Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Holy Buddy

Mijn eerste Deep Water Culture!

Recommended Posts

Interessante informatie die ik zeker even ga naslaan.

 

De toevoeging van 12L PH 2,5 ging in het vat waar ca 40 á 50 liter water in zit met een te hoge PH.

De aanvoerleiding sluit ik af en de circulatieleiding open ik.

Zodoende zal de voeding niet naar de emmers lopen, maar via een bypass meteen weer het vat in lopen.

Dus circuleert de voeding in het vat en zal zich vermengen.

(even voor het gemak genomen):

48L PH 6,1 + 12L PH 2,5 =

4 staat tot 1

4x 6,1 = 24,5

1x 2,5 = 2,5+

-----------------

27 : 5 = 5,4

 

Deze 60L PH 5,4 zal zich snel vermengen met de ca 90L PH 6,1 in de emmers.

De schok zal niet groot zijn en de PH zal na verloop van tijd uitkomen op:

2 staat tot 3

2x 5,4 = 10,8

3x 6,1 = 18,2+

-----------------

29 : 5 = 5,8

 

Als ik deze waarde nu grofweg kan behouden, zoals jij zegt, LC, zou ik goed blijven zitten. ;)

 

De EC is door deze ongezouten toevoeging gezakt tot 1,4. Een mooie bijkomstigheid. ;)

De Temperatuur is redelijk constant gebleven, maar nog wel te koud met z'n ca 19-21 graden. :lol:

 

[jup]

De voeding die ik gebruik is van "House and Garden"

Voeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, snap het hoe je zonder "controller" toch controleerd, slim bedacht ;)

 

Met het posten van je voeding wordt (mij) een boel duidelijk...

 

Stap over op Canna Aqua zsm :D omdat die H&G hydro voor Hydro is en niet specifiek voor recirculerende systemen waar die Canna Aqua dat wel is en dus ook weinig tot geen ph gedonder vanwege de voeding zelf waar je met de H&G (helemaal als de wortelpruik veel groter is en dus de waarden ook meer zal beinvloeden) denk ik achter de feiten aan blijft lopen omdat alles bij DWC net ff anders gaat dan kweken op eb&vloed/NFT etc maar dat kun je nalezen in die info paper, veel betere uitleg ;)

 

Ik had eerst ook "gewone" hydro voeding maar dat was na 2wk toen al vervangen door canna en sindsdien was ik de baas :lol: :D

 

Dat op temperatuiur houden van je water:

Koop een dekbed voor een tientje bij de Hema en wikkel die om je vat ;) of gebruik radiotorfolie hiervoor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil het vat inpakken met Thermopeen of glaswol oid.

Misschien maak ik ook wel een radiatortje oid om in het vat hangen.

 

Ik moet toch nog een flinke radiator ophangen in mijn hok.

De temp schommelt nog teveel tussen 16 en 25 graden in deze periode.

 

Ik heb trouwens geen vlotter in mijn systeem.

Ik moet het hebben van de communicerende vaten zodat de hoogtenivo's nagenoeg gelijk blijven.

Bij uitval loopt er niets weg.

Geen lekkage over waterschade, voor zover in mijn nadeel.

Ik zit al op het diepste punt in de woning. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb trouwens geen vlotter in mijn systeem.

Ik moet het hebben van de communicerende vaten zodat de hoogtenivo's nagenoeg gelijk blijven.

Bij uitval loopt er niets weg.

 

Nee maar wel alles id grote 90ltr bak en je emmers leeg ;) :lol:

 

Zet je pomp vd gein maar eens een minuutje uit met de leidingen open en kijk wat er met het waternivo id emmers gebeurt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de emmers houden het nivo aan van het vat.

Dan gaat goed tot onder een zeker nivo waar de "communicatie" tussen de vaten wegvalt.

Dan hou ik een nivo in de emmers waar een plant zich mee kan redden. Tenminste als de wortels lang genoeg zijn.

 

Als ik alles uit zet, heb ik een stilstaand nivo en het water zal net zo hard dalen als het doet met een werkende pomp.

En dat is niet snel.

Volgens mij heb ik nu de daling onder controle.

 

Ik zal even het tekeningetje opzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update:

 

Mijn vatverwarmer doet goed zijn best. De temp zit nu keurig stabiel op 23oC, de EC is nog wat laag met z'n 1,5 mS/cm en de pH zit mooi rond de 5,8.

Ik moet elke 2 dagen een emmertje van ca 12 liter bijgooien.

Deze heb ik meestal voorverwarmt tot 20oC, met een EC van 1,6/1,7 mS/cm en een pH van 5,8.

De waarden blijven daardoor constant en de EC zou er zelfs iets van op moeten lopen.

Dat gaat nog niet zo snel als ik had gehoopt met de mengverhouding, maar heel gestaagt gaat het wel.

 

Gisteren de HPS aangesloten en op 18/6 geprogrammeerd.

Even laten doorspurten, dan toppen en dan (meteen?) op 12/12. :lol:

 

Tot zover iemand opmerkingen of suggesties? ;)

 

[uPDATE van vorige post]

Hier de schamatische opzet van het vloeistofverloop in mijn systeem.

Het eerste vat geeft het daadwerkelijke nivo aan tav het vat. De andere 3 vaten hebben hetzelfde nivo, maar voor de duidelijkheid staan deze wat anders getekend.

 

gallery_20387_7672_16605.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nodige vorderingen gemaakt.

Mijn PH meter wijkt enorm af en zal vervangen moeten worden.

Ik ken de afwijking en kan bij benadering de juiste pH waarde aanmaken.

 

Verder staan mijn plantjes te heet, of krijgen ze te weinig water en of voeding.

Het waternivo in mijn systeem was te laag en de worteltjes raken het water te weinig.

Nu het waternivo opgevoerd zodat het net de onderkant van de netpots raakt.

 

Dit is het plantje zoals ik hem aantrof.

Hij is té licht groen, heeft hier en daar al wat dorre plekken en hangt slap. <_<

 

gallery_20387_7672_83229.jpg

 

Ik weet niet wat de oorzaak precies is. <_<

De lamp hing mogelijk te laag (ongeveer 60cm). Die heb ik nu verder omhoog gebracht.

De EC was nu gezakt naar 1,3 mS/cm ;)

Met dat ik het water heb opgevoerd, heb ik ook meer voeding toegevoegd. De PH naar benadering aangepast. Ik hoop dat dat goed komt :lol:

 

Hier het overzicht van hoe het er de afgelopen dagen bij lag.

De brokken steen waren om de slangetjes op hun plek te houden. Die hebben 2 dagen water uit het vat toegevoegd via de bovenkant van de pot omdat ik dacht dat de boel te droog was komen te staan.

 

gallery_20387_7672_26868.jpg

 

Nu het vloeistofnivo tot aan de netpots komt, heb ik de slangetjes weer via de zijkanten van de vaten ingevoerd.

De pH zal ongeveer rond de 5,5-6,0 liggen en de watertemperatuur op 69 Fahrenheid (want door al dat metergerommel staat hij weer op de fabrieksinstellingen en dat is in F ipv C) Even nagerekend zou dat op ongeveer 20,5 graden Celcius zijn.

Dat gaat nog oplopen vanwege de thermostaatverwarmer in het vat.

 

 

Naast de DWC heb ik nog 6 andere PP's uit hetzelfde nestje ;)

Die groeien goed en krijgen de nodige uitlopers.

Net als de 4 pp's in DWC, ga ik die toppen voor ik ze wil gaan scroggen. ;)

 

Nog even een total overzicht van ruimte 2 :lol:

gallery_20387_7672_81439.jpg

 

Tot zover. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me een combinatie van pH-schommelingen en verkeerde voeding.

Ook zou ik nog iets meer korrels in je potjes doen, zodat er geen licht bij je worteltjes kan.

 

Vooral in de eerste weken is het belangrijk om je waterniveau hoog te houden.

Tot de wortels talrijk en sterk genoeg zijn.

Dan kan je het niveau laten zakken, hierdoor krijgen de wortels nog meer zuurstof.

En daardoor groeien ze nog sneller.

 

grtz valentimo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lijkt me een combinatie van pH-schommelingen en verkeerde voeding.

Ook zou ik nog iets meer korrels in je potjes doen, zodat er geen licht bij je worteltjes kan.

 

Vooral in de eerste weken is het belangrijk om je waterniveau hoog te houden.

Tot de wortels talrijk en sterk genoeg zijn.

Dan kan je het niveau laten zakken, hierdoor krijgen de wortels nog meer zuurstof.

En daardoor groeien ze nog sneller.

 

grtz valentimo

 

Tx Valentimo

Ik zal toch nog even wat lichtdekking om de stammetjes geven.

De boel moet nog beschermd worden tegen licht met het oog op algvorming

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou gister al reageren maar forum was hier zo traag als stroop.

 

Kan me goed vinden in Valentino's opmerkingen nu ik de setup heb gezien.

 

Dat licht op de stekblokjes doet de wortels geen goed (algen, ze zien ook blauwgroen die blokjes en zijn een enorme aantrekker van ongedierte zoals de varenrouwmug).

 

Goed dat je het waternivo omhoog gebracht hebt, dat stond veel te laag, houdt dit max een cm of 5 van de onderkant vd netpot.

 

Denk eerder dat wat er nu aan problemen te zien is te wijten is geweest aan uitdroging vanwege dat lage waternivo en extreme verdamping en dat je ph geneuzel, helemaal de 1e paar dagen, hier ook wel deels vandaan komt.

 

Als ik jouw was zou ik aan de terugloop kant de volgende keer toch een vlotter monteren, hiermee ben je zelf verantwoordelijk voor je waternivo en kunt dit perfect regelen ipv de "communicerende vaten". Gaat lang goed maar er hoeft maar 1 ding af te wijken en dan ga je..

 

Voor de rest ziet het er goed uit, heb je nog iets van radiotorfolie?

Ik zou de bovenkant van de emmers daarmee bekleden en als het kan een vuilniszak oid om je emmers heen maken.

 

Waarom dat laatste? die witte emmers zijn niet lichtdicht..

 

Ik had ze ook (25ltr emmers) bij mijn 2e DWC systeem en heb ze getest met een zaklantaarn erin en dat was een mooie lamp toen :lol: , toen een vuilniszak gepakt en de emmer hierin gezet en netjes aan de rand vd emmer vastgetapt en daarna op de deksel ook een reflecterend laagje (in mijn geval dus radiatorfolie, ook ivm terugkaatsen warmte) en toen was de boel compleet lichtdicht in de emmers. Ik had er maar 3 en per emmer een circulatiesysteempje maar die run is door verschillende omstandigheden niets geworden (ga nooit met Nirvana genetica DWC kweken... AK48 laat me niet lachen zeg) en kort erna ben ik toen overgestapt op kokos.

 

Pas op met werken aan je aardeplanten en daarna de DWC, DWC is erg gevoelig voor allerlei schimmels enzo die op aarde niet zoveel uitmaken (bodemleven) maar als die los in je DWC systeem terecht komen ben je het haasje. Zou bijna zeggen, handel alsof je id operatiekamer bent.. dus handschoentjes aan als je in het vat of de emmers bezig moet ;)

Gebruik je iets van enzymen in je bak om enigzins een barrière te creëren?

 

Ben benieuwd wat dit gaat brengen en het mooie van DWC is, ook al gaat het ff mis, als je het weer goed kunt krijgen dan zal je opbrengt er niet zo onder leiden als bij aarde waar je door het medium en de buffer wel de pineut bent.

Bij DWc gewoon paar dagen langer laten staan en je hebt het verlorene weer terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, dus toch meer lichtblokkering ivm de gevolgen van Algen op mijn worteltjes.

(en wat ook al werd gemeld; even de korrels ophogen.)

Enzymen ken ik niet. Wasdatan? Ik zal daar wat meer info over proberen te vinden.

 

Vloeistofnivo Maximaal 5cm onder de netpot. 'Tis maar net hoe je dat bekijkt. :lol:

Maar ik neem aan dat je bedoeld dat de afstand tussen pot en water niet meer dan 5cm mag bedragen, (alleen in het begin?)

<_<

Als ik alles lichtdicht afsluit, kan ik natuurlijk niet meer meten, direct onder de plant(en).

Daar zat ik ivm Scrogplannen ook al een beetje mee. ;)

Daar komt bij dat ik juist door die doorzichtbaarheid van de witte emmers kon zien hoe hoog het waternivo was.

Ik denk dat ik daar maar even een kurk/vlottertje voor moet gaan gebruiken, met een wijzer oid die door de deksel naar boven komt. <_<

 

Mijn voedingsvat ga ik voorzien van een buisje aan de zijkant waaraan ik het nivo kan aflezen dmv de communicerende vaten.

Als dat klaar is, neem ik wat foto's. :lol:

 

Wat schimmeluitwisseling betreft tussen aarde en DWC, zal ik maar even de 6 PPtjes laten bloeien onder SCROG in mijn eerste kweekruimte.

Wordt een pittige rekening van Eneco ;)

 

[eethet]

OK ik weet nu wat Enzymen zijn, maar welke en waar haal ik ze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vloeistofnivo Maximaal 5cm onder de netpot. 'Tis maar net hoe je dat bekijkt. :lol:

Maar ik neem aan dat je bedoeld dat de afstand tussen pot en water niet meer dan 5cm mag bedragen, (alleen in het begin?)

 

OK ik weet nu wat Enzymen zijn, maar welke en waar haal ik ze?

 

Dat nivo is ALTIJD, cm of 5 onder de rand vd netpot is wel de max of er moet een laag damp staan maar dat is niet zo.

 

Enyzmen:

Cannazyme, Atazyme en van H&G hebben ze vast ook wel iets in die richting.

 

Van Atazyme weet ik dat het niks met je PH of EC waarde doet waar Cannazyme dat wel doet.

Heb nu bijna mijn fles Atazyme leeg (kost ook weinig overigens tov de anderen).

Ik gebruik het altijd voor mijn zaailingen en bij niet organische kweek voor bodemleven stimulatie.

 

Wat ook werkt als een tierelier is Hygrozyme..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga de GS maar weer eens opzoeken. <_<

 

De huidige status is dat mijn pH meter naar zijn grootje is. :lol:

Ik moet altijd eerst in de pH 7.00 de afwijking voor dat moment opnemen voor ik de boel kan afzuren.

 

Vandeweek was de afwijking 2 pH punten. Dus 5 waar dat 7 moest zijn.

Eergisteren was hij plotsling weer goe <_< ;)

En gisteren meette ik 0,8 pH punten onder de waarde.

Vandaag (vanavond) was dat weer 1,3

 

De EC is netjes op 1,7 en de temp zit rustig tussen de 20 en 22 graden

 

Ik zal morgen weer eens wat foto's knippen.

Het wordt een flinke spagetiboel onder water ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's mooi ;) dat je meter kaduk is net nu je hem zo nodig hebt :lol:

 

Dat lichtdicht maken vd emmers zelf heeft niet zoveel te maken met algvorming (wel een beetje) maar vooral met dat licht rare dingen doet met je voeding, de chelatering ed verandert erdoor (ijzer en calcium waarden) en moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

Je hebt dus al een mooie wortelpruik, zijn alle wortels mooi wit en stevig (ook id kluit zelf bij de plant)?

 

Water wat je gebruikt heeft een EC van 0.5 toch?

Hoeveel is de EC die je ingesteld hebt en loopt deze op of af als je dag/dagen erna meet en niet bijgevuld hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

ik heb zelf ook een dwc profect gehad

bij mij liep de ec altijd op mede door dat

naar mijn beredenatie het vocht verdampt

door temp en de zouten blijven achter waardoor

je ec oploopt iig bij mij lipe de ec steeds een puntje

onngeveer per 2 dagen op dan bedoel ik dus

van bijvoorbeeld 1.5 naar 1.6 in 2 dagen

maar klopt ook die beredenatie erachter ?????

 

misschien dat iemand mij kan aanvullen verbeteren

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn EC is behoorlijk stabiel. Mijn nivo veranderd ook niet door extreme verdamping, maar door minimale lekkage die -ironisch genoeg- zich vooral voor doet wanneer ik het vat wat voller doe. De druk perst net door de rubbers heen.

Maar het is niet storend.

 

Mijn pH/EC meter laat me nog wel de EC meten.

De PH wijkt nog te veel af.

Ik verwacht dat binnenkort te kunnen herstellen. ;)

 

Eigenlijk zou ik een noodvoorziening voor handen moeten hebben.

Ik zat nog even te denken aan dat lakmoes papier. Maar probeer dat maar eens te vinden zonder weer vast te zitten aan levertijden doordat het besteld moet worden. :lol:

 

Het is inderdaad een flinke pruik aan't worden.

De vooruitzichten zijn goed. De worteltjes hebben hun weg nu ook gevonden via de zijkant van de netpots en ze prikken daar dapper door de gaatjes.

Vanavond probeer ik foto's te maken.

 

Wat jouw beredenatie betreft, DH, zou je het zo kunnenbekijken.

Je hebt je basis kraanwater van laten we zeggen een EC van 0,5 mS/cm.

Je gaat dan naar 1,5, een delta EC van 1 dus.

 

Om terug te vallen naar een EC van 0,1 minder, zou je dus 1/10e van je vloeistof verdampt moeten hebben.

(Er van uitgaande dat verdampend kraanwater niet zijn eigen EC relatief zal doen stijgen.

Ik bedoel, 10 liter water met een EC van 0,5 mS/cm, zal niet plotseling een EC hebben van 5, als 9 liter van de 10 verdampt is, toch?)

 

10% verdamping vind ik veel in korte tijd. Theroretisch zou je dus je voedingsvat kunnen vullen met eenzelfde hoeveelheid water zonder de EC hiervan aan te passen.

 

Reken ik zo goed, Folks?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet 1 op 1.

 

Kan ook dat je EC verhouding door invloed vd plant wat veranderd maar verdamping is zeker een factor ook al gaat dat niet gepaard met liters en met geweldige invloed, althans bij DWC niet omdat dat een zga gesloten systeem is met weinig verdamping.

De plant neemt soms ook alleen water op, voedingszouten scheidt ze dan via de wortels weer (deels) af.

 

Een andere mogelijkheid van oplopen vd EC kan vervuiling van je systeem zijn in je leidingen of je emmers/vat.

Als je doorstroom niet helemaal je van het is dan kan er her en der ook wat in je systeem ophopen/blijven plakken wat de meting beinvloedt.

 

Lastige materie die DWC, helemaal om een beetje goed uit te leggen en er hangt ook veel van je soortje af wat je erin zet en hoe goed je dit kent qua behoeftes ed zodat je het beste kunt sturen (of in geval van echt kennen afregelen en knallen maar).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eigenlijk zou ik een noodvoorziening voor handen moeten hebben.

Ik zat nog even te denken aan dat lakmoes papier. Maar probeer dat maar eens te vinden zonder weer vast te zitten aan levertijden doordat het besteld moet worden. :lol:

 

10% verdamping vind ik veel in korte tijd. Theroretisch zou je dus je voedingsvat kunnen vullen met eenzelfde hoeveelheid water zonder de EC hiervan aan te passen.

 

Reken ik zo goed, Folks?

 

Ph tester voor aquariums ;)

 

10% verdamping is vet veel maar aanvullen doe je altijd met water dat een hogere/ gelijke of lage EC waarde heeft van wat er al inzit.

 

Anders krijg je, als je met gewoon water afvult in no time ook op EC gebied zwiepers, zit je in een dag zomaar ineens 0.5pt lager.

 

Goed kijken naar je plantjes is veel belangrijker dan perfect sturen op, ik hield ze gewoon op een bepaalde waarde (niet meer dan 1.4 incl. EC van kraanwater 0.24) gedurende de groei en id bloei ging ik iets hoger zitten, 1.7 max was het bij mij en dan wat PK in week 4&6, wel enorm oppassen met PK etc want dat tikt rap aan op DWC.

 

als ik jouw was zou ik zsm netje erboven gaan maken en gaan scroggen HB, tijdens de 1e weken vd bloei zul je nog vreemd staan te kijken qua groei, dan komen ze pas echt op gang en is 10cm per dag heel goed mogelijk en is het wel fijn om een net te hebben dan.

 

Bij aarde scrog ga ik naar 12/12 bij 80% net vol, bij DWC deed ik dat al op 60% omdat er tijdens de bloei spurt echt nog een gigantische explosie plaatsvond aan groei, zelfs de onderste piepkleine takjes staken in no-time boven het net uit toen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij DWC deed ik dat al op 60% omdat er tijdens de bloei spurt echt nog een gigantische explosie plaatsvond aan groei, zelfs de onderste piepkleine takjes staken in no-time boven het net uit toen.

 

lol

 

ik had eerst ook een beetje het effect van een halfpipe bij mijn

BW op EUROFOAM nu is het meer een paddestoel :lol:

mede door de bloeispurt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist even wat foto's geknipt.

 

Allereerst de wortelgroei in de emmers ;)

gallery_20387_7672_57798.jpg

 

Deze sprietjes uit de zijkant waren gisteren nog niet de helft van wat ze nu zijn.

 

gallery_20387_7672_54982.jpg

 

De vaten en slangen heb ik nu een stuk beter beschermt tegen het felle licht door de reflecterende matten.

 

gallery_20387_7672_108020.jpg

 

Hier een DWC plantje die ik 2 internodes terug heb getopt.

Op de foto kun je helaas niet zien hoe geel ze zijn. Nee, niet Geil. Geel :rolleyes:

 

gallery_20387_7672_32175.jpg

 

Mijn pp's in vaste grond doen het ok goed.

Beter dan de DWC's, maar dat is niet verwonderlijk omdat mijn pH meter nog steeds niet hersteld is. :wave:

Zodra de toppies van mijn vorige kweek droog zijn en de ruimte ontsmet, gaan die verkassen naar kweekhok 1.

 

gallery_20387_7672_31767.jpg

 

En dit zijn die toppies uit de afgelopen kweek.

8x PP, die ik veel te snel in bloei heb gezet.

Gaat me deze keer niet weer gebeuren, hoewel ik ook niet moet gaan overdrijven. :P

Deze piepschuimplaat is 120x60cm.

 

gallery_20387_7672_70887.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaten maken in die afdekking voor je netpotten.. verdamping en zuurstof bij de wortels.

 

Op je (wortel) foto's kan ik wel zien dat ze wat problemen hebben gehad maar daar nu overheen beginnen te komen zoals je al opgemerkt hebt. Ook dat gele blad is wel goed te zien hoor, ik ben er bekend mee :rolleyes:

 

Er hadden al wortels aan moeten/kunnen hangen die zo lang waren (en langer zelfs) als dat de emmer lang is met heel veel vd haarwortels ipv wat er nu aanhangt als alles vanaf begin ok was.

 

De penwortel schiet nl. altijd 1st omlaag en dan weet ze oeveel ruimte er is en kom de rest vd wortels ook naar beneden.

 

Je gaat nog heel wat meemaken qua wortel porno :wave: .

 

Ph is echt wel belangrijk nu, als ze nog een keer van die stress krijgen dan kun je ze beter wegdoen en nieuwe stekken zetten met in 1x alles goed.

 

Voorgroeien hoeft echt niet lang met DWC, zou nooit meer dan 2wk doen, met zaailingen max 3wk, met stekken max 2wk ivm de expolosie tijdens 1e weken bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey HB,

 

Nog een week je waterniveau hoog houden man.

Dit verklaart ook veel van de tekorten,

nu je wortels in het water beginnen hangen

kunnen ze eindelijk voldoende water en voeding opnemen.

 

Binnen een goede week zouden de wortels al talrijker en langer moeten zijn.

Dan kan je het water laten zakken en gaan ze nog sneller.

Maak volgende week nog eens een wortelshot aub.

Als je genoeg wortervorming hebt, kan je 12/12 gaan.

Als er nog niet genoeg is is de kans op uitval veel groter.

 

Spijtig van die ph meter,

heb ik ook al een paar keer meegemaakt...

Ik zo zeggen zo snel mogelijk een nieuwe, degelijke kopen.

Geef hier gerust wat meer euro's aan.

Je haalt ze er dubbel en dik uit terug.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adviseer nu niet om het water nivo te laten zakken :rolleyes: dat heeft hem nu ook id problemen gebracht.

 

5cm max onder rand netpot en dan blijft alles goed gaan, verder en er komen problemen en dan kan hij alsnog inpakken.

 

Met een bubbelsteentje id emmer kan hij lager dan 5cm gaan omdat het dan door de extreme verdamping door de bubbeltjes ad oppervlakte, genoeg vocht aanwezig is en de wortels niet uit kunnen drogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een behoorlijk prijzige EC/pH meter. Ding heeft me meer dan 150 euro's gekocht :rolleyes:

Dat mag het probleem niet zijn.

Ik heb er nog garantie op, dus even kijken het gaat met het vervangende onderdeel.

Is het dan nog niet in orde, moet hij maar terug.

Zit ik nog langer zonder :wave:

 

Mijn nivo is weer wat opgehaald, want ik had een heldere ingeving over hoe ik mijn afwijking in de pH meter kon meerekenen.

Dat ding week af als de klepel van een ouwe staartklok.

Ik refereerde aan mijn pH 7 ijk buffervloeistof en hield die waarde aan.

Nu blijkt dat de temperatuur de afwijking genereert.

 

Ik heb dat allemaal opgeschreven en wanneer ik meet met ~20graden (+/- 0,3 graad), heb ik een afwijking van 0,6 onder het ijkpunt (pH 7)

Als ik de temperatuur opvoer zal die afwijking wel minder zijn of precies kloppen, maar de temp zit hier heel vaak op 21graden, dus houd ik 20 aan waarbij ik 0,6 bij de gemeten waarde op moet tellen.

Dmv aubain marie breng ik heel vluchtig het bodempje 7 buffer vloeistof naar 20 graden.

Die waarde zal dan op 6,4 zitten (7-0,6).

Daarna neem ik een vloeistof monster uit het vat en meet ik die bij 20 graden.

Ik moet dan op ca 5,2 zitten, wil ik op 5,8 uitkomen.

 

Dat is me gisteren gelukt.

Dwz, op 5,4 eindwaarde. Anders werd de stap te groot. Vanavond gaat hij naar pH 5,8

Om de verschillen wat op te vangen heb ik nu Cannazym toegevoegd.

 

Ik heb, omdat de pH veel te laag was, afgelopen 3 dagen, eerst een emmer of 3 afgepompt en daarna 3 emmers kraanwater toegevoegd.

Het geheel even in het vat laten rondpompen zonder dat het via de plantjes liep.

Daarna gemeten op EC en pH.

EC wat opgevoerd tot 2.0 (omdat in de emmers, die samen 2x de vathoeveelheid bevatten) op ca EC 1,7mS/cm zaten.

Daarna afgezuurd.

Vanavond hoop ik wat betere resultaten te meten.

 

Oja Lostchild,

Ik gebruik wel bruissteentjes.

In elke emmer 1 oversized pingpongballetje. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, had ik niet bemerkt dat je bruissteentjes had.

Dacht dat die bubbels van waterval effect kwamen.

 

Ik hield altijd aan dat er van het gespetter iets de onderkant vd netpot moest raken en dat ging altijd prima.

Nivo verder laten zakken zodat je echt een stuk lucht tussen de onderkant pot en water krijgt heb ik ook wel geprobeerd maar ik ervoer dat rond de 5cm als de wortelmassa wat toegenomen is (niet nu al dus, nu onderkant netpot) en gehele kweek hierop houden het beste werkte.

 

Die ph meter die nu kaduk is compenseerde de temp en geeft dus altijd stabiele meting.

 

Heb je een Hanna oid als meter?

 

Waarom je nu de aftop weer met een hogere EC gedaan hebt is me niet helemaal duidelijk, volgens mij hebben ze helemaal nog niet zo'n honger en is die hoge EC die je nu aanhoudt meer risico.

 

Nu niet weer meteen gaan veranderen :rolleyes:

 

De komende paar dagen eerst voordat je aftopt kijken of je EC waarde gestegen is of gedaald en nav hiervan je bijvullen regelen.

En dan niet nav de EC uitslag van 1 dag, nee meerdere dagen moet je nemen hierbij en dan afvullen met halve sterkte EC die er inzit en dan kijken wat er met je EC gebeurt, neemt deze snel af dan kun je de voeding verhogen en anders aftoppen met iets minder sterke dan de helft.

 

Zo krijg je dan ineens op je meter door dat de EC waardes die je afleest afkomen van je plant die aangeeft ik wil meer/minder ipv dat je zelf waardes aan gaat houden wat niet de bedoeling is van DWC, mag wel maar je maakt het jezelf en de planten het er alleen maar lastiger mee en flikkert ook een hoop voeding weg op die manier (erg slecht voor mileu afvalwater van hydro)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...