Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Gadverdamme....

 

Ik wou uit economisch oogpunt wellicht een bal aanschaffen. Van 400 naar 600. (sorry doc)

 

Maar dit ziet er dus echt niet goed uit, neem aan dat de producent zich even wil melden hier

zoals schenkie al vroeg............

 

Tering zeg, hoe kan dit een CE keur hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Hijsfijn,

 

Ik denk dat de producent zijn eigen niet hier zal melden :rolleyes:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wou uit economisch oogpunt wellicht een bal aanschaffen. (sorry doc)

 

Dat heb ik dus met de TechOne meegemaakt.(ook uit economisch oogpunt)

Ik dacht even een keer vreemd te gaan met een goedkoper product.

Heb ze allemaal uit de handel genomen.

Dit was iets waar ik als leverancier niet van zou kunnen slapen.

Hetzelfde probleem zie ik ook bij een hoop reflectors in onze markt die hebben ook geen aarde :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

in principe is een aarde niet verplicht bij dubbel geïsoleerde apparatuur. De pest is echter dat je met een remote VSA dat nooit kunt zeggen van je armatuur. De Lumatek kap is wél geaard en er zit tenslotte een driepolige stekker op de VSA. Je mag van een randaarde stopcontact tenslotte ook verwachten dat de randaarde is aangesloten.

 

Bij een compleet armatuur met aangebouwde reflector is het geen probleem uiteraard, daar zit de fitting direct op de ballast. Veel leveranciers schroeven dus klaarblijkelijk gewoon de fitting er af om een remote ballast te maken. Plaatje er op en klaar! Zo werkt het natuurlijk niet. Ik hoop dat BAL beterschap toont en hier wat aan gaat doen.

 

Wat me verder opvalt is dat de electronica niet is gecoat met kunsthars. Nou is dit ook een afgesloten VSA zonder ventilator dus zat zou niet te problematisch moeten zijn. Bij professionele VSA's is de behuizing waterdicht met pakkingen afgesloten en voorzien van een drukmembraan, om te zorgen dat lucht wel kan passeren naar buiten maar vocht en stof niet naar binnen. De lumatek is ook niet geseald maar van binnen is de electronica gecoat met kunsthars om deze te beschermen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo heren ik was hier na het zien ook wel ff van geschrokken, vanmorgen gelijk maar eens eentje open schroeven

en wat zie ik tot mijn verbazing...wel geaard, zie foto`s

 

gallery_21025_8391_520082.jpg

 

gallery_21025_8391_277674.jpg

 

gallery_21025_8391_733642.jpg

 

gallery_21025_8391_531906.jpg

 

Dat aarde niet is aangesloten is meer versterkertechnisch,heeft met het ontwerp te maken,waarschijnlijk emc of zoiets waardoor problemen kunnen ontstaan,weglaten is dan makkelijker.

 

toch raar niet dan? maar eens ff contact opnemen met de distributeur,

iid was het tot voor een half jaar terug zo dat het zonder aarde was, en dat werdt gedaan voor wat in de quot van art al beschreven wordt, en dan kan het storingen veroorzaken, maar doordat ze hier al vaker mee geconfronteerd zijn hebben ze deze wijziging toch doorgevoerd en zijn ze nu wel allemaal geaard.

dus het kan voorkomen dat er in de markt nog remote versies in omloop zijn die van voor een bepaalde productie datum zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit geldt dus alleen voor de remote-BAL-lamp toch?

Het is dus gemakkelijk te checken.... (als je de foto's bekijkt)

Met de stekker-zijde naar je toe moet er aan de rechterzijde in het koelblok een boutkopje uitsteken! (in het begin van de koelribben)

Dan is het zo te checken van buitenaf.... :rolleyes:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook vraag ik eigenaars van een BAL even te kijken of dit bij alle modellen is.

 

 

Vanaf wanneer hebben ze dat veranderd??

En wat nu met de oude modellen?? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
iid was het tot voor een half jaar terug zo dat het zonder aarde was

 

@Doc,

 

antwoord stond er al

 

En wat nu met de oude modellen??

 

dat weet ik niet dan moet je BLT ff bellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg er gelijk bij dat ik me heel erg kan vergissen maar volgens mij is het niet gebruikelijk om een bedrade aarde van de behuizing af te pakken. Dan neem je de behuizing op in het aarde circuit ipv dat je de behuizing op één punt aardt. Misschien toch maar gelijk een iets langer draadje?

 

Wellicht dat BAL de productiedatum of serienummers vermeldt, dan kunnen we het bij BLT checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
iid was het tot voor een half jaar terug zo dat het zonder aarde was, en dat werdt gedaan voor wat in de quot van art al beschreven wordt, en dan kan het storingen veroorzaken..

 

Dus de distributeur heeft bewust en weloverwogen die dingen op de markt gebracht zonder aarde?

 

Dan ben ik reuze benieuwd wat voor storingen ik kan verwachten als ik de aarde wel aansluit. De beschrijving van Art was een beetje vaag en deed bij mij geen belletje rinkelen.

 

 

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus de distributeur heeft bewust en weloverwogen die dingen op de markt gebracht zonder aarde?

 

Soms maak je een foutje maar dan moet je het wel corrigeren.

Met het TechOne debakel heb ik voor iedereen een Lumatek geregeld.

Ik ben benieuwd wat Brouwerslichttechniek gaat doen in deze.

Gaat er een BAL eigenaar kontakt opnemen met Brouwers???

Ik hoop dat ze de draad binnenkort op de correcte manier gaan vastmaken.

Met de Techone ben ik de verkoop gestopt heb alles omgeruild en heb het product van de Nederlandse markt afgehaald.

 

@Whazzup

Die draad loopt idd nog steeds niet zoals het moet.

Vastmaken aan de behuizing lost het niet goed op. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Hoe zijn de Lumateks geaard? Ik neem aan dat die ook op de behuizing geaard zijn.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry Schenkie maar na het TechOne verhaal geloof ik niets meer en heb de Lumatek laten uitmeten. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die draad loopt idd nog steeds niet zoals het moet.

Vastmaken aan de behuizing lost het niet goed op. :rolleyes:

 

@doc,

ik neem aan dat je wel weet waar over je praat dan

vind het niet echt een onderbouwd antwoord op schenkie`s vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aarde aan de behuizing lijkt mij prima. Ik ga het zelf ook zo doen. Het alternatief is een lange draad die over de hele printplaat moet. Dat lijkt me niet veiliger.

 

Als het weglaten van de aarding een foutje was dan heb ik daar geen problemen mee. Maar A&T lijkt te zeggen dat dat met reden is gedaan. Die reden wil ik dan wel weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Brem,

 

ik ben hier mee bezig, het antwoord komt zodra ik meer weet

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat weet ik niet dan moet je BLT ff bellen

 

Volgens mij is het wettelijk verplicht dat de consument zijn garantie bij de verkoper haalt. De winkelier moet op zijn beurt weer naar de fabrikant of importeur/ groothandel.

 

Tip

Is uw product kapot? Neem dan altijd eerst contact op met de verkoper. Want u hebt met hem een overeenkomst gesloten. De verkoper moet u volgens de wet een goed product leveren. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

 

Link Bron: ConsuWijzer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tippie,

 

ik ben hier mee bezig, het antwoord komt zodra ik meer weet

 

Dus hij is er mee bezig :rolleyes:

Wie zegt dat het hier om een garantie geval gaat????

Als ie kapot zou zijn zul je ook meteen een nieuwe krijgen...maar het gaat hier om product aanpassing niet om een defect.

 

Dus we wachten het antwoord af.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als het weglaten van de aarding een foutje was dan heb ik daar geen problemen mee. Maar A&T lijkt te zeggen dat dat met reden is gedaan. Die reden wil ik dan wel weten.

Nogmaals, het pakken van de aarde van de behuizing voor een uitgang in een circuit is volgens mij niet gebruikelijk maar ik heb er persoonlijk ook niet zo'n problemen mee, zou dit echter wel navragen bij een electronicus en onderzoeken. De Lumatek aarde is bedraad. Ik zou er veel meer problemen mee hebben als het een foutje is, het wekt de indruk dat je veilig werkt met aarde maar je doet het niet. Zit er wel een aarde ader in de bijgeleverde kabel trouwens, want dan zou het echt niet in de haak zijn. Ik neem aan dat er een CE certificaat op de BAL zit?

 

Bij een productiefout of ontwerpfout neemt de fabrikant de producten meestal terug en modificeert ze of levert een vervanging. Ik raad niemand aan om zijn BAL open te schroeven omdat je dan in principe geen garantie meer hebt. Je dient inderdaad contact op te nemen met de shop waar je ze gekocht hebt voor service en garantie. De shop hoort dat dan met de fabrikant op te lossen. Je gaat met een kapotte wasmachine tenslotte ook niet naar AEG Duitsland bellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik neem aan dat er een CE certificaat op de BAL zit?

 

Dat mag ik wel hopen... Anders mag het namelijk niet verkocht worden in NL.

 

(niet CE gekeurde meuk kun je importeren via GB als eindgebruiker)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Snap alleen niet waarom je het niet zou mogen aarde op de behuizing..alles staat toch met elkaar in verbinding?

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, als ik nog heel erg diep in mijn elektronisch geheugen graaf (héél lang geleden elektronica gestudeerd, vandaar dat ik ook het voorbehoud maak) meen ik me te kunnen herinneren dat de aarde aansluiting op de behuizing maar op één punt vastgemaakt mag worden. Die aansluiting is dan wel weer te gebruiken als een centrale aarde aansluiting, maar je mag volgens mij niet een draad vervangen door een stuk geleidende behuizing, dan wordt de behuizing onderdeel van het circuit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Dus de behuizing mag niet gebruikt worden als geleider voor de aarde (bv links aarde en rechts van de behuizing aarde)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de printplaat geïsoleerd is en geen elektrisch contact maakt zie ik geen probleem in een droge omgeving.

In een vochtige omgeving moet de print zelf ook geaard zijn op één punt om potentiaal verschillen te voorkomen en vooral omdat lekspanning niet weg kan bij vocht.

 

Een goed ontwerp houd hier rekening mee,door bv in te harsen om vocht problemen te voorkomen en oxidatie van elektronische onderdelen.

 

Een flinke home theaterset consumenten versie die 2500 watt produceert is ook niet geaard,mijn pro eindversterkers trekken tot 3000watt uit het lichtnet maar zijn wel geaard.Probleem bij vsa's is dat ze ook in vochtige omgevingen worden gebruikt en daarmee moet rekening mee worden gehouden!

 

@Whazzup,

 

Dus de behuizing mag niet gebruikt worden als geleider voor de aarde (bv links aarde en rechts van de behuizing aarde)

 

Gr schenkie

 

Dat mag alleen als de behuizing geen electrisch contact maakt met de print,anders kan het storingen opleveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...