Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
djeerdtown

Electra

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik ben een noob op electra gebied (en nog wel een hoop gebieden B) ) maar ik vroeg mij af of 3 lampen plus de benodigde aparaten zoals vsa,sofboxen,ventilators en noem het complete plaatje maar op gaat werken op 1 groep van 16 a?

 

En ik vroeg mij af hoe je nou je schakelbord aansluit als ik die krijg.. Gebruik je de kabels van een stopcontact van de vrije groep? Moet je een kabel trekken vanaf je meterkast?

 

Ik heb veel gelezen bij de electra draden maar snap het tog niet helemaal.

 

Alvast bedankt voor je tijd en reactie!

 

Groetjes Djeerdtown

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Djeerdtown,

Bij mij lukt het zelfs met 10 lampen!

10 x 54 watt T5.

 

Welke wattage hebben de lampen van jouw?

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
max 3600 watt

 

Idd max dus hier mag je tijdens je inschakelpiek ook niet overheen gaan!

 

Ik zou 2 kabels laten trekken vanuit de meterkast

1 groep voor de lampen en 1 groep voor de rand apparatuur

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de snelle reacties mensen echt top!

 

ik wil 3x 600 watt misschien 4 x gebruiken.. ik heb zo'n 3 bij 3 meter misschien iets kleiner... is dan 4x 600 teveel van het goede?? ik las al iets wat guesswho zei... bij je schakelpiek (bij opstart van je lampen etc) verbruik je wat meer dan normaal..

 

als ik een foto van me meterkast upload kan iemand dan zien of het geaard is? wat dat is wel een must las ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus 2 groepen?

 

Zeker als je in de toekomst uit wilt breiden zou ik voor 2 groepen gaan

Eventueel kun je er later nog 1 bij plaatsen

 

3 x 600 watt is eigenlijk wel het maximale wat je er veilig op kunt zetten

Verder geen andere apparatuur erbij op

 

3x3 = 9 m2 daar kun je makkelijk 4 x 600 watt op kwijt

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dus bij 4 lampen zou ik 3 groepen moeten gebruiken of gaat dat nog op 2? En die kabels van de meterkast is dat iets wat je zelf kan doen zonder veel verstand of moet ik dat laten doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je geen verstand hebt van elektro kan je het beter laten doen.

 

Dit voorkomt veel brandgevaar en in het ergste geval elektrocutie.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

u=i*r

 

oftewel 220volt x 16 amp is 3520 watt dat is dus het maximale

 

het hele huis is voorzien van stopcontacten die ook deze maximale belasing aankunnen als er stopcontacten waren geweest die miner aan konden dan zou de zekering van de bouw uit ook lager zijn op zolder deel je meestal de groep met de bovenverdieping en bij veel mensen thuis is dat 4 kamers met max 4 x 100 watt lampen

daavan uit gaand moet je van die 3520 400 afhalen houd je nog 3120 over op je zoldertje

4 x 600 is 2400 zou dus geen probleem moeten zijn en om met randapperatuur zoals afzuiging enzo over de 720 heen te komen heb je een beste afzuiging

het enige waar je mee op moet letten is als je er een electrich kacheltje in gaat zetten omdat deze meestal wel 2000 watt zijn die mag dus nooit samen met je lampen aan kunnen makkelijke manier om dat te doen is een relais halen met een breek contact er bij die de stroom van de kachel af haald als de lampen aangaan nals je dat doet zou het geen problemen moeten geven

doorbranden van je leidingen is niet mogelijk omdat die allemaal dus minimaal die 3520 aan kunnen

zou je nu echt een extra groep willen en wil je der tog een kabel bij laten trekken dan kan dat altijd let wel op een extra groep in je meterkast kan wel wat kosten somige meterkasten kunnen niet uitgebrijd worden en dan heb je dus een hele nieuwe nodig ook de leiding naar de zolder leggen is meestal nog een hele truuk omdat er geen loze leiding naar de zolder zit wel kan dit soms via de cv ruimte die bij vele mensen van de kruipruimte tot de zolder loopt denk aan de afvoer pijp die naar je dak loopt van je riolering langs deze ruimte kun je nog vaak een kabel laten zakken je kruipruimte in vanaf de zolder neem dan wel kabel die is bedoelt voor onder de grond en ga dan geloijk voor 3x2,5

 

ik hoop dat ik hiermee voldoende info heb gegeven

 

groetjes

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 x 600 lukt wel. 4 x ook mits je niet teveel randapparatuur hebt.

Let ook op vermogen van je kacheltje !!! die zijn ook al snel 1000 watt

 

Als je 4 x 600 neemt, zou ik ze gefaseerd laten opstarten. Dus eerst 1, dan minuut of 2 later nr 2 etc. Dan heb je minder last van de piek spanning.

je kunt dat doen door opkomvertragingen op je relais te zetten of 4 tijdklokken goed instellen.

 

Succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites
u=i*r

 

oftewel 220volt x 16 amp is 3520 watt dat is dus het maximale

 

het hele huis is voorzien van stopcontacten die ook deze maximale belasing aankunnen als er stopcontacten waren geweest die miner aan konden dan zou de zekering van de bouw uit ook lager zijn op zolder deel je meestal de groep met de bovenverdieping en bij veel mensen thuis is dat 4 kamers met max 4 x 100 watt lampen

daavan uit gaand moet je van die 3520 400 afhalen houd je nog 3120 over op je zoldertje

4 x 600 is 2400 zou dus geen probleem moeten zijn en om met randapperatuur zoals afzuiging enzo over de 720 heen te komen heb je een beste afzuiging

Sorrie, maar dit is klinklare onzin!

 

1. Stopcontacten mogen / kunnen niet continu op 16A belast worden

2. Je kunt niet al je groepen onbeperkt belasten, kijk naar je hoofdzekering!

3. Het is onverstandig om een huishoudgroep gedurende lange tijd voor meer dan 75% te belasten.

4. De U*I gaat helaas niet op. Je hebt te maken met inrush current en blindstroom. Dat laatste is niet zo'n enorm aandeel maar toch. De inrush heb je wél last van.

 

Stelregel om het veilig te doen: Niet meer dan 3 x 600 watt lampen op een huishoud groep mits:

 

1. de groep niet belast wordt door zware afnemers

2. de bekabeling ervoor geschikt is

3. de aansluiting ervoor geschikt is

 

Ga je wél te veel trekken dan krijg je dit soort taferelen:

gallery_5211_7628_58870.jpg

Als je goed kijkt dan staat er 10-16 op het stopcontact: 10A continu, 16A piek. Je hebt een Schuko aansluiting nodig wil je echt hoger gaan en ook dat zou ik in een huisinstallatie niet aanbevelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties!

 

maar het kan dus op 1 groep? Kan je niet de boel op een stopcontact aansluiten of gaat dat nooit werken? Moet er een kabel van de meterkast getrokken worden?

 

want ik heb vroeger een kast gehad van 2x600 en die heb jaren op een normaal stopcontact gestaan zonder dat er ook maar 1 x stroom problemen waren voor gekomen..

 

moet 3 of 4x600 tog ook wel lukken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand me een definitief antwoord geven wat ik het best kan doen?

 

Alvast bedankt..

 

Gr Djeerdtown

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat niemand je kan overtuigen op deze manier wat je moet doen.

 

Ik zou voor de veilige weg kiezen en luisteren naar de mensen met ervaring. en wat Skunkie zegt is in theorie mischien wel waar maar als je achteraf moet zeggen het kon toch niet, terwijl je naar het misschien wel bedroevende resultaat kijkt? :verrygood :lol:

 

dus veel succes met je keuze.

 

Heb je niemand in je omgeving die je echt vertrouwd, en met verstand van electra?

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...