Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

homegrower1967

ontwerp van groei / bloeihok.

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Na een aantal binnen kweken, de ene met meer succes als een ander, ben ik er achter gekomen dat de groei en bloei van de planten, valt en staat met een goed klimaat voor de planten.

Daarom is het voor mij tijd geworden om een perfect klimaat te gaan ontwerpen in een groei / bloeihok.

 

Eerst iets over Homegrower 1967.

Ik ben bijna 42 en 22 jaar werkzaam in de ventilatie techniek.

Eerst als meet en inregel technieker (inregelen clean rooms, gebouw beheers systemen), momenteel ontwerper van nieuwe ventilatoren. Hiervoor meet ik de luchtstromen en de daarbij behorende drukken ( statische en dynamische ), verliezen, rendementen, temperaturen, luchtvochtigheid en geluid drukken. In de ventilatie techniek spreken wij over gassen of medium ipv lucht.

Dit gebeurt, omdat je niet weet wat de samenstelling van de lucht is. Een M³ lucht met een relatieve vochtigheid van 50% met een temperatuur van 20°C is lichter dan een M³ lucht met een relatieve vochtigheid van 60% met een temperatuur van 20°C ( er zitten meer water moleculen in de lucht en dat geeft meer gewicht). Alle gassen moeten daarom terug gerekend worden in nominaal M³. Een nominaal kuub lucht weegt 1,2kg en dat is het gewicht wat verplaatst moet worden !

 

Om de temperatuur 100% onder controle te krijgen, heb ik het volgende bedacht !

Eerst een hok maken die lucht dicht is !

De ruimte wordt lxbxh 1,25m x 1,0 m x 1,6 m. De ruimte heeft dus een inhoud van 2 M³ ! De ruimte wordt betegeld met mat witte tegels ( gekocht tijdens een aanbieding bij Gamma) en voor een paar tientjes kan het hele hok betegelt worden, ook het plafond. Hierdoor ontstaat er een luchtdichte ruimte ( alles wat je hierdoor toegevoegd wordt blijft in de ruimte!, voor als nog).

 

Door boven in het hok af te zuigen (120m³) met laten we zeggen een temperatuur van 28°C, deze lucht door de warmte wisselaar af te koelen naar 22° en dan (de zelfde lucht ) het hok weer in te blazen is er koeling in het hok.

Voor het ontwerp ben ik uitgegaan van 120 m³. Dit houd in dat de ruimte 120 m³ /2 = 60 x per uur afgekoeld kan worden. Precies 1 minuut duurt het om alle lucht aanwezig in het hok terug te koelen naar 22° C.

De juiste waarden weet ik niet maar dit is in te regelen, tot de juiste temperatuur bereikt is, dit kan met een nauwkeurig heid van 0,1 ° C (mits de ruimte voeler met 0,1°C kan regelen).

 

Zo moet het volgens mij mogelijk zijn om de temperatuur goed te regelen in het hok.

Ter verduidelijking heb ik een schema gemaakt ! (zie schema)

 

gallery_18974_9199_32648.jpg

 

Met deze techniek moet het mogelijk zijn om de temperatuur onder controle te krijgen !

 

Opmerkingen welkom !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waar haal je de verse lucht dan vandaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Home grower,

 

Het is niet alleen het nieuwe lucht (lees co2 rijk) aan zuigen maar ook de vuile lucht (lees teveel o2 en te hoge LV) weer afblazen.

 

Een gesloten systeem lukt helaas niet, je zit vast aan een semi-gesloten systeem.

 

Grtz HM

 

P.s. Adje of Toine van A&T Trading kunnen je hier meer over vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En waar haal je de verse lucht dan vandaan?

 

 

Hoeveel verse lucht is er nodig ?

 

De juiste hoeveelheid bij mengen ter hoogte van punt A in het schema, dmv een aftakking met een inregelklep.

Hierdoor ontstaat er wel een overdruk situatie in het systeem, maar is geen probleem !

 

Voorbeeld

 

uit het hok 120m³ afzuigen, punt A 5 m³ ( verse lucht bijmengen) = 125 m³, een overstort kanaal aanbrengen in het hok ( de 5m³ die bijgemengt wordt verlaat daar het hok en er ontstaat weer een balans situatie 125m³- 5m³(overstort) = 120m³)

 

Ik heb nu als voorbeeld 5m³ gebruikt, maar dit is doormiddel van een klep is de gewenste hoeveelheid in te stellen.

 

Door de regelklep verder open te zetten wordt er meer lucht bijgemengt laten we zeggen 20m³, er wordt in dat geval verlaat 20m³ gas (lucht) het hok en het hok is weer in balans. 120m³ + 20m³ (verse lucht)= 140m³ - 20m³ (verlaat het hok door de overstort en je houd weer 120m³ over hierdoor is het hok weer in balans.

 

Zo kun je precies de juiste hoeveelheid bijmengen, dit is te meten !

 

Stel je hebt 5 voudige ventilatie nodig. De ruimte is 2m³ groot x 5 = 10 m³

De mengklep op 10 m3 zetten en je hebt 5-voudige ventilatie !

 

Als er 10 voudige ventilatie nodig is, wordt de som 10 x 2 = 20 m³

De meng klep op 20m³ zetten en zie daar je hebt 10 voudige verversing !

 

Als jij mij aan kan geven hoeveel verse lucht nodig is zal ik het meenemen in het ontwerp.

 

Hierbij dus de 1e vraag, wie kan mij vertellen hoeveel verse lucht er nodig is ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Home grower,

 

Het is niet alleen het nieuwe lucht (lees co2 rijk) aan zuigen maar ook de vuile lucht (lees teveel o2 en te hoge LV) weer afblazen.

 

Een gesloten systeem lukt helaas niet, je zit vast aan een semi-gesloten systeem.

 

Grtz HM

 

P.s. Adje of Toine van A&T Trading kunnen je hier meer over vertellen.

 

Om het systeem gesloten te houden is het mogelijk om de o² te verbranden en zo om te zetten naar co² en er zo voor te kiezen om het systeem gesloten te houden

 

Door condensatie in de warmte wisselaar gaat de LV naar beneden !

 

Door nog een systeem te maken lucht uit het hok zuigen, door een hepa filter te laten gaan en weer inblazen is de lucht gezuiverd.

Door 100m³ rond te pompen wordt de lucht 100 : 2 = 50 x per uur gefilterd en dat is meer als een operatie ruimte !

De lucht is dan net zo zuiver als in een operatie kamer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal gezien moet je een luchtverversing van 30 x je ruimte per uur hebben.

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Home grower,

 

Ik weet niet hoeveel lucht er nodig is voor verversing.

 

Ik maak me meer zorgen over de overdruk.

 

Een hok luchtdicht krijgen maak ik me meer zorgen over.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de O2 weer kunt omzetten in CO2 is dat een begin, maar plantmassa bevat als bouwsteen C, dus om je planten te laten groeien zou je ook CO2 kunnen toevoegen. Als je goed meet zou je volgens mij idd voor een volledig gesloten systeem kunnen gaan. Ik denk alleen dat hoe kleiner het volume, hoe kleiner ook de fouttolerantie....

 

Succes,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ tnt

Dan wordt dat in mijn geval 30 x 2 = 60m³ die bijgemengd moet gaan worden. Zelf vind ik het wel erg veel !

 

@ Hardcore Maniac

 

Als ik kies voor bijmengen, wordt het systeem semi-gesloten. Dan is het niet meer lucht dicht, wat bijgemengt wordt moet de ruimte ook weer verlaten, dit omdat er maar 2m³ in de ruimte past.

Om de geur af te drijven moet er een koolfilter komen ook hier gaan reciculeren !

 

@ Koi

Bedankt het wordt nog wel even bedenken en rekenen maar ik denk dat het toch eerst een semi-gesloten systeem gaat worden en later evt gesloten met CO² toevoeging !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werking kruisstroom wisselaar

 

Bij een kruisstroomwisselaar worden de warme en de koude luchtstroom kruislings langs elkaar geleid, gescheiden door een dunne geribbelde metaalplaat. De warmte wordt door geleiding van de warme naar de koude luchtstroom overgedragen. Het rendement is ongeveer 50 %.

 

Kruisstroom.jpg

 

 

Dit is het principe !

 

Wat ga ik hiermee doen ?

 

Het rendement is van een kruisstroomwisselaar ~50%

 

De 50% wordt gehaald 1 op 1, ( 120m³ medium uit bloeihok, met 120m³ koeler medium uit naast gelegen ruimte).

 

Door nu 120m³ uit het hok te zuigen, vervolgens de kruisstoomwisselaar tegenstroom aan te sluiten en als laatste de ventilator van de naast gelegen ruimte meer te laten verplaatsen gaat het rendament flink omhoog ! ( de 120 m³ van ruimte temperatuur wordt op deze mannier gekoeld met 240m³ medium met een temperatuur uit het naast gelegen vertrek. Op deze manier gaat het rendament naar een ~95%.

 

Wat ik moet doen is een goede balans zien te vinden in de verhouding tussen deze twee volume stromen !

 

Als de balans er goed inzit is het eenvoudig om de temperatuur goed te controleren. Zeg maar een koud kunstje :verrygood

 

Hoe ???????

 

Temperatuur geregelde toeren regelaar + temperaruur voeler.

 

Temperatuur voeler ophangen, de twee ventilatoren op de regelaar aansluiten, de gewenste temperatuur instellen en draaien maar.

 

Wordt het te warm in de ruimte, de voeler registreert dat en de regelaar stuurt de ventilatoren aan. Door meer te ventileren gaat de koeling omhoog en de ruimte temperatuur zakt. Hierop reageert de voeler en regelaar weer. De twee ventilatoren gaan langzamer draaien ! ;)

 

Op deze manier is de ruimte 100% temperatuur regelbaar geworden, het maakt niet uit of er "verse lucht" wordt bij gemengt of niet.

 

Met de rest warmte die overblijft wil ik de badkamer verwarmen ! Er is zo geen warmte spot zichtbaar er wordt geen lucht naar buiten geblazen, hierdoor kunnen snuffelaars niets detecteren.

 

De voordelen zijn dus 100% temperatuur controle, geen warmte detectie, geen geur detectie buiten en energie zuinig ( tot nu toe een geinstallerd vermogen van 2x 61,2 watt = een totaalvermogen van 122,4 Watt) !

 

 

 

 

 

 

 

 

,

Share this post


Link to post
Share on other sites
normaal gezien moet je een luchtverversing van 30 x je ruimte per uur hebben.

 

Ik een systeem waar je de warmte van de lampen af moet voeren wel ja

Maar in een gesloten of semi gesloten systeem is 5 kas wisselingen per uur genoeg heb ik begrepen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je de O2 weer kunt omzetten in CO2 is dat een begin, maar plantmassa bevat als bouwsteen C, dus om je planten te laten groeien zou je ook CO2 kunnen toevoegen. Als je goed meet zou je volgens mij idd voor een volledig gesloten systeem kunnen gaan. Ik denk alleen dat hoe kleiner het volume, hoe kleiner ook de fouttolerantie....

 

Succes,

Koi.

 

@quesswho?

 

Toevoegen in een gesloten systeem gaat helaas niet !

 

Omdat de ruimte gevuld is, kan je niets toevoegen. De ruimte is immers vol, ga je wat toevoegen dan moet er ergens anders het systeem weer verlaten om weer een balans situatie te krijgen.

 

Om het proces in balans te houden moet je de CO² die de plant omzet naar O², weer omzetten naar CO².

 

Dit kan met bv het verbranden van koolwaterstoffen en zo weer het teveel aan O² om te zetten naar CO²

 

Een oplossing kan zijn

CO² meten gaat het CO² percentage naar beneden ( door het omzetting proces van de planten ), een brander aanzetten, De O² wordt hierdoor omgezet naar CO²

Als de ingestelde PPM bereikt is de brander weer uitzetten, omdat de ruimte maar 2m³ groot is, zal het maar een kleine brander moeten zijn !

 

Door verbranding van koolwaterstoffen komt er meer vrij dan alleen CO². De overige stoffen moeten uit de lucht gefilterd worden om zo de balans te houden !

 

De verwarming die dit met zich meebrengt haalt de wisselaar er wel uit en dat is het probleem niet !

Het meten van CO², daar heb ik me nog niet in verdiept !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd Homegrower, ga deze eens volgen. altijd leuk zo'n andere opzet ;)

Het klinkt nog goed uitvoerbaar ook..zeker de moeite waard om te proberen!

 

het rendement is voor een groot deel afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en de koellucht. is de temperatuur van je koellucht toereikend onder alle omstandigheden? Als de koellucht in de zomer oploopt naar hogere temperaturen...Het versnellen van de luchtstromen zal tot bepaalde hoogte werken, maar ergens ga je het punt tegenkomen dat het rendement zo laag is dat dat geen nut meer heeft.

Als je de mogelijkheid hebt zou je de koellucht uit bv de kruipruimte kunnen halen? m.i. is dat een struikelblok ten opzichte van een watergekoeld systeem: de variatie in temperatuur van koellucht is veel groter dan van water. Hoe denk jij daar over?

 

succes iig!

 

mvg,

bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kleine Airco zal dan uitkomst bieden ! te koop voor nog geen 300 euro. Zo'n verrijdbaar dingetje zal voldoende zijn in extreme gevallen. Maar omdat ik in de kelder zit zal het waarschijnlijk niet voorkomen. De oplossing is niet duur in ieder geval !

 

De koellucht komt in mijn geval uit de kruipruimte ! ;)

 

De variatie in temperatuur in de kelder is nihil,maar in andere gevallen zullen de ventilatoren het probleem automatisch oplossen, door harder of zachter te gaan draaien .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De volgende vraag waar ik mee zit ?

 

 

Stel ik wil een gesloten systeem maken?

 

De luchtstroom is met een warmte wisselaar te controleren,.

 

De omzetting van O² naar CO² met een brander regelen ? Als dit te controleren is komt het volgende het water !

 

Als het proces gestart gaat worden nemen de planten water op met daarin de voedingsstoffen.

 

De voedingstoffen worden opgenomen in de planten en het water verdampt via de bladeren. Het water wordt zo toegevoegd aan de lucht. De lucht gaat vervolgens door de warmtewisselaar. Door de afkoeling gaat het water uit de lucht condenseren. Het condenswater opvangen in een bak. Vervolgens voedingsstoffen toevoegen en hiermee de planten water geven.

 

Hiermee is het systeem weer in balans, of mis ik nog iets ? Wie kan mij verder helpen?

 

Het voordeel van een gesloten systeem is dat er geen water meer gegeven hoeft te worden !

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit vond ik op het net

 

Regelen van de CO2-concentratie

 

De optimale CO2-concentratie

Wat de optimale CO2-concentratie is hangt af van de kosten van CO2 en de baten van de dosering (meeropbrengst). Wanneer met rookgassen wordt gedoseerd en er is warmtevraag, dan is CO2 ´gratis´ beschikbaar. Er kan dan zoveel gedoseerd worden als het gewas kan benutten. Als er geen warmtevraag is dan heeft de CO2 een kostprijs. Voor aardgas is deze maximaal gelijk aan de prijs van het gas, gedeeld door 1,8 (bij verbranding van een m3 aardgas komt nl. 1,8 kg CO2 vrij). Als de warmte nog deels benut kan worden dan is de prijs die aan de CO2 toegerekend moet worden uiteraard lager. De CO2-concentratie die in deze situatie optimaal is hangt voornamelijk af van de warmte die afgevoerd kan worden. Als er een warmtebuffer aanwezig is, dan maakt het niet uit op welk moment de warmte wordt opgewekt. Er is een bepaalde hoeveelheid CO2 die optimaal over de dag verdeeld dient te worden.

 

Invloeden op de CO2-concentratie

De efficientie van de dosering neemt toe naarmate er meer straling is. Het is dan ook logisch een stralingsverhoging op de gewenste CO2-concentratie (of doseersnelheid) te zetten. De efficientie van de dosering neemt af bij toenemende ventilatie. Hiertoe wordt de gewenste CO2-concentratie (of doseersnelheid) bij toenemende raamstand en windsnelheid (of beter op basis van ventilatiesnelheid) verlaagd.

 

Tip!

Als de CO2-regeling in de klimaatcomputer wordt ingesteld op doseersnelheid;

stel de invloed op basis van ventilatie kleiner in dan die van straling.

Zo bent u ervan verzekerd dat er meer gedoseerd wordt bij meer straling. Dit levert de hoogste efficientie op.

 

Als de CO2-regeling in de klimaatcomputer wordt ingesteld op gewenste concentratie;

stel de invloed op basis van ventilatie hoger in dan de invloed op straling.

Bij grote raamopening is het namelijk onmogelijk om een hoge concentratie aan te houden. Door de ventilatieverlaging voorkomt u dat u op de zonnigste uren alle beschikbare CO2 opmaakt. Start met CO2 doseren als de globale straling boven 100 W/m2 komt en doseer dan tot een concentratie van minimaal 360 ppm (dit is de buitenwaarde).

 

Gebruik van een warmtebuffer

Per m3 water kan de warmte van ca. 7 m3 gas opgeslagen worden. Dat betekent dat per m3 bufferinhoud 7 * 1,8 = 12,6 kg CO2 beschikbaar is. Om deze CO2 voor een maximale fotosynthese in te zetten dient de doseersnelheid mee te gaan met de lichtintensiteit. Dus rond het middaguur meer doseren dan in de ochtend en avond.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luchtverontreiniging in rookgassen

 

Ontstaan van luchtverontreiniging

Als de brandstof in een verwarmingsketel niet volledig verbrand ontstaan onverbrande koolwaterstoffen. Ethyleen is hiervan de bekendste. Dit is namelijk ook een planthormoon en kan al in zeer lage concentraties schade aan planten geven. Bij onvolledige verbranding ontstaat ook koolmonoxide (CO). Planten zijn hier niet zo gevoelig voor als voor ethyleen. Voor mensen vormt koolmonoxide echter wel een risico. Bij hogere concentraties kan het tot verstikking leiden. Meten van de ethyleenconcentratie in de rookgassen is bijzonder duur. In de praktijk wordt dit dan ook niet gedaan en wordt volstaan met een CO-meting om te controleren of de verbranding volledig is. Om onvolledige verbranding te voorkomen dient in het ketelhuis altijd voldoende verse (buiten)lucht aangezogen te kunnen worden. De ketel dient jaarlijks gecontroleerd te worden op de verhouding brandstof en lucht die gebruikt wordt. Een te kleine luchtovermaat geeft risico op onvolledige verbranding. Een te grote luchtovermaat geeft een lager rendement.

 

De brandstof dient bij een temperatuur te verbranden die lager is dan 1000 ºC. Boven de 1000 ºC worden uit de zuurstof en stikstof in de lucht stikstofoxiden gevormd. Stikstofoxiden geven in lage concentratie groeiremming en in hoge concentratie zichtbare schade aan het gewas.

 

Als de brandstof zwavel bevat dan wordt dit tijdens de verbranding omgezet in zwaveldioxide. Een gas dat schadelijk is voor het gewas. Daarom komen voor de CO2-dosering alleen zwavelvrije brandstoffen in aanmerking. CO-detectie in de rookgassen

NOx-schade bij tomaat Effect van luchtverontreiniging op de plant

Bij lage concentraties geven stikstofoxiden en zwaveldioxide alleen groeiremming. Aan het gewas is dan verder niets te zien. Pas bij hoge concentraties kan ook zichtbare schade optreden in de vorm van bladchlorose (ingevallen plekken op het blad), later gevolgd door afsterving van dit stuk blad.

 

Ethyleen kan al in lage concentraties schade geven aan het gewas. Enkele kenmerken zijn: vergeling, versnelde afrijping en bloemverdroging.

 

 

Filteren met actief kool ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ontwerp van het nieuwe hok is klaar !!

 

Ik ga toch eerst voor een semi-gesloten systeem

 

De opstelling wordt als volgt !

 

 

gallery_18974_9199_9419.jpg

 

 

Inhoud hok = lxbxh = 1,25m x1,0m x1,6m = 2m³

 

Omdat er geen waarden bekend zijn ben ik uitgegaan van de volgende waarden.

 

120 m³/h afzuig uit het hok / 2m³ (inhoud hok) = 60 voudige ventilatie /uur = 1 x per minuut.

10 voudige verversing per uur van de lucht X inhoud ruimte = 10 x 2m³ = 20 m³/h = iedere 6 min is al het lucht aanwezig in het systeem vervangen door “verse” lucht !

 

Er worden 3 ventilatoren gebruikt ( A,B en C zie schema), dit worden buisventilatoren.

Bij punt 1 (zie schema) wordt er 120m³ uit de ruimte gezogen met een temp. van ~28⁰ C, bij punt 2 wordt er 20m³ verse lucht bijgemengt met een temp. van ~20⁰C. Door de menging van lucht is er in het systeem nu 140m³ lucht met een temp. van ~27,8 ⁰ C.

De 140m³ van 27,8⁰ C gaat vervolgens door de kruisstroom wisselaar, wordt met 280m³ lucht met een temp. van ~20⁰ C gekoeld tot ~20,2 ⁰ C en wordt het hok weer ingeblazen. (hiervoor worden ventilatoren A + B gebruikt )

 

Omdat er uit de ruimte 120m³ wordt weggezogen en 140m³ wordt ingeblazen, moet er ergens anders in het systeem 20m³ worden afgeblazen om weer op 120m³ uit te komen en zo de installatie weer in balans te krijgen. Hiervoor is ventilator C, deze voert 20m³ “vuile”lucht af en zo is het systeem rond.

Ventilator C zorgt er tevens voor om de ruimte van geur en vuil te filteren. De ventilator gaat 140m³ lucht verplaatsen 20m³ afvoer en 120m³ recirculatie. Zo wordt de lucht in het systeem iedere minuut van geur en vuil gezuiverd.

 

Door ventilator A + C aan te sluiten op een 5-stappen regelaar aan te sluiten kan er gemakkelijk gewijzigd worden in ventilatie hoeveelheden. Het is namelijk zo als er goed gebalanceerd is en de ventilatoren worden afgetoerd gaat de balans rechtevenredig naar beneden.

 

Ventilator B wordt gekoppeld aan een temperatuur gestuurde regelaar, wordt het te warm dan gaat de ventilator sneller draaien, wordt het te koud, de voeler reageert en de ventilator gaat langzamer draaien.

Het is een behoorlijk verhaal geworden, maar zo moet het gaan worden !

 

 

Ben ik nog wat vergeten of zijn er andere opmerkingen, ik hoor het graag !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ontwerp is iets gewijzigd !

 

Ventilator C laat ik ook in het zelfde plenum uit blazen, het voordeel hier van is dat de 140m³ uit de wisselaar van 20° C wordt gemengd met 140m³ uit de ruimte van 28°C, de inblaas temperatuur krijgt hierdoor een delta T van 24° C.

 

Het Hepa filter is verplaatst naar de wisselaar, hierdoor wordt de "verse" lucht die de ruimte inkomt gezuiverd en ben je ervan verzekerd dat er geen vervuiling in het hok kan komen.

 

Het schema is nu zo !

 

 

 

gallery_18974_9199_22448.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zult tog altijd water moeten blijven geven plant bestaat voor 80 % uit water dus gaat er een hoop water in de planten zitten

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel jij dat skunkie ?

 

Een plant neemt water op met voeding, de voeding blijft achter en het water verdampt door het blad en komt in de ruimte van laten we zeggen 28°C @ LV 70%.

Door de warmte wisselaar koelt de lucht met het water ( die de plant verdampt) naar 20° C @ LV 100% +.

 

Alles boven de 100% condenseert en je hebt weer water ( zonder voeding ).

Aan het water voeding toevoegen en vervolgens aan de planten geven, nu begint het proces weer opnieuw ( zonder dat er water wordt toegevoegd in het systeem)

 

Dit is bij een gesloten systeem.

 

Maar op punt 4 in het schema verlaat 20m³ lucht van 28°C @ LV 70% het systeem en wordt aangevuld met 20m³ lucht van 20°C @ LV 50%. Door dit verschil zal er water moeten worden toegevoegd om de LV constant te houden.

 

Als er minder water wordt toegevoegd, zakt de LV en door meer water toe te voegen (dan er wordt afgezogen op punt 4 ) stijgt de LV.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe bedoel jij dat skunkie ?

 

Een plant neemt water op met voeding, de voeding blijft achter en het water verdampt door het blad en komt in de ruimte van laten we zeggen 28°C @ LV 70%.

Door de warmte wisselaar koelt de lucht met het water ( die de plant verdampt) naar 20° C @ LV 100% +.

 

Alles boven de 100% condenseert en je hebt weer water ( zonder voeding ).

Aan het water voeding toevoegen en vervolgens aan de planten geven, nu begint het proces weer opnieuw ( zonder dat er water wordt toegevoegd in het systeem)

 

Dit is bij een gesloten systeem.

 

Maar op punt 4 in het schema verlaat 20m³ lucht van 28°C @ LV 70% het systeem en wordt aangevuld met 20m³ lucht van 20°C @ LV 50%. Door dit verschil zal er water moeten worden om de LV constant te houden.

 

Als er minder water wordt toegevoegd, zakt de LV en door meer water toe te voegen (dan er wordt afgezogen op punt 4 ) stijgt de LV.

 

 

mmm

 

ik denk dat je niet genoeg water uit de lucht kunt halem om helemaal geen water meer te hoeven geven maar ik hoop dat het werkt voor je

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar blijft dat water dan ?

 

Het wordt geen gesloten systeem en daarom kan er wel water worden toegevoegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ontwerp voor de klimaat ruimte begint al aardig vorm te krijgen.

 

De lucht condities zullen perfect moeten zijn om een perfecte klimaat in de kweekruimte te krijgen en het wordt straks als de ruimte klaar is een kwestie van inregelen om de juiste hoeveelheid lucht met de juiste samenstelling op de goede plek te krijgen.

 

Als klimaat in de ruimte onder controle is komt het volgende onderdeel het kweek medium.

 

Een ionen-meetsysteem waarmee nauwkeurig on-line de samenstelling van de circulerende voedingsoplossingen kan worden gecontroleerd.

Hiermee kunnen temperatuur, pH en EC macro-ionen worden gemeten: Na+, K+, Ca2+, NH4+, Cl-, NO3-, HCO3-, H2PO4-/HPO42- en SO42-.

 

Hoe kan ik dit het beste voor elkaar krijgen ??

 

Een continu meet systeem kliker de klik+ ook nodig

. Met dit systeem kun je het meten.

 

Maar hoe krijg je nou de juiste ionen aangevuld tot de ingestelde waarde ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm..als ik het goed volg wil je "Na+, K+, Ca2+, NH4+, Cl-, NO3-, HCO3-, H2PO4-/HPO42- en SO42-." stuk voor stuk bijsturen? in het voedingsvat dus...

 

nou kun je dmv van die monitor de waarden wel "monitoren", maar sturen is dan weer een ander verhaal.

als het al te doen is om al die zaken stuk voor stuk bij te sturen zul je dus:

 

-zorgen dat er een benodigde substantie bijgemengd gaat worden.

-dat laten sturen door een controller

-en dus voor elkaar zien te krijgen dat de gemeten waarden van je waterkwaliteitsmonitor in je controller terecht komen zodat die erop kan anticiperen. en ik zie nergens een interface op de monitor om met een ander app. te kunnen babbelen*..

 

*nou zou het mogelijk kunnen zijn dat de sondes die gebruikt worden voor die monitor ook op een controller kunnen en dus zelf de benodigde metingen kan verrichten.

 

temp, ec, ph icm die ph sonde voor t medium is gewoon mogelijk. maar al die losse elementen willen regelen zou ik even laten voor wat het is.

 

groet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...