Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Underground

Startblokken

Recommended Posts

M'n nieuwe stekjes zijn een week vroeger gekomen dan gepland dus heb ik ze in startblokken gezet en in m'n voorgroeikastje geplaatst. (Deze was werkeloos geworden en werd enkel nog als droogkast gebruikt) Daar staan ze nu onder een 250 watt lamp op te warmen, maar nu zit ik met de volgende vraag. Startblokken worden normaal gebruikt voor cocosslabs en daar gewoon bovenop gezet. Maar ik kweek op Mapito in 11 liter potten volgens het Atami Wilma concept (druppelaars die elk uur een kwartier voeding van boven geven, vervolgens lekt dit in een lekbak om weer opgepompt te worden. Een recirculerend systeem dus)

Kan ik de startblokken gewoon boven op de Mapito zetten en vervolgens de prikker dan uiteraard in het startblok steken of moet ik de folie rondom het blok wegsnijden en deze compleet in de Mapito laten verdwijnen zoals een normale stekplug?

Het liefst zou ik ze er gewoon bovenop zetten, dat werkt een stuk prettiger omdat ik nogal krap in de ruimte zit om overal goed bij te kunnen..... Maar wat is wijsheid, onderbouw aub even je reactie :rolleyes:

 

Alvast bedankt!

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze er zo bovenop zet staat het niet erg stevig ..dus je kan ze beter in de mapito steken en dan de bovenkant gelijk houden met de rand van je pot .. en je pot netjes afvullen met de mapito tot aan het randje .. en ook een netje boven de dames is wel prettig als ze wat groter worden zodat ze ook dan stevig staan ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken kerel! Maar het netje hangt er altijd boven, anders word het de laatste 2 á 3 weken zo'n liggende bedoeling ;) Dus qua stevigheid maak ik me niet zo'n zorgen, ik maak me vooral druk om het wortelen..... Want als je na een ronde je stekplug bekijkt dan is die aan alle kanten doorboord met wortels en nu kunnen ze er alleen aan de onderkant echt lekker uitkomen. Dus de vraag blijft bestaan :rolleyes:

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites
en nu kunnen ze er alleen aan de onderkant echt lekker uitkomen.

 

 

Ik heb dit een keer op aarde gedaan,......bij 100 stuks het plastic laten zitten, en bij 100 stuks het plastic verwijderd.

 

Stekjes met het plastic er nog om heen, sloegen iets beter aan.....ik denk doordat de plug minder snel zijn vocht verliest.

 

Heb echter niks gemerkt in het eindresultaat. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze in de mapito zet maakt het niet zo gek veel uit!

maar als je ze erboven opzet zou ik de folie van de startblokken laten zitten!

 

je wortels houden niet echt van licht zegt men :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij begint de BW op eurofoam ook om te kiepen :rolleyes:

ik heb er geen net boven hangen ;)

dus ik zal het wel goed verankeren zoals je zelf al zegd

netje erboven en de groeipluggen in de mapito NIET EROP ZETTEN

en het plastic mag je zelf weten of je het verwijderd of niet

dat maakt volgens mij als je ze in de mapito plaats verder geen hol uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren allen bedankt!

@BBB: Maar je hebt ze wel in de aarde ingegraven, enkel bij de helft het plastic laten zitten en bij de andere helft niet. Of heb je er ook een aantal bovenop de aarde gezet?

 

@tim: Als ik ze in de Mapito zet haal ik het plastic eraf en als ik ze erop zet uiteraard niet. Maar ik wil eigenlijk proberen ze er bovenop te zetten. Maar ik denk dat ik er maar een test van ga maken, de ene helft erbovenop met folie en de andere helft erin zonder folie.

 

@devils haze: Op Euro Foam, dan werk je volgens hetzelfde principe als ik. Maar waarom er niet bovenop zetten? Verklaar u nader aub :rofl

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze toen uiteraard ingegraven.

 

Bedoelde alleen maar aan te geven, dat ik geen verschil heb kunnen merken bij de blokken waar de wortels alleen maar aan de onderzijde eruit konden komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant BW op eurofoam

is nu heel hard aan het omkiepen

ik heb er geen net boven en als

je de stekblok niet ingraafd staat

die nog minder stabiel :rofl voordeel

dat je hebt is dat je een net erboven

hebt dat heb ik niet :D

 

grttzzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB: Dat dacht ik al, thnx voor je hulp. Dat stelt me wel gerust en dan kunnen ze er dus bovenop gezet worden.

 

@Devils Haze: Je kunt er wel een bamboestok naats zetten, dat is altijd beter dan laten hangen/liggen :rofl En bedankt voor je reactie!

 

Eindconclusie; Ik ga ze er allemaal bovenop zetten en ik zal over een week of 9 even m'n ervaringen posten. Ik denk dat meedere mensen hier, daar wel hun voordeel uit kunnen halen als het goed lukt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 9 weken zijn om dus bij deze de beloofde ervaringen :D

 

Ik heb ze 5 dagen in het kastje laten staan en vervolgens nog 2 dagen in de bloeiruimte op groei gezet. Ik heb ze er gewoon bovenop gezet en toen licht aangeduwt zodat de bodem van het startblok een paar centimeter onder het bovenste niveau van de Mapito komt. De stekers heb ik tussen de folie en het startblok geprikt en bij een enkeling in het startblok naast het stammetje om het verschil te testen. Maar er is geen verschil tussen beide methodes, dus ik ga voortaan op zeker om het risico te beperken wortels te beschadigen en ik steek ze tussen de folie en het blok. Na 2 extra groei dagen (7 in totaal) heb ik de klok om gezet en viel het me op dat ze wel even opnieuw aan moesten slaan. Maar het is helemaal goed gekomen!

De ronde is gewoon probleemloos verlopen met een mooi eindresultaat. En het mooiste is nog wel dat je de startblokken veel gemakkelijker uit je Mapito verwijderd als de losse pluggen. Gewoon even een draaien zodat de wortels breken en je pakt hem er zo vanaf! Dus je knoeit minder tot geen Mapito naast de potten.

 

Eindconclusie: Je bespaart elke ronde +/- 1 week door ze elders voor te kunnen groeien en aan het einde van de ronde is ales veel sneller en makkelijker weer opgeruimd zodat de nieuwe dames hun nieuwe verblijf kunnen gaan betrekken.

 

Ik hoop dat ik er iemand mee op ideeën heb gebracht, want het heeft in mijn optiek enkel voordelen :verrygood

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie je post wat laat, maar ik zet de blokken altijd op de mapito. Gewoon erop zetten en ff heen en weer draaien voor een goed contact. Ik geef van onderen water en zelfs dan gaat het goed.

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal doe ik het plastic eraf, bovenkant blok ongeveer gelijk met aarde, vervolgens de stekken die over waren als experiment gewoon zonder plastic er bovenop gezet, zaten na 1 dag al vastgeworteld en ze doen het net zo goed als de rest. voordeel is in mijn ogen dat ze dan weer 5 cm meer te wortelen hebben :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...