Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OmeSjaak

Is dit veilig?

Recommended Posts

hello people...

 

ik wil een wat groter kweekje gaan zetten.

de bedoeling is 4 x 600 watt aan lampen.

 

me appartement is niet zo heel groot maar is gelukkig wel gekocht.

Nu mag ik stroom lenen van de buurman :) (is tegen betaling, maar toch)

hij de helft aan stroom en ik ook..

 

ik wil twee kweekjes draaien en dan weer rustig aan gaan doen..

stroom zal niet worden getapt, liefst gewoon netjes.

en woon er alleen.

 

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ga je stroom 'lenen'? Heb je zelf niet genoeg? :)

En hoe ga je dat juist doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn stopcontact lenen haha.. hij woont boven me.

gwn wat kabels ofz..

weet niet leek me wel veilig met het stroomverbruik.

 

wil gwn egt dat het goed gaat

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

whaha tuurlijk wel..

maar dan valt het stroom verbruik minder op dacht ik zo :)

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp vind je het een kleiner risico om je buur te vertellen dat je kweekt en om hem daar in te betrekken dan dat je het risico neemt dat je stroomrekening verhoogt. Denk je niet dat als de politie daar opkomt hij direct als medeplichtig gezien zal worden? En dat ze hem zullen ondervragen en te weten komen hoeveel kweekjes je al gedaan hebt? De man is waarschijnlijk geen crimineel en zal dus ook niet willen opdraaien voor je kweekjes (en de politie zal hem zeker die indruk geven tenzij de brave man meewerkt).

 

Ik ken je buurman natuurlijk niet, maar denk je niet dat het veiliger is voor jezelf als je bijvoorbeeld het aantal lampen langzaamaan opbouwt (vb 1e keer 2 lampen de kweek erna 4 lampen). Je kan altijd plots een wasmachine, droogkast en zonnebank gekocht hebben. Dat zien de flikken niet van buitenaf. Als er echter een stroomkabel van bij je buurman komt...

 

Ik vind dit een heeeeel linke situatie. Leuk zolang alles goed gaat. Mijn motto is hoe minder mensen er van weten, hoe minder ik me zorgen hoef te maken :) . Andere mensen mee verantwoordelijk maken is nog een stap verder, maar 't is natuurlijk jou keuze.

 

Succes met je kweek in elk geval, grtjs ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een probleem is nu natuurlijk dat hij het al aan zijn buurman heeft verteld, anders zou hij ook niet zeker weten dat die buurman er mee akkoord gaat :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist :)

maar er van uitgaande dat me buurman zijn mond houd

is 4 x 600 watt te doen of best een risico??

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak dat ze zeker op 2 circuits liggen en let erop niet op hetzelfde circuit als je wasmachine keuken apparatuur etc..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik wil twee kweekjes draaien en dan weer rustig aan gaan doen..

 

Wat een zeurreacties!

Ik vind het een TOP-idee :)

 

Ik zou als ik jou was de bovenstaande quote niet naleven. Als je de boel aan het draaien hebt dan kun je toch niet meer stoppen want het werkt te verslavend ;) .

 

Ik weet de situatie niet in jouw buurman zijn meterkast, maar als ik jou hoor over de grote van het appartement heeft hij vast maar 3 groepen. Ik zou een 5-aderige kabel (5x2,5mm²) trekken naar jouw woning en van 2 groepen pakken uit zijn meterkast, dus niet van een stopcontact, maar direct uit de meterkast! (2x fase, 2x nul, 1x aarde) .Op 1 groep alle lampen en op de andere je randapparatuur. Zorg er voor dat de groep voor de lampen verder vrij is van verbruikers. Dan heeft je buurman dik 1½ groep over voor zijn woning, dus dat komt wel goed!

 

Succes er mee :)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi omesjaak,

 

Te delen... is het dan de bedoeling dat je 2x600 watt leent van de buren? dan volstaat misschien een geaard stopcontact hoor.

Zelfs voor 4 x 600 watt.

kijk:

een zekering van 16 ampere x 220 volt =3520watt

een zekering van 20 ampere x220 volt = 4400 watt

 

check even de zekeringen in de zekeringskast van je buur, minimum 16 ampere en maximum 20 ampere. Kijk ook de kabel na naar het stopcontact, dit moet minstens 3x2,5mm² (nul + faze + aarde) en in sommige (nieuwbouw) gevallen 3x4mm² en mag men afzekeren met 25 ampere.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je buur na julie controle zijn jacuzzi, stoombad en halve keuken terug inplugd op de zelfde stroomkring. Bedenk dat er

je tot 8 stopcontacten mag aansluiten op één kring.

 

dentette

 

green-lady sorry ze maar volgens mij mag je geen twee verschillende stroomkringen door één kabel jagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Green lady wat jij geeft is advies!

Helemaal top zo word ik ook nog wat wijzer :)

 

het is even voor een mooie auto haha ;)

Dus vandaar dat ik na 2 x knallen weer chillie wil doen.

 

gr

 

jij ook helemaal bedank dentette :)

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar een nieuwe kabel ( volgens mij dan 2 keer 3x2,5mm²) rechtstreeks vanuit de zekeringkast is natuurlijk het beste en de meest veilige oplossing. twee nieuwe zekeringen dan wel anders haalt deze extra kost niks uit(kan je net zo goed van een stopc. aftakken). Hoeveel bedraagt het vermogen van je rand apparatuur,elec verwarmen enzo..dan is een tweede kring zeker nodig.

dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites

het word een kast van 4m2 en 1.60 cm hoog.

4x 600watt lampen

1 x softbox 2500 m3

en nog wat ventilatoren.

 

voor de rest geen extra elektriciteit, best basic..

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee kerel :) ik heb zelf een jaar of 3 net zo gekweekt.

2 bij de buurman en 2 bij mij zelf in het stopcontact , ook in een flatje.

2 600 watters vallen niet zo op he ;)

en niet vergeten om ook een paar aut. poederblussers op te hangen he !

suc6 groet benz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou,

 

2400w aan lampen + 300 w voor de softbox en toebehoren. Twee grote ventilatoren +200 watt. Bevochtiger 100 a 150 watt.

 

Kan best op één kring/stopcontact als je bovenstaand advies hanteert. Draai de vijzen van het stopcontact dat je gaat gebruiken nog eens goed aan en lig niet te kloten met te veel en slechte verlengblokjes.

 

Stofzuiger, waterverwarming, evt. verwarming enzo die plug je in je eigen stopcontacten.

 

succes!

 

dentette

Share this post


Link to post
Share on other sites
green-lady sorry ze maar volgens mij mag je geen twee verschillende stroomkringen door één kabel jagen

 

maar een nieuwe kabel ( volgens mij dan 2 keer 3x2,5mm²) rechtstreeks vanuit de zekeringkast is natuurlijk het beste en de meest veilige oplossing.

 

@dentette;

 

Daarom 5-aderig, 5x2,5mm²

De kleuren zijn: bruin,grijs,zwart,blauw,groen/geel.

 

bruin; fase1 (groep 1)

blauw; nul bij fase 1 (groep 1)

zwart; fase2 (groep 2)

grijs; nul bij fase2 (groep 2)

groen/geel; aarde van alle groepen

 

Dus, 1 kabel, 5 aders, 2 groepen op 230V.

Hoe meer contacten (bijv. via een stopcontact), des te meer overgangsweerstand! Trek die kabel direct uit de meterkast gelijk na de aardlekschakelaar. Als je een groep vrij maakt voor de lampen, dan direct vanaf die automaat.

 

Succes,

 

green-lady

 

safety first natuurlijk :) .. ga het wel proberen niet te duur te maken.

Zag op markt plaats deze advertentie http://link.marktplaats.nl/333062489

 

gr

 

 

Nieuwe kap, nieuwe trafo, gebruikte lamp, en die gast is 1 week actief op marktplaats, en verder weinig gegevens van hem en zijn onderneming. NIET verstandig lijkt mij.

Als je voor safe wil gaan zou ik B.A.L.-lampen kopen (evsa). Makkelijk op te hangen zonder al die lange draden, kortsluiting-beveiligd, start langzaam op zonder de lange opstartperiode van de vsa's, wordt handwarm, veel lumens dus veel lichtopbrengst.

Prijs is tussen de €110 en €140,-/st.

 

succes

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@denette:

 

Je berekening is niet correct.

 

Ten eerst hebben VSA's altijd een inschakelpiek, ten tweede is het onverstandig om je kring continu voor 100% volledig te belasten.

 

Een geaard stopcontact voor 4 x 600 watt? Denk het niet! Dan heb je toch echt kans op verkoolde stopcontactjes op den duur (of erger!!), ik heb er al voldoende laten zien hier op het forum. Er staan inmiddels voldoende onderwerpen op dit forum waarin het haarfijn wordt uitgelegd.

 

Wil je grote hoeveelheden stroom continu gebruiken dan gebruik je CEE stekers of verdeel je over echt goede Schukos.

 

Wat betreft EVSA's is er veel te koop, We hebben op het forum een aantal VSA's getest, de resultaten spreken voor zich.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou,

 

2400w aan lampen + 300 w voor de softbox en toebehoren. Twee grote ventilatoren +200 watt. Bevochtiger 100 a 150 watt.

 

Kan best op één kring/stopcontact als je bovenstaand advies hanteert. Draai de vijzen van het stopcontact dat je gaat gebruiken nog eens goed aan en lig niet te kloten met te veel en slechte verlengblokjes.

 

Stofzuiger, waterverwarming, evt. verwarming enzo die plug je in je eigen stopcontacten.

 

succes!

 

dentette

 

Als je kans op brand wil zou ik het indd zo doen, niet echt goed advies dus Dentette.

Max 3 x600 op 1 groep vind ik.

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

als de boel afbrand komt er geen mooie nieuwe auto. geef liever iets meer uit aan een fatsoenlijke, veilige installatie, en ook gewoon vanuit je eigen meterkast, dat scheelt een hoop gedoe. tja dat kost iets meer, maar dan draai je toch 3 x:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

EVSA natuurlijk!

 

een zwenkventilator van 25watt zou moeten voldoen, en anders 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
het is even voor een mooie auto haha :)

Dus vandaar dat ik na 2 x knallen weer chillie wil doen.

 

 

en dan krijgt de buurman zeker nieuwe zijwieltjes voor op zn fiets :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is er zo 1tje die het nog gek gaat vinden ook als ie nieteens 1 kweek gaat kunnen afdraaien...

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...