Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fyah?

Dieselryder kweek

Recommended Posts

Ola,

 

Na aantal jaren blowen en veel te veel geld uit te hebben gegeven aan die hobby toch maar besloten om het allemaal zelf eens te produceren. Natuurlijk doe ik het niet alleen voor de weed die er af komt maar ook voor het o zo mooie groeiproces te aanschouwen.

 

Dit is dus mijn eerste kweek, natuurlijk heb ik al heel wat informatie verzameld op dit topforum, maar info is natuurlijk niet voldoende. Ervaring is the key. Ik plaats mijn kweekverloop hier op dit forum omdat ik denk op deze manier van wat sturing kan genieten.

 

Kweekopstelling:

Tent 80x80x160

400w lamp

koolstoffilter

afzuiger

ventilator

ph/ec-meter natuurlijk (alhoewel ik niet goed begrijp waarom die ec belangrijk zou kunnen zijn)

aarde: light-growmix

7L potten

voeding: merk: TNT, iets voor groei

 

zaden: 30x dieselryder (NWC diesel haze x lowryder)

Voor deze zaden gekozen, omdat ze rap klaar zijn(8-9 weken) en zo misschien mij rap wat uit de kosten kunnen helpen.

Hoeveelheid oogst interesseert me nu niet zo hard(stil hoop ik toch op 150gr) , vooral de bedoeling dat ik in deze eerste kweek veel bijleer.

 

gallery_24758_9272_81108.jpg

gallery_24758_9272_14638.jpg

 

Nu ben ik wel al een tijdje geleden gestart, nl. 9/12 dan zijn de zaadjes de grond ingegaan.

 

Op 15/12 waren de meeste uitgekomen

Hier een foto van de sprout-pads.

gallery_24758_9272_61627.jpg

 

9 dagen na inzaaiing

19 zaden uitgekomen, de ene wat beter dan de andere

gallery_24758_9272_65333.jpg

 

En hier nog foto's van vandaag

gallery_24758_9272_90458.jpg

 

gallery_24758_9272_71904.jpg

Van deze zijn er 8, de rest llopt wat achter geen idee waarom.

Ze krijgen allemaal zelfde voeding, ph-waarde schommelt tussen 5.94-6.04.

Temp met licht uit is 20-22, licht aan 25-28. Licht schijnt 18/6

Lamp hangt ongeveer op 40 cm.

 

Ik denk dat ik tot nu toe alles gezegd heb.

ik vraag me gewoon waarom die enkele het beter doen de rest. Een tiental blijft nogal steken. Hoop dat dit nog in orde komt.

 

Vele groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je eerst even voorstellen word wel op prijs gesteld.

verder heb je een mooie setup hoor,

ik ben benieuw naar de plantjes.

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

-waarom zijn je potten maar voor de helft gevuld?

-hoeveel water geef je de jonkies?

-wat is de luchtvochtigheid? lamp aan / lamp uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tim

 

Er zijn 3 potten niet volledig gevuld omdat de aarde op was( en ik was blut), maar dat komt dinsdag in orde.

Qua water hangt af hoe droog aarde aanvoelt, als die goed droog is maak ik die wat vochtig.

Wat is geschikte hoeveelheid per plantje in jouw ogen?

LV werk ik niet mee, genoeg gelezen hier dat dat enkel diende voor stekken en dus niet voor zaden. Er staat een glas water in m'n tent en dat slinkt zeer langzaam.

 

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijvullen wil nu niet meer joh

Laat ze eerst maar een lekker groeien

Als ze de aarde een beetje vol geworteld hebben kun je de kluit er voorzichtig uithalen

Om dan de potten bij te vullen en de kluit erbovenop te zetten

Dan laatste beetje aanvullen en je potten zitten mooi tot de rand toe vol

 

Water geven? 50-100 ml per dag kan een goede hoeveelheid zijn

Moet je zelf een beetje leren aanvoelen

Potjes optillen , vinger in de aarde enzo

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@tim

 

Er zijn 3 potten niet volledig gevuld omdat de aarde op was( en ik was blut), maar dat komt dinsdag in orde.

Qua water hangt af hoe droog aarde aanvoelt, als die goed droog is maak ik die wat vochtig.

Wat is geschikte hoeveelheid per plantje in jouw ogen?

LV werk ik niet mee, genoeg gelezen hier dat dat enkel diende voor stekken en dus niet voor zaden. Er staat een glas water in m'n tent en dat slinkt zeer langzaam.

 

Groeten

Fyah?

 

 

de rv moet wel comfortabel zijn minimaal 50% voor het goed kunnen functioneren van de plantjes!

het liefst lekker rond de 60 70% voor optimaal comfort,

er staat nergens op dit forum dat er wordt beweerd dat de lv niet belangrijk is voor jonge plantjes :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, Guesswho? dan wacht ik nog met die aarde.

Qua waterhoeveelheid zal het niet te veel schelen.

 

Ff nog wat foto's van vandaag

gallery_24758_9272_19520.jpg

Toch wel wat verandering met gisteren, meeste hebben nu toch ook al die zijblaadjes. Behalve die in het rode cirkeltje blijven slacken.

gallery_24758_9272_27246.jpg

 

Tot morgen

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 per pot is echt te karig. Dat kost je grammen.

 

Je kunt ze eventjes laten strekken en dan de pot opvullen tot de kiemblaadjes.

 

Verder ziet het er mooi uit hoor :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Kleine update van vandaag

 

Weer goed gegroeid.

gallery_24758_9272_13747.jpg

gallery_24758_9272_78828.jpg

 

Ik heb ook op de bovenkant van de onderste blaren kleine lichtwitte kringetjes ondekt, wss is dit meeldauw: Echt of vals, geen idee. Hoe los ik dit op, zo rap mogelijk een middeltje kopen?

 

Ik vraag me ook af, hoe diep ongeveer de wortels nu zouden gegroeid zijn? Want ik zou het liefst al wat grotere, die met 2 in 1 pot zitten, willen verplaatsen. Of toch nog even wachten?

 

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej,ik zou nog effe wachten met overpotten want ze zijn nog wel heel klein

en als je ze in grotere potten zet groeien ze miss veelste snel,en nu kunnen ze

wat meer in de breedte groeien,voor de rest ziet het er goed uit maar waarom die half gevulde potjes :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
er staat nergens op dit forum dat er wordt beweerd dat de lv niet belangrijk is voor jonge plantjes :wacko:

 

jowel, atmosphere zegt in zijn speedgrowen met zaden post dat 30% zelfs ok is, en gezien er weinig kamers met een lagere LV dan 30% zijn in een normaal woonhuis denk ik niet dat hij speciaal een dure luchtbevochtiger moet kopen of het hele boeltje overdekken met folie, zaadplanten hebben er weinig/geen last van. Het zou wel kleine vorderingen geven om een hoge LV aan te houden maar het zal de moeite niet waard zijn.En ik denk dat atmosphere er wel wat van kan trouwens

 

@ Fyah: Karnemelk kan helpen tegen meeldauw trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, nog een update, foto's van gisteren.

gallery_24758_9272_51740.jpg

gallery_24758_9272_64513.jpg

 

Ze zijn ongeveer allemaal 2 weken geleden uitgekomen. Ik vraag mij dus af wnr ik moet beginnen uitkijken voor mannetjes en vrouwtjes.

 

Groeten en goeie feestdagen

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 3 weken (beginnende vnaf het ontkiemen) zouden dieselryders moeten beginnen bloeien. Wanneer ze beginnen aan hun bloei kun je geslacht onderscheiden. Hier heb je het grote man of vrouw topic die je alvast verder op weg helpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vandaag al 3 overduidelijke mannetjes eruit gehaald, rest nog juist iets te onduidelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok lang geleden maar nu ff wat foto's.

Wat veranderd, momenteel heb ik 8 vrouwtjes en 3 die nog onbepaald zijn.

Mannetjes er uit gehaald en gemerkt dat het idd niet evident is om een plantje voorzichtig uit te halen dus ook besloten dat ik de vrouwtjes die per 2 in 1 pot zitten gewoon te laten zitten. Volgende keer zeker op letten dus.

 

gallery_24758_9272_1593683.jpg

 

gallery_24758_9272_2702099.jpg

 

gallery_24758_9272_1603024.jpg

 

Nu zijn er op heel wat planten op de randen vooral van de bladen van die gele vlekken verschenen. Wat is dit en wat doe ik hieraan? De mannetjes hadden er meer last van maar die zijn nu weg, maar bij enkele vrouwtjes wekt het onrust bij me op.

Nu denk ik ook dat ik misschien te veel voeding geef, alhoewel ik me houd aan wat er op de fles staat maar heeft iemand toevallig een schema staan?

 

De meeldauw die ik opmerkte in het begin is nagenoeg volledig verdwenen, waarschijnlijk gewoon een tekortje aan magnesium.

 

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt planten die samen in een pot zit niet scheiden. De wortels zitten door elkaar heen dus moest je ze er uit trekken of graven hebben ze sowieso allebei wortelschade met groeistilstand tot gevolg. Gezien het autoflowers zijn en dus een vaste en beperkte groeicyclus heeft kunnen ze zich een groeistilstand echt niet veroorloven. Als er een mannetje daarentegen naast een vrouwtje staat hak je die best gewoon om, zo dicht mogelijk bij de aarde en zo vlug mogelijk.

 

Die vlekken kunnen heel veel dingen als oorzaak hebben. Neem eens enkele close up foto's van de vlekken zonder de HPS lamp aan. Misschien dat we je dan kunnen helpen. Ik zie dat je ze voeding geeft. Vele mensen op WF geven volgens mij zelfs geen voeding in de groeiperiode, gezien de aarde meestal genoeg voedingstoffen heeft om de plant te voorzien voor de eerste 3-4 weken. hangt er natuurlijk van af hoe zwaar bemest ze is. De plant heeft zelfs in zijn prille begin bitterweinig voedingstoffen nodig. Overvoeding zorgt zelfs voor groeivertraging of zelfs groeistop. Misschien zijn de vlekken te wijten aan overvoeding. Geef je al lang voeding mee? En hoeveel per hoeveel water? Komen de vlekken voor aan de bladpunten? Of misschien heb je water op de bladeren gemorst terwijl de lamp aanstont en heeft dat voor brandvlekken gezorgd? Misschien kijk je best zelf eens rond op het forum, er moet hier ergens een guide staan met bladproblemen.

 

Je kunt trouwens ook niet zomaar "een voedingschema" gebruiken. Je moet die nemen die past bij jouw voedingslijn dat je gebruikt. Welke gebruik je? Canna? Plagron? Metrop? Meestal staat er een schema op de site van het merk. Maar wees voorzichtig. Voedingsmerken spreken altijd over "ondervoeding dit en ondervoeding dat.." maar zoals ik eerder al zei, de meeste growers gebruiken zelfs geen of bitterweinig groeivoeding. Dus best neem je 1/2 van de aangewezen hoeveelheid voeding, ook in de bloei, ik gebruik zelf maar 1/4.

 

 

De eerste ronde is vooral leren.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ik denk dat atmosphere er wel wat van kan trouwens

ook ik heb Atmo hoog zitten en kan al zijn topics aanbevelen :rolleyes:

 

waren er nu 19 van de 30 ontkiemd? of 19 van de 20?

en waar kwam je zaad vandaan?

misschien kan je de toppen van je planten nog meer op gelijke hoogte brengen?

en hoe hoog hangt je lamp boven de hoogsteplant?

en wat is je nacht temperatuur?

gr Carpie

 

ps: over in dit geval gold label special mix en de voeding waarde daarin lees dan eens bericht 84 van doc in dit topic:

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=48217&st=80

 

en op die mix hoef je niet af te zuren, met potten van 11ltr en groter...

 

dus ga je te vroeg voeden dan overvoed je ze...das een ietsie pietsie bij jou gebeurd dus...doordat je een light mix gebruikt is de schade zeer beperkt gebleven. je planten vertellen je wanneer ze voeding nodig hebben... :D

probeer de volgende keer een foto te maken als de lamp net uit is aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Markiss

Ik geef al voeding mee sinds ze klein waren. Op de bus stond 25ml/5L, maar ik gaf van de groeivoeding 15ml want met 25ml kreeg ik mijn ph niet onder controle. Sinds de witte haartjes uit de topjes kwamen ben ik begonnen met bloeivoeding en dat was +- 20ml/5l(5ml minder dan aanbevolen). Maar nu geef ik ze al 4 dagen gewoon water met juiste ph.

Brandvlekken kunnen ook wel, kan me herinneren dat ik soms wat onverzorgd water gegeven heb. Daar ga ik dus op letten.

 

@Carpe diem

19 van de 30 ontkiemd. Waar van er nu 9 vrouwtjes van overschieten en 2 waarvan ik nog niet duidelijk weet welk geslacht het nu is.

Zaden kwamen van een maat.

Hoe doe ik dat die toppen op gelijke hoogte brengen?

Lamp hangt ongeveer 40 cm boven grootste plant.

Met licht uit is temp 18-22, hangt af van de verwarming. Volgende keer zal ik eens kijken voor een kleine verwarming in de tent. Want het is niet evident om temp vast te houden.

 

Wat gelezen en begrepen dat ik toch duidelijk teveel voeding gegeven heb, ik zal er dus een tijd mee stoppen.

 

Bedankt

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de toppen op gelijke hoogte krijgen door er oude dvd doosjes of boeken onder te stoppen ofzo, wel opletten dat die boeken nat mogen worden in geval je eens wat te veel water zou geven.

 

Ik zou nu ook idd niet meer voeden. Als de plant verschijnselen vertoont van tekorten, pas dan zou ik pas bijvoeden. Op het gebied van voeden is het vooral belangrijk dat je de plant bekijkt om ze te voeden, niet wat er op de flesjes staat.

 

Een donkergroene plant wilt zeggen dat de plant goed gevoed is. Wel opletten voor verbrande bladpunte, dan hebben ze een beetje te veel. Indien hun kleur echt zeer licht is, dan mag je wel wat bijvoeden. Kijk vooral naar je plant als de lamp uit, dus net voor of na hun dagcyclus ( doe de lamp niet uit in het midden van de dagcyclus, je verliest er lumen door met je lamp). De hps lamp zorgt er namelijk voor dat wij een andere indruk van kleur hebben van de plant.

 

Probeer altijd de lamp zo dicht mogelijk te zetten op je plant. Licht is gewicht. Besef dat de lichtsterkte exponentieel (en dus niet lineair) toeneemt naarmate je je lamp dichter hangt, dat wil dus zeggen dat die laatste luttele centimeters echt wel veel verschil maken. Maar pas op, je kunt merken aan je plant dat de lamp te dicht staat (en dat het dus te warm is) door de bladranden die beginnen te krullen naar binnen. Ik denk dat het dichtst dat je kunt komen met een 400watt lamp ergens tussen de 35cm en de 40cm is, afhankelijk of dat er een venilator pal staat te blazen of niet. Dus je zit er feitelijk niet ver van, goed zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het eens met markiss.

om naar de echte kleur groen en bladpuntpuntjes te kijken vroeg ik ook om een foto met licht net uit..

de slechte kiemverhouding kan meerdere redenen hebben...groen minder rijp zaad etc..

ontkiemen onder 400 hps kan wel natuurlijk...maar is een beetje erg duur in stroom.

ik kocht van mp een mooie propagator met verwarmingsmat en 3x8 watt groei lampjes voor een prikkie...maar idd het is wel weer een uitgave...maar lowbuget met een paar kleine (badkamer) tl buisjes en jou nachttemperaturen kom je een heel eind hoor...die verwarming mat is bedoelt door ontkiemen in bv een koudere omgeving..

Ik kan niet goed zien hoe diep je de sprout-pads onder de aarde gezet hebt, maar de kiemblaadjes ( zonnepaneeltjes) mogen net op de aarde rusten.

En idd als je een volgende keer weer te kort aarde heb,dan beter egaal verdelen over de potten ivm afstand tussen lamp en tophoogte.

Gaat best goed zo far,de opmerkingen moet je maar zien als opbouwend :rolleyes:

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

close up foto met licht uit wel flitser gebruiken dan :rolleyes:

 

houd je ze in 7 l potten ??? dat is maar 3,5 L per plannt beetje weinig denk ik

kan je beter even een maat groter gaan

 

wat voor ventilatie heb je over de topjes ??

 

had zelf ook wat gele vlekjes was bij mij water druppels met voeding die in het blad was gedroogd

 

je kan om ze op gelijke hoogte te brengen ook knakken of buigen en neer binden

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd over de potmaat heb ik heen gelezen..3.5 per plantje en de pot niet helemaal vol is weinig....

ook heb je geen wortel stimulator gebruikt dacht ik, vinden ze wel lekker....

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
knakken

 

Zouden we dat wel doen bij een kleine net begonnen met de bloei autoflower met te weinig aarde en overvoeding? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast bedankt voor extra info.

 

@Carpe diem

Wortel stimulator heb ik gebruikt, en dat was toch wel te merken bij de mannetjes die ik er uitgehaald heb. Enorme wortels voor zulke kleine plantjes.

 

@skunkie

De meeste zitten nu toch alleen in 7L potten alleen die 2 vanachter rechts en de meest linkse maar van een van die 2 weet ik nog niet welk geslacht het is. Van die 2 in midden heb ik vandaag gemerkt dat 1tje een mannetje was.

 

Zoals jij het zegt zijn het dus eerder gele vlekken en dus brandvlekken. Is dit een ramp?

Ik zal voortaan opletten met het water geven.

Maar ik zorg zo vlug mogelijk voor een foto voor de zekerheid.

 

Groeten

Fyah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...