Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

@A&T

 

He Adje, doel je daarmee op de kappen die oa schenkie gebruikt heeft ipv de half ronde?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat even goed de folder te lezen.

In de BAL folder staat:

Hoog lichtrendement 5% meer Lumen per Watt.

5% meer (Lumen??) als......???? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd wanneer de prijzen van de EVSA`s in de buurt gaan komen van de magneten! Op de grote hoop is dat toch waar de omzet gehaald moet worden en niet bij de kleine thuiskweker die een paar EVSA`s heb hangen!

 

Enig idee Doc wanneer de Luma`s de prijs van de BAL gaat overtreffen?? :P ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
He Adje, doel je daarmee op de kappen die oa schenkie gebruikt heeft ipv de half ronde?

 

Yep

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben benieuwd wanneer de prijzen van de EVSA`s in de buurt gaan komen van de magneten! Op de grote hoop is dat toch waar de omzet gehaald moet worden en niet bij de kleine thuiskweker die een paar EVSA`s heb hangen!

 

Enig idee Doc wanneer de Luma`s de prijs van de BAL gaat overtreffen?? ;) ;) ;)

 

Ik denk niet dat de prijs ooit in de buurt van de zelfbouwset komt.

Het is zeker ook niet dat Gavita een merk is voor kleine kwekers.

Sterker nog Gavita hangt bij de grootste kwekers van Nederland. :P (en die letten echt wel op de centjes)

Ook de grote kweker weet dat meer (par) licht meer gewicht betekent.

Ik ben de concurenten uit onze branche nog nooit tegengekomen in de pro-sector en daar kan je zien dat prijs ook niet alles is.

Ik kan je vertellen dat een echte magneet ballast ook meer hoort te kosten dan een zelfbouwset.

Hier een voorbeeld van 600.000w aan Gavita licht op het Ajax voetbalveld.

 

Ik zat even goed de folder te lezen.

In de BAL folder staat:

5% meer (Lumen??) als......???? ;)

 

magnetisch vsa

 

Dat meen je niet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verklaar ook waarom die mat zo ontzettend kut is daar hahaha!

 

Bedoelde ermee Doc dat de grote kwekers niet een hok zullen gaan inrichten gezien de investering per Ballast te groot is keer 100 of meer!

De pakkans is hier aanwezig en dat is voor een tomaten of paprika teler een ander verhaal...........

 

Bedoelde eigelijk dit, maar de prijsstelling is geheel duidelijk..............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat verklaar ook waarom die mat zo ontzettend kut is daar hahaha!

 

 

Ehhhh sinds Gavita de mat doet is er een mooie mat. :P

Het is een volledig systeem dat gestuurd wordt met de computer.

Ze maken een greenhouse van een stadion.

Co2, worteltemperatuur, voeding, substraat, airflow, licht, etc etc.

Via de computer kan dit systeem overal ter wereld gecontroleerd en gestuurd worden.

Gavita doet alle grote stadions van Europa en een paar in de US zoals Real Madrid, Wimbeldon, Barcelona, Manchester etc etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat ze dan ondanks alle inspanning voor een goede grasmat geen landskampioen zijn geworden :P ;) ;)

 

Misschien lukt ze dat wel met BALLEN ipv Gavita`s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, geen landskampioen ondanks de lampen.

 

Laten er nou bij Twente exact dezelfde schijnende-rollende-apparaten staan :P Eerste keer dat ik ze zag (ingeklapt naast het stadion) snapte ik totaaaal niet wat dat voor een rare bouwsels waren.

 

Als ze er weer staan schroef ik er wel even een lampje af ;)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg laat mij opnieuw inzaaien en die voetballers lekker buiten spelen :P ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik weet wel welke clubs er binnenkort een nachtelijk bezoekje kunnen verwachten van snode mijnheren die lampen nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat is alleen maar goed vooor de handel :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat even goed de folder te lezen.

In de BAL folder staat:

 

5% meer (Lumen??) als......???? :lol:

 

 

 

5% meer lumen per watt,

 

Dus een lamp van 600 watt heeft 3000 lumen meer t.o.v een magnetische ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digitale ballasten zijn voor kleine kwekers een mooie oplossing, mensen die 4 tot 6 lampjes hebben hangen kunnen er veel voordeel bij hebben.

het enige wat zeker nooit zal gebeuren is dat grote kwekers van wiet, overstappen op deze Evsa's.

simpelweg omdat de prijs gewoon niet kan tippen aan een paar tientjes voor een magnetische ballast.

Stel dat je er een stuk of 60 tot 100 moet aanschaffen gaat de investering meer kosten dan de uiteindelijke opbrengst.(pakkans)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet waar, als je goed gaat rekenen kom je erachter, maar dat is af en toe ook lastig om uit te leggen aan grote kwekers. :lol:

Ten tweede heb ik ook grote kwekers die deze ballasten gebruiken.

Ik ken genoeg klanten die 50 tot 100 evsa's hebben hangen.

Het is een kwestie van goed rekenen.

 

En ja als je de eerste run gepakt wordt dan ben je focked. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een niet remote bal scheelt niet veel met een magneetsetje met philips componenten hoor. Wil ik nog maar zwijgen over het werk wat je hebt met die setjes....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laat het verschil nou eens € 40,- per eenheid zijn...

Iemand die 100 lampen heeft hangen, zou ook niet echt over die € 4.000,- moeten struikelen.

Maar ook ik merk in de praktijk om me heen dat ze daar over beginnen te janken.

En als je uitlegt dat ze met 100 gram per M2 meer (in 1, 2 of 3 of weet ik hoeveel oogsten) hun investering terug hebben, kijken ze je alleen maar beetje dommig aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig zie ik steeds meer dat de nieuwe generatie grote kwekers daar "wel" over nadenkt. :lol:

Maar er is nog een hoop uit te leggen aan de grote jongens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een niet remote bal scheelt niet veel met een magneetsetje met philips componenten hoor. Wil ik nog maar zwijgen over het werk wat je hebt met die setjes....

 

GrR

 

en zo is het, en de grotere jongens hebben dat ook al lang begrepen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu rest alleen nog de vraag....wat is groot? Die setjes en die remote dingen zijn volgens mij niet de toekomst. Niet voor groot en ook niet voor klein. Dat is leuk voor op een tennisbaan ofzo.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoorde dat een 400 watt gavita lamp aan komt, weet iemand hier meer van af

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt. Er komt een nieuwe serie IR lampen aan (met andere arc tube, geschikt voor EVSA - wordt getest op dit moment) en GAVITA komt binnenkort met een serie eigen lampen. Daar is wel een jaar aan testen en ontwikkeling aan vooraf gegaan.

 

Nog even een opmerking over magneet versus elektronisch. De reden waarom veel elektronische VSA's minimaal even veel of meer licht geven dan een magnetische VSA is grotendeels terug te voeren naar de spanning van het net. Als deze onder de 230 ligt zal een magnetische VSA minder output leveren, 5% minder spanning geeft meer dan 5% minder licht, dat kun je aflezen aan de grafieken van de lampen en ook nameten. Als je in een test, zoals GAVITA dat doet, de spanning op 230V stabiliseert zie je dat er niet zo heel erg veel verschil is bij een nieuwe magnetische VSA en een elektronische qua output. Kijk nog maar eens goed naar het eerste tabel die we publiceerden. Een magnetische VSA wordt echter wel warmer en, indien niet temperstuur beveiligd, heeft een grotere kans op ernstige calamiteiten. De kans dat een EVSA uitfikt is bijzonder laag, maar een EVSA is een elektronisch apparaat dat met hoge frequenties werkt en met componenten die het uiterste van hun prestaties leveren. Hogere frequenties en hogere vermogens betekent relatief duurdere componenten, en dat maakt ze relatief kostbaar. Bij elektronica loop je eerder de kans dat er eentje uitvalt, daar houden fabrikanten en (grote) gebruikers rekening mee.

 

Je kunt ervan uitgaan dat een 600W EVSA pak hem beet 35-50 watt vermogen gebruikt en omzet naar warmte. Bij een magnetische VSA is dat ongeveer het dubbele. Als je het opgenomen vermogen van een VSA en een EVSA meet en de EVSA gebruikt maar 630 watt dan kun je er zeker van zijn dat de lamp niet volledig op vermogen komt. Dat zien we veel bij EVSA's. Da's mooi voor het verbruik, maar niet voor de lichtopbrengst. De VSA staat dan te krap afgesteld of is niet zo geschikt voor deze specifieke lamp.

 

Een EVSA die niet voldoende op vermogen komt zal dus (continu!) dezelfde output geven als een magnetische VSA op een iets lagere voedingsspanning. In dat geval maakt het dus niet uit of je magneet of elektronisch gebruikt. Kijk nog eens goed naar het testresultaat en met name naar de EM (Electro Magnetische) VSA's en de micromol output: met een gewone lamp is de output van de magnetische VSA zels béter dan de EVSA op 100%. Echter: bij een spanningsval (en die heb je bijna altijd, meet je spanning maar eens na op de polen van je VSA als deze aan staan) heb je in de praktijk minder lichtopbrengst. Plus meer warmteontwikkeling / stroomverbruik uiteraard.

post-5211-1290951387_thumb.jpg

Als je verder goed kijkt zie je dat een magnetische VSA op 230V meer dan 600W vermogen aan de lamp levert. De referentie VSA is een professionele Tridonic overigens. Het systeemrendement van de magnetische VSA's loopt achter bij de elektronische. Dat wordt gedurende de levensduur van de magnetische VSA overigens niet beter, bij de elektronische blijft dat constant gedurende de levensduur.

 

In Europa is er niet zoveel vraag naar magnetische 1000W VSA's beschikbaar. Onhandig groot en zeer zwaar: alleen de spoel weegt al 9 kg en hij trekt meer dan 5A. Hier is elektronica een echte uitkomst. Magnetische VSA's in Europa worden over het algemeen gebruikt tot 750W (ook een GAVITA innovatie overigens!). Vandaar dat de grote horticulturele kwekers 1000W elektronisch gebruiken. Da's een 1/3 minder armaturen in de kas dan 600W, 1/4 minder armaturen dan 750W en dat scheelt een hoop. Maar niet alleen gebruiken ze de 1000W elektronisch maar ook de 600W, met name omwille van de lichtopbrengst en stabiliteit van de output t.o.v. de voedingsspanning.

 

Zo zou je ook voor onze doeleinden kunnen rekenen met 600W t.o.v. 1000W - ipv 10x600W magneten (6000W output, pak hem beet 6800W verbruik) kun je het met 5 1000W elektronische af (bij 5 GAVITA Pro op 1150 output heb je 5750W output, en met de 5% verbeterde lichtopbrengst van de Philip E-lampen heb je dan dezelfde lichtopbrengst, tegen pak hem beet 6100W gebruikt). Grote kans dat je met de 5 elektronische zelfs meer lichtopbrengst hebt omdat de output niet afhankelijk is van de netspanning. Dus 700 Watt minder verbruik (da's één 600W armatuur efficiënter), dezelfde lichtopbrengst met 5 armaturen en de zekerheid van een beveiligd voorschakelapparaat met een lage, constante powerfactor (weinig blindstroom) en veel minder warmteontwikkeling, onafhankelijk van een verlopende netspanning en een gezonde nachtrust iedere dag :lol:.

 

Mijn persoonlijke mening is dat in een hobbykweek een elektronisch VSA een veiliger optie is dan een magnetisch VSA en alleen al om die reden altijd een betere optie is, van welk merk dan ook (mits veilig uiteraard). Als je kiest voor een elektronisch VSA dan heb je erg veel keuze momenteel, van een goedkope Chinese variant tot de high-end Philips. Het verschil zit hem in de gebruikte componenten, de faciliteiten, de output, de frequentie en de kwaliteit en de opbouw van de VSA.

 

@tim: 5% meer lumen per watt lijkt mij onwaarschijnlijk. De efficiëntie van het apparaat is al zo rond de 95%. HF vs LF maakt geen 5% verschil. Ik denk dat je het meer moet zien ten opzichte van een traditioneel VSA die meestal op te weinig spanning draait.

 

Als je kijkt hoe de HPS lamp zijn intrede heeft gedaan in "onze wereld" is dat en heel ander pad dan in de professionele tuinbouw. De Industria was als compleet armatuur bekend, maar er werd toch meer gezocht naar goedkope "hobby" oplossingen zonder dat je een duur armatuur hoefde te kopen, dus de VSA het kweekhok uit. Overigens worden magnestische remote VSA's af en toe in de tuinbouw ook gebruikt met de VSA onder het gewas om de warmteontwikkeling van de VSA onderin het gewas te kunnen benutten.

 

oh ja, en dan hebben we het nog niet over de blindstroom en inrush gehad uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oefw, wat een lap tekst weer! Kun je eens uitleggen wat nu eigenlijk de werkelijke output van de lamp is in watt? Ik gok P(vermogen)w

 

Ik heb laatst een gavita 600watt ff tussen 2 gewone zelfbouw kappen met philips magneet en lamp gehouden. Daar komt me toch een bak meer licht af, dat zie je met het blote oog ook al.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

je meet met een speciale power analyzer (da's een héél duur apparaat) hoeveel watt er precies van de vsa naar de lamp gaat. Dat zie je dan ook in het staatje als Pw onder lamp staan. Ingang opgenomen vermogen - lampvermogen = verbruik van de ballast. Dat gebruikt een lamp dus aan elektrisch vermogen. De werkelijke output aan licht is afhankelijk van de lamp uiteraard, en die meten we in als PPF in micromollen in de bol. Er is geen andere (nauwkeurige) manier om de lichtopbrengst van een lamp te meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...