Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

growstudent

stopcontact aarden

Recommended Posts

Beste luitjes,

 

Ik heb gezocht maar kom niks omtrent dit onderwerp tegen.

Ik wil een stopcontact gaan aarden, nu lopen op die plek geen aarde draden.

Hoe kan ik aarden ?

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ergens in huis wel aarden of helemaal nergens ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

oudere huizen hebben vaak geen aarde stopcontakten in kamers maar wel op de plaats van de verlichting.....( tbv de kroonluchters )...misschien daar nog even extra goed kijken? :rolleyes:

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan een nieuwe trekken vanuit de meterkast (als hier wat zit), meestal zit er ook aarde in de badkamer.

Dit is iig verplicht in het bouwbesluit. Maar dan moet je 't wel goed doen..

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

die van de badkamer zou ik niet gebruiken je zit met vocht en heb je kans dat je zelf ook een optater krijgt als je bvb doucht

 

dus dan zal ik toch even een 3 nieuwe kabels erdoor laten trekken/of zelf doen vanaf een andere ruimte maar geen badkamer...

 

 

dit is mijn ooit verteld omdat ik het zelfde probleem had

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet weten waarom dit niet kan, de aard draad heeft normaal gesproken geen spanning.

Of er moet net toevallig iemand kortsluiting maken als jij onder de douche staat, dan staat er zeer kort een stroom.

Totdat je aardlek eruit klapt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat is niet zo fijn als je ff relax onder de douche staat :rolleyes:

 

 

zeker voor het onzekere als het kan ergens anders netjes door lussen

 

 

het is maar een tip he :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje voor de snelle respons allemaal.

@ baksteen en carpe-diem, er zijn geaarde contacten in de woning.Zou ik daar een aftakking van kunnen maken ? en doortrekken naar de nietgeaarde contacten?

@ schenkie, niet in belgie nee,daar hebdege van die aardepin stekkers :rolleyes:

@ achterhoeker, vanauit de meterkast is geen optie ik wil hier niemand voor laten komen, en die zit 15Meter verderop.

 

Er is in de buurt een geaard contact, ik neem aan dat ik die aardedraad dan moet splitsen/aftakken, hoe gaat dit in ze werk ?

 

Srry forumers ik ben een Noob in electro, maar weet wel dat de aarding niet mag ontbreken,en alles via relais geschakeld moet worden(bijna alles).

 

Fijn dat jullie erzijn !

 

GR GS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er is in de buurt een geaard contact, ik neem aan dat ik die aardedraad dan moet splitsen/aftakken, hoe gaat dit in ze werk ?

 

Zit dat stopcontact op de muur of in de muur?

Wat is in de buurt? Als de buis van dat stopcontact naar boven loopt, via het plafond naar het punt waar je lamp hangt, zou je ook misschien van daaruit een aarde kunnen trekken.

 

Je geeft zelf al aan dat aarden belangrijk is.

Bekijk het even en geef even feedback hier in dit topic.

Moet uit te komen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit dat stopcontact op de muur of in de muur?

 

Stopcontact zit op de muur, bij die aardedraad kom ik gemakkelijk, ik zou de aardedraad vanuit daar slechts 3/4 meter hoeven door te leggen.

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je je kastje dan niet beter 3/4 meter opschuiven :rolleyes:

 

Om losse draden te trekken is geen goed/veilig idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan je je kastje dan niet beter 3/4 meter opschuiven :rolleyes:

 

die groep is al in gebruik :D

 

Een aardpen gebruiken

 

Deze moet door de betonvloer heen de aarde in neem ik aan ? helaas geen optie aangezien het de 2de verdieping is.

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat Holy al vroeg, de buis gaat niet toevallig naar een centraaldoos/ander contact waar wel aarde opzit? kon dat antwoord niet zo vinden..

 

en als je dan echt buitenlangs de draad wilt leggen, wellicht ff in een kabelgootje leggen he. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je verwarmingsbuizen zitten ook aan de aarde kan je ook een draad vanaf trekken :rolleyes:

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
je verwarmingsbuizen zitten ook aan de aarde kan je ook een draad vanaf trekken ;)

Als jij electricien ben :D ....eet ik me zolen op.... :rolleyes: dit soort adviesen ken je beter ook niet als grapje geven...LEVENSGEVAARLIJK...

 

en ik hou best van een grapje :P ...maar sommige vatten je advies serieus op....

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat Holy al vroeg, de buis gaat niet toevallig naar een centraaldoos/ander contact waar wel aarde opzit? kon dat antwoord niet zo vinden..

 

en als je dan echt buitenlangs de draad wilt leggen, wellicht ff in een kabelgootje leggen he. :rolleyes:

 

Bobthegrower, van die groep kan ik nergens een aarde draad vinden, kan zijn dat ik de vraag verkeerd vat, die groep van de woonkamer zit wel een geaard contact ,en de groep van de douche/wasmachine ook, een kabelgootje leggen naar het hok zou geen probleem zijn, maar kan ik een soort van Y splitsing maken van die bestaande aarde draaden, het zijn dus wel 2 andre groepen waar ik de aardedraad dan vandaan haal.

 

Gr GS :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

het stopcontact waar jij je kastje op wil gaan zetten krijgt zijn stroom uiteindelijk gewoon van de meterkast dus ergens moet nog aarde zitten

 

of in de centraal doos in de kamer of gang

of in de meterkans

 

zoek uit waar het stroom in je wcd vandaan komt en kijk of daar geen aarde aansluiting zit

zo ja gewoon met trekveer aarde kabel bij trekken

 

zo niet kijken waar die centrale doos zijn stroom vandaan haald (meestal gelijk uit de meterkast)

dan moet je vanaf je meterkast een aarde draad trekken naar die centraal doos en dan vanaf daar een naar de wcd (wandcontactdoos)

 

veel werk maar wel het veiligst

 

je kan ook gewoon de aarde draad los trekken uit een stopcontact in de buurt lasdopje derop en vanaf daar draad naar orginele stopcontact en een naar je kastje

 

aarde is aarde maakt niet zo veel uit waar het vandaan komt gaat uiteindelijk allemaal naar een centraal punt en dan de grond in

 

groeten

 

skunkie

 

ps

van die verwarming was een grapje al zou het wel werken :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
aarde is aarde maakt niet zo veel uit waar het vandaan komt gaat uiteindelijk allemaal naar een centraal punt en dan de grond in

 

groeten

 

skunkie

 

ps

van die verwarming was een grapje al zou het wel werken :rolleyes:

 

Nou weet ik dat er vroeger geaard werd met de verwarming, maar als aarde aarde is kan ik toch het beste mits dit veilig is een Y splitsing creéren van een van de bestaande geaarde contacten van een andre groep ?

 

Gr GS

Share this post


Link to post
Share on other sites

splitsen is geen probleem wel even mooi in een kabel gootje natuurlijk

 

en even kijken of je niet meer als een aardlek in je meterkast heb soms zie je er nog wel eens 2 bijvoorbeeld een appart voor de wasmachine groep

 

die moet je dan niet gebruiken

 

dan zou die er de verkeerde groep uit gooien

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
splitsen is geen probleem wel even mooi in een kabel gootje natuurlijk

 

en even kijken of je niet meer als een aardlek in je meterkast heb soms zie je er nog wel eens 2 bijvoorbeeld een appart voor de wasmachine groep

 

Aardlek zijn die schakelaars toch die omklappen bij kortsluiting ? die de zekering spaart en het stroom afsluit naar de contacten van die groep?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste luitjes,

 

Ik heb gezocht maar kom niks omtrent dit onderwerp tegen.

Ik wil een stopcontact gaan aarden, nu lopen op die plek geen aarde draden.

Hoe kan ik aarden ?

 

Gr GS

 

 

bij de gamma hebben ze ook aarde klemmen voor op een radiator. (verwarming/CV)

je kan dan gewoon een plekje op je radiator blakschuren en daar het klemmetje met kabel

op zetten. ik heb als loodgieter vaker de opdracht gekregen van mijn baas om de aarde op de

radioator te zetten (of in iig op het buizenstelsel) aangezien dit ook altijd geaard is.

je zal als je kortsluiting hebt wel de stroom kort via de radiator gaan maar aangezien dit

enkele mili seconden zijn en er een dikke laag lak op de verwarming zit moet dit wel

kunnen en is het ckur een optie als je anders een kabel moet gaan trekken naar de

meterkast die vaak meters van je hok verwijderd is.

 

grtzz Devils Haze

 

als het niet zo is verbeter me dan maar motiveer je antwoord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens dit kunnen jullie toch niet menen!

Je kunt niet zo maar een aardklem ongestraft aan een CV leiding zetten!

Vaak loopt een deel van die leiding via kunstof en dat geleidt niet zo goed. Of eigenlijk helemaal niet.

 

En zit die betreffende groep wel achter een aardlek??

Want wat nou als je die weglekkende stroom via de CV laat lopen zonder dat er een AardlekSchakelaar omklapt?

Dan heb je nog geen veiligheid!

 

Wat al eerder is opgemerkt, zoek uit welke vertrekken achter die betreffende automaat zitten, en bekijk of je een logische weg kunt zien van de meterkast naar vertrek, naar vertrek, naar vertrek, tot je bent waar je wilt zijn.

De vertrekken hebben centraal in het plafond de centraaldozen zitten.

De betreffende vertrekken zijn via die Centraaldozen met elkaar verbonden.

Het kan geen grote klus zijn. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle groepen (3x16á) hebben appart een aardlek, nu zag ik dat de wasmachine groep geaard is op de CV (oudere woning),ik heb het niet kunnen vinden maar ik ga er vanuit dat de rest ook geaard is op de CV ? er is een groep van de woonkamer en keuken en een voor de slaapkamers, nu wist ik niet dat die van de woonkamer gedeeld werd met die van de keuken maar heb het zojuist uitgetest. De meter zit 6/7 meter onder me , ik zit op 2 hoog met me desbetreffende kamer.

 

Gr gs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...