

 

Die kapjes heb ik genomen op aanraden van Opticlimate en omdat ik dat geklooi met hoger en lager hangen niet wil. een diepstraler kun je over het algemeen iets hoger laten hangen.

 

Wat is er mis met jou afwerking???

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niets mis mee , maar kan beter vind ik (zelf zie je al je foutjes)

Pc op de growroom aansluiten is zo iets

Hij staat er wel maar ik heb nog niet alles erop aangesloten

Schakelbord wil ik ook nog buiten de tent hebben

 

Grtz Guesswho?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey racker,..

 

Ziet er netjes uit. ;)

3 vraagjes

Hoever hangt je tempsensor van de lamp af ?

Hoe is je temp in de rest van je hok? hoeken boven onder... ivm CO2 en je circulatie

Het retourwater gebruik je dat nog eventueel voor bodemverwarming ?

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je maddwarf,

 

De sensor hing nu 60cm onder de lamp met een kapje erover. Dit is voorlopig even, ik heb nog meer sensoren en ik wil ze allemaal een vast plaatsje gaan geven. (3xtemp, 2xrv, 1x co2)

 

In de rest van het hok ga ik nog uitgebreid meten, hou je nog tegoed.

 

Het retourwater als verwarming gebruiken heeft in deze opstelling weinig zin. Het retourwater is nl alleen warm als de lampen branden terwijl je het eigenlijk nodig hebt als je lampen uit zijn. (in mijn geval dan) Het is wel heel goed te gebruiken als je om en om werkt of om je voeding te verwarmen. Een rolletje buis in je vat en je bent klaar.

Ook kun je het afvalwater gebruiken om je ton te vullen, beetje koud erbij natuurlijk.

Ik ga een systeem proberen te maken zonder ton maar dat komt later wel

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup

 

Er is wel windgeruis, maar geen verschil in geruis als de fan harder draait. Volgens de geleerde (opticlimate) gaat de fan in de hogere stand freewheelen,

dit wil zeggen dat de fan wel harder draait maar niet meer lucht verplaatst. De druk wordt wel iets hoger. Aangedragen oplossing...meer gaatjes in de slang maken of een lvs nemen met een grotere capaciteit.

Ik zou eerder zeggen dat de ventilator onvoldoende druk opbouwt of dat je dus inderdaad zoals voorspeld te veel drukval hebt want je leidingen zijn volgens mij groot zat. Wat zijn de specs van de ventilator precies? Heb je hem al eens vrij, dus zonder slangen geprobeerd? Met meer gaatjes in de slang zal de druk in de slang ook afnemen.

 

Wordt wel fraai zo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je whazzup,

 

Morgen ga ik ze eraf peuteren en kijken wat er gebeurt zonder slang. De specs van de fan zal ik even navragen, ik weet alleen dat hij max 1200m3 verzetten kan. Het is zo te zien een gewone centrigufaalfan.

 

De luchtstromen ontmoeten elkaar iig wel in het midden.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als deze apparatuur straks allemaal samenwerkt ben ik serieus onder de indruk. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@doc,

 

Ik ook ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker !

 

Ik ben zeer onder de indruk, en ga dit zeker van dichtbij volgen, denk dat ik hier veel van kan gaan leren.

 

Succes met de bouwwerkzaamheden!

 

 

Kakafonix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Kakofonix, Ben vereerd dat je eerste bericht in mijn topic staat ;)

 

Gisteren en vandaag nog een beetje geklooid, Hier de pics,

 

gallery_10428_9781_780665.jpg

De gepimpte slang. Als ik de lvs er vanaf haal, is er wel verschil in de standen. Dus gaatjes erbij gemaakt.

 

 

 

gallery_10428_9781_983010.jpg

Profi meetpunt. Het behang is geen anti-detectiefolie. Op de trap de datalogger.

 

gallery_10428_9781_788065.jpg

De afwijking van de sensors valt nogal mee.

 

gallery_10428_9781_698574.jpg

In de gele balkjes staan de gemeten waardes, in de blauwe de ingestelde waardes

 

 

gallery_10428_9781_2031.jpg

En zo houden we alles een beetje in de gaten van een afstandje.

 

Gr R

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou eerder zeggen dat de ventilator onvoldoende druk opbouwt of dat je dus inderdaad zoals voorspeld te veel drukval hebt want je leidingen zijn volgens mij groot zat. Wat zijn de specs van de ventilator precies? Heb je hem al eens vrij, dus zonder slangen geprobeerd? Met meer gaatjes in de slang zal de druk in de slang ook afnemen.

 

1120m3/h 250Pa

900m3/h 230Pa

700m3/h 200Pa

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...