Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

iSmellSmoke

Ontwerp 1.44m² hok

Recommended Posts

Welkom dames/heren,

 

 

Het opzet van dit topic is jullie te laten meekijken hoe mijn ontwerp meer en meer gestalte krijgt.

Maar eigenlijk vooral zodat jullie kunnen helpen, tips en aanwijzingen geven.

 

 

 

Momenteel is alles nog in de conceptfase, ik zal even mijn idee uit de doeken doen;

 

-Het hok zou 1,2m² oppervlakte moeten hebben, iets groter dan mijn DR100 dus.

-De hoogte heb ik nu op 2,6m gehouden omdat dit het eenvoudigste is ivm de bouwwijze.

-Het deel waarin gekweekt zal worden heb ik op zo'n 2m hoog gehouden, omdat dit overeenkomt met wederom mijn DR100.

Wat er overblijft aan ruimte zal dienen om de apparatuur in weg te werken.

 

-De wand is Bi naar Bu: Gyproc Wr (9,5mm) -- Metalstud (40mm) + isolatie -- Gyproc Rf (12,5mm) (Gyproc = pleisterplaat ;) )

 

Voor de afzuiging dacht ik aan een Ruck RK200A buisventilator (765 m³, flens ø 200 mm) en een koolstoffilter van 1000m³.

Dit is misschien iets teveel maar ik dacht aldus te kunnen dempen en geluid te verminderen.

 

 

 

gallery_20430_7114_189403.jpggallery_20430_7114_185455.jpg

De tekeningen zij natuurlijk nog zéér basic...

Voor de filter, ventilator, ed. heb ik enkel de ruwe vorm overgenomen, de maten kloppen echter wel.

Er ontbreekt nog een hoop maar gaandeweg zal ik alle details proberen aan te vullen.

 

Momenteel zit ik vooral met vragen betreffende de luchtinlaat (actief/passief, dubbele bodem, dimensionering,..)

ik zal mijn best doen antwoorden te vinden, maar als iemand enkele algemene regeltjes weet omtrent wat dan ook ivm de bouw, smijt maar in m'n topic.

 

Andere opmerkingen of aandachtspunten, weet ik veel wat nog, is ook steeds welkom; als het opbouwend is is dat meteen een pluspunt. :D

 

 

 

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot later! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, met die fan heb je geen actieve inlaat nodig. Stelregel voor een passieve inlaat is: oppervlakte inlaat = oppervlakte uitlaat * 3.

 

In jou geval 600 mm² dus.

 

Lekker dat je zoveel hoogte hebt om mee te bouwen,

 

Succes :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed begin is het halve werk! Voorbereiding ziet er goed uit. Enneh, 1,2mx1,2m=1,44m2

 

grtz,

iep

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HansWorst: Bedankt voor de stelregel, staat genoteerd!

 

@iep: topic-titel snel aangepast, om een of andere duistere reden ben ik soms wat in de war :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb even wat tijd gevonden om het ontwerp verder af te werken.

 

Het hok zal hoogst waarschijnlijk in een hoek gebouwd worden, daarom zijn de inlaten enkel waar ze op deze foto zichtbaar zijn.

Een exacte afmeting ervan heb ik nog niet. Dit zal wat afhangen van de maten van een PC-fan.

gallery_20430_7114_71835.jpg

 

 

 

 

 

 

gallery_20430_7114_41405.jpg

 

Het is nog steeds 1.44m² x 2m, de bovenliggende ruimte zal dienen om alle elektro in weg te werken.

 

De binnenkant van het hok denk ik met deze folie te bekleden;

SilverWhite_foil_48ea6c02d9350.jpg

 

Het lijkt me makkelijk en snel om de binnenkant af te werken. Daarbij geeft atmo hier een wat beter onderbouwde argumentatie waarom.

 

 

Dit was het weer, ik ga nog wat verder denken wat ik nog in m'n hok kan steken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er moooi uit! met wat voor programma maak je dit soort prachtige tekeningen als ik vragen mag???

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ salinas : google sketchup. kan je zo gratis downloaden.

 

@iSmellSmoke : ontwerp ziet er goed uit. Weet je al met welke lamp je gaat draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

De inhoud van het hok = 2,88m³

 

De ventilator verplaatst een 500m³/uur

 

500 m³/h / 2,88 m3= 173,61 x per uur wordt de lucht in het hok vervangen door lucht met een temperatuur en lv van de aan gezogen lucht.

 

Hoe wil jij de lv op 65% krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja om de lv hoog te houden zul je toch ff goed moeten rekenen, qwestie van een molier diagram te raadplegen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

eeyz gozer

 

ziet er allemaal strak uit. zal mij allemaal benieuwen ga het cker volgen!

 

maar ipv keuken aluminium folie zou je het dan niet binnen netjes afkitten en matt witte grond verf gebruiken dat heeft het hoogste rendament kwa reflektie.

anders mischien gewoon zwart wit folie gebruiken is handig om mee te werken en reflecteerd ook goed(minder als matt witte grond verf)

 

greetz

 

kwa luch vochtigheid kun je veel verschillende dingen proberen schaaltjes water natte handoeken ik sproei zelf 3x daags

 

greetz nog maals :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
ipv keuken aluminium folie zou je het dan niet binnen netjes afkitten en matt witte grond verf gebruiken

Ik denk dat dit alles behalve aluminiumfolie is. Ik denk dat het zelfklevende spiegelfolie is. Prijzig goedje dat lastic is om aan te brengen, maar als het er dan eenmaal op zit, dan heb je het ook helemaal voor mekaar.

 

@ hennep franky: kijk maar eens in het lab van weetje, daar staat ook een kast met spiegelfolie

 

@ Ismellsmoke: de basis ziet er goed uit! Kom maar op met dat bouwverslag!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...