Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

allereerst vind ik het belangrijke punten waar we over praten en doe dat dan ook omdat ik Bal verkoop en aanbeveel aan m`n klanten.

hou er wel rekening mee ik ben geen producent van BAL, ook geen distributeur en al zeker vertegenwoordig ik ze niet :rolleyes: voordat we hier weer meningsverschillen over krijgen, het feit over de aarde van de ballast naar de kap waar het nu over gaat... wil ik zeggen dat ik dit wel aan het onder zoeken ben of dit voor die tijd een verplichting is. Mocht dit zo zijn dat dit uberhaupt niet toegestaan is ben ik bereid de BAL Remote versies die ik verkocht heb terug te nemen en het betaalde bedrag terug te betalen aan de desbetreffende persoon, of om te ruilen tegen een versie die wel geaard is...maar laten we dat eerst eens ff afwachten hoe dit afloopt voordat we weer allemaal gaan roepen, mocht het zo zijn dat het niet toegestaan is zal ik de type`s die fout zijn niet meer verkopen, A&T gaat ook voor veiligheid.

 

Voor degene die z`n BAL EVSA elders heeft gekocht verwijs ik dan ook naar de betreffende verkoper waar hij/zij deze heeft aangekocht, maar wacht eerst af tot het zeker is of dit een echte fout of verplichting van de fabrikant is zou ik zeggen.

 

@Tippie,Doc :wave:

ik hoop dat dit zover een bevredigend antwoord is van mijn kant uit.

 

Whazzup,

Nogmaals, het pakken van de aarde van de behuizing voor een uitgang in een circuit is volgens mij niet gebruikelijk maar ik heb er persoonlijk ook niet zo'n problemen mee, zou dit echter wel navragen bij een electronicus en onderzoeken. De Lumatek aarde is bedraad.

 

Doc,

Die draad loopt idd nog steeds niet zoals het moet.

Vastmaken aan de behuizing lost het niet goed op.

 

Doc,

Ik hoop dat ze de draad binnenkort op de correcte manier gaan vastmaken.

 

@Whazzup,Doc

in de quot`s hierboven ben jij Whazzup enigzins voorzichtig in je taalgebruik waar Doc toch wel zeker van de zaak is, dat het niet goed is om de aarde via de behuizing te laten lopen en volgens Doc bij de Luma ook zeker niet is, en verwacht dan ook dat het bij jullie zeker bekend is hoe de Lumatek in elkaar zit en iig dan ook goed hebben laten onderzoeken bij een electronicus als je dit kunt beweren zoals Doc.

Had hier een Luma liggen dus maar eens kijken dan, zie resultaat

 

gallery_21025_8391_830631.jpg

gallery_21025_8391_867506.jpg

gallery_21025_8391_11274.jpg

gallery_21025_8391_97393.jpg

hoop dat het wel mag DOC, anders heb je ook wat terug te halen.

 

Ik zou er veel meer problemen mee hebben als het een foutje is, het wekt de indruk dat je veilig werkt met aarde maar je doet het niet. Zit er wel een aarde ader in de bijgeleverde kabel trouwens, want dan zou het echt niet in de haak zijn. Ik neem aan dat er een CE certificaat op de BAL zit?

 

@Whazzup,

of het het een foutje is dat weten we nog niet, of het niet veilig is/was weten we dan ook nog niet...ben ik aan het onderzoeken... wel kan ik me er iets bij voorstellen dat de kabel wel geaard is en ook het stopcontact op de ballast al 3 polen heeft, denk dat dat meer te maken heeft met uitwisseling van producten, logisch vind ik het ook niet.

we wachten af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verschil is dat de Lumatek gecoat is tegen vocht,de behuizing kan niet onder stroom komen te staan door de aarde.

Bij de nieuwere Bal is de aarde wel aan de behuizing,omdat de print niet geharst kan je bij vocht kortsluiting krijgen en snellere veroudering van onderdelen,dat is volgens mij het enigste verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk A&T dit vind ik dan wel weer een hele mooie van je, ik had namelijk ook al de neiging om mijn lumatek te ontmantelen om het na te kijken :rolleyes: , 1 lumatek heb ik bij de omruilactie verkregen met een kleine bijbetaling toen met die techone, die imho helemaal niet slecht was op de gebruikte fan na. De 2de had ik losgekocht, dus de prijs hield me wel tegen om sloop acties te ondernemen.

 

Had al eens keertje geschreven in wieiswie topic van iemand

 

Om die CE keuring geef ik geen ruk, dit verteld bitter weinig die CE keuring en er word veel teveel aandacht aan gegeven, het is gewoon de zoveelste geldverspilling opgelegd door Europa en slaat op heel veel gebied absoluut geen hout. Het gekeurde met CE keuring is niet noodzakelijk veiliger voor consument en het niet gekeurde echt niet bij definitie minder veilig, het enige dat CE keuring zegt is dat Europa er geld voor ontvangen heeft

 

Gezond verstand zou de bovenhand moeten hebben en niet een stickertje van europa. Ben natuurlijk wel heel erg benieuwd of die behuizing nu mee mag spelen als aarding of niet natuurlijk. Niet dat ik me veel zorgen maak erover, ook die tandenborstel, stijltang en haardroger mag prima in de badkamer zonder aarding. En een bulb wissel ik niet als de lampen branden of als er nog stroom op de vsa staat. :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spullen zoals een haardroger zijn keurig geisoleerd,maar sluit je wasdroger eens aan zonder aarde en maak alles lekker vochtig en raak dan de metalen behuizing aan,je kan een behoorlijke klap krijgen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grinnik, nee Art dat doe ik niet. Ik heb rot hekel aan elektriciteit net omdat ik al zoveel klappen ervan heb gekregen. Keertje condensator VSA met men vingers leeg getrokken, was tot nu toe de pijnlijkste, dus ik doe NIETS aan elektriciteit meer en laat alles door profi iemand doen.

 

Bedoelde er alleen maar mee dat er ook manieren zijn om het prima voor elkaar te krijgen zonder die aarding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn ze CE goedgekeurd en Kema gekeurd?

 

De regelgeving heeft vooral betrekking op de veiligheids- en gezondheids- en milieuaspecten van de producten.

Voor elektrische apparaten geldt bijvoorbeeld dat ze geen storende elektromagnetische straling mogen veroorzaken en ook niet gevoelig voor dergelijke straling mogen zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Heb de aarde van de Lumatek idd nooit gezien voor vandaag maar heb het wel laten meten.

Ik wou zeker weten dat hij er was.

Na het Techone debakel was ik al aardig voorzichtig geworden met dat soort dingen.

 

@a&t

Tippie is echt een ander persoon. :wave:

sommige mensen weten dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal wel geen kwaad kunnen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat het .. ook wel meevalt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oude modellen zonder aansluiting zou ik wel wat mee doen.

Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat weet ik niet jij wel???

TechOne had het ook, misschien ook wel met rede

 

EDIT

misschien is het bij Leuchtek ook wel zo ben ik ook wel nieuwsgierig naar

en nog meer nieuwsgierig ben ik er na of dat het toegestaan is, ook de aarde op de behuizing

maar wat als de aarde niet mag op de behuizing Doc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al aangaf ben ik heel wat voorzichtiger dan doc met mijn uitspraken over de aansluiting van de aarde. Een niet aangesloten aarde op een snoer mét aarde ader is niet goed, een aansluiting via de behuizing is in mijn ogen ook niet ideaal, of het nou een BAL of een Lumatek is. Maar zoals ik ook al keer op keer zei, we kunnen daar wel over gokken en discussiëren maar een elektronicus moet hier het antwoord op geven. Respect trouwens voor het speurwerk A&T :wave: - ik had het al wel bekeken maar was nog niet aan het bikken gegaan :rolleyes:.

 

Belangrijkste punt nu is echter gewoon vragen aan BLT tot welke productiedatum of serienummer de aarde nog niet is aangesloten.

 

Leuchtek heb ik reeds 1,5 jaar geleden bij Scott van binnen gezien en daar is de aarde aangesloten.

 

Van de Lumatek VSA heb ik overigens wel het officiële CE testrapport gezien. Er vanuit gaande dat de Duitsers bij de TÜV goed testen met hun Deutsche Gründlichkeit zou je op grond daarvan aannemen dat de wijze waarop de aarde is aangesloten wel is toegestaan. Een CE test is niet verplicht, je kunt als fabrikant ook zelf aangeven dat het apparaat aan de CE normen voldoen. Het apparaat moet dan wel bij inspectie ook voldoen aan die normen, daar ben je als leverancier verantwoordelijk voor.

 

Wat betreft aarde en andere apparatuur: Niet alle behuizingen zijn aan aarde aangesloten. Als een apparaat dubbel geïsoleerd is is dat niet nodig:

Dubbelgeïsoleerd wil zeggen dat een apparaat of machine elektrische isolatie heeft tussen zowel de elektrische onderdelen ervan en het chassis als tussen het chassis en alle aanraakbare delen van de machine. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn ook bij een enkele fout in het systeem veilig t.a.v. het gevaar van elektrocutie. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn in Nederland altijd aangesloten met een tweepolige netstekker die ook in contactdozen kan worden gestoken die voor geaarde apparatuur gebruikt kan worden. Hiermee onderscheiden ze zich van enkelvoudig geïsoleerde apparaten (deze zijn voorzien van een tweepolige stekker die uitsluitend in contactdozen zonder aardaansluiting kunnen worden gestoken) en geaarde apparaten, die zijn voorzien van een randaardestekker.

Er staat dan dit teken op de behuizing:

post-5211-1265455267.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die had ik ook gevonden :rolleyes: en dit is wat ik ook nog vond over EMC (Elektromagnetische compatibiliteit)

 

Maatregelen om elektromagnetische storing te verminderen

 

Storende elektromagnetische effecten kunnen worden gereduceerd door het binnendringen van het storende signaal in gevoelige circuits te verminderen door ervoor te zorgen dat storende stromen niet in signaalvoerende geleiders of –bedrading gaan lopen. Laagfrequente magnetische storing kan het best worden afgeschermd met magnetisch plaatmateriaal (ijzer) omdat de magnetische eigenschap het afschermeffect sterk verbetert. Hoogfrequente wisselende velden kunnen ook worden afgeschermd met niet-magnetisch materiaal, zoals koper. De afschermende werking wordt veroorzaakt doordat het uitwendige storingsignaal in de afschermingplaat spiegelstromen opwekt die het inkomende storingsveld verzwakken. Hierbij is het verband tussen materiaaldikte en storingfrequentie van belang (voor het afschermen van 50 Hz netfrequentie zou bijvoorbeeld een onpraktische koperdikte van enkele cm nodig zijn)

 

Indien losse apparatuur op afstand van elkaar staat opgesteld, maar onderling door bedrading is verbonden, dan kan stoorsignaal worden onderdrukt door in het gemeenschappelijke aardcircuit een onderbreking aan te brengen. De bekende en hinderlijke “brom” bij audio apparatuur is op deze manier te verhelpen. In een woonhuis bevindt zich dan mogelijk een “lus” in de aarding, bijvoorbeeld via randgeaarde apparatuur en de afscherming van de TV-kabel, die ergens onderbroken zou moeten worden. (Waarschuwing: de in de zogenaamde aardlus geïnduceerde spanning is dan nog wel aanwezig, en wel op het punt waar de lus dan onderbroken is!)

 

BRON

 

in het kort komt het er op neer door meerdere apparaten achter elkaar aan te sluiten er een aardlus gecreëerd wordt en er een elektromagnetische storing kan optreden en daardoor de aarde voorheen niet was aangesloten.

correct me if i`m wrong

 

Belangrijkste punt nu is echter gewoon vragen aan BLT tot welke productiedatum of serienummer de aarde nog niet is aangesloten.

 

Wat ik persoonlijk belangrijker vind, was het toegestaan? is het echt een onveilige situatie daardoor?

wie kan hier een duidelijk antwoord op geven??????? anders denk ik dat een leverancier hier niet op zit te wachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mag mij basis electronicus noemen,en ben het met Whazzup eens.

Eigenlijk kan je zonder schema geen duidelijk antwoord geven.

 

@A&T Trading,

 

Ik gaf al eerder potentiaal verschillen aan,aardlus,maar je vergeet dat in jou voorbeeld audio/tv met een coax verbonden is met de kabel waardoor een aardlus onstaat,de kabel van je kabelbedrijf is namelijk ook geaard en dan krijg je een brom,een mantelstroomfilter is dan de oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe denk jij dan over het snoer tussen de evsa en de kap Art?

Is het verstandig daar ook een mantelstroomfilter tussen te plaatsen?

Snoer een paar keer door een stuk ferriet bv?

 

Of is het voldoende om een goed afgeschermde kabel te gebruiken?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aardlus is wat anders dan emc.

In het geval van Lumatek zou ik niets doen,in het geval van de Bal zou ik ook niets doen bij de versie waar de aarde is aangesloten.

 

Bij de Bal versie zonder aarde zou ik naar de shop gaan en hem omruilen voor een betere versie.

Zonder schema kan je moeilijk 100 procent oordelen.

 

Speciale kabels is nergens voor nodig,emc is het probleem hier niet :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo da`s duidelijk, bedankt voor de info :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal mee eens. Het stukje over het verbreken van de aarde geldt voor signaalleidingen, niet in voedingsleidingen. Op professionele audioapparatuur heb je er vaak zelfs een speciaal knopje voor, de Ground Lift. Op DI boxen etc. zitten ze eigenlijk standaard.

 

Wat betreft de niet-geaarde aansluiting: als je een aansluitsnoer voor de lamp levert dat 3 aders heeft, en is aangesloten met een drie-polige stekker, dan zou je er als consument vanuit moeten mogen gaan dat die aarde ook is aangesloten. Een aantal kappen heeft een aarde aansluiting, en die zou dan dus niets waard zijn. Dat is hetzelfde als een randaarde stekkerdoos met randaarde stekker leveren maar de randaarde niet aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is niet echt prettig je dit zo allemaal lees en 1 van de 2 evsa`s heb hangen :rolleyes:

Gelukkig heb ik gewoon nog me Philips vsa`s :wave:

Hoop wel dat alle problemen opgelost word en er duidelijkheid in komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo heren, het heeft ff geduurd maar zoals beloofd daar zijn we met wat antwoorden.

 

eerst de keuringsrapporten van de BAL..... CE, Kema en wat nog meer, kijk zelf maar.

gallery_21025_8391_250838.jpg

gallery_21025_8391_212534.jpg

verder heb ik de communicatie emails tussen BLT en producent dat BLT zelf aangegeven hebben dat ze de aarde naar de kap toe wel aangesloten wilde hebben, in de teksten kwam ook naar voren dat het niet gebruikelijk was en het storing op kon gaan leveren.

mijn conclusie, BLT verkoopt een product wat volgens de regelgeving goed is en mag, daarbij hebben ze er zelf voor gezorgt dat de aarde verbinding er tegenwoordig wel op zit vanaf oktober 2009, en hier zeer open in is wat in mijn ogen toch ook wel wat wil zeggen en getuigd van een goede ondernemer.

 

ten tweede heb ik het met een elektronicus een gesprek gehad en ook naar de ballast gekeken,

die bevestigde iid dat het storing op kon gaan leveren, doordat kabels elektromagnetische uitstraling hebben kan het zijn dat deze uitstraling via de aarde kabel teruggeleid wordt naar de ballast, en zeker met opstarten als er voor een korte periode 3,5 tot 5 KV over de kabel gaat(en die noemde dit toch wel een aardlus)

en dan is weglaten beter.

en nu komt het mooie ervan, dat vond ik wel een goeie.... vergelijk het maar met een schemerlamp die je thuis hebt, die is ook nooit geaard, staat ook gewoon 220Volt op, is ook een toegestaan product, vergelijkbaar met een schemerlamp meer is een losse kap ook niet.

verder over de behuizing in de aardleiding opnemen kon die me vertellen dat het officieel niet toegestaan is zoals het vermoeden van whazzup al deed, officieel dient de aarde op een punt aan de behuizing zitten, maar zag daar ook niet zo`n probleem in.

 

Tja, ik hoop dat het allemaal duidelijk is en wat vind ik hier nu van, ik vind als we logisch nadenken over de tekst hierboven dat het eigenlijk ook zo is, er zijn miljoenen schemerlampen verkocht, er zijn duizenden BAL armaturen, en denk ook duizenden TechOne en andere ballasten verkocht over de gehele wereld, wat sowieso mag van de regelgeving, zou dit echt een gevaarlijke situatie opleveren zou dat niet toegestaan zijn, het moet ook raar gaan als er bij de kap(schemerlamp) kortsluiting komt, het is niet meer als een fitting en het probleem zich hoofdzakelijk voor doet komen door te werken met een remote ballast, welke het ook is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even over die aardeaansluiting.

 

Als ik het dus goed begrijp mag "officieel" de aarde niet aan de behuizing vast zitten maar moet je een lipje aan de behuizing maken waar je dan de aarde aan hangt en dit is dan weer wél verplicht ? Zeg ik dat zo goed ?

 

Dus in dat geval wordt je verplicht om extra verbindingen te maken of zie ik dat nu ook weer verkeerd ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel kees, hij mag officieel wel aan de behuizing maar op een centrale plek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dat is weer ff duidelijk...netjes van BLT dat ze alle rapporten en gegevens overleggen.

En nu wachten op het keurings rapport van de Lumatek?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb tijdens de beurs met de heren van Lumatek gesproken en die schrokken er eigenlijk van dat het niet zo was gedaan zoals ik het beschreef (centrale aardaansluiting). Zij nemen dit op met de fabriek. Het is niet volgens de specs, hoewel vriend en vijand het er over eens zijn dat het niet zo'n groot probleem is voor de veiligheid. De BAL is dus al in 2006 op de markt gebracht en gekeurd als ik het goed begrijp trouwens? Wat vliegt de tijd toch he ;).

 

Wat betreft het wel of niet hebben van aarde en storing: Een aardedraad kan zelfs problemen geven bij het opstarten van de lamp. De VSA moet het wel aankunnen.

 

De vergelijking met schemerlampen is niet geheel en al terecht: ten eerst staan die niet opgesteld in een vochtige ruimte en ten tweede behoren alle aangesloten apparaten zonder aarde dubbel geïsoleerd te zijn. Daar kun je met een kap niet vanuit gaan.

 

De keuringsrapporten van Lumatek heb ik ook hoor ;) TÜV en CSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit zijn de eerste tussentijdse metingen. We doen dit zo zorgvuldig mogelijk en in alle openheid. We wijzen jullie er echter op dat we ook nog testen gaan doen in reflector en de resultaten van de Grolux nog een keer gaan verifiëren. Aan de tabellen te zien zijn de resultaten echter redelijk gelijk.

 

Er kan nog wel een aantal zaken van deze tabellen worden afgeleid overigens, maar dat bewaren we tot we het plaatje compleet hebben.

Wazzup, staat het vervolg van de test (korte kabels... bulb in reflector... nogmaals de Sylvana... etc) nog op stapel?

 

Of staat ie al ergens en zie ik de test over het hoofd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...