Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jahfya

Plagron Bio mineraal 2010

Recommended Posts

@ Nature,

Ik wist niet dat botrytus ook op het blad begon.

Bij rozen en tot nu toe mijn ervaring met wiet vormt botrytus alleen in de toppe en loopt daardoor uit naar het blad.

Weer wat geleerd :wacko:

 

Over de Neemolie, we kunnen het gewoon nog kopen!

Zal ff vragen welk bedrijf..

 

@ Jahfya, Succes met het oplossen!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ skafz

 

Meestal zie je botrytus in de top, budrot dus. Deze ontstaat als de luchtvochtigheid in de top te hoog oploopt.

Dit zie je bijna alleen in de laatste 2-3 weken, als de top op zijn dikst is.

In dit geval ontstaat er condensvorming tussen de bladeren, terwijl de toppen relatief droog blijven, vanwege de bewegende lucht rond de toppen. Ook zijn de toppen nog niet zo dik. Binnen in dit dikke bladerdek gaat, zodra de lampen uitgaan en daardoor de temp daalt en de LV stijgt, condens ontstaan bij de bladeren die elkaar raken. Soms zie je zelfs bladeren door condensvorming aan elkaar plakken.

Condensvorming in de nachtfase geeft een groot risico op schimmels als botrytus.

 

@Jahfya

 

Kan je de luchtbevochtigers niet uitzetten in het 1e gedeelte van de nacht?

Heb je waaiers aanstaan gedurende de nacht?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mensen ff een update

 

wordt nu wat spannender en interressanter omdat ik dus met het botrytus virus zit

nature had helemaal gelijk, hoe meer ik er over nadenk hoe meer vergelijkingen ik vind met budrot

hoge lv onder het dek en inderdaad zelfs bladeren die aan elkaar plakken van het vocht.

de manier hoe de bladeren necrotisch uitzien is echt een kenmerk

zelfs de trips die ik in zeer lichte mate heb gehad en nog steeds zorgen voor zwakkerre plekken op de

bladeren waar schimmels zich weer kunnen manifesteren.

 

gallery_21262_9263_246476.jpg

 

het is duidelijk, geen verbranding geen voedingsprobleem geen ph probleem

botrytus :wacko:

 

en dan één van de hoofd veroorzakers tatatatatatatataaaaa

 

gallery_21262_9263_386933.jpg

 

de lucht bevochtigers, super dingen werken fantastisch voornamelijk gedurende de groeiperiode

maar op het moment dat ik in plus minus de derde week beland, waar ik nog steeds een lv wil van 60%,

en het dek maximaal ontwikkeld is, is de ventilatie tussen de planten cq bladeren net zo belangrijk.

daarbij is de plek van de luchtbevochtigers ook een bepalende factor.

 

goed we weten wat het probleem is, maar wat doen we er aan ?

 

ten eerste probeer ik de lv omlaag te brengen iig die piek van biijna 90% die ontstaat zodra de lampen uitgaan

ten tweede de luchtbevochtigers verplaatsen en ze niet direct onder het blader dek laten blazen

ten derde zoveel mogelijk aangetasre beladeren verwijderen

en als laatste zoals ik al zei, ga ik komende week me amuseren om de doorlaatbaarheid tussen de bladeren

te vergroten daarbij dus ook de ventilatie tussen de bladeren optimaliseer.

dat betekend flink snoeien :D :P

 

voor de verder rest zien de dames er goed uit, inmiddels zitten we in week 4 en de topjes zien er nog wat ielig uit

maar dat is met bio mineraal in vergelijking met biologisch vrij normaal.

 

met de voeding ben ik weer op nivo volgens schema

alleen vragen ze nu steeds meer water ongeveer 10 tot 15 liter per dag, dat is gemiddeld 1.5 liter per plant :D

 

gallery_21262_9263_722419.jpg

 

gallery_21262_9263_159265.jpg

 

gallery_21262_9263_787760.jpg

 

nou dit was het weer komende week weer een update

 

mensen stel vragen geef commentaar daarom zijn we hier en daarom leren we

 

groetjes Jahfya

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey Jahfya

 

een tijdje niet gesproken lol

maar dat met die vochtige bladeren ik had dat ook

en elke keer als het licht aan ging en ik schoof bladeren

aan de kant dan zach ik dat de onder ligende bladeren

nog vochtig waren hier deet ik dan goed nadenken aan de

kant schuiven of snoeien ik heb ze een hele tijd steeds

aan de kant geschoven dat ze weer konden drogen

bij wijze van spreken. maar nu na de eerste keer in de

kapperstoel te hebben gezeten hebben de plantjes er helemaal

geen last meer van dus zal bij jou ook wel goed komen

als je ze ff bijsnoeit.

 

begin bloei ziet er mooi uit

ps heb je die bevochtiger ook aan in de nacht periode ????

in de nacht periode heb je die bevochtiger toch niet nodig???

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er mooi uit! jammer van je bladrot maar dat komt wel goed!

 

succ6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een schimmel he, geen virus. Informatie van LTO Nederland:

 

Informatie over plaag Botrytis (Botrytis cinerea; Botrytis paeoniae)

 

Schadebeeld:

Grijsgrauw schimmelpluis (stuivend) op stengel, blad en bloemen. Op bovengrondse plantedelen ontstaan plekken beige-bruin droogrot of natrot. Hierop vormt zich grijsbruin schimmelpluis. Met een loep zijn de sporendragers (conidioforen) goed te onderscheiden. Het onderliggende vaatweefsel wordt bruin tot ver voorbij de uiterlijke aantasting. De aantasting komt vooral voor op wonden, bloemen en op afgestorven plantmateriaal.

 

Levenswijze:

Botrytis cinerea is een zeer algemeen voorkomende schimmel die zowel primaire als secundaire veroorzaker van problemen kan zijn. Grauwe schimmel is een zwakteparasiet die vooral onder vochtige omstandig­heden schade veroorzaakt. Botrytis-sporen zijn in grote aantallen in de lucht aanwezig. Grauwe schimmel kan vrij lang in leven blijven. De levensduur is langer bij een hogere vochtigheidsgraad en temperatuur. De sporen zijn klein en bevatten weinig vocht. Bij een relatieve luchtvochtigheid die hoger is dan 93 % kan de spore voldoende vocht opnemen om te kiemen en te infecteren. De temperatuur beïnvloedt de kiemsnel­heid. Bij een temperatuur beneden de 20°C gaat het kiemings- en infectieproces langzamer, maar ook bij lage temperaturen, zelfs dicht bij het vriespunt, gaat de kieming door. De schimmel verspreidt zich door sporen via lucht, water, insecten, of door handelingen in het gewas, door schimmeldraden (mycelium) die korte afstanden kunnen overbruggen, en door sclerotiën die achterblijven in plantmateriaal of in de grond. Aantasting vindt vaak eerst plaats op afgestorven materiaal, vanwaaruit gezond materiaal wordt geïnfec­teerd. Infectie kan ook plaatsvinden via weefsel dat weinig weerstand biedt. Er is dan geen wond nodig om de plant binnen te dringen. Grauwe schimmel kan zelfs bij groene delen naar binnen dringen. Het aangetaste gedeelte fungeert voor de schimmel als voedselbron, die hem genoeg energie levert om gezond weefsel aan te kunnen tasten. Niet alleen het vochtgehalte en de temperatuur zijn van invloed op de infectiekansen, maar ook de hoeveelheid voedingsstoffen. Naarmate er meer voedingsstoffen aanwezig zijn in de verschillende plantedelen, is de kans op infectie groter. De kleine sporen bevatten weinig eigen voedselreserves en hebben daarom behoefte aan uitwendig voedsel. Ook de afgevallen bloemblaadjes en meeldraden die op het blad terecht komen kunnen de uitvalsbasis vormen voor een infectie. Botrytis cinerea kan na het ontstaan van infectie latent worden als de omstandigheden voor de uitgroei van het schimmel­weefsel ongunstig zijn. De binnengedrongen schimmel is dan niet dood, maar groeit voorlopig niet verder. Pas bij gunstige omstandigheden kan de schimmel opnieuw actief worden. Zo'n latente periode kan wel enkele weken duren. Botrytis cinerea kan door zaad worden overgedragen.

 

Waardplantenreeks:

Alle gewassen, waaronder: Achilea; Aconitum; Amaranthus; Ammi; Anethum; Dianthus; Antirrhinum; Aster; Astilbe; Carthamus; Celosia; Chrysanthemum; Delphinium; Eremurus; Forsythia; Gypshophila; Helianthus; Helichrysum; Heliopsis; Helipterum; Iberis; Ilex; Lathyrus; Liatris; Lepidium; Limonium; Lonas; Lysimachia; Matthiola; Molucella; Nigella; Ornithogalum; Paeonia; Physostegia; Prunus; Rosa; Saponaria; Scabiosa; Syringa; Solidago; Solidaster; Thlaspi; Trachelium

 

Bestrijdingsopties:

 

Preventie:

· Zorg voor een goede conditie van de plant (geef optimale bemesting).

· Plant ruim.

· Houd het perceel onkruidvrij, zodat het gewas luchtig blijft.

· Probeer door cultuurmaatregelen natslaan en guttatie te voorkomen.

· Een lage RV en een hoge EC zijn gunstig, maar niet altijd realiseerbaar.

· Giet onderdoor, zodat het gewas droog blijft; zorg dat het gewas niet langer dan 24 uur nat kan blijven.

· Zorg ervoor dat het gewas na een bespuiting droog de nacht ingaat; voorkom de combinatie van vocht en warmte. Maak zo min mogelijk wonden en zorg ervoor dat de (snij)wonden zo glad en klein mogelijk zijn.

· Ruim infectiemateriaal (gewasresten, dood materiaal) tijdig op.

· Spit het eventueel om, teneinde de infectiedruk te verlagen.

· Voer de bedrijfshygiëne stringent door: stop ter plekke de dode en zieke planten in een plastic zak en verwijder deze direct van het bedrijfsterrein.

 

Mechanische en fysische bestrijding:

Wanneer een gewas als Paeonia is afgeoogst, is het mogelijk de bovengrondse delen af te branden met een onkruid brander. Stop ter plekke de aangetaste dode en zieke planten in een plastic zak en verwijder deze direct van het bedrijfsterrein.

 

Chemische bestrijding:

Om resistentie te voorkomen dient bij de chemische bestrijding afgewisseld worden met middelen uit verschillende groepen.

 

Met name in je toppen kan het heel erg vochtig worden en lang vochtig blijven, zorg daarom altijd voor een goede ventilatie.

 

Wat ook veel gebruikt wordt tegen schimmelinfecties is trichoderma bacteriën of thee van actieve bacteriën.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit gast, gaan met die banaan ! :lol:

 

Voor die bladproblemen(schimmel) denk ik dat je snel die lucht bevochtiger uit moet zetten, en beter 1x in de zoveel tijd kan sproeien.

Met zoveel groen in die ruimte wordt de LV toch uitzichzelf wel aardig geregeld ?

 

Success !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb naar de foto's gekeken en zie dat er te nat gekweekt is, en daarom is er ook zoveel blad, en veel blad veel vocht, ziet er verstikkend uit.

Volgende keer wat minder water geven, dus generatief kweken, daar heb je meer aan.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@devilshaze

 

ik heb de lucht bevochtiger ook aan in de nacht ja

normaal gezien produceerd de plant genoeg waterdamp om de lv mooi op peil te houden gedurende de nacht

en al helemaal als je zo'n totaal bladopp heb zoals in mijn hokkie maar aangezien ik een kacheltje aan

moet zetten dropt de lv schrikbarend naar onder de 25% en dat is gewoon te laag.

de luchtbevochtigers krikken de lv weer wat op maar mijn fout was dat ik de luchtbevochtigers pal onder

het bladerdek had staan en dat mede het dichte dek is de oorzaak geweest

 

ik heb nu de luchtbevochtigers verplaatst naar beneden min of meer voor de ventilator

dit alleen al heeft het resultaat dat de lv gedurende de nacht binnen het dek is gezakt naar 60%

daarnaast zijn er geen vochtplekken meer te bekennen

 

zodra ik ook nog eens ga snoeien zal dit probleem vrijwel geheel opgelost zijn :D

 

@hey hazemarc

welkom

 

@whazzup

 

mooie edit, kan ik zeker wat mee en bevestigd mijn vermoedens.

en die mensen van LTO ha nou .......

die kunnen wel eens gelijk hebben ;) ;)

 

heb je toevallig nog wat info over die thee van actieve bacterien ?

 

 

@highfly

 

hey highfly ik denk dat we qua dit wel redelijk op één lijn zitten maar zoals ik al schreef bij devilshaze heb ik in deze niet echt een keus en is de lv kwestie toch al redelijk opgelost

 

 

@carlito

hey carlito dat snap ik niet helemaal.

ik geef water naar de behoefte van de plant en zet de dames in geen enkel geval op rantsoen

te nat is het medium absoluut niet

als ik de planten kleiner wil hebben ga ik ze niet minder water geven maar laat ik ze gewoon minder lang voorgroeien. het feit dat ze toch zo groot zijn geworden is dat ik een behoorlijke inschattings fout heb gemaakt en niet had gedacht dat het verscil tussen bio mineraal en biologisch zo groot zou zijn.

de voorgroei periode van de biologische lijn was nagenoeg 5 weken

de voorgroei periode van de bio mineraal was net 3 weken en toch zijn ze groter geworden als de van de bio lijn

dat er een verstikkende werking heerst door het zeer compacte bladerdek ben ik helemaal met je eens en daar zal ook wat aan gaan gebeuren.

 

 

groeten Jahfya :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mensen ff updatje

 

vandaag zit ik in week 5 ik knal er nog ff een paar foto,s op van week 4 dag 5

morgen komt er een update van het snoeiwerk , is inmiddels al gebeurd maar mot nog ff uitwerke

 

gallery_21262_9263_512530.jpg

 

gallery_21262_9263_853255.jpg

 

gallery_21262_9263_697475.jpg

 

toppen beginnen nu langzaam hun vorm aan te nemen en ik verwacht dat ze nu gaan knallen

 

laturzzz Jahfya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het valt hier ook niet bij te houde he! Hahaha

Je gaat snel man :lol:

 

Maar het gaat lekker in je hokje, alles bloeit mooi ;)

 

Vind je dit voedings schema beter tot nu toe ?

Of merk je nog niet echt verschillen ?

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houston... we got Buds :lol:

 

Het word weer spannend ;)

gaat het in jou ogen ook allemaal lekker?

 

Grtz, De pan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo luitjes

 

inmiddels zit we in midden week 5 en de toppen beginnen aan dikte te winnen :D

 

zoals beloofd zou ik nog een foto sessie maken van de snoeidag

mensen die me volgen weten waar ik het over heb

zoals normaal geef ik bij de foto,s wat opmerkingen

 

gallery_21262_9263_343765.jpg

 

goed te zien dat het dek een dikke 30 cm dik is daarnaast uiterst compact

naderhand gezien is dit vragen om problemen en die heb ik dus ook gekregen

 

gallery_21262_9263_342405.jpg

 

duidelijk te zien dat de botrytus mooi ;) ontwikkeld door de geringe ventilatie en hoge lv onder het dek

 

gallery_21262_9263_170914.jpg

 

nogmaals complete duisternis in deze jungle

hier moet nodig wat aan gedaan worden

 

gallery_21262_9263_543063.jpg

 

foto van na het snoeien

licht komt er weer doorheen en ziet er meteen al een stuk gezonder uit

ik heb voornamelijk de bladeren die aangetast waren verwijderd maar ook de grote bladeren onderaan en hogerop daarnaast al het klein grut aan topjes

 

gallery_21262_9263_401604.jpg

 

skinny legs ;) :lol:

 

gallery_21262_9263_495923.jpg

 

ik heb er al met al bijna een vuilniszak uit gehaald

dit laat behoorlijk wat wonden achter maar aangezien de planten verder gezond zijn moeten ze dit aankunnen

liever een dag achterstand als een oprukkend schimmel

 

gallery_21262_9263_567898.jpg

 

gallery_21262_9263_665563.jpg

 

gallery_21262_9263_227539.jpg

 

toppen beginnen mooie vormen te krijgen ehehehe

deze snoeisessie is een paar dagen geleden gebeurd en sindsdien geen botrytus meer gezien

ik heb daarbij natuurlijk wel de lucht bevochtigers verplaatst

de lv is 40 min en 55 max

 

 

@hey skafz en peter

 

opzich gaat het lekker al verwacht ik wel dat ik deze keer langer moet doorbloeien

ik ben tevereden maar heb een belangrijke les geleerd, dat biologisch en bio mineraal een volledige

andere aanpak nodig hebben ten opzichte van elkaar

 

groetjes Jahfya

Share this post


Link to post
Share on other sites
belangrijke les geleerd, dat biologisch en bio mineraal een volledige

andere aanpak nodig hebben ten opzichte van elkaar

 

in welke zin bedoel je dat Jahfya ??

 

grtzzDH

 

sexy geschoren benen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey devilshaze,

 

binnenkort maak ik eens wat vergelijkings materiaal met foto,s

maar ff in het kort

 

biologisch

 

-langere voorgroei in totaal bijna 5 dikke weken (waarschijnlijk omdat de royalty mix al behoorlijk voorbemest is zal dat ietwat de groei remmen

-bloei begint al vanaf begin week 2 bloeifase

-groei stopt nagenoeg na week 2 bloeifase

-compactere toppen met minder blad

-sneller rijp ( ciaze week 8 a 9 )

 

bio mineraal

 

-net 3 weken ( vergelijkbaar met week 6 groei biologisch)

-pas topvorming na week 3 bloeifasae

-veel langere doorgroei en strekking tot bijna einde week 4

-toppen zijn flosser en meer blad

-waarschijnlijk pas afgerijpt in week 10

 

dit zijn de voornaamste redenen maar binnenkort met foto dan kun je beter vergelijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jahf!

Ziet er wel grappig uit die skinny legs ;)

Denk dat je er wel een mooi aantaal grammen vanaf gaat halen hoor!

Dat gaat nog wel aandikken en knallen in dat hokkie vooral met die shaved legs ;) :lol:

 

Succes nog man!

Greets,

THommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jahfya,

 

Net ff snel je 1ste verlagje en deze doorgespit! Ziet er echt super uit man, zo'n grotere aanpak met PL.

Heb ik het goed als ik zeg dat deze voedingslijn de boel een stuk sneller vol heeft laten groeien tegenover je andere ronde?

Ik volg je, en hoop voor je dat de rot wegblijft uit je mooie hok.

 

Succes,

 

RDV ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mensen

 

ff update, ik heb het ontzettend druk heeeeeeeeerlijk maar desalniettemin een updatetje

 

is de botrytus de deur uit dient het volgend probleem zich aan.

de volgende foto,s zijn van een paar dagen terrug

zoals de botrytus is het volgend probleem ook een aantal keren al ontstaan in mijn hok.

vanaf week 6 begint de plant opnieuw blad te ontwikkelen in de top

 

gallery_21262_9263_229699.jpg

 

gallery_21262_9263_486676.jpg

 

licht inval in de nachtperiode is uitgesloten, zelfs de lampjes van de luchtbevochtigers en adapters zijn afgeplakt

voeding is niet veranderd EC 1.8 PH 6.3 temp min 21 max 32

 

wat er eventueel mee te maken kan hebben is dat ik ditmaal de lampen korter op de toppen heb gezet

plus minus 3 cm, als gevolg ontstaat er een veel hogere temp bij de toppen en is de ventilatie minimaal

daarnaast ben ik de potten ietjes leger aan het laten trekken om de bloei te stimuleren

inmiddels heb ik ook al de lampen iets hoger gehangen en dat heeft effect.

 

gallery_21262_9263_377341.jpg

 

gallery_21262_9263_666713.jpg

 

gallery_21262_9263_248468.jpg

 

de toppen zijn zich weer opnieuw aant vullen en de strek is er een beetje uit, gelukkig

hier en daar ook weer tripzzzzzzzzz maar daar heb ik weer wat krijgers voor besteld

 

iemand nog advies wat de preciese reden kan zijn ivm nieuw bladvorming ?????

ik moet erbij zeggen dat het soortje ook wel erg gevoelig is hiervoor

 

groeten Jahfya

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey Jahfya

 

ziet er nog lekkerder uit als vorrige week :lol:

 

zou het niet aan je max temp kunnen liggen, 32 is wel erg hoog ???

door die hoge temp is die toch ook nog een beetje gaan rekken???

had een foto gezien leek wel alsof die bloei-groei-bloei heeft gehad

stresss??

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey devilshaze

 

tja ik weet het niet, ik heb al vaker temp gehad hoger dan 32 (vooral zomer ) en dan heb ik deze probs niet

en het is vreemd dat het telkens vanaf week 6 bloei begint

 

ik heb me laten vertellen dat het ook te maken kan hebben met een te groot verschil tussen min en max temperaturen

 

gallery_21262_7586_708073.jpg

 

kijk dit is een iets gevorderd stadium van een eerdere kweek in week 8 bloei

uiteindelijk is de top alleen nog maar blad en tak

let op dit is niet een foto van de huidige kweek !!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit deze PLL kweek.

 

Had, nu ik zelf geheel bio kweek ook al het idee dat dit anders uitpakt dan met minerale voeding (of dit nou bio is of niet).

Eerder de strek eruit, veel sneller klaar en hardere toppen, zelfs de kleintjes zijn lekker compact.

 

Dat van die blaadjes in de toppen is voornamelijk genetica volgens mij, ik heb dat eerder ook bij bijv AK48 gehad en ook een ww x bb kruizing had er een handje van.

Ik had geen hoge temperaturen, geen overvoeding of wat dan ook toen maar wel allemaal kleine blaadjes id toppen bij bepaalde soortjes (toen ik nog voornamelijk Nirvana zaad gebruikte.. niet zo stabiele genetica).

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey lostchild

 

het zal zeker met de genetica te maken hebben maar ik denk dat er toch externe factoren meespelen

die hier voor zorgen

 

het uitschieten is in het hok vrijwel gestopt nou

heeft het dan toch te maken gehad dat de lampen er zo kort op zaten ??

 

in de kweek van de laatste foto moet ik toegeven dat iki wel een foutje had gemaakt

ik had toen pas de luchtbevochtigers en deze hebben kleine indicatie lampjes die branden als ze aan staan :lol: ;) dus ook in de nachtperiode

niet groed maar weer eens een les dat je dubbel driedubbel je ruimte moet checken op externe lichtbronnen ;)

 

Jahfya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jahfya, het zag er lekker uit tot die laatste foto's :lol:

Ik heb zelf niet zo veel ervaring, maar dit is zeker lichtstress.

Een maat van me had dit ook, zag er precies zo uit... (bij hem kwam het niet meer goed, de planten zijn geoogst en er is hasj van gemaakt).

 

Hoop dat hij bij jou weer lekker verder gaat met bloeien, sterkte !

Share this post


Link to post
Share on other sites
let op dit is niet een foto van de huidige kweek !!!!!!

 

hey highfly leuk dat je ff om de hoek komt maar wel ff lezen he en niet alleen plaatjes kijken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...