Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Test: Opticlimate

Recommended Posts

He hallo allemaal,

 

In overleg met de fabrikant en Whazzup ga ik hier de Opticlimate c6000pro testen. Ik ga een verslag maken van de bouw, de instalatie en de gehele kweek.

 

Eerst maar eens uitleggen: De opticlimate is een volledig automatische klimaatregeling die kan koelen,verwarmen,filteren en ontvochtigen. Om te koelen

zit er een compressor,warmtewisselaar en ventilator in net als een airco. Alleen geeft deze machine de vrijgekomen warmte niet af aan de buitenlucht maar aan water.

Dit kan leidingwater, bronwater een beek of een groot zwembad zijn. Opticlimate maakt 3 types op dit moment, eentje van 6kw koelvermogen, eentje van 9,6kw en een van 14,8kw koelvermogen.

Met koelvermogen wordt bedoelt: 6kw= 6000watt = 10 lampen van 600watt. Het model wat ik hier ga testen is die van 6kw. Deze unit gebruikt bij koelen 1450watt en heeft 3 verwarmingelementen

van 1300watt. Deze kunnen appart uitgeschakeld worden naar gelang de omstandigheden. Het waterverbruik is 2/4ltr/min. Een douche gebruikt ongeveer 10L.

Je kan de opticlimate gebruiken als koeling in een bestaande ruimte, in een gesloten ruimte met co2 of in een semi gesloten ruimte.

 

Het hokje,

 

De ruimte die ik ga bouwen is 2,70mx1,70m en 2,40hoog. Er komen 8 600watt lampen in en 24 planten in bakken van 33x43cm. Waarom geen 10 lampen? Reden1: In deze kleine ruimte kan ik er geen 10 kwijt.

Reden2: Na deze kweek ga ik werken met een co2 generator, deze moet dan ook meegekoeld worden.

 

gallery_10428_9781_85686.jpg

Tekening hokje

 

gallery_10428_9781_248558.jpg

Zo wordt hij geleverd

 

Morgen meer.....nu ga ik met mama spelen :)

 

Gr R

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morgen meer.....nu ga ik met mama spelen :)

 

Dat heet incest :) :D

 

Je hebt zo'n grote ruimte....., waarom dan een klein hokje erin maken die je helemaal vol zet en waar je niet meer bij de planten kunt komen. Dat zou ik zeer nadelig vinden. De rode draad door de kweek heen vind ik toch dat je de dames kunt inspecteren!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green-lady

 

Hahaha niet als ik papa ben :)

 

De ruimte ernaast is gewoon in gebruik en kan ik dus niet gebruiken. Het is ook van groot belang dat het lawaai tot een minimum beperkt wordt, hierover later meer. De tussenwand wordt voor een groot deel wegklapbaar zodat ik er wel goed bij kan. De diepte van het hok is 1,70m dus dat is te doen.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Dat gaat een mooie test worden :)

Aan de hand van de tekening zie ik dat je hem gaat ophangen? hoe zwaar weegt die unit en hoe ga je hem ophangen?

Gebruik je ook de LVS van A&T Trading of een Airsock?

 

Veel succes met de bouw van de ruimte en veel foto's :D :)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@schenkie

 

Hij wordt op 2 balken gezet op 2 meter hoogte. Ik hijs hem op met een takel en katrol. De unit weegt tegen de 75kilo en ik werk in mijn eentje duzzz...

Ik ga idd de lvs van a&t gebruiken. De fabrikant adviseert gewone combideck slang met sneetjes erin te gebruiken maar ik vind de a&t slangen net iets deftiger.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee dit is mooi om te volgen

Succes daar!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

4,59m2 + 4800W = 1045W/m2

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals gezegt.....10 lampen gaat niet. 8 is al vrij veel.

 

Hier nog wat foto's van het apparaat.

 

gallery_10428_9781_517689.jpg

Tataaa!! Het gat aan de linkerzijde is de uitblaas waar de gekoelde lucht uitkomt.

 

 

gallery_10428_9781_87567.jpg

De aanzuigkant met koolstoffilter.

 

 

 

gallery_10428_9781_524468.jpg

De aanzuigkant zonder filter. Achter het traliewerk kun je een temperatuursensor zien.

Het witte pijpje onderaan is de condenswaterafvoer.

 

gallery_10428_9781_200617.jpg

De elektrohoek. De relais voor de verwarmingselementen,compressor enzo en rechts de printplaat.

Op de verbindingsrail onderaan en op de printplaat kun je diversen dingen aansluiten bv: een externe temperatuursensor, een hygrostaat, een beveiliging om je lampen uit te zetten als het te warm wordt en er zit een alarmuitgang op. Deze kun je bv op een sms alarm aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je opstelling ziet er goed uit, 1000w/m2 MET co2 moet gaan, maar je probeert eerst zonder, dus dan zou ik er 2 lampen tussenuit halen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000watt per m2 gaat ook zonder co2. Al vaker gedaan. Ik zou ook niet weten waarom niet, mits je de temperatuur en rv onder controlle hebt natuurlijk.

Ik heb ook wel eens gehoord van "teveel licht", heb er echter nog nooit een onderbouwde verklaring voor gehad of gelezen. Het enigste wat ik er me bij kan voorstellen is dat boven een bepaald aantal lumen het geen meerwaarde meer geeft aan de planten. Als iemand er iets over weet hou ik me aanbevolen

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb ook wel eens gehoord van "teveel licht", heb er echter nog nooit een onderbouwde verklaring voor gehad of gelezen.

 

Nou ik wel en ik heb een grafiek (van canna) naast me liggen

De max ligt wel bij de 800-850 watt

Daarboven begint de opbrengst terug te lopen

 

Tijdje terug een lezing van canna over oa licht en voeding gehad...

Zal eens een kopie jouw kant op sturen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He racker,

Mooi opstelling.

Ik ben zeer benieuwd of je de temperatuur en de lv ondercontrole kunt houden

met zoveel watt aan licht per m2.

Ik ga je volgen :)

 

 

Nou ik wel en ik heb een grafiek (van canna) naast me liggen

De max ligt wel bij de 800-850 watt

Daarboven begint de opbrengst terug te lopen

 

Tijdje terug een lezing van canna over oa licht en voeding gehad...

Zal eens een kopie jouw kant op sturen

 

Grtz Guesswho?

Guesswho,

Kan/mag dat lijstje niet openbaar op het WF

Ik heb ook wel intresse in dat schema, en ik denk vele andere ook

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is de winkelprijs van deze unit ongeveer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guesswho?

 

Die lezing ga ik in mei naartoe. Is van dr. ing. P als ik me niet vergis. Hij heeft mij eens verteld 900w/m2 is het max zonder co2 en 1200watt met co2.

Toch ben ik een praktijkvogel en we zullen zien in de loop van de test wat hier nu de echte waarheid van is.

De welbekende hypotheekkastjes van i-grow werken al jaren met deze wattages als ik me niet vergis en daar is 100gr per plant toch ook geen uitzondering. (met 6planten op 2x600watt) Dat is nog lang geen gram per watt maar wel netjes per m2. het is maar hoe je wil tellen.

 

Ik zie de info met belangstelling tegemoet.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is idd de lezing

Ik kan je wel alvast wat van de papieren toesturen

Zal er eens wat fotokopieen van maken

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En wat is de winkelprijs van deze unit ongeveer?

 

Ga ik eens navragen voor je

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thanks guesswho?

 

Die lezing ga ik in mei naartoe. Is van dr. ing. P als ik me niet vergis. Hij heeft mij eens verteld 900w/m2 is het max zonder co2 en 1200watt met co2.

Toch ben ik een praktijkvogel en we zullen zien in de loop van de test wat hier nu de echte waarheid van is.

De welbekende hypotheekkastjes van i-grow werken al jaren met deze wattages als ik me niet vergis en daar is 100gr per plant toch ook geen uitzondering. (met 6planten op 2x600watt) Dat is nog lang geen gram per watt maar wel netjes per m2. het is maar hoe je wil tellen.

 

Ik zie de info met belangstelling tegemoet.

 

Gr R

 

hoi Racker :)

mooie testen zijn dat... :D

 

wf wordt met de dag leuker

En weer een mooi bouwverslag :) ...dat wordt smullen :D

van dit topic wordt ik weer helemaal blij !!

zet hem op :D

gr Carpie

 

PS: Ik ken dit product van internet en mooi het hier op wf in actie te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gave test racker ! ben benieuwd of de opticlimate aan de verwachtingen voldoet.

Ik ben namelijk vanaf de eerste keer dat ik dat ding zag al een beetje :) ...

Wens je veel suc6 en ik blijf lekker meekijken hier.

groet benz

 

http://www.extratuin.nl/index.php?action=e...ate&lang=NL

 

Prijs bij desjop voor de opticlimate 6000 = 3195 eurie

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi, iig een goeie start, plannen zien er ook goed uit

succes racker, en zet hm op :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de support allemaal, wordt langzaam tijd voor een

subforum "co2 kweken" in de bouwdoos en testsectie. :)

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste racker.

 

een leuke test, en een mooi apparaat :D

vind wel dat je heel veel lampies in je kleine hokkie hangt :)

ik ga je volgen, veel succes :)

 

groet

 

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een apparaat! :)

Kom maar op met het bouwverslag en je test.

We zitten er klaar voor! :)

 

:D Poldergrower

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een korte update,

 

Zoals ik al eerder aangaf is lawaai geen optie in dit hokje, daarom heb ik een aantal extra spulletjes gekregen van opticlimate om het geluid zoveel mogelijk te dempen. De machine is orgineel van binnen al helemaal geisoleerd maar ik ga er nog een soort dempingsfolie opplakken en hem op speciale steunen zetten die alle trillingen opvangen.

 

Er zitten bij de levering rubber steuntjes bij waar de machine normaal op staat. Hij trilt dan al bijna niet meer, maar met deze superisolatorveren (scrabblewoord?) zou t 0 trillingen moeten zijn.

 

gallery_10428_9781_1277914.jpg

Vooraan de supersteunen, achter bij het briefje de orginele.

 

 

 

gallery_10428_9781_1711317.jpg

Nog eens de steunen

 

gallery_10428_9781_1726938.jpg

Er komt ook een geluidsdemper op.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...