Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

grotendeels is dat mijn schuld.

Er is een groot tijd tekort.

Dit soort testen zijn ook best wel duur (tijd en mensen).

Uitstel is geen afstel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, ik zie hem wel verschijnen tzt.

 

Is er wel al enig idee wanneer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zit op de meetresultaten in elektronische vorm te wachten. Wel kan ik alvast zeggen dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt of je lange of korte snoeren gebruikt. Voor de lichtopbrengst tenminste. Hoop deze week alles nog elektronisch te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verliezen in een goeie stroomkabel zijn volgens mij te verwaarlozen.

Hoe gaat het met de meetresultaten in elektronische vorm, Whazzup? :rofl .

We houden het in de gaten :no

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is een hele goeie. Een elektronische ballast past zijn uitgangsniveau aan op het moment dat er meer stroom benodigd is. Ook de invloed van een kabel wordt daar gedeeltelijk mee opgevangen. Wel is het zo dat een kabel kan zorgen voor storing. Ik heb nog steeds de tabel niet ontvangen, Drukte met andere projecten bij Gavita hebben dat waarschijnlijk even ondergesneeuwd, kwam nog bij dat er een nieuwe analyser is geïnstalleerd wegens een defect kanaal waardoor alles een beetje opschoof in de planning. En zelf ook heel erg druk met andere zaken waardoor dit een beetje is ondergesneeuwd, helaas zitten er maar 7 dagen in een week :rofl

 

Goed stekkermateriaal is aan de lamp kant echter wel van belang als er een stekker zit. Zoals een aantal leden al eens aangaf is een euro stekker niet geschikt voor 2,5 - 5 kV ontsteekspanning. Daar zijn speciale stekkers voor, die ook dienen te worden vastgeschroefd. Ook een schroefaansluiting in de behuizing van de VSA zelf kan storing veroorzaken op de elektronica als dat gedeelte niet is afgeschermd daarvan. De Plug & Play Lumatek heeft aan de VSA kant een vaste aansluiting (goed) maar aan de lamp kant een eurostekker (niet goed). Gelukkig zijn er maar weinig P&P kappen meer, en wordt deze stekker eigenlijk altijd afgeknipt. Beter was het geweest om de stekker te vervangen door een met adereindhulzen afgewerkte kabel (zoals de Lumatek Pro) , omdat weinig hobbyisten de beschikking hebben over een tang om deze goed aan te zetten.

 

De BAL is de enige waarbij je in de remote versie deze eurostekker niet kan omzeilen, omdat hij op de behuizing zit. In feite is de plaat waar normaal de kap op zit vervangen door een plaat met een euro stopcontact. De Leuchtek is intern aan te sluiten (en voorzien van een stevige wartel) en als ik het me goed herinner (ik zal het volgende keer nog eens nakijken) is deze wél geïsoleerd van de elektronica.

 

Wat wel van belang is, is de lengte van de kabel om goed opstarten te kunnen garanderen. BAL en Lumatek adviseren minder dan 5 meter.

 

Leveranciers en distributeurs doen wel eens rare claims, die over het algemeen verklaard kunnen worden maar op het eerste gezicht niet zo logisch zijn. Sommige zaken spreken elkaar echter wel eens tegen. Lumatek bijvoorbeeld claimt 10% meer licht te geven bij de Super Lumens stand. We meten 7.3% meer licht met slechts 5% meer vermogen, wat komt doordat de lamp bij het verhogen van het aangeboden vermogen veel efficiënter presteert. Het rendement van een lamp gaat hierbij omhoog, wat resulteert in dus meer dan 5% lichtopbrengst. Omgekeerd is het echter ook waar: Ga je een lamp minder aanbieden dan gaat de lamp relatief veel minder licht opbrengen: het rendement gaat achteruit. Dat zie je goed als je de 600 watt Lumatek bijvoorbeeld in 400 watt stand zet (66%): de lamp geeft dan maar 58% licht, een absoluut verlies in rendement t.o.v. 100% van 8%.Beter is het dan om een 400 watt lamp in te zetten als je op 400 watt de optimale lichtopbrengst wilt hebben. Dat heeft dus niets te maken met de efficientie van de VSA maar met de efficientie van de lamp. Maar t.o.v. een magnetische ballast heeft Lumatek helemaal gelijk: Daar kan die 7% winst makkelijk oplopen tot 15-20% als je voltage fluctuaties en veroudering van je magnetische ballast in aanmerking neemt: de elektronische ballast blijft dan namelijk dezelfde output geven, een magnetische fluctueert met ingangsspanning en levensduur. Het vereist dus best wel wat kennis om die getallen allemaal te begrijpen.

 

BAL claimt bijvoorbeeld dat de lampsterkte gedurende de levensduur stabiel blijft (minus 2% - versus 35% bij magnetische VSA's). Lampsterkte is hier echter niet handig gekozen (of juist wel natuurlijk ;)): Een lamp gaat gedurende zijn levensduur achteruit, hij gaat minder stroom verbruiken waardoor de spanning omhoog geregeld moet worden. Een Electronische ballast is in staat om dat te doen binnen een zeer geringe afwijking. De lamp krijgt dus gedurende zijn levensduur altijd de juiste spanning aangeboden om het juiste vermogen aan de lamp te leveren. Dat wil niet zeggen dat de output van de lamp niet acheruit gaat! In een jaar verliest de lamp, ook met een elektronische VSA, een gedeelte van zijn licht. Dat heeft vele oorzaken, waaronder (maar niet alleen) het feit dat bij de elektroden de arctube donker wordt. en dus minder licht doorlaat. Als een lamp aan het einde van zijn levensduur is (en dus een hoge spanning aangeboden moet worden om hetzelfde vermogen te halen, wel met veel minder opbrengst) stopt een electronische ballast er mee omdat het uitgangssignaal buiten de specs gaat vallen. End of life noemen ze dat wel, maar dan ben je wel een jaar of 2 verder. Wat wel waar is, is dat met een elektronische ballast een lamp langer zijn output behoudt omdat de opstart met een magnetische ballast de grootste dreun geeft aan een lamp. De geleidelijke opstart van een EVSA is hier debet aan. In de kasbouw schakelen ze lampen vaak veel vaker dan één keer per dag, dit heeft een grote invloed op de levensduur van de lamp. Met die 2% gedurende de levensduur zegt BAL bijvoorbeeld in de volgende regel van de brochure dat er na 3000 uren 50% minder verlies is in output. Als je naar de grafieken van Philips dan zie je dat een 600 watt lamp dan al gemiddeld 4-5% licht heeft verloren. Dus BAL is helemaal correct bij het gemiddeld gebruik binnen onze branche, want de meeste kwekers verwisselen de lamp na een kweekje of 3, maar niet als je naar de levensduur van de lamp kijkt zoals die in de professionele markt gebruikt wordt: Daar wordt de lamp pas veel later verwisseld.

 

Kortom, dat zijn allemaal handigheidjes in de communicatie naar de markt. De techneut vertelt het de product specialist, de product specialist vertelt het de marketeer, de marketeer vertelt het de copywriter en zo komt er dan wat onhandige, niet volledige of wat gemaskeerde informatie in de brochures. Inhoudelijk kloppen beide claims dus, maar altijd in combinatie met andere factoren en niet afzonderlijk.

 

Gelukkig hebben wij Wietforum waar we geen klapvolk zijn maar kritisch naar de zaken kijken. Daarbij mag ik tegenwoordig ook direct de hand in eigen boezem steken omdat ik tenslotte de marketing doe voor een aantal producten. Wat ik dan wel weer mee heb is dat ik het zowel technisch als communicatief begrijp. Bij deze dus :no.

 

Op de nieuwe Lumatek site die we aan het ontwikkelen zijn zullen ook veel meer technische gegevens beschikbaar komen. Wat dat betreft heeft Elektrobron met Leuchtek op dit moment nog wel de meeste informatie met netjes het opstartgedrag in grafieken en verstandig advies voor gebruik.

 

Zo. Geen tabelletje maar toch een aantal weetjes weer ;)

post-5211-1272623376_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tering ;) , wat een lap tekst vogel je hier weer op het forum :rofl .

We lezen het nog ff een 2de en wellicht een 3de keer na. :no

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga die lap tekst nog een keer lezen, kijk enkel naar het tabel en zie dat je gerust je lamp vaker als 3 kunt gebruiken(word vaak aangeraden na 3 x te vervangen) heb nu een kweekje met lampen die nu een jaar lang branden, en de oogst is beter dan voorheen. je moet gvd goed kunnen kweken wil je het verschil kunnen zien in je eindproduct met een nieuwe lamp of met een lamp die er al duizenden uren op heeft zitten. na een jaar kweken zitten de lumen nog op 95% volgens de tabel, prima te doen dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wie nog een B.A.L wil halen ze zijn in de aanbieding 99euro bij Growshop Plantwaardig in Vlaardingen(omgeving Rotterdam).Was vandaag effe langs geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. na een jaar kweken zitten de lumen nog op 95% volgens de tabel, prima te doen dus.

Volgens oipgave van Philips is het na 5000 uur pak hem beet 8% minder. Er is natuurlijk wel een punt dat je dat echt gaat missen. Het probleem is echter dat geen enkele kweek iedere keer hetzelfde is, je hebt toch te maken met klimaat invloeden.

 

De Philips GreenPower EL lamp (400V armatuur type) heeft echter minder dan 5% verlies op een jaar tijd, die zou ik rustig een jaar durven gebruiken. Licht is natuurlijk niet de enige factor. Maar als we het toch over licht hebben vind ik de reflector over het algemeen wel een ondergeschoven kindje... met name de reinheid van de reflectoren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de reflector!

Daarom zou ik zo graag een test zien :) :P :)

 

5% verlies is best veel.

Niet dat dit meteen automatisch vertaald wordt in 5& minder opbrengst, maar toch.

 

Is het ook zo dat als je de super-lumen-switch gebruikt wordt, je lamp sneller slijt en meer dan 5% afneemt? Ik bedoel ook buitenproportioneel veel?

 

En zou het zo kunnen zijn dat het aantal lumen met 5% afneemt, maar de kleurtemperatuur van de lamp door slijtage veranderd?

Zodat je wellicht veel minder effectief licht hebt?

Lumen is maar 1 soort meting tenslotte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant om te lezen allemaal.

De tijd staat niet stil de techniek ook niet.

Zelf heb ik ook elektronica op school gedaan, dus heerlijk om te lezen dit soort vernieuwingen en testen.

 

Ik lees dat iedereen erg optimistisch is over EVSA, ik zelf ook wel, maar toch met een kleine maar...

Zelf heb ik hier 2 Lumatek EVSA gebruikt, via Ebay gekocht in het buitenland, vreemd is dat ik ze in Nederland niet zo goedkoop kan kopen, hoe kan dat, belasting?

 

Uiteindelijk 2 400 watt versies in gebruik genomen, inderdaad minder gewicht, minder warmte, etc.

Zoals al eerder door iemand anders vermeld kwam ik er bij toeval achter dat ze soms NIET OPSTARTEN B)

De gebruikte lampen waren nieuwe Philips Greenpowers.

Blijkbaar vind de 400 Watt versie van Lumatek EVSA dit blijkbaar geen leuke belasting.

 

Ik heb dit in de gaten gehouden en het gebeurde mij net iets te vaak (1 op de 10 keer ongeveer) dat ze niet opstarten.

Voor mij dus niet betrouwbaar genoeg, ik heb ze voor de helft van de nieuwprijs kunnen verkopen aan een aquariumfreak en de problemen er eerlijk bij vermeld.

Toch maar weer terug naar mijn oude vertrouwde Industria's, die mij tot op heden nog nooit in de steek gelaten hebben.

 

Als deze problemen met soms niet inschakelen definitief opgelost zijn dan ga ik wellicht nogmaals een poging doen.

 

Goed werk deze testen, lees ze erg graag, maar moest dit toch even kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het ook zo dat als je de super-lumen-switch gebruikt wordt, je lamp sneller slijt en meer dan 5% afneemt? Ik bedoel ook buitenproportioneel veel?

 

En zou het zo kunnen zijn dat het aantal lumen met 5% afneemt, maar de kleurtemperatuur van de lamp door slijtage veranderd?

Zodat je wellicht veel minder effectief licht hebt?

Lumen is maar 1 soort meting tenslotte

1. Ja je lamp slijt er iets sneller door maar voor de tijd dat wij hem gebruiken ga je dat niet merken.

 

2. Daarom meten we ook in micromols, dat is toch wat anders.

 

Als deze problemen met soms niet inschakelen definitief opgelost zijn dan ga ik wellicht nogmaals een poging doen.

 

Goed werk deze testen, lees ze erg graag, maar moest dit toch even kwijt.

Hou er rekening mee dat er verschillende modellen lumatek zijn, voor de Amerikaanse markt kunnen anders zijn opgebouwd. De Philips buis heeft een wat hogere opstartspanning heb ik begrepen, en de lengte van de kabel is op dat moment erg belangrijk. Andere lampen hebben hier minder last van. We hebben de nieuwe dimmable ook met een aantal verschillende philips lampen getest maar ik heb het bij de dimmables nog niet zien mislukken met een een GreenPower.

 

Wat overigens NOOIT werkt met een lumatek is terwijl de spanning er op staat een nieuwe lamp erin schroeven. De beveiliging heeft de VSA al uitgeschakeld dan en de lamp zal niet ontsteken. Eerst de stroom eraf, dan pas lampen wisselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat ik (veelste) laat ben voor deze test:p

had ik wel leuk gevonden& en ook praktische komt het me beter uit(A)

 

majah mooie sticky; tijd om zelf maar een stick te fixxe B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij zijn in een hokkie al 3 greenpowers gesneuveld in 1 maand in een bal 600w (niet remote) Heeft daar iemand een verklaring voor?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat er geen synergie is tussen de lamp en de ballast.

Dit zie je bijna bij alle merken.

Hoe hoger de Hertz waarop een ballast draait hoe minder problemen.

Je moet een lamp en een ballast op elkaar afstemmen.

Dat zie je nu ook met de Gavita-Pro daar zit een pcb bord in van Philips waar standaard een Greenpower 400v EL wordt bijgeleverd omdat er geen enkele andere lamp op kan branden.

Ik hoop in de toekomst een oplossing aan te kunnen bieden voor standaard 230v evsa's maar zover zijn we momenteel nog niet. :blink:

 

BAL 35000 Hertz

Lumatek 70000 Hertz

Gavita 100000 Hertz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus met een son-t-plus gaat t dan beter? (straatlantaarnlamp?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehhh ja

Hoe simpeler de lamp hoe beter hij reageerd :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, dit is de jip en janneke uitleg eigenlijk doc :blink:: we zien lampen sneuvelen door acoustische resonantie maar ook doordat het metaal onder invloed van de hoge frequentie oververhit intern waardoor die metalen beugel in de lamp krom trekt met alle gevolgen van dien voor de ontladingsbuis. Bij een lamp die voor EVSA's gemaakt is, is de contructie daar op aangepast in ieder geval, maar ook de hoge frequentie luistert heel nauw en heeft een relatie met de lengte van ontladingsbuis om te voorkomen dat er acoustische resonantie ontstaat.

 

Het is dus echt het samenspel buis/vsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ehhh ja

Hoe simpeler de lamp hoe beter hij reageerd :blink:

En een hightech lamp hoort bij een hightech evsa dus....got the message :smoke

 

Thanks Doc&whazzup, Nu kunnen we tenminste een goede keuze maken als we een setje samenstellen.

 

Bal>son-t-plus

gavita pro 400v>greenpower 400v

lumatech> greenpower

 

Wie vult het lijstje aan?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij werd door de shop een bulb van GE aangeraden (general electric)

Die zouden er speciaal bulpen voor hebben ontwikkeld, en zij kregen geregeld philips lampen terug die kapot gingen op evsa's.

 

Iemand hier mee bekend??

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) een hoop tekst, weinig informatie. Er zijn nog een stuk of 25 andere elektronische VSA's op de markt. Ik lees niets over de frequentie, het werkelijke verbruik etc. Het meest interessante vond ik echter de onderste paragraaf:

 

This electronic message is totally 100% confidential. That means it is only to be read by the person(s) to whom it is addressed and is not to be shared, excerpted, forwarded, cc'd, bcc'd or otherwise compromised without my express, prior, written consent. Thanks for your cooperation.

ach ja, het leven van een tester is een zwaar leven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, veel wijzer wordt je er niet van. Daarom die test ook he! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je mag het helemaal niet doorvertellen! Confidentieel! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hoop gelul, maar nog geen resultaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...