Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Boefje030

Grond monster en nu?

Recommended Posts

Ik heb dus een grond monster genomen en deze kwam uit op een ph van 7,3...

 

Moet ik hier nog wat aan gaan veranderen, ik neem aan dat ik nou geen kalk hoef te gebruiken toch?

 

 

(dit gaat om volle grond trouwens)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meng er wat turf door heen,en gebruik merl ipv gewoon kalk.

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet eigelijk ook niet of atazymen dat probleem misschien verhelpt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meng er wat turf door heen,en gebruik merl ipv gewoon kalk.

 

 

PH

hoi PH

Turf snap ik wel( lage ph waarde)...maar die mearl is toch ph verhogend? :lol:

 

mearl werkt wel sneller als gewone kalk..

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat kalk onmisbaar is !

 

Mearl werkt meteen en is voor 99% oplosbaar in water.

Ideaal spul , en stabaliseerd de PH :lol:

En de prijs bij een niet aan onze hobby gerelateerde winkel is stukken mooier(klik)

PH

 

Edit@Boefje,Hoe diep heb je het grondmonster voor de meeting genomen,en heb je meerdere meetings gedaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omdat kalk onmisbaar is !

oke...RIGHT.......maar ik heb kippen korrels en daar zit iid.. 10% kalk in...en dan hoef je volgens Dame Blanche grond recept geen kalk meer toe te voegen....

De Kalk in kippen korrels werkt dan PH neutraal.

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen kalk toevoegen bij een PH waarde van 7.3! Te veel Ca zal negatieve effecten hebben. Namelijk teveel calcium kan een te hoge pH tot gevolg hebben. Verder bevordert calcium de omzetting van organische stof in mineralen. Te grote calciumgiften kunnen dus de humusvoorraad al te snel doen dalen. Vooral in zandgronden is dat gevaar reëel. Te zware kalkgiften moet men daar dus vermijden. Een overmaat aan calcium-ionen in de bodemoplossing, heeft tot gevolg dat andere ionen minder opneembaar zijn (antagonisme).

 

 

 

Het Ca++ -ion is het meest voorkomend uitwisselbaar positief ion in de bodem. Dit geldt zowel voor zuren als voor alkalische grond. Bodems die zuur zijn hebben echter weinig uitwisselbaar calcium. Neutrale of alkalische bodems bevatten grote hoeveelheden uitwisselbaar calcium.

 

Naast zijn rol als voedingselement, speelt calcium een zeer belangrijke rol als bodemverbeteraar. Het is trouwens in de eerste plaats om die reden dat bemesting met kalkmeststoffen wordt uitgevoerd. Calcium regelt de zuurgraad van de grond: Toedienen van kalkmeststoffen doet de pH stijgen. Ook Mearl is een kalksoort die vooral in vijvers wordt gebruik om de PH te verhogen.

 

Om de pH te verhogen en de grond minder zuur te maken, zijn er voornamelijk twee middelen: kalk strooien en bodembewerking (plantengat omspitten). Door bodembewerking brengen wij lucht in de grond, zodat het gevormde koolzuurgas beter kan ontsnappen en de grond kan opdrogen, waardoor de poriën weer met lucht gevuld worden.

 

De verschillende grondsoorten en hun bijbehorende pH.

Naast het waterstofbindendevermogen van de kei- en humusdeeltjes is de pH ook sterk afhankelijk van de grondsoort. Heel lichte gronden zijn al bruikbaar bij een pH van ongeveer 4,6 terwijl zware klei pas goed is vanaf pH 6,5.

 

In onderstaande tabel leest men af welke pH gunstig is voor welke grondsoort.

 

pH(KCl)

classificatie........zand..........zandleem..........leem..........klei

zeerzuur............<4,0..........<4,5.................<5,0..........<5,5

laag..................4,0 -4,5.....4,5 - 5,5...........5,0 - 6,0....5,5 - 6,4

tamelijk laag.......4,6 -5,1.....5,6 - 6,1...........6,1 - 6,6....6,5 - 7,1

streefzone.........5,2 - 5,6....6,2 - 6,6...........6,7 - 7,3....7,2 - 7,7

tamelijk hoog......5,7 - 6,2....6,7 - 6,9...........7,4 - 7,7....7,8 - 7,9

hoog.................6,3 - 6,8....7,0 - 7,4...........7,8 - 8,0....8,0 - 8,1

zeer hoog..........>6,8..........>7,4.................>8,0..........>8,1

 

PH donner hoe kom je erbij dat bij een alkalische grond (PH van 7.3) kalk toegevoegd moet worden? Ben benieuwd naar je bron :)

 

Pierewiet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de monster redelijk oppervlakkig genomen... ik heb op verschillende plekken genomen (stuk of 3) beetje in het midden van de plek.

 

Zal allemaal wel niet perfect zijn maar beter iets als niet toch?

 

Oja ik ben van plan kippemest (npk korrels misschien) en thomaskali te gebruiken.

 

Heb eigenlijk weinig ervaring met buiten, maar door jullie kreeg ik er ook zin in :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oja ik ben van plan kippemest (npk korrels misschien) en thomaskali te gebruiken.

 

Goed dat je een PH monster genomen hebt :lol: , meten is weten en voorkomt dat je dus verkeerde of overbodige dingen gaat strooien. Ik zie in de mesttabel dat er in kippenmestkorrels ook aardig wat Ca zit terwijl dat al ruim voldoende in de grond aanwezig is. Ik denk dat koeienmestkorrels daarom beter is, daar zit namelijk 5x minder kalk in.

 

Hoe ziet de structuur van de grond eruit? Als het goed luchtig is hoef je daar niks meer aan te veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meten is weten, alleen jammer dat ik eerst spullen gekocht heb en toen ben gaan meten :lol:

 

Dus wat die kippenmest enz heb ik al en ligt al klaar :)

 

Maar goed het zijn de kosten ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Boefje,

ik zou die kippemest gewoon gaan gebruiken, de 10% kalk die erin zit werkt ph neutraal en DB vond gedroogde kippenkorrels gewoon veel completer als koemest...

die kalk is voor een volgende spot..

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ga het ook gebruiken denk ik, ik zie het wel..

Kalk had ik nog niet, omdat ik dit hier overal kan kopen en voor de kippenmest en thomaskali ben ik een eindje wezen rijden

 

 

Tot nu toe vind ik het buiten avontuur wel leuk hoor, kijken of het wat brengt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten is weten ,als je weet wat je meet

 

Oppervlakig?

 

Een monster dien je op 15cm diepte te nemen(wortel hoogte)

 

 

Een plant in de volle grond regeld alles zelf.

Een of 2 handjes mearl in een plantgat zal geen schade opleveren en de PH nauwelijks verhoogen maar wel met spoorelementen verijkken.

Door de lage EC van de volle grond is een PH 7+ totaal geen probleem.

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...