Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Torsti

Torsti´s volgende ronde: Shiva´s onder 540 watt T5

Recommended Posts

Beste medekwekers,

naar een lange tijd niet zo actief geweest te zijn i.v.m. gezondheidsklachten en te veel werk,

gaat nu eindelijk de volgende ronde van start.

Het tent van de testronde is alweer ingepakt en heeft plaatsgemaakt voor de nieuwe kast.

 

gallery_5351_9678_154975.jpg

De buitenmate van deze kast zijn 130 cm breed, 80 cm diep en 185 cm hoog.

Deze kast is custommade bij G-Tools in Weesp.

 

gallery_5351_9678_31440.jpg

De Kast is nog niet helemaal af, er moeten nog een paar profielen tegen de licht-lekkages geplaatst worden

en de passieve inlaten krijgen nog een lichtsluis.

Voor de begin gebruik ik nog het oude schakelkastje, maar de nieuwe zit al in de planning. Ook hier ga ik andere /nieuwe componenten inzetten.

 

Opbouw tot nu toe:

De lege kast

gallery_5351_9678_75927.jpg

Deze kast bestaat, net als alle G-Kits, in principe uit drie verschillende secties.

gallery_5351_9678_31440.jpg

Het onderste gedeelte:

Hier zit de luchttoevoer, ik heb hier voor twee passieve inlaten van 125 mm doorsnee gekozen.

De ruimte hier ga ik ook voor opslag van de buizen etc. gebruiken.

Bij de standaard-kasten zijn hier geen deuren of luiken.

Ik heb ervoor gekozen om hier het linker zijpaneel en het frontpaneel te delen en met behulp van alu-profielen hier twee

schuifdeuren te maken. In de schuifdeuren, welke naar binnen staan, heb ik de inlaten geplaatst.

Het middelste gedeelte:

De deuren hebben een hoogte van circa 120 cm, ze kunnen uit de kast gehaald worden, om beter bij de planten te kunnen.

De planten mogen nu een hoogte van ruim en meter bereiken, zonder dat ik gedwongen ben om deze te knakken of te buigen.

De zijwanden heb ik nu met reflectiefolie van Exotic Garden beplakt. Helaas ben ik met het resultaat niet zo tevreden, dus ik hoop,

dat ik voor het weekend al de andere optie in huis heb.

Het bovenste gedeelte:

In dit gedeelte zit standaard de afzuiging. Ook hier heb ik een extra luik gerealiseerd. Tevens heb ik hier ook een support-frame gemonteerd, welke alle verdere onderdelen draagt of steunt.

Tijdens de eerste ronde onder 540 watt T5 was ik ineens gedwongen om de filter te vervangen.

Dit was helaas alleen mogelijk door de planten uit de kast te halen. Nu ben ik in staat om de filter gewoon van boven te vervangen.

Ik ga vanaf nu ook gebruik maken van twee verschillende filters.

Tijdens de lichtperiode gebruik ik een 45 cm Filter in samenwerking met een Ruck-ventilator. De ventilator is op zolder gemonteerd.

Zelfs loopt deze op 100% is het nauwelijks te horen.

In de donkere fase maak ik gebruik van een 25 cm filter in samenwerking met een 100 mm Plieger-ventilator. Deze combinatie blaast in de ruimte war de kast staat uit. Hierdoor ben ik in staat om verwarmde lucht te laten circuleren.

De filterframe:

gallery_5351_9678_94409.jpg

Op dit frame liggen de twee filters. In het midden ligt de grote filter. De kleine filter ligt ernaast op de twee profielen.

gallery_5351_9678_32065.jpg

Boven an de linker zij heb ik nog een goot vastgezet.

gallery_5351_9678_184082.jpg

Hierdoor gaan later alle leidingen lopen. Links boven heb ik drie wartels geplaatst: Eentje voor stroomvoorziening, eentje voor de aansturing van de Ruck-ventilator op zolder en eentje als reserve.

 

De verlichting:

Ik blijf bij de 540 watt T5 HO-opstelling van de eerste ronde. Ik heb de armatuur wel iets aangepast.

Ten eerste gebruik ik nu geen opsteek-fittingen meer. Ik gebruik nu fittingen van Vossloh-Schwabe, waar de buizen ingedraaid worden. Ook maak ik nu geen gebruik meer van de klemmen.

gallery_5351_9678_95844.jpg

De schakeling van de buizen heb ik ook verandert:

De verlichting kan nu in twee groepen aangezet worden. De eerste groep met 324 watt en de tweede groep met 216 watt.

De buizen zijn als volgt aangesloten: 1. Groep: 1+3, 4+7, 8+10; 2.Groep: 2+5, 6+9 (Twee buizen per EVSA).

En het was licht

gallery_5351_9678_131734.jpg

De voorraad an buizen:

gallery_5351_9678_265220.jpg

Ik heb nu ter beschikking de kleuren: 865, 840, 830 en 827

 

De Deense bodem:

De oude Deense bodem van mij is inmiddels bij Skafz in de tent. Voor deze kast vond ik een Deense bodem van 1 meter te klein.

Ik beschik nu over een bodem van 120 cm x 65 cm. Deze is van rvs en heeft de afvoer in het midden.

gallery_5351_9678_99320.jpg

An de onderkant heb ik een buis met een kogelkraan gemonteerd. Deze kraan word later door een magnetische klep vervangen.

 

De planning voor de schakeling van deze kast:

Uiteindelijk wil ik deze kast later met een plc besturen, maar dat komt later.

Tot nu toe komt een hoofdschakelaar en een Grässlin-tijdklok. Een relais met 1x No en 3x NC:Kleine vent, grote vent + licht.

De grote vent word met een triac aangestuurd. Een schakelaar voor de klep (relais met opkom-vertraging). Twee voor de verlichting.

 

Zaterdag, hoop ik, krijg ik eindelijk de stekken. Tot zaterdag hebben jullie dus de kans om mij gaten in de buik te vragen en om detailfoto´s te vragen. Vanaf zondag staan de planten in de grond, dan word het moeilijk.

 

Groetjes

Torsten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

WOW! Wat een knappe kast :)

Komaan Torsti, geef er stevige T5-lap op!!!

 

Veel succes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeeey Torsten :lol: terug in de micro/fluo-hoek.

Je nieuwe custum-made kast ziet er weer gelikt uit, ben alweer erg nieuwsgierig naar de prestaties wat deze kast kan leveren...

Als je er nou van die zonnebankbuizen indoet kan je er zelf ook in gaan liggen mits je niet te lang bent natuurlijk :blink:

Hoezo niet tevreden met die folie?? omdat het niet echt glad is aangebracht ofzo?

Het zal in ieder geval die 2 filters een lekker stille en reukloze kast zijn :P

 

Hoeveel dametjes ga je plaatsen? ga je volgens sog of scrog methode werken?

Het zal wel weer de sog methode worden denk ik want scroggen is niet echt jouw ding he? :P

 

Ben zeker weer benieuwd wat jij er deze keer weer van gaat bakken deze ronde, hopelijk word jij degene die voor het eerst 1 op 1 draait met de T5 :)

Nou.... heeeeel veel succes en ik ga er weer lekker voor zitten.

Mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aurèle,

het komt wel goed, verwacht ik tenminste :lol:

 

@SmokeyB,

het worden weer 28 Super-Shiva´s en de kweekmethode blijft sog.

 

De folie is idd niet zo glad aangebracht, :) het valt ook niet mee,

zulke grote vlakken in zijn eentje te beplakken.

Maar, dat is het niet. De reflectie vind ik niet goed. Ik had meer verwacht.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsti,

 

ik moet zeggen dat het een erg mooie kast is geworden, ik heb natuurlijk wel van dichtbij mogen kijken. En als de nieuwe wanden van het monster wordt wat je liet zien, moet dat vast heel strak worden. spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie kweekt er de lekkerste TL-wiet van het land? :)

 

en inderdaad is de afzuiging heel erg stil, heel strak ontwerp goed gedaan allemaal.

 

ben nog een beetje moe van het sjouwen, er ligt nog wat in de auto had gisteren geen tijd om alles op te ruimen. :lol: nogmaals bedankt, en zoals je hebt gemerkt is er reeds het een en ander in gebruik op verschillende plaatsen.

 

hopelijk krijg je nu wel mooie stekken zaterdag, en kan het eindelijk groen worden in je hokkie. alvast veel succes ermee, en op naar weer een verbetering.

 

Grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torsti, ben je goed met PLC ? :lol:

 

Gaan we dus volgen... Veel succes in je nieuwe kast!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames en heren .... hooggeëerd publiek ..... wij presenteren u, met gepaste trots .... terug van nooit weggeweest .. de nieuwe kweek van Torsti!

 

Ziet er tot nu al heel goed overdacht en goed uitgewerkt uit Torsti! Als ik brutaal mag zijn, wat heb je tot nu toe uitgegeven?

 

Wat voor reflectie ga je er nu in doen? Moet ik denken aan de spiegelfolie uit Weejes mini-lab? Erg mooi, maar ook met geen mogelijkheid in je eentje te doen.

 

Nog 1 laatste vraag. Je zegt dat je je lampen in 2 groepen kunt schakelen (HANDIG!), maar hoe kan dat nou, er komt maar 1 stekker van je voorschakelapparaten. (Kudo's voor de ueber-strakke afwerking trouwens!)

 

Hoe dan ook, ik zit vooraan en wacht het allemaal gespannen af! Hopen dat je gezondheid je niet weer in de steek laat!

 

EmTee

 

PS.: en crocs kunnen echt niet! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

he ouwe

mooi dat je weer bezig bent he

mooie kast en mooie setup

voor de shiva's gaat paps zeker even zitten :) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Torsti.

 

Ziet er weer veelbelovend uit man!

Heb me spliffie gerold en de bureaustoel opgekrikt :lol:

 

Succes man!

greets,

Thommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit weer op het puntje van me stoel :lol: ben reuze benieuwt torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes hé maatje met de volgende ronde :)

 

Hopelijk geen te erge gezondheid kwaaltjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekwekwers,

Update voor vandaag:

 

@DJ,

had ik geweten dat jij nog een paar potjes nodig had, dan had je nu nog meer rugpijn.

 

@Kees,

de plc-besturing is het laatste wat ik in deze kast inbouw, ik ben hierin een beginneling,

ergens medio van het jaar ga ik op cursus bij Siemens.

 

@EmTee,

jij mag altijd brutaal zijn :lol: :

Effe rekenen,

De kast van G-Tools € 750

de verlichting € 600

het frame voor de bodem € 120

Alu-profielen € 30

ventilatie-buizen € 25

Een hele hoop is wecycelt materiaal van de oude kast en van de schrot.

Het hele elektro-gedeelte is recyclet materiaal.

De spiegels voor de wanden, hier heb ik helaas nog geen prijsopgaaf. Sommige bedrijven hebben het helaas niet nodig

om binnen twee dagen op een mail te reageren. Maar, ik schat het op nog eens € 150.

gallery_5351_9678_42176.jpg

gallery_5351_9678_108614.jpg

De spiegel heeft een dikte van 1mm. Het materiaal is makelijk met een zacht doek en alcohol schoon te maken.

Het is voor mij dan ook de bedoeling, dat deze kast voor altijd blijft bestaan. Het wordt dus geen doorgaande knutselarij.

 

@alle medekwekers,

bedankt, jullie zijn van harte welkom.

De klachten van mij zijn niet lichamelijk, maar psychisch. Ik ben depressief en de maand februari is voor mij gewoon een klotemaand. Gelukkig heeft deze maar 28 dagen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Torsti!

 

Prachtkast, leuk topic, geweldige planten. :lol:

Ik ga dr eens even voor zitten.. :)

 

Succes,

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool, een custom G-kit! :lol:

Weer eens wat anders als onze "standaard" G-kits! :blink:

Benieuwd wat het je gaat opleveren.

 

Greetz,

 

Poldergrower

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie kast hoor :lol:

Ben benieuwd naar je kweekje.

Ga er ff lekker voor zitten met een Amneesje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zooo, dat is wel even een dikke investering. Maar ja, dan ben je ook voor de komende jaren klaar (al is een echte knutselaar nooit klaar :lol: )

 

Je hebt de afgelopen jaren genoeg ervaring opgedaan met verschillende bouwsels om nu een (zo goed als) perfect hokje te maken.

 

Ga je sowieso starten? Of wacht je eerst op de spiegels?

 

Ik call shotgun, zit ik mooi vooraan!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

zaterdag komen de stekken, inschallah!

Ik ga niet op de spiegels wachten. Dus, als de stekken komen, gaat het beginnen.

Zoveel bouwsels heb ik trouwens niet gehad, het was meestal aanpassen. Maar dat maakt het juist duur.

De info voor een goede hok ligt hier in het forum klaar, alleen effe zoeken, adapteren op het eigen hok en klaar.

 

Stel eisen an mate, kwaliteit, verlichting en wat je nog wil hebben en ga hiermee na een kweekhok-producent.

Ik verwacht, dat je met de zelfbouw goedkoper bent. (Als het leverbaar is dan!)

 

@Poldergrower,

de kwaliteit van de kasten is prima, de G-kits zijn binnen een kwartiertje opgebouwd.

Het materiaal is perfect. Ik ben dik tevreden!

De eerste kast van mij was een G-Kit 600 (passieve inlaat beneden): De kast was perfect, maar het elektro-gedeelte

begon te smelten en hier was ik dan toch niet blij mee!

 

@Doc,

eindelijk weer Shiva´s!

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torsti

 

Waar heb je de shiva's vandaan ?

 

Ik ben benieuwd naar de planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er impressive uit Torsti,

en gaat vast heel prettig en goed werken,

enne, heb jij 't ze al verteld? :lol:

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AGEBE,

De Super-Shiva is een shiva, welke circa 20 jaar geleden vanuit de VS teruggehaald is. De breeder van deze plant

beschermt de genetica, dus er zijn geen zaden en maar zelden stekken van deze plant te krijgen.

Ik ben een van de weinigen kwekers, welke stekken van deze plant krijgen en de enigste, welke deze plant

onder tl kweekt.

Deze keer gebeurt er echter iets bijzonders:

Twee stekken gaan naar Weetje voor een Cannalytics-test. Weetje gaat deze stekken onder HPS afbloeien en ik onder de

T5. Tijdens de bloeifase ga ik samples van de toppen naar Weetje opsturen en van deze en toppen van Weetje´s Shiva´s worden dan de fingerprints gemaakt. Omdat wij deze test optimaal willen doen, zijn deze test-stekken van een moederplant.

 

Omdat de breeder de plant voor zich wil beschermen, heeft hij deze test alleen onder strenge voorwaarden toegestaan,

er mogen geen zaden of verdere stekken van deze plant getrokken worden.

 

@Weetje,

Wie moet ik wat vertellen? :lol:

Zien wij elkaar zaterdag?

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

He he , daar is ie weer!

Kijk lekker mee deze ronde torsti

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Torsten

 

Das een aardige investering die kast van jou, maar ach.... Hobby mag geld kosten toch??

Wat klote man dat je depressief ben :lol: Loop je er al lang mee?

Ik neem aan dat je al onder behandeling loopt en medicatie krijgt of niet?

Veel succes en sterkte toegewenst, hoop voor je dat het voorjaar weer een beetje possitieve energie geeft :)

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Guesswho?

Ik ben terug, maar nooit echt weggeweest. :)

Leuk dat jij er bent!

 

 

@SmokeyB,

deze investering is in der daad vrij groot, maar was wel over 2 jaar verspreid.

Ik ben van plan een goede hok te bouwen zonder iedere ronde alweer iets te moeten veranderen.

 

De depressiviteit ben ik 6 jaar geleden tegen gekomen. Ik was in behandeling geweest en heb medicijnen geslikt en het

was goed gekomen. Helaas ben ik dit jaar een paar keer tegen de lamp gelopen en het was aardig mis.

Om niet ook nog borsten als onze Dreamgirl te krijgen (Bijwerkingen) ben ik nu al aan het afbouwen van de medicijnen.

Maar het komt goed, voldoende slaap en een rustgevende hobby :lol: doet wonderen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor Torsti,

 

Even over de kosten: Iedereen spreekt over duur ( zelf ook 1500 uitgegeven )

Maar als je in 1 keer de basis goed maakt is de rest het halve werk.

De meesten hebben niet door dat ze 4 maanden later de investering

al terugverdient hebben :)

 

En omdat de basis goed is, kan de kast dan inderdaad jaren blijven staan :lol:

 

Succes, volg je

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...