Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jurjenvg

Bio-ethanol

Recommended Posts

Ik heb door de tijd heen wel wat manieren gelezen/gezien maar deze is nieuw voor me. Leg me wat dingen uit aub. wil het graag goed doen als ik er aan begin.

 

ik begin met:

 

Pak een cola fles (1,5L) snij de bodem er af. Gooi hier wiet in, fles bijna vol, plak de bodem dicht en leg dit samen met 2L (of hoeveel) ISO in de vriezer? (hoelang)

 

*Hoeveel Liter iso gebruik ik voor +-150g wiet

*hoelang laat ik die meuk in de vriezer?

*En waarom leg ik het in de vriezer(zodat de trichs sneller loskomen dan de rest??)?

 

Dan gooi ik de ISO zo snel mogelijk door de wiet. Dop van de fles en de ISO er gewoon doorheen gooien/spoelen,?? of dop erop houden ISO erbij gooien in laten trekken 20 sec dan dop eraf?? ISO dan weer in de vriezer in een fles/pan? vervolgens door een koffie filter 2x(*). Dan afdampen(*).

 

*laat ik die wiet in fles als ik de iso er doorheen gooi, met/zonder dop? spoelen,schudden, stampen, kneusen of niks?

*de iso in de vriezer doen, in een fles/bakje/pan??

*2x door een koffiefilter? waarom 2 x want het gaat behoorlijk lastig door het filtertje heen, en merkte laatst dat er toch wel een olie achtig residu achter bleef in de filter.

Mis kan ik wel iets maken met een fles met vacuüm maar hoe krijg ik het koffiefilter hier goed strak in zodat er een vacuum onstaat of valt dit wel mee wanneer het filter nat raakt.?

*afdampen, hoelang doe ik dit minimaal?

 

dat stuk wat je schrijft over vacuumpomp, 10-20 seconde contacttijd,. bedoel je daarmee wanneer ik de de wiet en de iso bij elkaar heb gegooid om het er zo snel mogelijk weer uit te krijgen (uit bv. de fles waar ik de 2 in meng) of om de iso door het koffiefilter te trekken? of gooi je het wiet/iso mengsel in koffiefilters?

 

nadat ik dus gefiltert heb en het heb laten afdampen. Zet ik dit au baun mari, of kan het ook in me destilleer ketel? alleen tijdens het destilleren kan ik me product niet zien en de keter op au bain mari zetten is ook wel wat lastig. Maar gewoon op het voorhuis onder de afzuigkap met een open pan? is dat handig?

 

afval zou ik nog is kunnen spoelen met warme alcohol. Bedoel je met warme alcohol, warm of kamer temp?

 

sorry voor alle vragen hoor :innocent:

 

 

 

ik heb het een keer gedaan toen deed ik:

 

bio-ethanol destilleren, wiet en bio in een wreckpot, 2 minuten laten weken en beetje geschud, toen door een koffiefilter gegooid enkel duurde dit erg lang en dit was maar 130ml..heb 2 filters gebruikt omdat het filter wel verstopt leek. vervolgens de wiet nog even uitgeknepen in een filter en toen de olie/bio op een elektrisch plaatje in een pannentje gezet op een standje dat het net lekker bubbelde totdat de bio bijna verdampt was, laatste beetje laten uitdampen in een babyvoeding potje. eindresultaat: klein beetje zwart/bruine olie, je word en wel stoned van het is erg sterk maar het kan veel beter. Ook had ik het idee dat ik er een keer zwarte rook van af zag komen toen ik de joint waar het opzat aanstak.

 

 

 

gr WW :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pak een cola fles (1,5L) snij de bodem er af. Gooi hier wiet in, fles bijna vol,je plakt een screen of gaasje op de DOPKANT, en nu heb je dus een trechter.strax schenk je de alcohol dus vanuit de onderkant.

 

*Hoeveel Liter iso gebruik ik voor +-150g wiet -een liter

*hoelang laat ik dat prachtige goedje in de vriezer? nachtje.

*En waarom leg ik het in de vriezer(zodat de trichs sneller loskomen dan de rest??)? om het clorofyl en celulose vast te houden

 

Dan gooi ik de ISO zo snel mogelijk door de wiet. omdat de fles nu een cylindrische trechter is.

 

 

*de iso in de vriezer doen, in een fles/bakje/pan?? dat mag je in het geheel zelf weten. ghehehe ik gebruik rondbodem flessen.

*2x door een koffiefilter? waarom 2 x want het gaat behoorlijk lastig door het filtertje heen, en merkte laatst dat er toch wel een olie achtig residu achter bleef in de filter.

Dat is om het jou extra lastig te maken.

en om zeker te weten dat er in de fles waarin je goot ook helemaal schoon was.

 

Mis kan ik wel iets maken met een fles met vacuüm maar hoe krijg ik het koffiefilter hier goed strak in zodat er een vacuum onstaat of valt dit wel mee wanneer het filter nat raakt.?

Daar mag je het ook voor gebruiken, maar dat bedoelde ik niet.

stel ik heb een glazenbuis met groen, die op een fles staat.

en deze fles zet ik onder vacuum, dan schiet mijn alcohol door de buis.

en nu weet je echt alle geheimen die niemand weet whahaha.

 

*afdampen, hoelang doe ik dit minimaal?

 

Ik damp af voor een uur of 8, laat een nachtje koud over staan en verwarm dan nog eenmaal.

 

 

nadat ik dus gefiltert heb en het heb laten afdampen. Zet ik dit au baun mari, of kan het ook in me destilleer ketel? alleen tijdens het destilleren kan ik me product niet zien en de keter op au bain mari zetten is ook wel wat lastig.

Maar gewoon op het voorhuis onder de afzuigkap met een open pan? is dat handig?

Ja, afzuiging is prettig, alhoewel ik nog nooit hoofdpijn kreeg van iso,

ik gebruik glazen schaal

 

water in de schaal op een electrische plaat, deksel op zijn kop hierop leggen en de laatste alcohol op deze manier eruit dampen.

78 graden omdat je dan enkele graden boven het kookpunt zit van iso.

 

afval zou ik nog is kunnen spoelen met warme alcohol. Bedoel je met warme alcohol, warm of kamer temp?ik spoel na met 50 /55 graden.

 

Volgens mij heb ik zo aardig wat antwoordjes gegeven?

ik verdamp zelf tot 90 % om terug te winnen<

en de laatste 10 % verdamp ik aan de lucht,

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt voor de uitleg.

 

Laatste vraagjes om het af te ronden.

 

90% verdamp je om terug te winnen, doe je dit met een destilleer ketel? Of gebruik jij een glazen opstelling? Mijne is van rvs en koper, dus kan ik het o-zo-mooie product niet zien. Hoe weet ik wanneer ik op de 90% terugwinst zit?

Gewoon een maat beker gebruiken? 1Liter er in en 0,9L eruit. Dan laaste beetje op de glazen deksel uit laten dampen.?

 

Als je de ISO door de wiet heb gegooit, druk/knijp je daarna de wiet nog uit om de laatste ISO eruit te krijgen.? Of knijp ik dan het bladgroen enzo eruit? want het lijkt me dat er nog al wat ISO achterblijft in de wiet?

 

Al met al, als ik van af nul begin dan heb in totaal 3 dagen nodig om tot het eind product te komen? Evt 2 dagen als de tijden voor in de vriezer gunstig uitkomen.

 

 

In ieder geval alvast bedankt, ik heb sowieso weer wat te klussen/bouwen/ondernemen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

water in de schaal op een electrische plaat, deksel op zijn kop hierop leggen en de laatste alcohol op deze manier eruit dampen.

78 graden omdat je dan enkele graden boven het kookpunt zit van iso.

Volgens mij bedoel je met iso isopropanol/isopropylalcohol en daarvan is het kookpunt 82,6 graden. Misschien bedoelde je dat 78 graden enkele graden onder het kookpunt van iso zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in een soxlet opstelling kun je inderdaad alles goed in de gaten houden.

nee, ik laat de iso alleen op de zwaartekracht uitlekken en de rest is afval. ik heb het wel gedaan maar je zit inderdaad met een grote hoeveelheid plantmateriaal=bitter

 

tja, die temp klopt uit het boekje, maar ik laat het niet koken, uhm zou mijn tempo meter dan niet kloppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kookpunt van isopropanol varieert enigzins afhankelijk van de bron, maar ligt toch echt op 82 graden. Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol

 

Ben je niet in de war met ethanol? (gewone alcohol)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de war ben ik , for sure, hehehe

tja, die theorie heb ik ook in mijn hoofd, wietefras,

maar iedere keer als ik een goede bho of qwiso rook die te hoog is uitgekookt,

dan mis ik bepaalde smaakjes.

En merk ik dat iedere graad lager uitdampen, ten goede komt aan de smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, grappig. Zou verwachten dat als je sneller uit dampt dat je dan ook minder terpenen kwijtraakt.

 

Vooral omdat ik aannam dat die paar graden relatief maar weinig verschil zouden maken voor de terpenen verdamping en juist heel veel voor die van de ISO. Als je dicht bij het kookpunt komt (of erop zit) dan gaat de verdamping toch wel heel veel sneller dan als je er een paar graden onder zit.

 

Maar goed, dat is theorie inderdaad. Zal in de praktijk vast wel weer anders uitpakken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu je het zegt..

vacuum trekt ook veel terpenen eruit,Iets wat al meer algemeen wordt "aangenomen"

terwijl het kookpunt lager wordt door vacuum.

dus ja; het versnellen van het verdampen werkt eerder slecht dan goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb nu alles wel denk. Ik heb 2 frisdrank flessen gevult met wiet (100g P.s, dan waren ze vol), dit samen met 2L ISO in de vriezer. Dit spoel ik er straks doorheen, vang ik op in glazen schalen met een glazen opdek deksel.

 

Alleen nu rest de vraag, ga ik de opgevangen ISO verwarmen, zoals "weetje" had uitgelegd dmv de ISO op de glazen deksel uit laten dampen? Of kan ik het beter gewoon laten staan en na een paar dagen moet het dan miss wel verdampt zijn?

 

Door de laatste reacties van jullie ben ik wat gaan twijfellen of ik het nu moet verwarmen of niet , en zo ja, hoe warm ongv..?

 

En voor de warme extractie, gebruik ik daar weer een nieuwe fles ISO voor? Want ik kan me alcohol niet destilleren want dan moet ik het verwarmen en begrijp dat dat niet goed is voor de olie..? En kan ik de warme extractie wel uitdrukken (de ISO eruit drukken/knijpen) of is dat beter van niet?

 

 

Maar de belangrijkste vraag is/was dus... Verwarm ik tijdens het uitdampen? Of niet,want bij me destilleer ketel kan ik alleen de temp zien van de stoom, en niet de temp op de bodem van de pan, en geen idee wat dit met me olie zou doen.

 

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen paar dagen geleden qwiso gemaakt, mooie goudgele vloeistof. Het duurd alleen wel erg lang voor het allemaal verdampt denk nog wel een week nodig te hebben op kamer temp. Wil er geen fan op zetten ivm stof wat ik er anders in denk te blazen.

Ik heb geen haast hoor, maar doe ik er nou goed aan om het zo langzaam te laten gaan of kan ik het wel wat versnellen?

Gr ww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer veel geleerd van dit topic..

 

Moet er nou toch ook maar eens met experimenteren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je zeker doen als je er de toppen/afval voor heb.

 

Ik vind het een leuke bezigheid enkel het verdampen laat nog al op zich wachten :P.

 

Suc6

 

Gr ww

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand ervaring met wasbenzine als extractie-vloeistof???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve wat misschien goedbedoelende, maar intussen de plank volledig misslaande beunhazen :oeps :blink: :no helaas pas enigszins 'gevalideerd'(ieg in hun ogen) door het walgelijke filmpje bij spuiten&slikken, heb ik er gelukkig verders nergens iemand over gehoord eigenlijk...

Ben ik persoonlijk best wel blij om. ^_^

Edited by Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

De heer Simpson gebruikte toch ook Nafta als oplosmiddel in zijn filmpje Run for the Cure?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst, afgekort NAFTA (van de Engelse naam North American Free Trade Agreement), is een vrijhandelszone die Canada, de Verenigde Staten en Mexico omvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nafta is een mengsel van koolwaterstoffen, dat ontstaat bij het destilleren van ruwe olie als condensaat bij temperaturen beneden 80°C (lichte nafta, aantal koolstofatomen tot 5) en van circa 80 tot 170 gradenCelsius (zware nafta, aantal koolstofatomen 5 tot 10).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ken verschillende nafta makers

sommigen fragmenteren eerst hun nafta om alleen te werekn met de (bijv) 78 graden fragment.

enne ik moet zeggen

ik blijf het proeven.

en ben er dus niet weg van.

beter isopropyk gebruiken. vind ik dan.,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan het daarna wassen met ethanol,misschien dat de smaak dan beter wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou ik meteen wassen met ethanol, toch?

owjah, 1 van de naftamakers is een amerikaan die al olie en bho maakte toen ik nog in de luiers lag,

en is een master in zijn ding.

maar ook daar blijft dat na-luchtje aan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de prijzen die ze hier hanteren gaat het een dure grap worden als je alleen ethanol zou gebruiken & zelfs met ethanol kan je een smerige nasmaak krijgen als je teveel chlorofyl mee extraheert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip van de ruyter?

draai skuff met een grove zeef

en kieper dit in je alcohol.

Scheelt je veel (spoel) verlies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...