Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

twink

Einde van de binnenhobby?

Recommended Posts

15 januari 2010

Ambtenaar mag toegang tot woning eisen

Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand. Dit meldt het Nederlands Dagbald.

 

Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer.

 

Volgens het wetsvoorstel wordt kinderbijslag in het geheel inghouden wanneer de controleambtenaar niet binnenmag. Andere uitkeringen worden gehalveerd.

 

Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.

 

Preventieve werking

Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.

 

Grondrechten

Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.

 

Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van dat soort berichten krijg ik altijd een heel naar gevoel in mijn onderbuik.

En het gemak waarmee dat soort praktijken door de kamers wordt gejast krijg ik echt nachtmerries van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan wordt je maar gekort :wacko: . Zetten we gewoon 100 extra planten en wat lampen erbij :D

 

nema problema :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een flut regel... Je hoeft ze niet binnen te laten, het kost je enkel 50% van bv. je kinderbijslag... Voor die paar tientjes mogen ze mooi mijn buitengevel bestuderen. Die euro's verdien ik wel weer terug met het dealen op het schoolplein van mijn kinderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou als dat alles was kon je je handjes wel dicht knijpen!!

 

Bij ons krijg je een brief van de woning bouw dat er een controleur langs komt

en je dient deze persoon in ALLE KAMERS VAN HET HUIS toegang teverlenen.

 

In de ene wijk komen ze met de smoezen :

 

De woning bouw heeft samen met de energie leverancier beslist om alle stop contacten en meter kasten

te controleren op gevaarlijke situaties. Daarom dient u alle ruimtes in uw huis beschikbaar te stellen aan onze controleur,

Dit geld ook voor de schuren en garages

 

En in de andere wijk krijg je dit :

 

Aangezien de wetten van de verwerking van asbest aangepast zijn, word u woning gecontroleerd

op de aanwezigheid van asbest. U dient de controleur toegang te geven tot alle ruimtes !

 

kolere lijers !! :lol: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn huis en ik bepaal wie er binnen komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Laat ze maar kwamen, we zullen ze versloegen....stuk voor één.. :lol:

 

Boven de lijmpot gehangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anders, maar gerelateerd...

 

In augustus 2008 brandde hier en daar enkele (huur)huizenblokken af omdat het vuur makkelijk oversloeg via ruimten in het dak (niet hennepkweek gerelateerd geloof ik).

 

Het VROM ministerie heeft toen alle woningcorporaties in Nederland opgeroepen om hier onderzoek naar te doen.

 

Woningen van voor 1980 worden steekproefsgewijs gecontroleerd.

 

Het schijnt dat woningcorporaties in en rondom Haarlem al begonnen zijn en dat in april daarvan de resultaten komen...

 

Corporaties en gemeenten moeten alle aaneengeschakelde woningen met een plat houten dak controleren op branddoorslag. De VROM-Inspectie spreekt van 280.000 risicogevallen.

 

“Het betreft complexen die voor 1980 zijn gebouwd”

 

...

 

Zit je in een dergelijk iets... zorg dan dat je niet thuis bent, of weg moet ;P , als die inspectie jou huis uitgekozen heeft voor die steekproef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik bijvoorbeeld kinderbijslag aanvraag, vind ik dat ze best een kijkje mogen komen nemen, of het kind daadwerkelijk bestaat. dat ik het kind liever kom tonen, of de zaak in de deuropening afwikkel, tsja... de grens tussen "een kijkje nemen" en "doorzoeken" moet denk ik wel streng bewaakt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad is er een dunne lijn tussen controleren en doorzoeken,maar hij is er wel en dus hebben we rechten.

Graaf gewoon je kruipruimte uit,dan ziet niemand het.

En al vraagt ie naar de kruipruimte vraag je wat ie daar vinden wil dooie spinnen ofzow? ;)

bij mij komt er niemand in zonder huis-zoekingsbevel,dat is mijn grens.

Als het belangerijk is nemen ze maar een agent mee ofzow.

steekproef een ander huis maar even,daarvoor is het immers een steekproef, het betekent ''niet allemaal'' gecontroleerd maar random een aantal huizen.

Dus niet die van mij :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu wil ik niet vervelend zijn maar doe het toch.

 

Als we de tekst even ontleden en begijpend lezen, kan ik uit deze tekst opmaken dat een bewoner tot nu toe vrijwillig is in het wel of niet meerwerken aan een eventuele huiszoeking, bij meer of mindere mate van verdachthing in fraude. Het enige wat deze wet veranderd is dat je verlicht bent mee te werken aan een huiszoeking, hier moet echter wel grond voor zijn.

 

M.a.w. als je niet wordt verdacht wordt van fraude in een of meerdere van de genoemde situaties, zal er geen huiszoeking komen.

 

Hier komt ook nog eens bij dat "Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens."

 

En die pas je niet zomaar even aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het in strijdt is met de grondwet is een wassen neus. Dat is de legitimatieplicht ook.

 

Het is ook volkomen irrelevant want als burger mag je wetten niet laten toetsen aan de grondwet. (anders was dat verraad van lissabon er ook nooit gekomen.

 

Daarnaast maakt ook Europa niet zo heel veel indruk aangezien de vingerafdrukkenmanie zoals sinds vorig jaar in Nederland is ingevoerd ook niet helemaal zuiver is.

 

En dat het geen incident is bewijstdit advies van 1 van de vele stuurgroepen die Nederland rijk is.

 

De overheid in Nederland is op een verschrikkellijke manier de vrijheden van zijn bevolking aan het inperken. En het enige wat je hoort is.. Ik heb niets te verbergen, laat ze maar komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben al driftig aan het zoeken op parlando.

Kan het nog niet vinden... Dit kan ook te maken hebben met dat het wat tijd kost om alle transcripten uit te werken en online te plaatsen.

En het Haags Algabra maakt het er ook niet gemakkellijker op. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...