Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannabusinesss

3x 600 wat op ongeaarde stopcontacten

Recommended Posts

mensen ik zit met een vraag. De stopcontacten die ik wil gebruiken zijn niet geaard, is het mogelijk om hier 3x600 watters op aan te sluiten zonder problemen?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja :lol: ...je vraagt ws een beetje naar de bekende weg...mogelijk: ja veilig: nee...

veilig is geaard en verdelen over 2 vrije groepen met aardlek.

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, je het kan zoals carpe al zegt. ennuh ook ja het zweet breekt me uit als ik er aan denk. Kun je niet gewoon een aardedraad trekken?. Is vaak wel een gepruts in bestaande leidingen (vooral de nieuwbouw met de flexbuizen :) ) maar ik vind het wel de moeite waard als ik denk hoe vaak ik tegen de lamp kom bij het opbinden of inspecteren van de bladeren. Nou is het niet zo dat mijn hersens overactief zijn, maar dit soort prikkels zouden vast geen positieve bijdrage leveren.

 

Dus als het even kan lekker een paar uurtjes worstelen met wat draad :lol:. Oja check voor de zekerheid ook de startstroom van je ballest (vsa), die kan bij een "ouderwetse" wel eens te hoog zijn voor drie op 1 groepje.

 

Veel kweekplezier,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

oud pand zonder aardedraden.. ik heb ook eens gehoord over aarde via de cv want die is er wel.. leidingen lopen gewoon door de hele woning..

 

er is 1 groep.

 

ik weet dat het niet verstandig is maar ik moet tog wat verzinnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet kunt aarden moet je er niet aan beginnen, zo simpel is het eerlijk gezegd. Ja ik heb inderdaad makkelijk praten, maar veiligheid moet ten alle tijden voorop staan dus neem aub de moeite om een aardedraad te trekken of om het te laten maken. Want als je nu denkt dat komt nog wel dan gebeurt het nooit meer. En het risico is gewoon te groot, zeker met de hoeveelheden stroom en luchtvochtigheid waar wij mee werken..... En als het mis gaat ben je te laat :lol:

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met je eens, veiligheid voorop daarom probeer ik een passende oplossing te vinden.

Er schijnt in alle woningen een verplichte aarding in de badkamer te zitten. Aangezien er totaal geen gebruik van de badkamer word gemaakt kan ik deze wellicht doortrekken?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen gebruik van de badkamer ??? :lol: :) :blink:

 

greetz smokey !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ook niet van je CV leiding pakken.. Mocht je een lichte lekstroom oid krijgen in je trafo's kan het wel eens even breakdancen worden tijdens het douchen. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een nieuwe aardedraad vanuit de groepenkast dat is de enige veilige manier.

eventueel een 3 aderige kabel trekken en het liefst 2 (2 groepen, 2 lampen per groep;)

 

Als het niet lukt om een goede stroom voorziening te maken met aarde moet ik je toch advieseren om een andere locatie tezoeken voor je kweek.

 

Ik vrij veilig of ik vrij niet ..........euuuuhhhhhhhhhhh ik bedoel

 

Ik kweek veilig of ik kweek niet

 

Gr Ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

aarden via cv of waterleiding is geen aanrader...jij weet niet of die geaard zijn en als er ergens kunstofgebruikt is dan heb je nog niks...tja gewoon een nieuwe stoppenkast en leidingen trekken...

tja ik weet wat het kost... :) je kan dr beter doorheen springen als kruipen... :blink: en je slaapt een stuk lekkerderder...

gr en succes... :lol:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: ga iig niet lopen kloten met de electra als je dr geen verstand van hebt

of je gaat de zooi aarden OF je begint er gewoon NIET aan

meer opties zijn er echt niet hoor gozer

 

greetZZZZZzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok cv geen goed plan dus.. ik zal kijken of de verlichting in het plafond van de badkamer geaard is.

en even een aarde draadje laten trekken van de meterkast moet tog niet zo duur zijn?

Als ik maar een centraal aardpunt kan vinden, dan weet ik wel een fatsoenlijke manier om alles te aarden.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind 3 x 600watt gewoon uit een wandcontactdoos erg veel, er zijn vast nog andere apperaten in huis die over die zelfde groep lopen.

vandaar dat ik blijf adviseren om een appartekabel te trekken naar een vrije groep.

 

Het liefste 2 apparte kabels op 2 groepen zodat je niet meer dan 2 lampen per groep hebt.

 

1 groep 2 lampen

1 groep 1 lamp en rand apperatuur

 

gr Ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier zijn de stopcontacten ook niet geaard (buiten de cv en wasmachine om). Maar heb toch een kabel met aarde getrokken vanuit een andere groep, ook al maak ik maar gebruik van 150W HPS tegenover 1800W HPS.

 

Voelt toch stukkie veiliger

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door het plafond loopt een aarde draad echter is deze niet onderbroken, dus er loopt een aarde draad aan een stuk door uit het plafond en terug het plafond in, kan ik deze doorknippen en mijn aarde op deze draad zetten??

 

Ik weet ook verder niet of deze draad echter wel de functie kan dragen om als aarde draad te functioneren aangezien er geen stekkertje zit of doorgeknipt is voor verder gebruik.

 

Dit is alleen in het plafond en niet in de stopcontacten.

 

en verder worden er geen andere apparaten gebruikt de enige apparatuur dat stroom gebruikt is het apparatuur voor de kweek.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi cana,

:huh:petje af dat je het niet zomaar in het stopcontact gooit maare.. niet best even een elektricien bellen :lol:

de beredenering dat er maar twee lampen op een vrije groep mogen hangen snap ik niet. op een kabeltje van 3 x2,5 (nul+faze+AARDING)

afgezekerd met 20 A(max) kan en mag 4400 watt branden hoor. Op een draadje van 3x1,5 carré mag men maar 2200 watt aansluiten indien afgezekerd met een zekering van 10A(max)

Een vrije groep waar nog andere apparaten aanhangen is geen vrije groep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de zekering ga ik niet veranderen deze is 16a en volgens de berekening moet het makkelijk kunnen dat 3 lampjes op 1 groep draaien met de nodige randapparatuur.

 

Hier een schets van de huidige situatie en hoe ik het van plan ben aan te pakken, advies zeer welkom.

En hoe kan ik er achter komen of deze aarde draad ook daadwerkelijk als aardedraad kan functioneren.

 

dus even grof geschetst, natuurlijk worden alle draden netjes omgelegd dat het geen bende van loshangende kabels word

 

med_gallery_5606_5890_28582.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zelf ook 3x600 watt

gewoon een apparte groep geven van 16 amp

een kant en klaar schakelkastje van 4x600 ertussen (MET RELAIS!)

zorgen dat je de zooi geaard hebt

als je dat zo doet zit je altijd goed

zorg ook dat de kabel van je meterkast naar je schakelkastje minimaal 3 x 2,5 is

plaats een rookmelder en automatische brandblussers

(zowel een blusser in je hok als eentje bij je electra buiten je hok

 

echt waar kerel , ga niet bezuinigen op je veiligheid

ik heb het zelf al wel eens van dichtbij meegemaakt dat er een hok van een "bekende"af is gefikt

het hok was nog niet eens het ergste

maar het feit dat zijn huis ook half weg was wel

 

greetZZZZZZZZZzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een woning waar geen apparatuur in staat, de bestaande groep is al een groep op zich waar geen apparatuur op aangesloten staat, er hoeft dus geen apparte groep te komen om 3 lampen te kunnen draaien.

 

Op veiligheid word zeker niet bezuinigd, alles word geïnstalleerd voor de lange termijn dus alles moet duurzaam geïnstalleerd worden. Er komt ook minimaal 1 poederblusser te hangen ter preventie van branduitbraak, het hok word geïsoleerd met brandwerend materiaal.

 

Maar de on-onderbroken aardedraad in het flafond is mij nog steeds een raadsel.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan een aardedraad in de centraaldoos (in het plafond) wel door knippen en er 1 nieuwe bij op zetten.

 

Wel raad ik je aan om de nieuwe aarde draad door een buis naar een stopcontact te trekken.

 

Laat geen losse draden over een muur lopen die is vast geplakt met tape, deze laten op den duur los.

 

Zit de aarde draad op een andere groep dan moet je gewoon een nieuwe rechtstreeks naar de meterkast trekken.

 

Kijk ook goed of de aarde draden in de meterkast zijn aan gesloten, ook de hoofd aarding de grond in.

 

EN er is altijd 1 hoofdregel, WERK NOOIT ONDER SPANNING!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde is toch enkel dat lekstroom weg kan stromen de aarde in dat geval hoeft dat toch niet op een groep te zitten? als ik een aardepin in de grond steek en deze verbind met mijn apparatuur dan heb ik toch aarde, dan hoef ik dat toch niet op de groep aan te sluiten?

 

en het was mijn bedoeling om alle apparatuur aan te sluiten op dat enkele aardedraad in het plafond..

alle apparatuur aarden in een centrale lasdoos of hoe je het wilt noemen en deze lasdoos vervolgens doorverbinden

naar de aarde in het plafond.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dentette: Het grootste probleem zal normaal gesproken de startstroom zijn. Die kan oplopen tot soms wel 3x de normale gebruiksstroom. Dus een 600 watter die normaal iets minder dan 3 amp trekt kan bij het opstarten wel 8 amp gaan trekken, afhankelijk van het type en de kwaliteit van de VSA. drtie lampen kan dan net te veel zijn, al zal je dat niet altijd merken vanwege de veel gebruikte langzame zekeringen.

 

Overigens, als je met een relais werkt kun je in de kring van het houdcontact meteen ook een schakelkast thermostaat opnemen, zodat je bij oververhitting Alles uitschakelt (dus lamp ventilatoren, afzuiging etc.) Deze thermostaat stel je in op een temperatuur wat lager dan je brandblusser, dat scheelt een hoop schade !

Ik heb er een gevonden via een post van iemand anders :DEZE.

 

Slaap een stuk prettiger nu :lol:

 

Veel knutselplezier, :)

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet inderdaad een aarde draad via mijn groep laten gaan ik heb net te horen gekregen waarom..

er zit dus niks anders op dan via de meterkast een aarde draad te trekken lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit de aarde draad op een andere groep dan moet je gewoon een nieuwe rechtstreeks naar de meterkast trekken.

 

??.... de aardedraad is volledig doorgekoppeld, dus alle groepen liggen aan dezelfde aarde, dus die opmerking moet een foutje zijn neem ik aan?! :lol:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een pand die verdeeld is in meerdere woonvertrekken.

 

Er is 1 meterkast met een groepenkast met 3 groepen elk stoppen van 16a, een van deze groepen is van de woning die gebruikt word voor de 3x600watt de andere groepen zijn van andere woningen in het pand.

 

Ik heb zoiets als het volgende begrepen als ik de aarde uit mijn plafond gebruik kan het zijn dat deze op de groep van de buren staat aangesloten en dus kan in geval van dat de aardedraad in het spel komt de stop van de buren eruit klappen en dan weten ze niet waat het vandaan komt omdat er geen zwaar apparatuur word gebruikt dus gaan ze het probleem zoeken en ben ik de sjaak.

 

Kan iemand mij gewoon vertellen of ik de aarde kan gebruiken uit het plafond..

 

Ik vraag mij daarom ook af waarom er geen aardedraad achter de stopcontacten zitten en wel in het plafond.

 

en ben ik nou gek of heet dat gat in het plafond de centraaldoos??

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...