Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pure

Waar staan die topic's nu opeens over stekken maken in een waterbak met bubbels ipv in blokjes en gel?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ja hoor ik heb gezocht... maar ik mis ofwel de juist sleutelwoorden ofwel zijn die topic's weg.. :-)

 

Ik heb het dus over stekken maken met behulp van een bak met water met een luchtpompje in.

Ik had graag geweten waar ik op moet letten om dit zelf te proberen

want stekken op de normale mannier wilt mij gewoon niet lukken...

 

Bij voorbaat bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

bubble ponics

 

aeroponics

 

iets in die richting,

wat wil je precies weten hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips!!

 

Maar in die gevallen gaat het altijd over kweken met bubbels niet over stekken maken...

 

Wat ik graag had geweten:

 

-hoe stekken maken mbv water en bubbels ipv blokjes en stekgel

-Waar ik op moet letten om dit goed te doen

-goede ideeën om goedkoop een opstelling te maken waar ik snel een stek of 20 mee kan maken..

 

bij voorbaat bedankt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_19876_6811_1128125.jpg

deze is goedkoop, gewoon een keukenbakje licht dicht maken.

Een stuk piepschuim uitsnijden zodat het net in het bakje past.

Kleine bruissteen en met dit koud weer ook een vatverwarmer op 22° zetten.

 

Waar je moet op letten,

zeker niet in een propagator zetten.

Door de te hoge LV zullen je stekjes snel rotten.

Ik heb de beste resultaten gehaald door ze gewoon onder een tl te houden 18/6 zonder prop.

Als je het goed doet moet je na een dag of 7 wel al wortels hebben.

gallery_19876_6811_2237881.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@valentimo

 

leuk klein handig :wacko:

 

maar wat heb je in het water zitten buiten

een bruissteen en vatverwarmer ????

 

gebruik je wortelstim en stekpoeder ????

zo jah welke ????

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit topic wordt ook een bubbelbak gebruikt.

Het allerbelangrijkste vond ik om de tijd te nemen je ph egaal te maken en te houden,

waterwarmer en bubbelaar,

en idd de lv moet niet te hoog worden.

Een dichte plaat werkt mooi omdat er dan geen licht bij de wortels kan komen,

het moet ehter niet teveel afsluiten ronnd de plant,

waardoor schimmel en rot eerder kans heeft.

 

groetels Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lv door bubble clonen (bubble cloner heet zo' ding) totaal onbelangrijk omdat de lv bij de stekken door de opstijgende waterdamp via de gaatjes vh deksel ruim voldoen.

 

Geen wortelstimulator of stekpoeder gebruiken en lichtdicht maken hoeft ook niet.

Wel goede fijne bubbeltjes en een stabiele temperatuur vh water van rond de 21C.

 

De 1e paar dagen als het kan iedere dag ff water verwisselen en ph afregelen, heb ik gemerkt toen ik bubble kloonde voor DWC, hoeft niet perse, zal wel helpen om nog sneller aan te doen slaan maar stabiel houden in een klein bakje is erg lastig.

 

1e dag stek mag net water raken, dagen erna de onderkant vd stek iets boven waternivo houden voor beste resultaat.

 

Geen onderkant stek ruim onder water werkt contra productief.

 

Ik moet toch ff op zoek naar mijn bubble cloner om die de volgende keer als ik ga stekken weer te gebruiken ipv stekken op stekaarde, iedere keer heb ik daar wel iets mee (ze wortelen wel uiteindelijk) en met bubblen altijd succes en geen gefuck met propagators ed, zal nog wel eens een vergelijkend iets ermee doen want kweken op water is redelijk onderbelicht op WF.

 

Zelf maken van een bubble cloner:

- Keukenbakje kopen en een luchtpompje en klein bruisssteentje.

-Gaatjes maken in deksel waar ter grootte van tuinslang die als stekhouder gaan dienen, snijd de tuinslang in de lengte door om de stek later makkelijk te kunnen verwijderen. Je ipv de deksel ook bijv piepschuim met gaatjes hiervoor gebruiken.

- stekken snijden en als extra dat trucje stukje bast eraf (zie sticky stekken maken) of wat kleine sneetjes extra onderin (scarification)

- pompje aan, stekken erin en onder je TL en klaar ben je.

 

Mooie ook van dit systeem is dat je precies kunt zien hoever ze zijn door dekseltje optillen en je hoeft niet te wachten tot de wortels de pot uitkomen zoals bij aarde of steenwol stekken maar kunt meteen ad slag als er witte bobbeltjes komen en dan al overpotten naar je hydro of wat voor medium opstelling dan ook.

 

Ohja, mocht je zaadjes willen opkweken voor DWC met een bliksemstart en zonder gedoe van steenwol, aarde of wat dan ook, ze ze dan ook gewoon in de bubbe cloner.

 

Enige verschil wat je dan doen is dat je de gaatjes kleiner maakt zodat het worteltje erdoor kan (wel een dwarsnede maken zodat je de zaailing eruit kunt halen zonder beschadiging) en je laat het gaan.

 

Echt wel tof gezicht wat er dan gebeurt, je ziet de penwortel en het hele wortelsysteem zich voor je ogen ontwikkelen.

En het leuke ook nog: helemaal niks nodig qua ph/ec of wortelstimulator de 1e week, gewoon water uit de kraan en dit regelmatig verversen :wacko:

 

Hier een link naar een "luxere" versie, ik heb ook zoiets dergelijks maar geen vatverwarming en een kleinere bak want ik had nooit zoveel stekken.

 

DHZ bubble cloner

 

Clone ze :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk stukje over die bublecloner.

Die gaat hier zeker komen! :o

 

Dus zonder afgeknipte fanleafs, kap voor de LV en wortelstimulator :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede info!!

 

thanx!!

 

 

Maar is het idd zo dat de waterbak niet lichtdicht hoeft te zijn?

en dat de steeltjes maar net het water mogen raken?

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, goed begrepen :o

 

Je mag het lichtdicht maken maar hoeft niet perse als je alleen voor wortelen gebruikt en direct overplant daarna.

 

Er zit geen voeding/ wortelstimulator in het water en zolang de temp in orde is (21-23C) en genoeg zuurstof in het water dan is het goed. Waarom 21-23C? meeste zuurstof in het water oplosbaar bij die temperatuur en pathogene minder kans.

 

Onderkant stek moet door belletjes geraakt worden, mag wel iets in het water maar dat vertraagd wel.

 

Moest in een doos iets pakken en kwam de mijne tegen, meteen maar ff op de foto gezet :D

 

Dicht

gallery_22678_8365_112572.jpg

 

Open

gallery_22678_8365_298056.jpg

 

Zoals je ziet is mijne wel "dicht" maar dat heeft ermee te maken dat ik een bak in een bak heb (ivm stevigheid) en er in de onderste bak een groot gat zit en ik dat helemaal heb afgetapt toen in een enthousiaste bui :wacko: .

2 steentjes erin in omdat mijn luchtpomp 2 uitgangen heeft en beter 2 kleine steentjes dan een t-stukje heb ik gemerkt, minder belastend voor het luchtpompje.

 

Dat groene wat je ziet id deksel is een foam wat je kunt gebruiken ipv tuinslang en bij DWC ook als planthouder, voor meer info hierover stuur me maar een PM :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...