Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
AJ2

Zekering schakelbord klikt

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb de laatste tijd een probleem dat de schakelaar (zekering), van een groep springt. Het probleem was er al eerst, heb toen alle kabels vervangen (gebruik 2,5 mm oftewel 25a kabels), de zekering is gezekerd op 16a net zoals de rest, ook deze heb ik vervangen, nu klikt hij alsnog. Waarom zou de zekering schieten? Omdat het draad te warm wordt? Of de starters? Wat zou het kunnen zijn? Ik heb 2400w op één groep staan die gezekerd staat op 16a, dus overbelast wordt hij niet..

 

(hij heeft wel een periode gehad dat hij een week niet sprong / klikte en het gewoon deed..

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zal niet het wattage zijn van 4x600 watt =2400 watt zijn...

Het zal de aanloop stroom ( amperes) zijn denk ik...

met 3 x 600 klapt de zekering er niet uit?

het zijn zeker magnetische vsa's? evsa hebben een lagere aanloopstroom...

kijk even in een elec topic wat wf het veilige aantal lampen per groep vind...

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het een aardlek automaat?

Overbelasting kan niet jouw automaat doen springen.

Dat is wat verwarrend. Als de kabels te warm zouden worden, komt dat doordat er teveel stroom doorheen gaat, omdat je dat vraagt.

Als de stroom te hoog wordt, springt je automaat. Niet omdat je kabels te warm worden.

 

Kijk, wanneer je kortsluiting maakt, vraag je op dat moment een heel hoge stroom.

Je automaat zal dat meteen detecteren en uitvallen. Want dat is zijn taak. Bij een te hoge stroom uitspringen.

 

Maar nu terug naar de oorzaak.

Heb je misschien ergens een ader een beetje bloot liggen?

 

Het kan heel goed een combinatie zijn met een Aardlekschakelaar. Dat heb ik ook.

Wanneer de inkomende stroom niet gelijk is aan de teruglopende stroom (via bruin heen en via Blauw terug) betekent dat dat je stroom ergens anders wegloopt.

Bv door een stukje draad wat tegen de kap van je lamp aanligt. Maar het kan net zo goed zijn dat er water op een stopcontact druppelt.

Dan loopt via het water een stroompje naar de aarde.

De heengaande stroom vloeit weg waardoor er minder terug komt.

Er ontstaat een verschil tussen de stroom heen en de stroom terug. Dán springt je aardlek.

 

Neem anders eens wat foto's en post ze even.

Kunnen we het wat beter beoordelen :wacko:

 

[edit]

Om even in te haken op Carpe Diem:

Wanneer doet het probleem zich voor? Tijdens het aanslaan van je lampen? Of spontaan wanneer de lampen al even branden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

Er zal ook wel wat randapparatuur aan de groep hangen.

Afzuiger? Pomp? ventilator? Kacheltje?

Of je hebt nog wat andere huishoudelijke apparaten op de groep.

Koelkast? Wasmachine? Senseo?

Als de stop weer springt, kijk dan even goed wat er allemaal nog meer is uit gegaan.

Dan weet je het.

 

Magnetische VSA's vreten stroom en verbruiken vaak veel meer dan de 600watt van de bulb.

Vooral bij het opstarten.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x600 watt lamp met magnetische VSA is niet aan te raden. Ten eerste trekken die bij opstart wel 1,5 keer zo veel (en dan knalt je stop er uit) en ten tweede heb je te maken met blindstroom. Die reken je niet af maar loopt wel! Bekend euvel bij oude VSA's: Defecte condensator = bijna twee keer zo veel stroom door de leiding (cos phi wordt 0,5-0,65). Ten derde belast je met deze 4 lampen (4 x 600 + 4 * 50 watt VSA overhead) je groep continu te hoog. Je trekt zomaar 13 A continu met 4x600 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon lamp voor lamp stekker eruit trekken om te checken of het daar in zit, en hetzelfde met andere apparatuur op dezelfde groep.

Je lampen zowiezo in 2 blokken op laten starten.(dus 2 aan 2 na elkaar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, hoe laat ik die blokken 2 na 2 opstarten dan?

 

Is het een aardlek automaat?

Overbelasting kan niet jouw automaat doen springen.

Dat is wat verwarrend. Als de kabels te warm zouden worden, komt dat doordat er teveel stroom doorheen gaat, omdat je dat vraagt.

Als de stroom te hoog wordt, springt je automaat. Niet omdat je kabels te warm worden.

 

Kijk, wanneer je kortsluiting maakt, vraag je op dat moment een heel hoge stroom.

Je automaat zal dat meteen detecteren en uitvallen. Want dat is zijn taak. Bij een te hoge stroom uitspringen.

 

Maar nu terug naar de oorzaak.

Heb je misschien ergens een ader een beetje bloot liggen?

 

Het kan heel goed een combinatie zijn met een Aardlekschakelaar. Dat heb ik ook.

Wanneer de inkomende stroom niet gelijk is aan de teruglopende stroom (via bruin heen en via Blauw terug) betekent dat dat je stroom ergens anders wegloopt.

Bv door een stukje draad wat tegen de kap van je lamp aanligt. Maar het kan net zo goed zijn dat er water op een stopcontact druppelt.

Dan loopt via het water een stroompje naar de aarde.

De heengaande stroom vloeit weg waardoor er minder terug komt.

Er ontstaat een verschil tussen de stroom heen en de stroom terug. D�n springt je aardlek.

 

Neem anders eens wat foto's en post ze even.

Kunnen we het wat beter beoordelen :rolleyes:

 

[edit]

Om even in te haken op Carpe Diem:

Wanneer doet het probleem zich voor? Tijdens het aanslaan van je lampen? Of spontaan wanneer de lampen al even branden?

 

Ik heb echt geen idee! Als ik terug kom van werk is één groep uitgevallen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt vertraagd inschakelen met tijdrelais.

 

Als je je eerste relais schakelt dan schakel je je tijdrelais mee.

 

Als de ingestelde tijd is verstreken dan schakelt de tijdrelais de tweede relais.

 

gallery_6073_1190_11055.jpg

 

Hier schakelt de klok de eerste relais en die schakelt met het 4é contact de tijdrelais en gaat zo door tot alle relais aan staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...