Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HighLife

Roundup- Wie gebruikt het, en wat zijn de ervaringen hiermee?

Recommended Posts

Beste groen-groeier ;)

 

Ik dacht ik open even een topic mbt. het gebruik van Roundup

 

Nu hebben mijn maatje en ik hier nog geen ervaring in met het gebruiken ervan, maar we hebben het dit jaar echt nodig. Vorig jaar was het bijna geen doen om het onkruid (vooral het riet) de kop in te drukken.

 

Voor dit jaar willen we het anders. Ook omdat we niet zolang op de spots willen blijven om onkruid te wieden.

 

Maar nu vroeg ik mij af: Is roundup ook geschikt om riet mee te ruimen?

Het gaat ons eigenlijk puur en alleen om het riet. En jaaa ook de klimop op die spot is een probleem. Maar het kleefkruid en dergelijke mag wel blijven. Het moet wel natuurlijk blijven.

 

Maar verrassend genoeg vind ik bijna niemand op het forum, die hierin al enigszins ervaring heeft.

 

Hoevaak heb jij het moeten behandelen voor het echt aansloeg? En bleef het ook echt weg dan? of waren er wel hoekjes die weer vol kwamen te staan?

 

(Ik weet wel hoe je het moet gebruiken (6 uur geen regen, droog dus, niet te warm etc...) Dat is het niet.

Het gaat mij puur om het gebruik- en de geboekte resultaten ermee.

En met welke soort roundup dat dan was. + verdunning etc.

 

Ik weet ook: Het is niet de meest mooie oplossing. Maar het ís er 1.. :) En een ieder heeft zo zijn eigen methodes...

(en voor ons ook zeker een MUST! Anders kunnen we bij een aantal spots, wel weer dag zwaaien met onze handjes :blink:)

 

Brand maar lossss :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Roundup is giftig voor het waterleven en mag daarom niet gebruikt bij waterkanten, moerassen etc.

Het middel wordt trouwens geproduceerd door Monsanto, grootste criminele organisatie in het verzieken van het milieu, verdwijnen van oude landrassen etc.

 

gallery_16467_6951_11049.jpg

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roundup is trouwens jaren als 'biodegradable' geadverteerd, wat ook een grote leugen was.

Uiteindelijk zijn ze hier zelf voor beboet in Frankrijk.

 

Ik zou het links laten liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek het topic van monsanto anders even op. Dikke NO NO....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roundup sucks! Doe even googlen.

 

Waarom gif?

Het ergste " onkruid" /riet weghalen. Zodra je planten goed in de groei zitten worden ze niet meer ingehaald. Wiet groeit zo 2 meter omhoog. Weinig " onkruid" wat daar tegenop kan.

 

Mocht het riet nog in de weg zitten dan maar een paar gram minder oogsten. Al verwacht ik dat je plek te nat is??

 

gr

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ik er nog eens over nadenk.

Is het niet onlogisch om eerst alles te doden met een herbicide, en dan je planten daar neer te zetten?

 

Lees ook deze pagina eens.

 

And last but not least nog een grapje.

Lees eens op het etiket: WEEDkiller.

 

1edd679e97.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roundup is trouwens jaren als 'biodegradable' geadverteerd, wat ook een grote leugen was.

 

dit is toch met zoveel dingen .

 

 

 

maar round up is zeker grote zooi , als je met round up werkt moet je best zware beschermings middelen aan een pak van neopreen en een zuurstof tank op je rug en nee dit staat niet op de fles .

de beschermings middelen zijn maximaal dat zegd genoeg over het produkt , en dat de fabrikant er alles aan doed om te zorgen dat het publiek het niet weet is weer wat anders er zijn wel meer fabrikanten die dat doen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou jij dus eerst gif gebruiken ???

vervolgens trekt het gif in de grond :rolleyes:

en daarna wil jij op een grond die vergiftigd is planten neer gaan zetten ??

correct my if i am wrong

 

grtz bill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik Round up wel rond ons huis, om de paden een beetje onkruidvrij te houden.

Maar het is agressief spul. Denk niet dat het in staat is riet te vernietigen.

Ik zou het zeker niet op mijn buitenplek ( of mijn volkstuin) gebruiken.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsjah...

 

Of ik hier nog wat aan toe moet voegen ???

 

Ehhh...

 

rot op ==> round up.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke oke ..,

 

Lekker positief haha :blink:

 

Als roundup 1 maal zijn ding heeft gedaan, moet het niet meer schadelijk zijn.

 

@ baksteen

Ik zal ff kijken inderdaad

 

@ WietVriend

Ja wiet groeit 2 meter, maar dat riet ook. en nog hoger! De grond is perfect en zeker niet te nat. Vorige zomer een ongeluk gesjouwd met emmers water :rolleyes:

en een paar gram minder oogsten? Vind ik een slechte instelling. Zo zit ik niet in elkaar. Ik wil eruit halen wat er in zit.

 

Vooraf al genoegen nemen met minder, terwijl er nog zo veel in die tussentijd kan gebeuren. Neehhh :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Roundup is niet voor alle onkruiden geschikt.Ik ken iemand die probeert nog steeds het te gebruiken tegen heermoes / paardestaart, maar het werkt voor geen meter.Riet herbergt trouwens ook verschillende soorten vogels die insecten eten en de wortels zuiveren het water en geven stikstof af. :)

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee.., :rolleyes:

 

Maar het gaat bij ons echt puur om het riet. En we laten wel wat staan in een kring er omheen., maar ik wil mijn planten niet pal tussen het riet hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Krijg je niet gedaan, want riet produceert een enorm wortelstelsel onder de grond en die krijg je niet zo maar kapot, ook niet met roundup.

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje googlen kan al veel opleveren. :rolleyes:

 

Riet (langs walkanten ed.) raak je kwijt als je het snijdt of plukt vlak voor de langste dag (21 juni). Geen sprookje! De wortelstokken putten zich daarna uit doordat ze nieuwe scheuten vormen. Scheuten en wortelstokken overleven de winter niet en zijn het volgend jaar verdwenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke oke .. Nou dat ben ik nog nooit tegen gekomen. :rolleyes:

 

Dat zou mooi zijn. We hebben ons vorig jaar een ongeluk lopen trekken op dat spul. Dus dan zou het eigenlijk op die plek al niet meer moeten terugkomen.

haha :)

 

En vervolgens alles om lopen harken en dergelijke. 2 keer helemaal. Ben benieuwd haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HighLife,

 

niet doen!!! nooit doen!!!

 

google maar eens op de producent monsanto, of beter, bekijk de film

, youtube maar eens wat, de moeite waard! roundup is de basis van de gen-mais.

 

stoppen met die zooi!

 

HighLife, denk na aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig had ik een riet-spotje vorig jaar.

 

Riet LIJKT zeer snel "dood" te zijn. Maar na een maandje of 2 kun je wel aardig schrikken. Indien je elke maand naar je spot gaat, kan ik wel zeggen dat het zeer goed te doen valt. Gewoon met groot hakmes lekker tekeer gaan. 10m² in een kwartier als je wat je best doet :)!

 

als je 3 maand gaat wachten in de mooiste periode van het jaar kan het wel alweer 1 à 2 metertjes hoog staan. Maar erg "dik" staat het er dan niet meer bij, en je plantjes krijgen zowieso genoeg licht als je het tijdig eens bijsnoeit!

 

 

En nog iets. Mensen gaan niet zomaar door het riet heen gaan wandelen. De bladeren kunnen erg snijden en het wijst vaak op een oever of dergelijke. Niemand zoekt erin, en soms heb je er echt VELDEN van. In mijn geval kon ik mooi 2 spots verstoppen die NOOIT vindbaar zijn, ik vond ze zelf meerdere keren niet meer terug :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ digibetic:

 

Jaa.. Nou.. Ik heb net even gekeken op youtube...

En inderdaad. Ik ben er wel anders naar gaan kijken nu :) !

Het is wel echte bende!! :blink:

 

 

Hmmmssss.. :rolleyes:

 

 

Misschien dan toch maar snoeien ;) Hmm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahah :$

 

Dan kopen we van het geld wat we anders in roundup willen steken, gewoon een goede ploeg of snoei apparaat :rolleyes:

 

Da's misschien beter inderdaad. Ik ga het met mijn maat overleggen

 

Maar nu zag ik staan:

Dat spul van Pokon..., Ook een soort roundup. Maar er stond op .. volledig biologisch enzo..

is dit ook niet een redelijke optie?

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het gebruikt om planten te vermoorden is het dus schadelijk voor planten ;)

zelf ben ik van plan om te proberen om nu terwijl alles nog niet opgekomen is gewoon plastic neer te leggen op de plekken waar ik wat wil planten zodat er geen licht bijkomt en er niks opkomt voordat ik er wat plant

maar weet nog niet of dat goed gaat werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roundup,

 

Ik heb er nog nooit mee gewerkt en pas hier op wf voor het eerst gezien.

Het kwam gewoonweg niet in me op om het te gebruiken.

Wel ziet het er lekker kaal uit en is volgens mij ook best wel handig,zeker als je een voetbalveldje bezit.

Maar laat deze knar maar lekker met zijn handen in de aarde gaan.

Zweten en zwoegen ;) zal je toch, de wortel moet je later verwijderen en dan worden je handjes ook vuil :D

 

Nee gewoon,met de handen in de aarde,gereedschap,joint,baco,en een stoeltje.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je het gebruikt om planten te vermoorden is het dus schadelijk voor planten ;)

zelf ben ik van plan om te proberen om nu terwijl alles nog niet opgekomen is gewoon plastic neer te leggen op de plekken waar ik wat wil planten zodat er geen licht bijkomt en er niks opkomt voordat ik er wat plant

maar weet nog niet of dat goed gaat werken

 

Dat ben ik ook van plan om op mijn spots te doen, gewoon een stuk vijverfolie neerleggen, dan groeit er echt bijna niks meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roundup,

 

Ik heb er nog nooit mee gewerkt en pas hier op wf voor het eerst gezien.

Het kwam gewoonweg niet in me op om het te gebruiken.

Wel ziet het er lekker kaal uit en is volgens mij ook best wel handig,zeker als je een voetbalveldje bezit.

Maar laat deze knar maar lekker met zijn handen in de aarde gaan.

Zweten en zwoegen ;) zal je toch, de wortel moet je later verwijderen en dan worden je handjes ook vuil :D

 

Nee gewoon,met de handen in de aarde,gereedschap,joint,baco,en een stoeltje.

 

:lol:

 

@highlife

 

en zo is het en niet anders!!,gewoon alles ruimen met de hand(gereedschapjes) waar geen onkruid kan staan vanwege de plantjes.

met wortel en al net zo lang tot t schoon is en dat is een beste klus inderdaad..bacootje en fakkeltje is nog lekkerder als je een hangmatje kan spannen op de spot dat verzacht de pijn;).liefst in het najaar of winter al mee beginnen en de laatste restjes die vergeten zijn zie je vanzelf in het voorjaar als de grond wordt ingemest en gaat er dan ook uit.

roundup is puur gif voor alles wat leeft,dus ook voor je wiet die er groeit en het helpt niet tegen riet en brandnetels.

en het verstoord het groene beeld van je spot gruwelijk..alles wordt geel!!

zelfs al is je grond schoon als je begint,de wortels kruipen er tijdens de kweek net zo hard weer in zodat je alsnog moet wieden of kortwieken.totdat de planten boompjes beginnen te worden,dan kunnen ze de rest zelf wel..

ik zeg je,guerilla is nog best hard werken hoor!!

 

grtzz,indoflow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...