Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mauflits

HELP! HELP! HELP!

Recommended Posts

gallery_16936_9303_222217.jpg

gallery_16936_9303_109874.jpg

gallery_16936_9303_160104.jpg

gallery_16936_9303_341245.jpg

 

Helaas kan ik alleen maar foto's maken met het licht aan, maar in onderstaande link staan foto's met een andere belichting.

 

Die bruine chat op m'n bladeren. Is dat voedingstekort? (bv Magnesium) OF SCHIMMEL????!!

 

Zie ook de laatste post in m'n "mauflits van start"-topic voor meer foto's.

 

Ik heb nu 7 dagen geleden de aangetaste/zieke bladeren eruit geknipt. Vervolgens met een mix van een halve liter kraanwater met 20ml waterstopperoxide 3% (van de tandarts) en nog is 2 druppels groene zeep GESPOTEN, over alle planten in hun geheel: aarde, stengels/takken, blad & toppen. Dat is verder goed gegaan, heb ze er niet van terug zien deinzen.

 

Maar nu de plant linksachter, met die mooie lange top (zie mauflits v start topic) zit dus van boven tot onder qua die top (dus zeg de bovenste 20cm van de plant he) weer onder die troep. Of de nerven/ het midden van de bladeren dan dus. Ook wat bruinige top-haren.

 

ALS IEMAND ZIJN LICHT EROVER ZOU WILLEN SCHIJNEN HEEL GRAAG!! BIJ VOORBAAT DANK! WANT IK ZIT ER ECHT MEE!!!

 

Vraag me namenlijk af of ik die plant/top niet gewoon weg moet knippen en moet weggooien. Maar dan haal ik 'm zoiezo door de rest van m'n planten heen. Omdat ie achterin staat in een ruime van 80x80 bedoel ik dus. Voor zover die nog niet besmet zijn. Want ook daar heb ik blad met "zwarte donzige punten".

 

Of moet ik gewoon toch proberen om het zieke blad weg te knippen.

 

Of het er gewoon aanlaten.

 

En dan eventueel met neem-olie, of nog meer waterstopperoxide, of met melk of met weet ik het wat???

 

ALS HET AL SCHIMMEL IS..

 

HELP HELP DEZE LEEK AUB!

 

Vriendelijke groet,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je heb geen schimmel maar een virus , en guesswho heeft het juiste andwoord al gegeven .

Share this post


Link to post
Share on other sites

TMV!!

 

geen twijfel mogelijk.

 

Temp boven de 21 C houden in de nacht maakt tmv inactief!

 

 

Succes

greetz sijp

 

ps. Je bladeren worden te warm.( naar boven krullend blad) Te dicht op de lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bioloog

 

Is TMV niet genetisch vast gelegd in een plant?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

TMV zit in de meeste tabak. Gewoon eerst een joint rollen en dan aan je planten komen kan al genoeg zijn om ze te besmetten.

 

Grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ongedierte kan het virus meeslepen.

niet alleen smerige tabakshandjes zijn schadelijk voor de plantjes.

smerige luchtinlaat ( rooklucht) kan ook al 'n boosdoener zijn met schone handjes ;) .

 

daarom is werken in 'n schone omgeving en goede eigen verzorging ook zo belangrijk voor onze geliefde dames :lol:

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is TMV niet genetisch vast gelegd in een plant?

 

Ik ben geen geneticus van beroep, maar ik dacht van niet.

Het is toch echt een virus.

 

En ik den dat canna veredelaars dat al was opgevallen dan!

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mauflits,

 

Je planten staan te warm!

 

Te dicht bij de lamp denk ik. Je ziet de tekorten ontstaan als licht verkleuringen in het blad bij de toppen.

Op de foto's zie ik de bladnerven duidelijk een ander kleur hebben dan het blad zelf. en ik zie ook bruinachtige

vlekken. Je bladranden krullen omhoog als gevolg van een te groot waterverlies bij dit blad.(oppervlakte verkleining) de huidmondjes sluiten zich, en de sapstroom naar boven staat stil. gevolg: stilstand en daardoor weer verbranding en verschroeiing van de bladeren

 

Corrigeer me gerust als ik het fout heb!

 

succes

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal harstikke bedankt!! Dat is een duidelijk verhaal dan. De electrische kachel staat erbij!

 

Jah.. Dat ik niet lekker met m'n, met tabak gerold, jointje effe m'n planten mag checken is me serieus nooit verteld. Of gelezen. Het is in ieder geval niet blijven hangen heh.

 

Met de persoonlijke hygiëne zit het wel snor ;) Al heb ik er niet bij nagedacht om, nadat ik m'n jointje gerold heb m'n handen te wassen. Daarvóór dan weer wel. De "frisse" lucht, de aanvoer / inlaat dus. Komt zoiezo ook uit de woonkamer maar goed. Daarvoor is het ook een 1e keer proberen. Zoiezo bedankt voor het advies!

 

@ bioloog sijp

 

De planten staan idd te dicht op de lamp! Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze zouden stoppen met strekken. Want ik kan me vergissen: Maar het lijkt alsof ze nog steeds heel langzaam blijven groeien de hoogte in. Maar geen idee of dat echt zo is, of uberhaupt kan.

 

Maar m'n lamp zit dus al tegen de bovenkant tent (160cm hoog). En dan vanaf de onderkant lamp/bulb tot aan het bladerdek zogezegd is 40cm. Maar de toppen die daarboven uitsteken snappie?, die hebben maar 30cm verschil.

 

Dus maar dan ga ik kijken wat ik kan doen. Of ik nog wat kan om buigen. En / of m'n reflector verstellen. In ieder geval zwaar bedankt voor je advies!! Want ik had het zelf niet door! Niet in die mate iig.

 

Vriendelijke groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mauflits,

 

Hé, don't worry van die tmv.

Is niet door jou gekomen!

Zat al in de stek!!!!!!!

Ik rook ook en en zit ook met de handen aan de tabak,

en zo ook weer an de planten. Ik heb een andere soort dan jij.

Maar GEEN tmv!

Ik geloof niet in overdracht van tmv door shag of sigaretten tabak.

Het kan wel! Maar dan duurt het toch echt wel erg lang voordat dat zich

openbaart. En dan heb jij de boel allang om.

Wat jij hebt is tmv in ver gevorderd stadium van ontwikkeling.

een oud tmv virus als het ware. Je aantasting valt nog wel mee.

 

houd de temperatuur in de nacht boven de 21 C. Dan is tmv inactief!

 

succes en greetz

sijp

 

ps. Trek met een touwtje je plant uit de zon. ff touwtje ergens bevestigen.

30 cm is echt veel te dichtbij!!!!!

max 50 en liever 60

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Beste bioloog,

 

Nou wil ik je absoluut niet tegenspreken maaarr ;) Ik heb mijn planten uit zaad! 5 feminised zaden van RoyalSeedsBank(ofzo). Dus geen stekken. En voor de verderrest ook alles nieuw. En dan bedoel ik vooral m'n grond, potten en voeding etc.

 

Ik zit dan ook al in de 10e week, daar bedoel ik mee: 4 weken groei + 6 weken bloei (28 dec zijn de zaden uitgekomen & in de grond gegaan). Ik weet niet of dat lang genoeg is? Want het scheelt bij wijze van al 2 á 4 weken vergeleken met stekken.

 

Plus dat ik eerlijk moet zeggen dat ik er niet op gelet had wat tabak aangaat. Nou draai ik wel vrije dikke joints ;), weinig tabak dus. Maar toch.

 

Niet om je af te zeiken he!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaad komt ook uit een andere plant he ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is ook waar.

 

Maar mag toch hopen dat als ik ze van een seedbank / winkel koop dat t vrij van ongein zou zijn.

 

Plus dat bioloog volgens mij toch iets anders bedoelde. Een stek is een plant die verder gaat waar haar moederplant ophield toch? Vind het lastig te verwoorden maar: Stel dat ik een moederplant heb van 1 jaar oud, met virus dat er 6 maanden inzit. En ik neem daar een stek van. En die stek groeit nog is 2 maanden. Dan heb ik een virus van 8 maanden oud.

 

Ja toch??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ;) ,

 

Volgens mij kan Tabak Mozaiek Virus wel degelijk verspreid worden door tabakhandjes of rook. Ik heb zelf 2 psicodelicia's uit gefemeniseerde zaden van Sweetseeds. De ene plant is besmet en de andere niet. Mijn andere soortjes van sweetseeds zijn ook niet besmet en ik geloof ook niet dat Royal Queen Seeds besmette zaden verkoopt. Moest het in de zaden zitten dan zouden de 2 psicodelicia-planten het toch allebei moeten hebben. I totaly blame myself. Wist het eerst ook niet van dat virus tot het bij die plant al te laat was (wel nog niet ver verspreid gelukkig)

 

Sindsdien staat er een flesje van dat ontsmettend zeepspul (dat ze tegen de mexicaanse griep hadden in alle supermarkten) waar je geen water bij nodig hebt naast mijn tent en tot nu toe geen verdere besmetting. De tabaksrook die naar binnen via de passieve inlaten kan ik hier natuurlijk niet uitschakelen, maar mijn ervaring is toch dat het veel scheelt als ik telkens mijn handen was met dat spul.

 

TMV is eigenlijk ook geen ramp. Stekken van stekkenboeren zitten er inderdaad vaak vol mee en die planten overleven ook en bloeien ook af, maar denk toch dat een helemaal gezonde plant idealer is.

 

Grtjs, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...