Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greenron

Uitlogen van voeding uit het blad -> kromme bladpunten?

Recommended Posts

Hallo,

 

als stekken in de eerste week teveel worden bespoten met kraanwater, is het dan mogelijk dat de punten vand e bladeren dan krom trekken, en dat er witte vlekken gelijk aan de nerven op de bladeren komen?

De bladeren zien er niet verbrand uit, ze hebben geen voeding gekregen, slechts water en wortelstimulator. Ze zijn wel regelmatig met kraanwater beneveld.

Sommige bladeren trekken aan de punten helemaal krom.

Alle planten hebben dit verschijnsel, de nieuwe bladeren zien er verder wel goed uit, het zijn alleen de grootste bladeren die dit verschijnsel hebben.

 

Ik zou hulp goed kunnen gebruiken, aangezien ik dit probleem al vaker ben tegen gekomen, echter een oplossing heb ik nog niet kunen vinden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is ws. een kalkaanslag op je blad dan.

Bespuit je planten maar eens met een bitterzout cq. magnesium oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De bladeren zien er niet verbrand uit, ze hebben geen voeding gekregen, slechts water en wortelstimulator. ....

 

Ik geloof dat wortelstimulator ook niet goed is om op de bladeren te spuiten, of zit ik er nu naast ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ze zijn wel regelmatig met kraanwater beneveld.

quote]

 

Ik geloof dat wortelstimulator ook niet goed is om op de bladeren te spuiten' date=' of zit ik er nu naast ?[/quote']

 

Je zit er dus langs :(

 

ps. in welk medium staan de meiden greenron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan dus blijkbaar als je het voorgaande antwoord bekijkt.

 

Maar ik heb nog een vraag over bitterzout: Waar is het nou eigenlijk voor? Wat heeft het te maken met witte kalk vlekken? Ik heb de zoekfunctie van het board geprobeerd, maar ik kreeg de werkelijke reden van bitterzout niet boven tafel.

Alvast bedankt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooit al van google gehoord?

anders www.google.com

bitterzout in typen en eerste link eens openen

 

rara wat zou daar staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks,

Voor Magnesium en Zwavel meststoffen. Waarom neem je nou wel de moeite om te reageren, maar dan liever in de vorm van een raadseltje???? (dan het kortere antwoord)

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat ik het soms wat beu word dat mensen zo lui zijn.

maar dan kan ik het toch niet laten ze te helpen (ik ben zelf ook moeten beginnen).

 

de beste raad is, lees alles wat je in je handen krijgt, vroeg of laat komt het toch ergens van pas. zo genoeg gelul over deze zever.

je weet nu toch voor wat het dient niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan me volledig in bert zn antwoord vinden, en toegegeven, soms is het echt wel aanlokkelijk om je vraag, alhoewel je weet dat er ergens wel een antwoord staat toch te posten omdat je geen zin hebt om elvendertig artikels te lezen, wel doe je dan idd toch maar beter zo krijg je al een antwoord op je toekomstige vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk altijd bij de zoekfunctie. Dat is veel sneller :(

Maar ja... vaak wil je een antwoord op maat. En dan zijn er net een paar omstandigheden die het weer bijzonder maken. En dan wil ik het graag posten om zeker te zijn.

Grtz,

Lola

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan ik me ook volledig in vinden, kan me precies wel in veel vinden vandaag, zal wel aan het weer liggen 8) is idd wel juist wat je zegt, is niet altijd een antwoord op maat daarom dat ikzelf ook soms nog vragen post over tpics war er al heel wat rond te doen is, maar soms is het gewoon ook een kwestie van interpreteren en experimenteren, zo leer je je plant uiteindelijk nog het beste kennen, ze kunnen al bij al echt wel een hoop verdragen, tis en blijft dan ook onkruid nietwaar.....

 

edit: die kromme bladpunten kunnen volgens mij door verschillende redenen komen: voedingsoverschot, te dicht ver van je lamp (als ze beginnen verdorren dan te dicht) en zels de hoeveelheid water die je je planten heeft kan dit kromtrekken veroorzaken.

het ontglipt me nu hoe oud je planten zijn, maar zeker in he"t beginstadium is dit niet echt iets om je zorgen over te maken, toch niet als je probeert om er iets aan te doen (bij mij was het eerder hoeveelheid water diek gaf).

En heb nu ook dat mn onderste bladeren dor en gele punten en weet ik nog wat al aan het krijgen zijn, is uiteindelijk maar normaal, krijgen echt niet veel licht meer door al wat er boven en rond groeit, en denk als de plant moet kiezen ts voedingstoffen in een blad of in de vertakking bij dat blad pompen, zn keuze vlug gemaakt is.... klaat ze zelf redelijk wat verdorren vooraleer ze af te knippen, kwestie dat de plant zn voedingstoffen uit dat blad kan terugtrekken... zover mijn theorie, hoop dat dit je wat verder helpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat ook dat de punten van de grootste (de oudste) bladeren gaan opkrullen en uiteindelijk verrotten. Verder geen witte plekken ofzo op de bladeren, maar er zaten wel een aantal gaten van ongedierte in de bladeren. Verder zien de nieuwe bladeren er perfect uit, niets op aan te merken. Ik besproei ze ook met kraanwater (op kamer temp.)

misschien komt het door te hete zon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik kan niet zeggen dat de planten verotte bladeren heeft ze zijn gewoon naar links of rechtsom kromgetrokken, niet opgekruld.

Die witte vlekken zijn echt plekken in het blad, niet erop. Daar is dus plaatselijk geen chlorofyl aanwezig!

Het is inderdaad in het beginstadium zichtbaar en nu inmiddels zijn de nieuwe bladeren netjes recht en mooi groen. Ik zal verslag doen van de nieuwe stekken die volgende oogst niet of nauwlijks worden beneveld, of dat helpt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon blijven benevelen, maar gewoon met een sproeimix. Is veel beter voor de bladeren. Hierdoor worden die ook in goede conditie gehouden en gaan de stoma´s niet verstoppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dat alleen bij het aanslaan van de stekken, verderop in de groei/bloei benevel ik ze niet meer, is dat beter dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan tijdens de gehele groeiperiode tot ± 2 weken in de bloei.

Dan begint de bloemvorming en moet je stoppen met benevelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een dure grap dan. Bij mij gaat er wel 1 a 2 liter per sproebeurt over de bladeren. (ik ben erg potent :(} Hoeveel verbruik jij? En doe je dan pre-made bladvoeding of visemusie? Dat laatste is volgens mij net zo goed. Ik las de NPK percentages. En die waren verbazend ok 8O

 

Zelf doe ik Rhizotonic de eerste week (aarde en blad). Om de PH laag te houden geef ik niets anders, waardoor de Rhizotonic beter werkt. Daarna zit ik te denken aan visemulsie. Het probleem met sommige van de bladvoeding produkten is dat ze erg duur zijn, net als Rhizotonic. (dat vind ik tenminste). Ik zoek eigenlijk naar recepten van mengsels die je zelf kunt maken. Mengsels die de goeie voedingsstoffen bevatten. Recepten met ingredienten waar ieder stadsmens nog aan kan komen :wink:

 

Wilgentakken zou ik kunnen plukken, maar om nou aan zo'n boom te gaan zitten rukken :oops: Goeie snoeitang meenemen hehhe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik in de eerst week Rhizothonic en Magnesium(bitterzout/epsomzout).

In de volgende weken gebruik ik alleen Magnesium in de sproeimix.

 

Ik gebruik niet de baldvoedingen zoals ze verkocht worden. De magnesium oplossing is enkel om de kwaliteit van de bladeren goed te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnesium sulfaat (bitterzout) .. ok. Dat wil ik ook gaan gebruiken voor PP. Wie zei dat laatst ook weer? Dat PP dat nodig heeft?

 

Anyway Epsonzout= calciumsulfaat

Bitterzout= magnesiumsulfaat

 

Ik probeerde het van de Apotheek te krijgen. Werd ik dus mooi achterdochtig bekeken. Alsof ik er een bomaanslag mee wilde plegen :) Ze mochten het mij niet verkopen. En ze moesten weten waar ik het voor nodig had. Pfff.

 

Weet iemand waar ik GOEDKOOP bitterzout kan krijgen. Interpolm heeft het, maar een vrij grote verpakking... en die zal wel duur zijn :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook bij je growshop vloeibare Magnesiumsulfaat krijgen.

Ik meen dat ik er laatst ongeveer 30 euro voor heb betaalt voor 1 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel :) Ik zag toevallig dat Bio Nova het heeft. Nee dan toch maar de Bitterzout :( Het blijkt dat Interpolm het verkoopt voor een paar Euro per kilo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...