Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ENCOD

TREKT UW PLANT VRIJGESPROKEN

Recommended Posts

PERSMEDEDELING van TREKT UW PLANT vzw

 

Vandaag, 25 februari 2010, heeft het Hof van Beroep in Antwerpen (13e kamer) de bestuursleden van de vzw Trekt Uw Plant vrijgesproken van de aanklacht “aanzet tot gebruik” waarvoor zij in februari 2009 waren veroordeeld door de Rechtbank van Eerste Aanleg.

 

Aanleiding tot de rechtszaak zijn de acties die plaatsvonden op 3 en 5 mei 2008. Toen stopten de bestuursleden van Trekt Uw Plant elk een cannabiszaadje voor hun persoonlijke plant in een bloempotje. Op deze manier vestigden zij een collectieve cannabisplantage, gebaseerd op de ministeriële richtlijn van januari 2005 die het bezit van maximaal 3 gram of 1 cannabisplant per volwassene buiten vervolging stelt.

 

Echter, het Antwerps parket zag het anders en vervolgde de bestuursleden wegens « aanzet tot gebruik”.

 

Vandaag heeft het Hof van Beroep geoordeeld dat de acties van Trekt Uw Plant niet bedoeld waren om aan te zetten tot gebruik. Het Hof accepteert de argumentatie van de verdediging dat de acties van Trekt Uw Plant bedoeld zijn om rechtszekerheid te scheppen voor de teelt van cannabis voor eigen gebruik, waarin de bevordering van de volksgezondheid en het tegengaan van overlast en criminaliteit centraal staan.

 

Met deze uitspraak bevestigt het Hof van Beroep dat de doelstellingen van Trekt Uw Plant legitiem zijn. Trekt Uw Plant wil een legaal alternatief vormen voor de illegale markt. Als Belgische gebruikers hun cannabis zelf of in groepsverband mogen telen hoeven zij niet meer in contact te komen met deze illegale markt en zal het aantal bezoekers aan de coffeeshops in de Nederlandse grenssteden gevoelig verminderen. Gebruikers zullen kunnen rekenen op een produkt van constante kwaliteit, zodat zij hun gebruik kunnen rationaliseren en verminderen. Ook zal de illegale cannabisteelt, met alle bijkomstige problemen zoals stroomdiefstal en overtredingen van brandveiligheid- en milieunormen, beduidend afnemen. Op het moment dat een plantage door de overheid wordt getolereerd, kunnen immers eisen op het gebied van veiligheid en milieu worden gesteld.

 

In juni 2008 werd de vzw Trekt Uw Plant eveneens vrijgesproken, voor gelijkwaardige feiten. Deze tweede vrijspraak is voor ons een aanmoediging om door te gaan in de strijd voor een samenhangend en effectief cannabisbeleid in Belgie.

 

Dit persbericht is evenwel niet bedoeld om aan te zetten tot gebruik van cannabis of eender welke andere drug.

 

Joep

www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hennep is geen drug, het is een plant... :)

 

Tof van de vrijspraak...

 

Maar als ik me niet vergis, was het niet beter om schuldig geweest te zijn en dan naar hoger beroep gaan... om uiteindelijk bij de europese rechtbank terecht te komen... om daar europees iets te veranderen :rolleyes:

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai Sex 'n Combi

 

De bedoeling van TUP is: het cannabisverbod de wereld uit, te beginnen uit Belgie.

 

Waren we opnieuw veroordeeld dan waren we verder gegaan met procederen, en was er misschien een uitspraak gekomen van het Europese Hof. Dan waren we wel weer een jaar of 4 en een advocaatrekening van 4 - 5.000 euro verder geweest.

 

Nu staan we een stukje dichterbij ons tweede doel: een legale cannabismarkt in Belgie

 

We moeten discreet en voorzichtig tewerkgaan, maar in principe staat de weg nu vrij naar de eerste Cannabis Social Club in Belgie.

 

Meer nieuws volgt binnenkort, zeker je lid wordt (alleen voor belgen..)

 

Beste groeten

 

Joep

 

www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Ik volg jullie voorruitgang... mijn zege heb je... :rolleyes:

Edited by Rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's zekers helamaal toppie Joep,

dat hebben jullie maar netjes gedaan, zo

daar kunnen die Ollanders nog wat van leren!!!!

 

Greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joep heel erg gefeliciteert met dit behaalde resultaat. Een goede sprong voorwaarts. Heerlijk om af en toe

wat van dit nieuws te lezen!!!

 

Chapeau!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Joep,

 

Eerst en vooral, proficiat met de behaalde uitspraak. Het is vast en zeker een grote last die van jullie schouders valt.

 

Maar in de topic subtitel staat te lezen: Belgen kunnen nu legaal gaan telen

Is dat niet wat optimistisch? Zover ik gelezen heb zijn jullie aangeklaagd en vrijgesproken voor 'aanzetten tot', en niet voor 'cultivatie'.

 

En in welke context moeten we dit opvatten? Mag iedere belg bij zich thuis een plant cultiveren, of bedoel je dat Trekt uw Plant voor iedere belg (die dat wil) een plant gaat cultiveren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En in welke context moeten we dit opvatten? Mag iedere belg bij zich thuis een plant cultiveren, of bedoel je dat Trekt uw Plant voor iedere belg (die dat wil) een plant gaat cultiveren?

 

Volgens mij nu wel (om even voor mijn beurt te antwoorden). Volgens mij is het nu in samenhang met de uitspraak uit 2005 legaal

om als een volwassen persoon in België 1 plant te hebben.

 

Kan het verkeerd zien, maar lijkt me zo in elkaar te steken nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het betekent dat ons concept - groepsteelt door de vereniging met voor elk lid 1 plantje - nu twee keer getest is door het gerecht. De eerste keer werden we veroordeeld wegens bezit van cannabis , maar later vrijgesproken omdat we binnen de marges van de richtlijn zaten (max. 3 gram of 1 plant). De tweede keer wegens aanzet tot gebruik, maar later vrijgesproken omdat de rechters niet vonden dat wat wij doen aanzetten tot gebruik is.

 

Wij en anderen in Belgie moeten nu hun conclusies trekken. Maar het lijkt erop dat als we ons zeer discreet en voorzichtig opstellen, en ons steeds heel secuur aan de richtlijn houden, dat we dan goede kans maken om niet gedwarsboomd te worden (ze kunnen niet bezig blijven....)

 

De deur staat niet wagenwijd open, maar is toch op een kiertje gezet..

 

Groetjes

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hoe is dit trouwens geregeld voor mensen met een medische achtergrond? Wat TUP heeft gedaan is meer voor het recreatieve gebruik.Ik begrijp hieruit dat wanneer een Belg in zijn eigen land 1 plant teelt en een oogst heeft van ruim 800 gram, wordt het getolereerd door dit besluit zolang het maar voor eigen gebruik is.

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ elmanito

Zo is het volgens mij,

Ja , je mag kweken

Maar dan in verenigingsverband met anderen

 

Dit roept weer vragen bij mij op:

Moet die vereniging officieel zijn aangemeld?

Mag iedereen zo'n vereniging beginnen?

Kan iedereen lid worden? enz enz.

 

En dan max 1 plant per persoon

Maakt grote, omvang of gewicht wat uit?

 

Veel vragen nog zo

Wel mooi zo'n klein kiertje!

 

Grtz Guesswho?

 

Ps is de uitspraak nog ergens na te lezen?

Zal wel , heeft iemand een link voor mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moet die vereniging officieel zijn aangemeld?

Trekt uw plant is aangemeld als vzw. (Vereniging zonder winstoogmerk).

 

Kan iedereen lid worden? enz enz.

Artikel 6. -Effectieve leden zijn meerderjarige, natuurlijke personen die woonachtig zijn in België, die deze doelstellingen ondersteunen en die de statuten en de besluiten van de Vereniging onderschrijven. De leden worden aanvaard door de Raad van Beheer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Joep,

 

In de eerste plaats natuurlijk gefeliciteerd met jullie behaalde succes.

 

Verder heb ik de puf nu niet om de uitspraak door te nemen, maar heb ik nu goed begrepen dat de tenlastelegging alleen is toegespitst op het "aanzetten tot een strafbare kweek van cannabis" en niet op het telen zelf?

 

Dat zou de winst in de vrijheid voor telers enorm beperken.

 

Hopelijk zitten we ernaast.

 

Groeten uit BrabLab, Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb ik nu goed begrepen dat de tenlastelegging alleen is toegespitst op het "aanzetten tot een strafbare kweek van cannabis" en niet op het telen zelf?

 

We zijn vervolgd wegens aanzet tot gebruik, niet tot kweken (daar bestaat geen verbod op denk ik). Onze verdediging heeft duidelijk gemaakt dat wij geen mensen aan zetten tot, maar dat we ons tot mensen richten die al gebruiken, en hen alleen een manier aanbieden om veiliger en gezonder te gebruiken..

 

Groetjes

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...